Svullen fisk med svullna ögon

#1 - 19 oktober 2008 16:19
Kom precis hem, har varit borta sen i fredags, matade fiskarna innan vi åkte.

240 L, har varit igång i ca 3 månader, Pump är Aquaclear 70 med stort filter, övriga invånare:
6 pansarmalar,
11 sorgmanteltetra,
9 slöjstjärtar i olika storlekar
ett antal äppelsnäckor,
4 rötter,
1 vit sten (sån med massor av hål)
fin engelsk sjösten,
div. växter (inga nya på länge)

1 av slöjstärtarna är extremt svullen! Ser ut som de som kallas golfboll! Och cyklop ögon... Har nu lagt den i en egen skål med lite salt i.

Testat vattnet, inget nitrit. Vi gör för säkerhets skull ett delvatten byta nu.

Bild kommer snart.
#3 - 19 oktober 2008 16:46
http://gallery.tortugacraft.se/v/pets/PICT9164.JPG.html

http://gallery.tortugacraft.se/v/pets/PICT9163.JPG.html

Fjällen står rakt ut. Riktigt svullet... Svårt med balansen, den mest flyter runt lite. Försöker simma ifrån mig när jag kommer med skeden och ska lägga den tilrätta, den hamnar liksom på rygg ibland och snurrar...

Ja, det här låter inte bra. Är det någon av er med liknande erfarenhet?
#4 - 20 oktober 2008 08:47
Jag läste något om svullna ögon att det kunde bero på flera olika saker. Någon som vet vilka?

Fisken kämpade tappert igår, men det gjorde för ont att se, så det blev frysen senare på kvällen. Jag hade kunnat prova mig fram med medicin som skulle inhandlas idag, men jag ville inte dra ut på lidandet.
#5 - 20 oktober 2008 08:57
Usch, fisken hade troligen bukvattusot. En svårbotad och elak sjukdom, som nästan bara går att bota före det stadium du beskriver. Så det var bra att du förkortade lidandet.
Men frysen? Det är bättre att drämma stacken i bordet så att den tuppar av, sedan kapa av huvudet med en sax eller kniv. Snabbt och kort lidande. Frysen tar mycket längre tid.

Kolla noga på de andra fiskarna....om de äter som de ska osv.
#6 - 20 oktober 2008 09:11
Jag har hållt stadig koll på de andra medlemmarna.
Hittade den här informationen om svullna guldfiskar som inte har koll på simningen:

http://goldfish-emergency.com/viewpage.php?page_id=7

Mycket bra tips och råd. Synd bara att man inte tänkte på den sidan när det var fullt sjå hemma med den lille.

Det står även här att det mest humana sättet att ta kål på guldfiskar är genom frysen... Jag har inte "stake" nog för att drämma dem i bordet och kapa huvudet... Mycket tål jag men inte sånt.
#7 - 20 oktober 2008 14:33
Aldrig frysning, och speciellt inte av en kallvattenfisk.

Visst rent teoretiskt kan man väl släppa små individer i flytande kväve men om du inte klarar av att ta bort en fisk på ett humant sätt så tycker jag att du ska be någon som kan annars tycker jag inte att du ska hålla fisk.
#8 - 20 oktober 2008 18:14
Håller helt med.

När man skaffar sig djur skaffar man sig också ett ansvar. Att du inte "klarar av" o klippa av huvudet eller trampa på/ smälla hjäl fisken hjälper ju inte fisken direkt. Att du då väljer o utsätta den för en längre plåga genom o sätta in den i frysen är mycket själviskt.
#9 - 20 oktober 2008 18:21
Kokning av små fiskar har jag hört inte ska vara plågsamt då dom dör så fort dom rör vattnet, stämmer det?

Förövrigt tycker inte jag att man ska behöva kunna skära halsen av ett djur för att få ha djur.
#10 - 20 oktober 2008 18:27
Har man otur dör inte fisken på direkten. Man ska inte koka heller. Tänk om man tappar den på plattan. Det ska vara så liten risk som möjligt att något går fel.

Man ska på ett humant sätt kunna avliva ett på pass litet djur, eller ha någon hos sig m som kan göra det. Det handlar om att se till djurets bästa o låta det lida så lite som möjligt.
#11 - 20 oktober 2008 20:26
Många som håller fisk och har stor erfarenhet samt har läst på i många år, har rekommenderat just frysen som humant. Som när en människa fryser ihjäl, man blir trött, och känner sig inte kall, så man tar av sig kläderna, och somnar in.

Läste något om nejlik olja eller liknande som ska söva fisken. Det är något jag ska titta på. Jag tror på frysen, ni får tro vad ni vill, men allsmäktiga är ni inte. Och jag litar på råd från personer med många års erfarenhet som även gått utbildningar.

Samt att just frysen rekommenderas på sidan som är inriktad på guldfisk.
Sen har ni rätt till er åsikt, och jag till min.
#12 - 20 oktober 2008 20:27
JojjeN skrev:
Kokning av små fiskar har jag hört inte ska vara plågsamt då dom dör så fort dom rör vattnet, stämmer det?

Förövrigt tycker inte jag att man ska behöva kunna skära halsen av ett djur för att få ha djur.

Jojjen, jag håller med om att man inte ska behöva skära halsen av djuret.
Kokning fick jag veta inte var bra, fisken dör inte direkt utan far runt i kastrullen som en skållad råtta innan den dör. Jag skulle inte prova det.
Bilagor:
#13 - 20 oktober 2008 21:22
Linapina skrev:
Många som håller fisk och har stor erfarenhet samt har läst på i många år, har rekommenderat just frysen som humant. Som när en människa fryser ihjäl, man blir trött, och känner sig inte kall, så man tar av sig kläderna, och somnar in
Lina kan du lova mig att i vinter när det nån dag blir neråt -20 så går du ut i bikina och sätter dig 30 minuter:D jag menar det är nog ganska fruktansvärt innan man kommer till det stadiet när man tycker det börjar bli lite varmt och man känner för att ta en tupplur;)
#14 - 20 oktober 2008 21:30
Räcker att du fyller badkaret med kallvatten från kranen(12 grader celsius) sitt där i en halvtimme och berätta sen hur skönt det var, skulle rekommendera närvaro av ett ambulansteam med akutväska.
#15 - 21 oktober 2008 16:39
Varför krångla till det så mkt som möjligt? Det går absolut snabbats o smärtfriast för fisken om man slår/trampar/ skär ihjäl den. Det där med nejlikolja, har hört att det kan klassas som gift. Vet ej hur det stämmer, men i så fall får man nog inte hantera som privatperson.
En person som fryser ihjäl kanske har det sådär mysigt som du beskriver minuterna innan den dör, men det tar lååång tid innan man når det stadiet.

Linapina skrev:
Många som håller fisk och har stor erfarenhet samt har läst på i många år, har rekommenderat just frysen som humant. Som när en människa fryser ihjäl, man blir trött, och känner sig inte kall, så man tar av sig kläderna, och somnar in.

Läste något om nejlik olja eller liknande som ska söva fisken. Det är något jag ska titta på. Jag tror på frysen, ni får tro vad ni vill, men allsmäktiga är ni inte. Och jag litar på råd från personer med många års erfarenhet som även gått utbildningar.

Samt att just frysen rekommenderas på sidan som är inriktad på guldfisk.

Sen har ni rätt till er åsikt, och jag till min.
#16 - 21 oktober 2008 17:11
#17 - 21 oktober 2008 18:43
Nej, jag testade inte badkaret. Trevlig att du oroade dig ;)
Jag får väl kolla upp det där med nejliks olja, hur det klassas och hanteras.
Annars så får jag väl gå någon kurs i at nacka fiskar, för jag tänker inte trampa/krossa/slå sönder dem. Men nacka borde kunna gå, måste lära mig bara, vill ju inte göra fel och plåga fisken mer.
#18 - 3 november 2008 13:00
Jag tycker att ni är lite väl elaka.

Att jämföra en fisk på 10cm och 20g med en människa på säg 170cm och 65kg.. en fisk dör nog betydligt snabbare i frysen än en människa. Jag skulle nog tippa på några sekunder.(Har aldrig provat detta då jag helst inte vill stoppa in sjuka fiskar tillsammans med min mat:) )

Att trampa eller banka ihjäl fisken är väldigt grymt.[:(!]

Jag rekommenderar ett snitt med kniven genom ryggraden precis bakom gälarna vid 'nacken'.

Detta fungerar på det stora fiskarna ute i våra sjöar och hav, och anses vara den snabbaste döden för fiskarna.

Finns alltid olika synpunkter på allt...
#19 - 3 november 2008 17:37
Markus1984 skrev:
Jag tycker att ni är lite väl elaka.

Att jämföra en fisk på 10cm och 20g med en människa på säg 170cm och 65kg.. en fisk dör nog betydligt snabbare i frysen än en människa. Jag skulle nog tippa på några sekunder.(Har aldrig provat detta då jag helst inte vill stoppa in sjuka fiskar tillsammans med min mat:) )

Att trampa eller banka ihjäl fisken är väldigt grymt.[:(!]

Jag rekommenderar ett snitt med kniven genom ryggraden precis bakom gälarna vid 'nacken'.

Detta fungerar på det stora fiskarna ute i våra sjöar och hav, och anses vara den snabbaste döden för fiskarna.

Finns alltid olika synpunkter på allt...

Det här låter ju inte alltför svårt! Det är väl samma sak som att knäcka nacken på dem?

Jag gillar hur du tänker :)
#20 - 3 november 2008 18:38
Uuuuusch! Skulle aldrig kunna banka ihjäl en så lite gullig fisk =P Har varit med Pappa när han fiskat, och det lättaste(verkar det som) är att bara, som Markus säger, göra ett litet snitt, eller att ta skaftet och bara dutta till. Det funkar på större fiskar iaf :p
#21 - 3 november 2008 18:44
Nejlikeolja klassas knappast som gift. Min flickvän hade med sig en flaska "clove oil mouthwash concentrated" från thailandsresan senast. Det brukar även sägas att man kan leta sådan på hälsokostbutiker i sverige. Tror inte det är direkt giftklassat då.

Jag tror att det kan vara bra att skära/klippa fiskens nacke längre fram än bakom gälarna. Det kan bli rätt långt bakom hjärnan då. När jag har behövt avliva akvariefisk har jag försökt klippa precis där fjällen tar vid i nacken (vet att alla fiskar inte är lika konstruerade). Att försöka bryta nacken av små fiskar vet jag sedan åtskilliga metningsäventyr brukar oftast resultera i två fiskbitar, ett huvud i ena handen och resten i andra handen och en massa blod.

Sax ser jag som rätt optimalt för mindre fiskar. Du kan placera snittet bra, du behöver inte lägga fisken på ett underlag för att skära och det går snabbt. Fisken i handen i håvnätet, vänd upp ryggen och "snikt" så är det klart. Erkännes - jag är inte särskilt blödig (som sagt mycket metning).
#22 - 4 november 2008 14:32
Precis Linapina det är som att knäcka nacken på dom,

på ryggen strax bakom gälarna. Krävs inte mycket kraft mot en akvariefisk... det är värre med dom stora sjö-odjuren som jag brukar dra upp under sommar-halvåret.

Och alla dom fiskar som du stoppat in i frysen skulle jag inte oroa mig för..

Dom som har blivit bankade och trampade på å andra sidan.... :(

Annons