Svullen!!

#1 - 13 mars 2005 16:13
Jag har ett kar med många olika Malawi i. Har sett att många hannar har uppvaktat andra, som jag då antar är honor.
En av dem.. vet ej namnet på den.. men det är antagligen en hona, har svullnat upp rejält under hakan. Hannen har skakat och visat sig mycket framför henne. Nu håller hon munnen stängd hela tiden, hon äter inte, verkar pigg, inte skygg men håller sig lite mer för sig själv än vanligt.
Är det barn på gång?? Hur kan jag veta det mer säkert i så fall? Nåt tips?
Hon är den minsta arten i vårat kar, så jag undrar vad jag kan göra för att hjälpa henne? Hon kommer väl förlora alla yngel om det är några, dom andra glupska kommer ta dom direkt.

Utseende: Gula fenor, honan har mörkt gröna (?) ränder, hannen är ljust blå och har en svart rand över ögat. ..om det var till någon hjälp?

Jättetacksam för svar!! Vill verkligen att hon ska klara detta.

Paula Lindquist
#2 - 13 mars 2005 17:17
Jo det låter som hon har rom i munnen=) Om du kollar noga ser det ut som hon liksom tuggar hela tiden också? Typ fläcktar något inne i munnen.
Om du låter henne gå ungefär 2 veckor i karet och sen flyttar över henne i ett annat kar på ungefär 50liter. Där kan han sedan gå i lugn och ro tills hon spottar ut ynglena.
Låt henne gå där några dagar så hon får återhämta sig och äta upp sig lite.
Sedan kan hon få komma tillbaka till sina kompisar.
Mvh:Richard
#3 - 13 mars 2005 17:23
Vad spännande!!! Jo, hon "flämtar" med gälarna, och ibland ser det ut som om hon "sköljer" runt med munnen.. ungefär som vi ser ut när vi sköljer t.ex flour.. :)
Jag har ett mindre kar, ett på 60 liter. Det är däremot fullt med Palettciklider (10 st) och 3 marmorgurami.. tror du att det går bra att ha henne där i?
Annars har vi bara ett på 12 liter o det är ju för litet... eller?
Tackar!
Paula
#4 - 13 mars 2005 17:39
[QUOTE=Paula81]Vad spännande!!! Jo, hon "flämtar" med gälarna, och ibland ser det ut som om hon "sköljer" runt med munnen.. ungefär som vi ser ut när vi sköljer t.ex flour.. :)
Jag har ett mindre kar, ett på 60 liter. Det är däremot fullt med Palettciklider (10 st) och 3 marmorgurami.. tror du att det går bra att ha henne där i?
Annars har vi bara ett på 12 liter o det är ju för litet... eller?
Tackar!
Paula[/QUOTE]

Okey, grattis=)
Jo 12 liter är allt för litet. Och i 60 literskaret kommer hon inte trivas med palletterna och dina 3 guldgurami. Annars om du låter henne gå kvar i karet och ser till att det finns mycket gömmställen där i.
Då skall du se att säkert några yngel överlever.
#5 - 13 mars 2005 17:43
Nä, jag tar nog o köper ett större kar, har ju ett extra filter liggande, o det är ju inte dyrt.. det är ju värt det för att få massa yngel!!!
Vi har många gömställen, men malawi är ju ruggiga på att tränga sig in vart dom vill, så hon kommer nog inte få vara i fred där, bättre att flytta henne.
Nu är jag spänd o nyfiken :D
Hoppas att det går bra.. det kan inte hända att jag stressar henne så hon spottar ut dom när jag ska fånga upp henne till det andra karet då???
#6 - 13 mars 2005 18:29
Jo det kan hända att hon blir stressad och spottar för tidigt, speciellt om det är första "graviditeten" hände mig för ett par veckor sen när en gravid firre skulle mellanlanda i en hink medans jag fyllde det nya större karet.
Ett tips är ju att vänta så länge som möjligt innan du flyttar henne, då gör det inte så mycket om hon spottar lite tidigare.

Lycka till / Jimmie
#7 - 13 mars 2005 18:31
Hur länge är "som möjligt"? Kan inte någonting om detta känner jag.. två veckor eller??

Tackar
Paula

Annons