Svinto på glas?

#1 - 2 september 2004 14:42
Hejsan,

Hämtade mitt nya 250-liters idag, och tyvärr så sitter det en klisterlapp PÅ glaset *morr* Jag har provat att dra bort den, men klistret sitter fortfarande kvar =(

Jag undrar om man kan använda svinto på akvarieglas, eller blir det repor? Något annat tips på hur jag snabbt och smidigt kan få bort det utan att repa glaset?

Tacksam för svar =)
#2 - 2 september 2004 14:46
Rakblad kanske :D savinto vette f-n om man skulle våga använda..
#3 - 2 september 2004 14:46
Svinto blir repor.
Pröva lösningsmedel - alkohol, kemiskt ren bensin eller aceton.
Akta så du inte får ner något av de sistnämnda i vattnet
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 2 september 2004 14:47
Använd INTE svinto det blir repor. Lim brukar släppa med lite diskmedel och en svamp om man gnuggar lite.
#5 - 2 september 2004 14:57
Lacknafta eller tändvätska löser klistret, men prova gärna med diskmedel och vit skrubbsvamp.
#6 - 2 september 2004 14:57
Om det inte går bort med diskmedel så kan man pröva att gnugga på lite matolja och låta stå ett tag innan man försöker få bort det. Vissa lim släpper med det. Annars så får det kanske bli bensin eller liknande
#7 - 2 september 2004 15:08
Okej, ska testa mig fram =)

Tack så jättemycket för alla svar =D =D
#8 - 2 september 2004 15:47
Nagellackborttagningsmedel funkar jättebra till klister!

Det finns även svampar för glas, från bl.a. Scotch eller 3M eller något sådant.. Kolla på städmaterialsavdelningen i din mataffär..
#9 - 3 september 2004 20:32
Jag brukar köra med rengöringsservetter för bildskärmar.Funkar toppen.De jag fick tag i innehåller bara citrus så det är dessutom ofarligt.
//FÅ
#10 - 3 september 2004 22:01
Hej!
Testa Jif (Vim) det fungerar på allt. Det universala rengöringsmedlet!
Mvh Maria
#11 - 3 september 2004 22:24
Rent krasst ska inte svinto klara av att repa glas alls i sig självt. Det repar inte emalj och inte kakel..... Skulle glas vara mjukare än dessa?
#12 - 3 september 2004 22:33
Hej!
Tror inte att svinto repar så länge det är blött och löddrar. Men jag skulle ändå prova Jif först.
Mvh Maria
#13 - 4 september 2004 15:59
Har lyckats repa spisen med svinto, är det inte emalj på spisen ?
#14 - 16 september 2004 16:37
Svinto repar definitivt, det har jag prövet redan...puuh. Det är aceton som gäller eller ren ethanol. Lycka till!
#15 - 16 september 2004 17:50
Jag använde tändvätska, fungerade utmärkt!
#16 - 16 september 2004 18:02
Hellre tändvätska än aceton, deffinitivt.
Låter kanske tokigt, men kanske matolja skulle funka.
Sitter etiketten kvar ännu så kan man värma på den med en cigarettändare, dock inte mer än att man kan ta i glaset, det mjukar upp klistret.
#17 - 25 september 2004 10:22
Maskinellt:
* Rakblad, mycket bra idé! Gärna i kombination med diskmedel eller dylikt! Det bästa att börja pröva med! I butikerna finns det något som heter "Klickskrapa" en skrapa med rakblad anpassat för att ta bort sånna här saker. Lös limmet med lite vatten eller något medel och skrapa med rakblad! Yrkesmässigt!
* Svampar, Scotch brite eller 3M. Använd de vita! De vita är till skillnad från de gröna REPFRIA.
* Svinto, använd typ aldrig det till nånting om det inte är akut! Det är för "grovt".
* Värma upp det, låter riskabelt tycker jag.

Kemiskt:
* Fett, typ matolja kan säkert funka.
* Lösningsmedel. VARNING: Medel på flaska "som sprutar",, sprutar ut lösningsmedlet i hela rummet! Vilket innebär att det med stor sannolikhet hamnar i akvariet/akvarievattnet. Välj produkter som är trögflytande/där du själv kan kleta ut det på ytan eller på en trasa för att SEN rengöra ex. glaset!
- Diskmedel, bästa och säkraste att prova med först. Lätt att skölja av vilket ökar riskerna för att fiskarna får i sig det..
- Fönsterputs, kan säkert funka.. Kör jag själv rätt ofta för att få rent akvariet.
- Alkoholer. Kan säkert funka.
- Jif (Vim), rekommenderar jag INTE. Jif har en slipande effekt på ytan som ska rengöras, vilket innebär att det slipar ner materialet lite varje gång. Jif skapar väldigt snygga diskbänkar, men är ingenting som jag skulle rekommendera i samband med glas.
- Andra ämnen. Borde inte behövas om du provat allt här ovan. Läs på förpackningen!

Tänk på...
... att det inte bara ska bli rent utan den yta du ska rengöra ex. glas, ska ju helst inte ta någon skada av "rengöringstekniken".
... När man jobbar med kemiska medel så är det väldigt lurigt. Vanliga konsumenter blir lurade hela tiden! Har du använt det i akvariet så skölj väldigt noga, eftersom fiskarna är känsliga för ämnena i rengöringsmedlen!
... använd kemiska medel måttligt! Så lite som möjligt dvs! Doseringsanvisning finns ofta på förpackningen, läs den och följ den!

Tror jag fick sagt det mesta nu //Yrkesstädaren

Annons