Svordomar - Okej, eller inte?

#1 - 27 mars 2010 11:08

Ja, hur ser ni på svordomar?
Är det OK att barn svär, eller är det värre närvuxna svär?
Vad/Vilka or anser du som svordomar, vart går gränsen?

Svara gärna på frågorna nedan och skriv gärna din ålder och om du är man eller kvinna :D
Detta för att jag vill kunna se om det är någon skillnad ;)

1. Brukar du svära?

2. Är det OK att svära?

3. Varför svär du?

4. När svär du?

5. Vilka svordomar använder du isåfall?

Lägg gärna till något om det är nåt mer du har att säga. :)
#2 - 27 mars 2010 12:36
1-Ja!
2-Ja!
3-Varför inte!
4-Hela tiden!
5-Alla!
#3 - 27 mars 2010 13:24
1 - Ja!
2 - Beror på var man är...
3 - För att förstärka ordvalet...
4 - Överallt... utom på jobbet.
5 - De som råkar hoppa ur munnen [:o]!
#4 - 27 mars 2010 13:39
Tack för era svar :D
#5 - 27 mars 2010 14:11
En ung herre på 23 år

1. Jaa men jag försöker sluta, det känns bara så onödigt när man inte är arg.

2. Ja, lite.

3. Det har blivit en vana, ingen speciell orsak

4. I vardagssituationer, är sällan arg men använder nog svordomar för att understryka det jag tycker är viktigt

5. dom vanliga på det religösa temat, använder mycket sällan könskopplade ord, det tycker jag riktigt illa om. undviker engelska uttryck också, låter för mycket som en 10-årig gangsterrappare ;)
#6 - 27 mars 2010 14:21
Händer att jag svär när nåt går riktigt ont men det är inte ok, definitivt inte inför små barn. Finns inget tråkigare än att höra en 3,4,5 åring säga skit, faan, djävlar,...
#7 - 27 mars 2010 14:45
Ålder: 20.
Kön: Man.

1. Ja.
2. Ja, varför inte? Varför ska man inte få säga vissa ord?
3. Händer bara, en vanesak.
4. Hela tiden, mest när man gör illa sig, när man är irriterad/arg... Ibland bara för att.
5. En av varje, helst flera i combo :D Mer poäng då ;)
#8 - 27 mars 2010 20:39
Oj oj här går jag emot strömmen.
1. Nej
2. Ärligt talat bryr jag mig inte om andra gör det, deras ensak. Dock tycker jag ju att det är fult. :p
3. -
4. -
5. -
Bilagor:
#9 - 27 mars 2010 20:44
vafan e detta för jävla skittråd jag svär tamefan hela jävla tiden.

ett tillräckligt svar?:p
#10 - 27 mars 2010 22:39
Jag tycker att man skall ha ett vårdat språk här på Zoopet. Att svära i tid och otid visar bara viket färglöst ordförråd man har.
#11 - 27 mars 2010 22:58
Luxur skrev:
Jag tycker att man skall ha ett vårdat språk här på Zoopet. Att svära i tid och otid visar bara viket färglöst ordförråd man har.

Tycker inte heller att man ska använda alltför ovårdat språk på zoopet, visst om man skriver några svordomar här och där...

Håller inte med dig om att om man svär har man dåligt ordförråd, funkar inte så.
#12 - 27 mars 2010 23:21
Ålder: 20
Kön:
en jävla kvinna!!

1. Brukar du svära?
ja jävlar! men seriöst så är det bra mkt bättre nu, förut i skoltiden så var det rent fruktansvärt mkt svordomar...

2. Är det OK att svära? ja fan!
det kanske inte passar småttingar, men dom lär sej ju av dom vuxna så...:/

3. Varför svär du? Förstärka ordvalet, men det blir inte mkt förstärkt längre, Det tappar ju effekt efter ett tag:p

4. När svär du? som sagt så var det värre förr.. men tja. normal-svärare... eller?

5. Vilka svordomar använder du isåfall? Ska jag rabla upp allt jag säger??
Nää, men könsord!
engelska, finska och tyska svordomar.
Små egna svordomar som jag i min förvirring kommer på.
Och när jag är riktigt sur, eller klämmer tån så blir det ju långa könsförnedrande ramsor med inslag av djävulen och satan även guds namn kan nämnas i en negativ betoning.
Olika droger, typ heroinfitta, haschkaka, kokainborre.
Och såklart lite Tidelags inspirerade ord...[SIZE=1]ap-runkare
[SIZE=3]
[/SIZE][/SIZE]
#13 - 28 mars 2010 05:41
DAHLBERG skrev:

Håller inte med dig om att om man svär har man dåligt ordförråd, funkar inte så.

Hur funkar det då? De som svär i varenda mening måste ju ha något fel i sitt förråd om de inte gör det för att vara tuffa inför andra kompisar. Vad saknar de som icke svärande människor har? Eller vad saknar människor som inte svär? Måste finnas någon anledning.
#14 - 28 mars 2010 06:03
Jag svär tyvärr aldeles för mycket, dock aldrig på jobbet! Jag jobbar på en förskola.
Jag tycker det låter hemskt och visar brist på ordförrådet.
Själv svär jag för att...ja jag vet inte..brist på nyanserade starka ord som förstärker innehållet i det jag säger kanske..
Jag svär mest om jag gör mig illa tex slår i en tå, då kommer det långa harranger som ingen vill höra för jag använder alla ord som finns+ några till.
Som tur är har inte mina barn tagit efter..
#15 - 28 mars 2010 07:26
jag är en tjej på 11 år

1-Ja,ibland
2-Ja ,men inte hur mycket som helst
3-för att jag blir arg på mig själv
4-Typ fan och helvete =D (man blir väll inte religerad??)
#16 - 28 mars 2010 08:15
Jag svär alldeles för mycket. Av gammal vana.
Går inte sluta, bara flyger ur mun när jag är arg eller slår mig.

Men nått jag reagerat på är hur mycket det svärs i radion?
Jag har en 9 årig dotter som i skolan får lära sig att det är fult att svära.

När vi åker bil med radion på så svärs det väldigt mycket.
Hon frågar alltid varför vuxna svär hela tiden när inte barn får svära?
Vad svarar man?
Att dom som pratar i radio har ett dåligt ordförråd?
Att det är ok och svära och fröken har fel?

Är det nån mer än jag som reagerat på detta?
Om ni har barn vad säger ni till dom?
#17 - 28 mars 2010 08:20
janson skrev:
Hur funkar det då? De som svär i varenda mening måste ju ha något fel i sitt förråd om de inte gör det för att vara tuffa inför andra kompisar. Vad saknar de som icke svärande människor har? Eller vad saknar människor som inte svär? Måste finnas någon anledning.

Man kan ha ett utomordentligt ordförråd även om man sticker in svordomar här å där.
Vad är det som säger att du har ett bra ordförråd för att du inte svär!??
#18 - 28 mars 2010 08:54
NIC skrev:
Man kan ha ett utomordentligt ordförråd även om man sticker in svordomar här å där.

Vad är det som säger att du har ett bra ordförråd för att du inte svär!??

Läste du det jag skrev? Något måste ju skilja sig? En av anledningarna till att unga barn börjar är ju säkerligen för att vara tuffa i gänget eller att deras föräldrar svär tex. Sen finns de ju dem som kör med en svordom när de slår sig och dem som inte klarar av att säga en hel mening utan ett fult ord.
Finns ju många kategorier här...
#19 - 28 mars 2010 09:09
Kommer nog alldrig komma undan svordomar..dom som säger att dom inte svär ljuger..
#20 - 28 mars 2010 10:00
janson skrev:
Oj oj här går jag emot strömmen.

1. Nej

Skitsnack!!!
Bilagor:
#21 - 28 mars 2010 10:49
NIC skrev:
Skitsnack!!!

Lägg av med dina påhopp. Kan man inte ens ha en diskussion?
Visste att det var dumt att börja skriva här...
#22 - 28 mars 2010 10:58
AquaEng skrev:

1. Brukar du svära?

2. Är det OK att svära?

3. Varför svär du?

4. När svär du?

1) Ja
2) egentligen inte
3) När jag blir arg så [:o]
5) jävla skit :D

Svordomar är inte bra men om man ska förstärka något så är det effektivt (är -jävligt bra - en svordom? [:o])

barn ska inte svära (inte vuxna heller) det är lite White Trash över det hela ;)
#23 - 28 mars 2010 11:15
Svordomar kan passa, eller vara opassande beroende på/i vilken situation eller miljö man befinner sig i.
Att säga att svordomisten har dåligt ordförråd är en grov generalisering tycker jag. Ofta är det ju så att svordomar kan vara mycket kreativa och tas i bruk av framstående författare o.dyl - så den saknade ordförrådtesen är nog ganska snäv.
Man kan ju också lyssna på människor som slänger in helt andra ord, typ; liksom, m.fl. och förfasas över hur klent deras språk låter - men det brukar i de allra flesta fall växa bort så småningom.
Däremot kan man börja undra hur det är ställt med folk som inte kan välja när en svordom är "passande" eller inte - som alltså i vilket sammanhang det än månde vara måste svära mycket eller fult.
:)
#24 - 28 mars 2010 11:15
Vem är det "fel" på?
janson skrev:

janson skrev:
Läste du det jag skrev? Något måste ju skilja sig? En av anledningarna till att unga barn börjar är ju säkerligen för att vara tuffa i gänget eller att deras föräldrar svär tex. Sen finns de ju dem som kör med en svordom när de slår sig och dem som inte klarar av att säga en hel mening utan ett fult ord.

Finns ju många kategorier här...

---------
Vid mellanstadiet började de flesta av barnen i min klass att börja svära. När inte majoriteten svor var det ju vanligast att fröken fick reda på det och ungen fick en mindre utskällning. Något år senare svor nästan hela klassen och de som inte svor blev retade en del. Vi var kristna, religiösa, fjäskbarn och annat trevligt. Vad var felet med oss? Varför svor vi inte som alla andra barnen?
Det fortsatte hela mellanstadiet och högstadiet. Klasskompissarna kunde ju inte hålla sig utan var tvungna att svära i varenda mening och de sattes in i mitt huvud också, men jag använde dem "aldrig"(med risk för att jag gjorde det någon gång. Ingen är perfekt).

När väl gymnasiet började blev det annorlunda. När någon svor fick man inte längre någon status bland andra och alla blev mer accepterade. Slutar sagan här?

Jag har fortfarande alla dessa ord från förr i huvudet. Skulle jag bli arg på någon så kommer de lätt fram i huvudet. Dock har jag kvar det lilla som säger ifrån av någon konstig anledning. Fråga mig inte varför. Ibland såklart slinker de ut men att kalla det "Brukar du svära?" när det händer nån gång per år får jag ändå säga nej.

Citerar mig själv igen vad jag skrev i ett tidigare inlägg:

"Vad saknar de som icke svärande människor har? Eller vad saknar människor som inte svär? Måste finnas någon anledning."

Hade du NIC läst vad jag skrivit så kanske du förstod att jag inte gick på och sa alla som svor var dumma i huvudet. Det var två meningar med två frågetecken och frågan är fortfarande obesvarad, vem är det fel på? Vad är skillnaden? Har det något med ordförrådet att göra? Jag har själv bara accepterat att vissa svär, andra inte. Duger för mig.

(Med risk för stavfel och dålig svenska)
#25 - 28 mars 2010 11:24
Hej janson!
Jag måste få fråga dig; skriver du ditt ovanstående inlägg färgad av en kristen livssyn? Jag fick upfattningen av detta men kunde inte riktigt utröna om det var så. Vill i all välmening fråga dig om detta, för att kunna diskutera vidare om det intressanta ämnet svordomar.
Mvh
/M. :)
#26 - 28 mars 2010 11:29
MaxB skrev:
Hej janson!

Jag måste få fråga dig; skriver du ditt ovanstående inlägg färgad av en kristen livssyn? Jag fick upfattningen av detta men kunde inte riktigt utröna om det var så. Vill i all välmening fråga dig om detta, för att kunna diskutera vidare om det intressanta ämnet svordomar.

Mvh

/M. :)

Jag vet faktiskt inte, egentligen hade det varit mer intressant om man inte snackat så mycket religon, blir bara sörjigt känns det som.
Dock har ju kristendomen/religion satt spår i samhället hur man ska bete sig och inte. Med erfarenhet finns det en risk att man blir kallad kristen för man inte svär tex.

Tycker med det är intressant med diskussioner, dock är jag ganska B på att "hålla" på något. Vill bara ha det på en vettig nivå utan några påhopp.

Sen vill jag med bara säga att även om man har olika åsikter om just detta har vi ju alla på zoopet något gemensamt, och det är att snacka om fiskar och allt inom denna roliga hobby. Man behöver ju inte bli sura och arga på varandra bara för man inte tycker likadant.
#27 - 28 mars 2010 11:42
janson skrev:
Jag vet faktiskt inte, egentligen hade det varit mer intressant om man inte snackat så mycket religon, blir bara sörjigt känns det som.

Dock har ju kristendomen satt spår i samhället hur man ska bete sig och inte. Med erfarenhet är ju risken att man blir kallad kristen för man inte svär tex.

Tycker med det är roligt med diskussioner, dock är jag dålig med argument. Vill bara ha det på en vettig nivå utan några påhopp.

Jag förstår precis vad du menar. Om du läser mitt förra inlägg, så ser du kanske att jag tillhör kategorin människor som ibland drar iväg en svordom - men alltid "läser av" vilken miljö eller situation jag befinner mig i, innan jag gör så.
Det är ju trist att behöva bli beskylld för att vara kristen bara för att man inte svär... detta har jag aldrig råkat ut för.
Varför jag frågade dig om du var religiöst färgad i dina åsikter om svordomar beror på att man inte kan diskutera svordomars vara eller icke vara med någon som har svordomar som ett tabu - religiöst tänkande brännmärker ju vissa ord och handlingar och då går det inte att diskutera på ett vettigt plan - det var bara därför jag frågade, som sagt - för att liksom få undan den delen.

Jag uppfattar det som att du har upplevt trista saker i samband med att inte använda dig av svordomar - men tycker att, av vilka skäl detta kan ha varit, du har varit stark som kunnat motstå att använda svordomar i din vardag.

Men frågan om religion måste dyka upp när man debatterar svordomsbruk - även om det, mycket riktigt, känns enormt sörjigt!
#28 - 28 mars 2010 11:44
janson skrev:
Sen vill jag med bara säga att även om man har olika åsikter om just detta har vi ju alla på zoopet något gemensamt, och det är att snacka om fiskar och allt inom denna roliga hobby. Man behöver ju inte bli sura och arga på varandra bara för man inte tycker likadant.

Håller helt med dig här - vi skall såklart ha en trevlig och vänlig stämning på forumet, vad vi än diskuterar!
#29 - 28 mars 2010 12:20
1: Japp
2: Japp
3: Kommer spontant. Ibland vid mindre lämpade tillfällen
4: Se svar fråga 3
5: Vilka som helst
#30 - 28 mars 2010 13:11
Du var allt en känslig rackare janson...
Svär eller svär inte, spelar ingen roll för mig men jag tror aldrig jag har träffat någon som aldrig använder dessa trevliga ord! Så om du känner dig påhoppad för att jag skrev att jag tyckte det var skitsnack får ju det stå för dig! Den enda som har blivit upprörd över detta ämnet är nog bara du själv!
#31 - 28 mars 2010 13:15
janson skrev:

Visste att det var dumt att börja skriva här...

:confused:
#32 - 28 mars 2010 13:15
janson skrev:

:confused:
#33 - 28 mars 2010 13:50
NIC skrev:
Du var allt en känslig rackare janson...

Svär eller svär inte, spelar ingen roll för mig men jag tror aldrig jag har träffat någon som aldrig använder dessa trevliga ord! Så om du känner dig påhoppad för att jag skrev att jag tyckte det var skitsnack får ju det stå för dig! Den enda som har blivit upprörd över detta ämnet är nog bara du själv!

Jag sa ju att jag gick emot strömmen, var inte det sant då? (infoga lämplig smilie här.)
Jag är inte upprörd över det här. Ville bara berätta min story efter ditt inlägg om att det var "skit snack".

Kommer ett inlägg ikväll. Eftersom MaxB har rätt så går det troligtvis att inte köra vidare utan religionen så man kanske skulle läsa på lite om svordomar och kristendomen. :P Nu ska jag fortsätta vila, har en taskig öroninflammation.
#34 - 28 mars 2010 14:44
AquaEng skrev:

Svara gärna på frågorna nedan och skriv gärna din ålder och om du är man eller kvinna :D

1. Brukar du svära?

Inte ofta

2. Är det OK att svära?

Jag tycker inte det låter så vackert:D

3. Varför svär du?

Det är väldigt sällan och oftast i så fall om något inte går som jag har tänkt mig. T ex skär mig eller slår mig på fingret med hammaren:d

4. När svär du?

Nästan aldrig, se ovan

Satan, helvete

Antar att det sitter i sen barnsben att man inte ska svära. Och det finns så mycket andra ord att använda. Tycker det låter fruktansvärt när jag hör små barn svära.....
#35 - 28 mars 2010 14:50
Rosali skrev:
Antar att det sitter i sen barnsben att man inte ska svära. Och det finns så mycket andra ord att använda. Tycker det låter fruktansvärt när jag hör små barn svära.....
Jovisst låter det hemskt med småbarn som svär-men inte ett dugg konstigt då många av dessa åxo har föräldrar å andra vuxna i sin närhet som svär-barn tar efter vuxna:(
#36 - 28 mars 2010 19:49
janson skrev:

Jag menar att det är en vanesak. Du har säkert några ord som du säger oftare typ, "ba", liksom, alltså. Att det råkar en svordom för vissa och att det skulle vara något fel med det förstår jag inte.

janson skrev:
Sen finns de ju dem som kör med en svordom när de slår sig och dem som inte klarar av att säga en hel mening utan ett fult ord.

Varför skulle svordomar vara något fult? Bara fjantigt att vissa känner sig bättre på något sätt bara för att de använder andra ord....
#37 - 28 mars 2010 19:55
DAHLBERG skrev:
Bara fjantigt att vissa känner sig bättre på något sätt bara för att de använder andra ord....

Mycket bra skrivit!!!
#38 - 28 mars 2010 20:19
AquaEng skrev:

1. Brukar du svära?

2. Är det OK att svära?

3. Varför svär du?

4. När svär du?

1. jadå
2. förstår inte varför en ordgrupp skulle vara värre än en annan, så ja
3. rent slentrianmässigt eller när jag vill förstärka något... dessutom som utrop när man gör sig illa eller ställer till något
4. i vardagen, helgen och mitt alldagliga språk
5. ett brett spektra av könsord, hädelser och förbannelser

Vad är det som gör att svordomar ses som fult, jag finner dem lugnande och ser dem som ett tecken på att personen ifråga inte är rädd för att stöta sig med folk. Att moralisera över uttalanden är tråkigt, gammalmodigt och motverkar utveckling av språket.
#39 - 29 mars 2010 13:40
NIC ge dig[:(!] bara för att han inte använder svordomar så behöver du inte göra såna påhopp.[:(!]
#40 - 29 mars 2010 14:11
Det var inget påhopp... Varför överreagerar alla för minsta lilla? Man kan säga att NIC ifrågasatte janson när han skrev att han aldrig svor.
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 29 mars 2010 14:16
MaxB skrev:
Svordomar kan passa, eller vara opassande beroende på/i vilken situation eller miljö man befinner sig i.

Att säga att svordomisten har dåligt ordförråd är en grov generalisering tycker jag.

Instämmer men samtidigt vill jag nog påstå att de som använder väldigt mycket svordomar i sitt språk ofta har ett dåligt ordförråd.
#42 - 29 mars 2010 14:22
1. Jajjamen
2. Det är väl lika mycke språk som nåt annat, spilledill
3. Vanesak samt avreagering
4. Titt som tätt
5. Oj, det är många.

För min del är det mest en vanesak, kan säga alla möjliga konstiga ord, men jag brukar inte kalla andra för fula ord. Och med vanesak menar jag att det är samma som med alla andra vanor man har, man tänker inte riktigt på det, man har liksom vant sig.

T.ex. ett ord jag brukar använda ofta är h*ra där * = o. Som för vissa säkert är ett jättehemskt ord, men för mig betyder det typ "typiskt", just för att jag vant mig så vid det.
Det är nog därför vissa tycker svordomar är värre än vad andra tycker, just för att man aldrig använder det.
#43 - 29 mars 2010 14:45
DAHLBERG skrev:
Jag menar att det är en vanesak. Du har säkert några ord som du säger oftare typ, "ba", liksom, alltså. Att det råkar en svordom för vissa och att det skulle vara något fel med det förstår jag inte.

Varför skulle svordomar vara något fult? Bara fjantigt att vissa känner sig bättre på något sätt bara för att de använder andra ord....

Sen när påstod jag att jag var bättre bara för jag använde andra ord? Okej det var väl fel att säga "något fult ord", menade såklart någon svordom. Tänkte väl just då att det var samma ord men ska skärpa mig i fortsättningen, förlåt. Har dock aldrig sagt att jag på nåt sätt är bättre än andra människor, och det är jag absolut inte! Vet inte varför ni kommer med sådana inlägg...

Att säga att de som svär har dåligt ordförråd vet jag inte heller om jag kan hålla med om. Precis som DAHLBERG skriver använder jag mig av sådana töntiga förtkortningar och handlar det också att man har brist i ordförrådet? Tycker själv att det funkar ungefär såhär: Hör man det av andra personer dagligen så blir det att man använder dem själv en period. Det smittar av sig liksom.

Skilja på "fult ord" och svordom? Rätta mig om jag har fel men svordomar har ju med religion att göra sedan finns det ju ord som det är upp till var och en att bedöma om de är trevliga eller fula, exempel "håll käft".

Men om svordomar och andra "fula ord" har blivit så accepterade och vanligt, varför hör man aldrig dem på företag och support? Nu har jag ingen lång erfarenhet om detta men oftast brukar det väl vara så att om man jobbar i försäljningsbranschen eller med människor ska man inte använda sådana här ord? Rätta mig om jag har fel men jag har inte stött på så många personer som använder dem på jobbet. Varför får inte de användas på sådana ställen ifall det ändå är så accepterat?

Personligen bryr jag mig inte när andra använder svordomar eller fula ord eftersom det ändå har blivit så vanligt som det blivit. Bara det inte används överdrivet mycket. Dock när det kommer ut mer svordomar än "vanliga ord" från en unge kan jag bli smått irriterad.

NIC: Skulle inte du kunna komma med lite text? Du verkar ha svar på det mesta av mina frågor eftersom det känns som du inte alls håller med om det jag skriver.
#44 - 29 mars 2010 14:49
Jag förstår inte riktigt varför någon ska behöva försvara sig för att denna person inte använder svordomar, eller har jag missat något på vägen:confused:?
#45 - 29 mars 2010 14:58
Jag vet själv inte hur det ligger till, de verkar ta det jag skriver ordagrant (kanske dålig uttryck?). Själv tar jag inte detta så seriöst. (Som vissa påstår).

Tycker bara det är trevligt att få skriva av sig. Sen är det ett ganska intressant ämne nu när Sverige inte är lika kristet som det var förut. Det är väl ändå det som påverkat samhället från början?

Själv gör jag fel hela tiden att posta innan inlägget har lästs igenom tillräckligt, och att jag inte är bäst på svenska eller grammatik finns alltid risken att jag formulerar mig fel.
#46 - 29 mars 2010 15:46
Grabb på uh.... 37 år.

Jag har en överenskommelse med mina kottar och denna är att det är helt ok att svära när tillfället så kräver. Första gången jag hörde min son svära alls var när han passerat 3-årsstrecket och vi skulle ut till flygfältet för att se om det var några flyplan som skulle lyfta eller landa. När vi närmade oss fältet så upplyste jag om att det såg mörkt ut på den fronten varpå lillkillen lägger in en väl avvägd paus innan ett besviket -"Fan..." passerar hans läppar. Jag kunde inget annat än att le och bekräfta att det var just så man kunde använda en svordom. :)

1. Brukar du svära?
Det händer.

2. Är det OK att svära?
Självfallet! Men det är inte ok att särskriva, skriva "dom" (såvida det inte rör sig om ett domstolsbeslut) eller "lr"... Sedan tycker jag vi skall bannlysa alla yngel som inte har kopplat skillnaden mellan de och dem, införa dödsstraff på "bah" samt införliva sharialagar i skåne!

3. Varför svär du?
För att understryka innebörd i en mening eller enskilda ord.

4. När svär du?
När situationen så kräver.

Allt ifrån ett surt introvert "men för helvete" till saker som kanske inte riktigt passar sig i skrift och eventuellt innehåller påhopp på t.ex. klimakteriekossor från helvetets inre kretsar... ;)

/J *som visst kan ta med ironi i sina inlägg!*
Bilagor:
#47 - 29 mars 2010 17:15
Joacim skrev:

2. Är det OK att svära?

Självfallet! Men det är inte ok att särskriva, skriva "dom" (såvida det inte rör sig om ett domstolsbeslut) eller "lr"... Sedan tycker jag vi skall bannlysa alla yngel som inte har kopplat skillnaden mellan de och dem, införa dödsstraff på "bah" samt införliva sharialagar i skåne!

Haha jag är en av dom (notera dom) som fortfarande har svårt när man ska skriva de och dem. :d Får väl ta en kurs.
#48 - 29 mars 2010 17:16
janson: Jag är ganska säker på att jag inte skrivit att du på något sätt tycker att du är bättre än någon annan ;)
#49 - 29 mars 2010 19:02
JacobT skrev:
NIC ge dig[:(!] bara för att han inte använder svordomar så behöver du inte göra såna påhopp.[:(!]

Var finns detta påstådda påhopp???????
Jag fattar inte hur man kan ge sig in i en sån här tråd om man är så känslig att man tycker man blir påhoppad för att man blir ifrågasatt!!!!
Sura på du bara!! [:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!] Right back at ya'!
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 29 mars 2010 19:06
Återgå till ämnet - gäller alla.

Framöver kommer jag att deleta de inlägg som inte kan avstå från att gnälla på andra
#51 - 30 mars 2010 08:04
Åh, vad skönt tråden slirade iväg nu...
Man kan väl konstatera att svordomar är ord hopsatta av bokstäver, precis som vilka andra ord som helst i var människas vokabulär. Det är vad man sätter för betydelse i orden och hur dessa uttrycks som sätter nivån för hur olika människor reagerar på dom.
Jag var lite tidigare inne på att om man sätter religiöst färgade uppfattningar på svordomar, blir dessa lätt svåra att diskutera beroende på att svordomar är tabu för religiösa människor.
Om man lämnar den religiösa biten bakom sig (vilket är en sund inställning), och om man samtidigt konstaterar att svordomar även brukas av människor som äger ett gott ordförråd - så handlar frågan i stället om; var, när och hur vi svär och om detta kan vara OK.
Jag svär ganska frodigt själv - i vissa situationer - men skulle haja till om t.ex. en nyhetsuppläsare skulle säga; Nu har det jävla USA invaderat ett nytt land igen...
Jag skulle haja till av själva svordomen, inte av nyheten i sig.
Likadant är det med barn som svär - det känns ganska trist, men har ni tänkt på att det ofta är "gulligt" när ett barn säger; jädrar - och en väsentlig skillnad om en liten 6-åring häver ur sig, t.ex.; jävla fitta...
Det är tolkningen av själva svordomen, var och hur den är sagd som sätter nivån för hur vi uppfattar den samma.
#52 - 30 mars 2010 09:18
NIC skrev:
Mycket bra skrivit!!!

håller med!

men vem kom på att fan helvete och jävlar är fula ord? :S
#53 - 30 mars 2010 09:25
håller med!

men vem kom på att fan helvete och jävlar är fula ord? :S

Kristen dogma! Desa ord är tabu för de flesta religionsutövare och åkallar de väsen och platser orden avser!
#54 - 30 mars 2010 09:31
AquaEng skrev:

1. Brukar du svära?

2. Är det OK att svära?

3. Varför svär du?

4. När svär du?

1.Ja
2.Nja
3.Dum ovana och att inte verka vara med i Pingstkyrkan;)
4.När det har hänt nåt att svära åt
5.Alla utom Könsord

Jag försöker att inte svära på Jobbet med det kan vara en prövning ibland,sen att barn svär och använder alla dessa Könsord mot varandra är fruktansvärt och man kan bara undra var detta betende kommer ifrån och det är mycket hemifrån och tv,vi vuxna ska vara förebilder och det missar nog många av oss Bla jag är en av dem
#55 - 30 mars 2010 15:51
1. Väldigt ofta

2. Överlag Ja, men man måste kunna föra sig ibland också :)

3. Förstärkande av uttryck. Har väl blivit mer en dialekt här. Haha

4. Mer eller mindre hela tiden

5. Inte alls så allvarliga. Inga fulare ord utan mest jävlar/jäkla/helvete mm.

Är det allvar och man är förbannad på någon tar man till det grövsta man man anklaga någon för. Då blir det mycket bög-ord
#56 - 31 mars 2010 07:22
Italienarna har inga direkta betänkligheter med att svära. Deras svordomar är för oss här i Höga Nord ganska beskedliga - det handlar om Dio = Gud, Porco = Gris, Puttana =Hora. Porco och puttana sätter de gärna i hop med Dio och Madonna. En annan vanlig svordom är vaffanculo, som kanske lättast kan översättas med engelskans "fuck you".
Här är ett klipp, som åtminstone jag tycker är enormt lustigt, på den italienske sportjournalisten Germano Mosconi. Det finns väl inga som italienarna som kan se så uppgivna ut när de svär. Lyssna, titta och njut!
[youtube]WiyOl3J5dtQ&feature=related[/youtube]
#57 - 31 mars 2010 07:32
Manlig bäbis på 25 år

Det låter värre när barn ggör det, pga den anledning att de ses som oskuldsfulla.

Vill inte riktigt räkna upp dem här, men mer eller mindre allt som anses stötande men även saker som fan, helvete osv.

1. Brukar du svära?
Ja, alldeles för ofta

2. Är det OK att svära?
Njae, egentligen inte, svordomarna fyller egentligen ingen större funktion.

3. Varför svär du?
En ovana, likt mitt konstanta pillande.

4. När svär du?
I princip konstant

allt från piss och päreskal, till fitta, kukhuvud etc. Försöker dock byta ut alla svordomar mot Burak, som jag fått höra betyder rödbeta på polska :P
#58 - 31 mars 2010 07:48
På tal om polska och svordomar :D Jobbade med polacker i somras och "kurwa" (hora) användes väldigt flitigt, även "[SIZE=2][COLOR=#000000]Spierdalaj" (dra åt helvete), "[/COLOR][/SIZE][SIZE=2][COLOR=#000000]huj" (kuk) och [/COLOR][/SIZE][SIZE=2][COLOR=#000000]"dupek" (rövhål) [/COLOR][/SIZE][SIZE=2][COLOR=#000000]hördes rätt ofta :D Om det är nån tröst så svär de minst lika mycket :P

Det vanligaste ickesvärordet som skreks på arbetsplatsen (byggde festivaler - tält, scener osv) var "dodaj gazo" (skynda, gasen i botten) då ofta i kombination med "kurwa" XD :D

Favoritordet på polska måste ändå vara [/COLOR][/SIZE]"pokrzywa [[SIZE=2][COLOR=#000000]pockshyva] (brännässla) :)
[/COLOR][/SIZE]
#59 - 31 mars 2010 11:34
#60 - 31 mars 2010 11:47
Jag säger som
"" target="_blank">Jakob Eklund!

DET var humor på så hög nivå det bara kan bli :)

vad som är roligt är att jag inte ens tänkt på det, fastän jag nyligen sträckkollat på alla johan falk filmerna :P
#61 - 31 mars 2010 12:28
Al Pacino är rätt salt också!
#62 - 31 mars 2010 12:37

tror nästan att Rocco slår honom, inte många som kan sätta ihop en hel monolog med enbart fuck :)
#63 - 31 mars 2010 12:38
Inte dåligt att slå Montana i fucksägelser!!
#64 - 31 mars 2010 12:39
Marnat skrev:
tror nästan att Rocco slår honom, inte många som kan sätta ihop en hel monolog med enbart fuck :)

Ahhhh!:d Klockrent! Mycket bra!
#65 - 31 mars 2010 12:40
MaxB skrev:
Ahhhh!:d Klockrent! Mycket bra!

säg inte att du missat the boondock saints???

kultrulle av väldigt hög standard!
#66 - 31 mars 2010 12:43
Marnat skrev:
säg inte att du missat the boondock saints???

kultrulle av väldigt hög standard!

Nejdå - tänkte inte på den bara!:)
#67 - 31 mars 2010 13:16
Marnat skrev:

top 3 bästa händelserna i filmen är
1: Smecker säger "What a fag.." till sin "pojkvän"
2: Rocco skjuter ihjäl katten.
3: Scenen när Rocco får tokbryt efter att ha dödat dom på cafeet o packar strykjärn o grejjer o sen har en fin diskution med sin flickvän o hennes vän!

hahahah!!!
#68 - 31 mars 2010 13:17
btw? har ni sett 2an? helt okej i min mening, men slår inte 1an
#69 - 31 mars 2010 13:38
hannesc skrev:
btw? har ni sett 2an? helt okej i min mening, men slår inte 1an

i min mening kommer den inte ens i närheten, men helt okej lördagsnöje likt förbannat med ett antal öl innaför västen :D
#70 - 1 april 2010 20:42
Tack för alla era svar ;D Skulle inte skada medd fler. :)
#71 - 1 april 2010 21:10
Inte så många svordomar dock, snarare ganska koncentrerad på EN!
&feature=related" target="_blank">
&feature=related
#72 - 9 februari 2011 11:37
1. Ja
2. Ja i vissa tillfällen
3. För man måste det ibland
4. Lite olika, mest på kvällen
5. Alla möjliga

17år man
#73 - 9 februari 2011 12:36
hej rilakan. liiiite gammal tråd förvisso. typ 1 år gammal :P
#74 - 9 februari 2011 16:59
Joacim skrev:
Grabb på uh.... 37 år.

Jag har en överenskommelse med mina kottar och denna är att det är helt ok att svära när tillfället så kräver. Första gången jag hörde min son svära alls var när han passerat 3-årsstrecket och vi skulle ut till flygfältet för att se om det var några flyplan som skulle lyfta eller landa. När vi närmade oss fältet så upplyste jag om att det såg mörkt ut på den fronten varpå lillkillen lägger in en väl avvägd paus innan ett besviket -"Fan..." passerar hans läppar. Jag kunde inget annat än att le och bekräfta att det var just så man kunde använda en svordom. :)

1. Brukar du svära?

Det händer.

2. Är det OK att svära?

3. Varför svär du?

För att understryka innebörd i en mening eller enskilda ord.

4. När svär du?

När situationen så kräver.

Allt ifrån ett surt introvert "men för helvete" till saker som kanske inte riktigt passar sig i skrift och eventuellt innehåller påhopp på t.ex. klimakteriekossor från helvetets inre kretsar... ;)

/J *som visst kan ta med ironi i sina inlägg!*

Ja mina svar kommer se ut som Joacims ;) Huvudet på spiken liksom, men lägger till en del :)

21-årig påg :)
Så länge barnen är medvetna om vad de säger och situationen tillåter det kan jag tycka det är helt okej för barn att svära. Vuxna svär så varför ska inte barn få göra det. Dock så anser jag det viktigt att man också lär barnen när dessa situationer är så en liten 4-åring springer runt och säger till exempel fan i tid och otid. Men som Joacims exempel tycker jag är klockrent och samma sak om nu ett plan hade flugit förbi dem ett vrål och killen sagt "fan va coolt". Det handlar inte på något sätt om att det är ett fult ord utan endast att understryka hur coolt det egentligen är. Sen kan man såklart säga "fy vad coolt" för att komma ifrån svordomarna med dessa är ju faktiskt vedertagna och används kontinuerligt att alla (med undantag) vuxna och barn är väl egentligen som papegojor? :P
Sen det här att man inte ska svära inför barn tror jag också har blivit en uppförstorad sak. Såklart ska man precis som barnen inte svära i tid och otid, men bara för man gör det någon gång då och då tror inte jag påverkar dem något nämnvärt. Att snappa upp orden gör de ändå och visst är det kul att höra ibland när man svär och ens 5-åriga kusin säger till en - "man får inte svära" :)

1. Brukar du svära?
Japp. Ibland för mycket kan tyckas men det har blivit socialt accepterat i min umgängeskrets att använda de "snällare" (om man nu kan benämna dem så) svordomarna som fan, jävlar, helvete etc.
2. Är det OK att svära?
Tycker jag absolut det är. Finns enligt mig ingen anledning att utesluta vissa ord bara för att de enligt några är fula. Sen behöver man kanske inte dra till med de värsta alltid :P Sen tycker jag samma som Joacim angående särskrivningar, dem- de, och annat slang som inte passar sig i texter.
3. Varför svär du?
För att understryka något. Att visa på att ordet i dess sammanhang betyder mer än om man "bara" säger ordet.
4. När svär du?
När det passar in i sammanhanget. Försöker dock undvika att svära när jag är i närheten av småbarn. Säger väl förvisso emot mig själv nu då jag tidigare skrivit att jag inte tror det påverkar barn men av uppfostran så försöker jag undvika det :) Sen anser jag väl att svordomar är något man använder om man har en social relation till någon. Skriver jag till exempel på ett forum där flera personer som jag inte känner läser min text tycker jag inte att svordomar lämpar sig utan att man gott kan censurera dessa med till exempel f*n. Givetvis förstår alla ändå att där står fan men av ren hövlighet tycker jag man kan skippa dessa ord. Nu är detta en tråd som givetvis tillåter dessa svordomar så i denna tråden är det accepterat av alla, enligt mig. Men skriver jag däremot till en kompis i ett mail så har jag inga problem att svära och skriva divärse olömpliga ord, bara han/hon är medveten om vilken betydelse ordet har och att det är en jargong mellan personerna.
Alla möjliga känns det som :) Försöker dock undvika könsorden så mycket det går men händer väl ibland att sådana ord sägs också haha. Och som många andra sagt; går något riktigt dåligt så finns det en tendens att det blir flera svordomar i följd som inte är bra för någon att höra :)

Annons