Maskinellt:
* Rakblad, mycket bra idé! Gärna i kombination med diskmedel eller dylikt! Det bästa att börja pröva med! I butikerna finns det något som heter "Klickskrapa" en skrapa med rakblad anpassat för att ta bort sånna här saker. Lös limmet med lite vatten eller något medel och skrapa med rakblad! Yrkesmässigt!
* Svampar, Scotch brite eller 3M. Använd de vita! De vita är till skillnad från de gröna REPFRIA.
* Svinto, använd typ aldrig det till nånting om det inte är akut! Det är för "grovt".
* Värma upp det, låter riskabelt tycker jag.
Kemiskt:
* Fett, typ matolja kan säkert funka.
* Lösningsmedel. VARNING: Medel på flaska "som sprutar",, sprutar ut lösningsmedlet i hela rummet! Vilket innebär att det med stor sannolikhet hamnar i akvariet/akvarievattnet. Välj produkter som är trögflytande/där du själv kan kleta ut det på ytan eller på en trasa för att SEN rengöra ex. glaset!
- Diskmedel, bästa och säkraste att prova med först. Lätt att skölja av vilket ökar riskerna för att fiskarna får i sig det..
- Fönsterputs, kan säkert funka.. Kör jag själv rätt ofta för att få rent akvariet.
- Alkoholer. Kan säkert funka.
- Jif (Vim), rekommenderar jag INTE. Jif har en slipande effekt på ytan som ska rengöras, vilket innebär att det slipar ner materialet lite varje gång. Jif skapar väldigt snygga diskbänkar, men är ingenting som jag skulle rekommendera i samband med glas.
- Andra ämnen. Borde inte behövas om du provat allt här ovan. Läs på förpackningen!
Tänk på...
... att det inte bara ska bli rent utan den yta du ska rengöra ex. glas, ska ju helst inte ta någon skada av "rengöringstekniken".
... När man jobbar med kemiska medel så är det väldigt lurigt. Vanliga konsumenter blir lurade hela tiden! Har du använt det i akvariet så skölj väldigt noga, eftersom fiskarna är känsliga för ämnena i rengöringsmedlen!
... använd kemiska medel måttligt! Så lite som möjligt dvs! Doseringsanvisning finns ofta på förpackningen, läs den och följ den!
Tror jag fick sagt det mesta nu //Yrkesstädaren