Svininfluensan

#1 - 4 september 2009 16:48
Märkligt att det inte finns en tråd om detta redan.:d
Rädsla, förträngning eller?????
Finns ju ändå saker o göra alla kan bli bättre på o tvätta händerna oftare, nysa i armhålan istället för näven, hålla upp med o ta ihand ett tag etc, etc. Och så vaccinerar er när det blir möjligt vecka 44 har jag hört idag.
#2 - 4 september 2009 16:53
v. 44 redan då det är ju bara några veckor kvar ! men jag är inte specielt rädd dret är ju inte värre än någon annan influensa
#3 - 4 september 2009 16:56
Jag kommer inte att vacc mig och jag är inte rädd att bli smittad.
Känner många som jobbar på sjukhus och man får höra " median har gjort en sån stor affär av det hela, det är som vinter-kräk-sjukan".
De som blir drabbade är de med sämst immunförsvar. Spädbarn och gamlingar.
#4 - 4 september 2009 16:58
Tycker att det är full hysteri om detta..:-)har själv varit med den ena pågen på Vårdcentralen för han hostade en vecka så man är inte ett dugg bättre..

På skolan där jag jobbar så är det sprita som gäller hela tiden, varje elev får sprita sig innan bespisning efter handtvättning då förstås och vid toalett besök,dörrhandtagen spritas regelbundet även toaletterna städas ett par gånger om dagen.

Allt detta är rekomendationer av Skolsköterskan ska bli roligt att se om detta funkar i längden ingen Grissjuka än men en massa som har maginfluensa så om det är så jäkla effektivt vet jag inte..Ha Ha,problemet som jag ser det är Skit-Tunnorna som är proppfyllda av påsar ifrån diverse sopkorg ifrån hela skolan.Så det blev av att hoppa i dem för att det skulle packas Ha Ha..
#5 - 4 september 2009 17:01
Rädsla för svininfluensan? Det är den mest hypade influensan någonsin men är inte direkt något värre än vanligt. Svininfluensan har redan för stor plats överallt i medier så jag tycker inte att vi ska dra in den i en tråkig diskussion på zoopet också. Men nu är den ju igång. Att Sverige köpte in influensavaccin så att det täcker hela befolkningen är ju något av det dummaste man kunde göra mot en influensa som inte är direkt dödlig.

Nej jag kommer inte att vaccinera mig om det inte redan var förstått i min text! ;)
#6 - 4 september 2009 17:11
Grothras skrev:
Rädsla för svininfluensan? Det är den mest hypade influensan någonsin men är inte direkt något värre än vanligt. Svininfluensan har redan för stor plats överallt i medier så jag tycker inte att vi ska dra in den i en tråkig diskussion på zoopet också. Men nu är den ju igång. Att Sverige köpte in influensavaccin så att det täcker hela befolkningen är ju något av det dummaste man kunde göra mot en influensa som inte är direkt dödlig.

Nej jag kommer inte att vaccinera mig om det inte redan var förstått i min text! ;)

Vadå tråkig diskussion, klart den kommer o klart den kommer o drabba många. Men om det finns saker som begränsar så skall man klart jobba för det.
#7 - 4 september 2009 17:52
Hela vår familj kommer lätt att ta vaccinet om vi hinner få det i tid, men med barn på dagis är det tveksamt.
hatar verkligen att inte våga spy för jag är rädd för att skita på mig...
får väl ladda dasset med en hink
värsta vi haft var när alla 5 i familjen hade magdålighet samtidigt, i två omgångar...
så kan man undvika det.. Yes!

http://sjukvardsguiden.se/svininfluensa.html
#8 - 4 september 2009 18:01
flygrc skrev:
Hela vår familj kommer lätt att ta vaccinet om vi hinner få det i tid, men med barn på dagis är det tveksamt.

hatar verkligen att inte våga spy för jag är rädd för att skita på mig...

får väl ladda dasset med en hink

värsta vi haft var när alla 5 i familjen hade magdålighet samtidigt, i två omgångar...

så kan man undvika det.. Yes!

http://sjukvardsguiden.se/svininfluensa.html
Kan inget annat att hålla med
#9 - 4 september 2009 18:02
man ska nog ta vad medierna säger med en nypa salt
#10 - 4 september 2009 18:06
som hypokondriker tittar jag inte på nyhetrna, läser inte tidningen eller såndana saker. när fågelinfluensan var på tapeten kunde jag t ex inte äta kyckling på säkert 2 år. kroppen sa bara NEJ! det gick inte att svälja.
Och nu det känns otroligt konstigt att äta kyckling, det är verkligen inte samma sak med att äta kyckling längre.
svininfluensa hysterin har jag missat med flit!
Men jag tror jag ändrar uppfattning när jag väl får den. då är det bara att hosta lite slem i en vecka eller så, sen är man frisk.

Såna här mediehysterier är verkligen en mardröm för hypokondriker.
men det är völdigt skönt att läsa era kommentarer till denna grisfeber:)
Ni verkar ganska coola allihopa och det gör mej trygg! (tack zoopetare:))
#11 - 4 september 2009 18:07
Jag kommer, som jag tänker nu inte ta vaccination.
Jag är snart 50 har troligtvis lite antikroppar efter andra influensa som härjat genom åren.
Jag vaccinerade mig en gång för flera år sedan mot influensa. Jag har aldrig varit så sjuk som efter det.
Jag har inte astma är inte rejält överviktig och är inte gravid.
Men får jag influensan kommer jag att isolera mig hemma för att inte smitta andra.
Orolig är jag inte, i alla fall inte som det ser ut nu.
#12 - 4 september 2009 18:07
Givetvis bör man vaccinera sej - om man nu inte är någon riktigt osolidarisk jävel.
Massvaccinationen är för att förhindra mass-spridningen av sjukdomen.
Givetvis kommer många att dö av den här influensan liksom det gör varje år - dock utan stora rubriker. Därför vaccinerar vi ju riskgrupper varje år.

I år har vi dock möjligen en samhällskris på gång. Som jag förstått ger en massvaccinering rent samhällsekonomiskt positiv effekt. Om det inte fungerar kan världsekonomin få sej en rejäl smäll till - hitintills har man sällan tagit det i beräkningen nu när man talar om en förbättrad världsekonomi.
#13 - 4 september 2009 18:09
Förstår inte varför man inte skulle ta sprutorna??sist jag fick en vanlig influensa ledde till en Lungiflamation som sin tur ledde till en dubbelsidig för pencelinet inte bet på mig som i sin tur ledde mig in till Akuten med Ambulans för min vänstra Lungsäck höll på att Kollapsa eller var på Gränsen så det blev en vecka på sjukhuset och en väldigt lång sjukskrivning..
Sen dess är det sprutor som gäller vill verkligen inte vara med om detta igen så om det går att förhindra med detta så fattar jag inte varför man inte ska ta dem.Och det kvittar igentligen vilken Influensa det rör sig om.
#14 - 4 september 2009 18:11
Till dom som tror på antikroppar från tidigare influensor så är det väl så att det gäller att ha haft influensa på 1950-talet (1957?) för att vara skyddad. Det är nog därför de äldsta åldergrupperna tycks klara sej bättre än de yngre.
#15 - 4 september 2009 18:15
vargunge skrev:
man ska nog ta vad medierna säger med en nypa salt

Helt rätt, det är därför som man ska bilda sin egen uppfattning, där av länken jag la innan som du kan läsa följande i:

[FONT=&quot]Svininfluensan verkar generellt även drabba yngre personer hårdare i jämförelse med en vanlig influensa där äldre är mer utsatta. Cirka 40% av de som avlidit har dock varit relativt friska, yngre och starka personer. Totalt ligger dödligheten på runt 0,4-0,5% av de som insjuknar. [/FONT]
#16 - 4 september 2009 18:16
erikthur skrev:
Till dom som tror på antikroppar från tidigare influensor så är det väl så att det gäller att ha haft influensa på 1950-talet (1957?) för att vara skyddad. Det är nog därför de äldsta åldergrupperna tycks klara sej bättre än de yngre.

Ok då faller jag ur den ramen.
Men det är mycket om att vaccinet kan vara farligt i sig. Vem ska man tro på?
Även läkarna är oense
Jag personligen tror inte att vaccin är farligt. Men tror även att larmet om svininfluensan är lite överdrivet. Kanske lite tilltuffsad efter alla larm vi jämt har om allt som är så farligt. Den som ropar om vargen.......
#17 - 4 september 2009 18:20
miluhe skrev:
Ok då faller jag ur den ramen.

Men det är mycket om att vaccinet kan vara farligt i sig. Vem ska man tro på?

Även läkarna är oense

Jag personligen tror inte att vaccin är farligt. Men tror även att larmet om svininfluensan är lite överdrivet. Kanske lite tilltuffsad efter alla larm vi jämt har om allt som är så farligt. Den som ropar om vargen.......

Japp men till coh med läkarna ändrar ej - tom tunga namn som Sven Britton:
http://www.sr.se/cgi-bin/gavleborg/nyheter/artikel.asp?artikel=3062796
#18 - 4 september 2009 18:33
Jag har inte följt detta så noga. Inser att det redan är kört för mig så det är bara vänta på smittan med medföljande ond bråd död... ;)
Guest
#19 - 4 september 2009 18:38
-.-!!!
#20 - 4 september 2009 19:02
Är förvånad över att inte diskussionen om eventuella biverkningar av vaccinet kommit upp. Det är där jag är kluven.
De forskare som varit med och framställt vaccinet vägrar ta vaccinet pga. risken för biverkningar och avråder även sina anhöriga.
Däremot råder region skåne att man bör vaccinera sig och anser att 40 000 personer i USA har vaccinerat sig och inte visat några tecken på biverkningar.

Det är i den frågan jag är kluven till om vi ska vaccinera oss [:o]
#21 - 4 september 2009 21:49
Den enda fördelen den här mediahypen om svininfluensan har, är att folk börjar inse att god hygien kan förhindra smitta. Och det är bra för att förhindra ytterligare spridning av antibiotikaresistenta bakterier. Vilka jag tror är oändlig mycket farligare än årets influensa.
Influensa är en allvarlig sjukdom, det är ju därför man vaccinerar riskgrupper. Men resistens hos bakterier som omöjliggör cancervård, intensivvård, ökar mödra- och barnadödlighet, gör lunginflammation dödlig igen, låter TBC bli vanlig igen mm mm kommer att få svininfluensan att framstå som en stukad fot.

Eller att det dör 40 000 barn varje dag i diarresjukdomar pga smutsigt vatten, är inte det allvarligt nog? Jämfört med ett par hundra västerlänningar?

Jag kan inte ta detta med svininfluensan på allvar, eftersom jag ingenstans kan läsa VARFÖR den är värre än andra influensor. Om Vickan och Madde hade fått varsin unge det här året så slår jag vad om att det inte skrivits en rad om någon influensa alls!!!!
Guest
#22 - 4 september 2009 22:03
Eller att nån dör i malaria varje 12sek, helt sjukt hur dumma människor är som överdriver me denna influensa...
#23 - 4 september 2009 22:48
Narii skrev:
Eller att nån dör i malaria varje 12sek, helt sjukt hur dumma människor är som överdriver me denna influensa...

Ok då narii Tala då om för mig vad felet är att jobba förebyggande.
Guest
#24 - 4 september 2009 23:04
Varför har du aldrig gjort det innan? Utan nu helt plötsligt ska man springa o ta sprutor, lr rättare sagt varje gång nåt kommer på nyheterna ska man springa o ta sprutor. Ja tror inte du går o tar sprutor mot andra sjukdomar, du tänker antaligen inte ens på dom.
#25 - 4 september 2009 23:22
Narii skrev:
Varför har du aldrig gjort det innan? Utan nu helt plötsligt ska man springa o ta sprutor, lr rättare sagt varje gång nåt kommer på nyheterna ska man springa o ta sprutor. Ja tror inte du går o tar sprutor mot andra sjukdomar, du tänker antaligen inte ens på dom.

Att jag inte gjort det innan beror kanske på att denna möjlighet inte finns än, tidigas t vecka 44 sägs nu.
Hade det sedan funnits vaccin mot andra sjukdommar så hade jag klart tagit dem också. På samma sätt de flesta glatt tar sprutor när de skall utomlands.
Hade det sedan funnits vaccinationsmöjligheter mot malaria, cancer, schitzofreni etc hade jag tagit dom med......... Men tydligen inte du ???
Guest
#26 - 4 september 2009 23:48
Nej tydligen inte.
Att man är "renlig" av sig har ja inget emot (tvätta händer etc) men att springa o ta sprutor för allt är löjligt.
#27 - 4 september 2009 23:52
Narii skrev:
Nej tydligen inte.

Att man är "renlig" av sig har ja inget emot (tvätta händer etc) men att springa o ta sprutor för allt är löjligt.

Definiera "För allt"
#28 - 5 september 2009 00:01
Det är nog inget fördel att vaccinera sig mot allt som går. Känns som om att det trots allt är hälsosamt att vara sjukt ibland. :)

Dock som mumin skrev om lite längre upp om dessa multiresistenta bakterierna som komme mer och mer. Det är ett verkligt problem istället för att tramsa runt med små halvt ofarliga influensaepidemier.
Guest
#29 - 5 september 2009 00:05
Den som tar sprutor för alla nyhets-sjukdomar brukar oftast bli sjuk (iaf va ja märkt).
Min mosters dotter är väldigt renlig av sig (hennes lägenhet är säkert renare än en operationssal) hon har alltid rena händer, så fort hon går av t-banan så tvättar hon händerna, hon använder aldrig samma kläder flera dagar i rak. Och vad händer varje år vid julafton? Jo hon får kräk/spysjukan VARJE ÅR, de har inte gått ett enda år utan att hon inte fått den o då undrar man ju varför? Kan de bero på att hon undviker allt o för att hon aldrig utsätts för nåt "skräp" eller för att hon "bara blev sjuk". Hon är en person som tar sprutor för alla sjukdomar typ.

Kaj sen får du hemskt gärna förklara va den stora skillnaden mellan "svininfluensan" och en vanlig influensa är.
#30 - 5 september 2009 00:23
Narii skrev:

Kaj sen får du hemskt gärna förklara va den stora skillnaden mellan "svininfluensan" och en vanlig influensa är.

Enkelt förklarat virus lever i ständig förändring till skillnad från bakterier.
dvs det virus som var här förra året har ändat sina egenskaper till nästa gång det kommer. Därav är det svårt o framställa vaccin i förtid.
Och olika virus är olika "giftiga" svininfluensan sprids genom närkontakt o verkar vara snabb så genom enkla tricks som tvätta händer ofta, inte skaka hand etc kan hjälpa till
#31 - 5 september 2009 00:27
Grothras skrev:

Dock som mumin skrev om lite längre upp om dessa multiresistenta bakterierna som komme mer och mer. Det är ett verkligt problem istället för att tramsa runt med små halvt ofarliga influensaepidemier.

Två olika saker men vill du vara up to date kolla www.strama.se
Vill sedan inte skrämmas men fattar inte resonemaget, vad jag förstått är det bra slumpen som gjort att t.ex Ebola viruset går via blodsmitta o inte droppsmitta. Är det trams??
#32 - 5 september 2009 00:54
Svininfluensan är en "vanlig" influensa som vi tyvärr inte har något skydd för. Senast denna virus variant härjade var tydligen spanska sjukan i början på 1900-talet.

Så varför ska vi ta spruta mot denna "vanliga" flunsa?

Jo, därför att många kommer att bli sjuka och då sänks Svedalas BNP.

Så allt prat om hur mycket det kostar att spruta oss är nonsens. Det är en ren investering av staten för att vi ska vara på jobbet och dra in skattepengar, istället för att ligga hemma och vara sjuka.

Vilket i och för sig inte är något fel!
#33 - 5 september 2009 06:00
Nina82 skrev:
Är förvånad över att inte diskussionen om eventuella biverkningar av vaccinet kommit upp. Det är där jag är kluven.

De forskare som varit med och framställt vaccinet vägrar ta vaccinet pga. risken för biverkningar och avråder även sina anhöriga.

Däremot råder region skåne att man bör vaccinera sig och anser att 40 000 personer i USA har vaccinerat sig och inte visat några tecken på biverkningar.

Det är i den frågan jag är kluven till om vi ska vaccinera oss [:o]

INGEN som ens funderat på eventuella biverkningar av vaccinet :confused:
#34 - 5 september 2009 06:09
Narii skrev:

Även du har fått sprutor mot vissa sjukdommar fast du kanske inte vet om det. Vissa vacinationer är obligatoriska för alla barn.
http://www.minbebis.com/index.php?sida=start&mer=vaccination
#35 - 5 september 2009 06:13
Nina82 skrev:

Har inte hört talas om att någon har fått några biverkningar av vacinet, däremot att flera har dött av svininfluensan. Det avgör varför jag kommer vacinera mig trots att jag inte tillhör någon riskgrupp och att jag var sjuk i influensa julen 1957.
#36 - 5 september 2009 06:24
Guy Palm skrev:
Har inte hört talas om att någon har fått några biverkningar av vacinet, däremot att flera har dött av svininfluensan. Det avgör varför jag kommer vacinera mig trots att jag inte tillhör någon riskgrupp och att jag var sjuk i influensa julen 1957.

Jag är heller inte orolig för oss vuxna utan de små barnen.. Ökad risk för autism är väl det jag hört om [:o]
Eftersom den risken finns även vid andra vaccinationer så är det säkert så att det inte är farligare än vid vanliga vaccinationer, men jag hatar att ta risker :(
Nåja... Vi kommer förmodligen göra som de flesta andra att ta vaccinet om vi nu hinner innan det slår till. Skönt att slippa oroa sig för att insjukna oxå ju [:o]
#37 - 5 september 2009 07:48
Jag har varit kluven till att vaccinera mej eftersom jag anar att jag är immun, men kommer nog göra det ändå. Anledningen till att jag tror jag är immun är att jag i somras bodde hos min kompis och hennes familj i england och de insjuknade alla i svininfluensan medans jag var där. Jag bodde kvar hos de eftersom jag redan borde ha blivit smittad, och efter hemkomst så isolerade jag mej i några dagar för säkerhets skull. Fortfarande frisk! Anledningen till att trots allt vaccinera mej är för att jag har en väldigt viktig dag i slutet på oktober som jag för allt i världen inte kan missa och jag kommer göra allting för att hindra eventuella sjukdomar den veckan!
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 5 september 2009 08:01
Nina82 skrev:

Nej.

Som t.ex. c90368 skriver handlar denna nya influensa om att många fler kommer att drabbas än vid tidigare influensor vilket gör det ekonomiskt mycket dyrt när massor av människor är sjuka.

Så många fler kommer inte att dö denna gång jämfört med tidigare flunsor, men däremot verkar unga drabbas i rätt hög grad vilket är nytt och detta är en stor del orsaken till att många fler drabbas. Detta eftersom unga är mer aktiva - dvs träffar fler människor (arbete, dagis, skolor etc) och smittar därmed också många fler.

Själv tillhör jag högriskgruppen och kommer definitivt att vaccinera mig så snart jag får chansen.
#39 - 5 september 2009 08:59
Här blir det också vaccin. Jag kanske är för lat för att ifrågasätta men det känns rent spontant som en bra idé. Vaccinet är ju iallafall framställt för att hjälpa, så vi får ju hoppas att så är fallet...
#40 - 5 september 2009 13:30
Narii skrev:
Den som tar sprutor för alla nyhets-sjukdomar brukar oftast bli sjuk (iaf va ja märkt).

Min mosters dotter är väldigt renlig av sig (hennes lägenhet är säkert renare än en operationssal) hon har alltid rena händer, så fort hon går av t-banan så tvättar hon händerna, hon använder aldrig samma kläder flera dagar i rak. Och vad händer varje år vid julafton? Jo hon får kräk/spysjukan VARJE ÅR, de har inte gått ett enda år utan att hon inte fått den o då undrar man ju varför? Kan de bero på att hon undviker allt o för att hon aldrig utsätts för nåt "skräp" eller för att hon "bara blev sjuk". Hon är en person som tar sprutor för alla sjukdomar typ.

hon har det så bakterie fritt hemma så när hon får den bakterien i sig slår det till och det hårt! just därför ska man inte ha klinskt rent bara för smittspridnings imunitet!
#41 - 5 september 2009 18:35
Jag fick svininfluensa och överlevt! Rethostan hänger kvar, den kommer på morgonen och på kvällen när jag ska sova.

Framställer man en vaccin så snabbt har man inte någon aning om vad för biverkningar som man får. Visst finns det ett par klassiska biverkningar men resten da?

Jag avstår från vaccinet, ångrar inget jag har gjort hittills och skulle jag kolavippa så vare väl tydligen i svinsjukan som jag skulle dö av. Vilket är lite ironisk med tanke på att jag inte äter kött. *hehe*
#42 - 5 september 2009 21:22
Jo det får nog bli en spruta då jag tillhör en av högriskgrupperna.
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 5 september 2009 21:28
Nubi skrev:
Jag fick svininfluensa och överlevt! Rethostan hänger kvar, den kommer på morgonen och på kvällen när jag ska sova.

Framställer man en vaccin så snabbt har man inte någon aning om vad för biverkningar som man får. Visst finns det ett par klassiska biverkningar men resten da?

Jag avstår från vaccinet, ångrar inget jag har gjort hittills och skulle jag kolavippa så vare väl tydligen i svinsjukan som jag skulle dö av. Vilket är lite ironisk med tanke på att jag inte äter kött. *hehe*

Jag är inte så himla insatt, men bygger inte ett vaccin på att man i princip injicerar en svag dos av sjukdomen ifråga så att kroppsfunktionerna triggas till att skapa antikroppar, som sedan kan stå emot när sedan den riktigha flunsan kommer.
Så har man redan haft influensan ifråga så har man med andra ord redan antikroppar och det är alltså tämligen meninsglöst att vaccinera.
Guest
#44 - 5 september 2009 21:41
Precis, om du varit sjuk en gång så behöver du inte oroa dig för att bli "dödligt" sjuk igen iaf. Fast de gäller ju alla sjukdomar, om du varit förkyld så kommer du inte bli förkyld igen på 2-3 månader.
#45 - 5 september 2009 21:46
Visst du har antikroppar mot den influensa som du hade sist, men viruset muterar ständigt så därför har du inte fullgott skydd när den kommer tillbaka nästa gång. Men du är bättre rustat o det är det som vaccinet också gör. Dvs du är bättre rustad o möta det + att du inte blir lika aktiv smittbärare.
#46 - 6 september 2009 07:25
Nubi skrev:
Jag fick svininfluensa och överlevt!

För att veta om det var den nya sk svininfluensan måste man typa det virus man bar på. De andra influensastammarna härjar givetvis på också. Just nu är dock policyn att enbart typa svåra fall. Innan dess typades alla misstänkta fall.

Min son undersöktes på detta sättet i mitten av juli några dagar innan den rutinändringen. Nässekret togs och undersötes först om det var Influensa A el B el inte alls (i hans fall inte alls). Om det hade varit A så hade man typat vidare för att se om det var H1N1 eller inte. Men det är bara om man genomlidit en infektion av just Influensa A H1N1 som man får antikroppar som skyddar mot den infektionen. Vet man inte säkert detta är nog vaccinering i alla fall att rekommendera eftersom genomgången Influensa A av annan typ inte ger något säkert skydd.
#47 - 6 september 2009 11:30
Jag är inte så himla insatt, men bygger inte ett vaccin på att man i princip injicerar en svag dos av sjukdomen ifråga så att kroppsfunktionerna triggas till att skapa antikroppar, som sedan kan stå emot när sedan den riktigha flunsan kommer.

Så har man redan haft influensan ifråga så har man med andra ord redan antikroppar och det är alltså tämligen meninsglöst att vaccinera.

Biverkningarna kan komma av det konserveringsmedel man tillsätter i vaccinet, ofta en kvicksilverförening som heter thiomersal.
#48 - 6 september 2009 11:38
Narii skrev:
Precis, om du varit sjuk en gång så behöver du inte oroa dig för att bli "dödligt" sjuk igen iaf. Fast de gäller ju alla sjukdomar, om du varit förkyld så kommer du inte bli förkyld igen på 2-3 månader.

Om du har haft en förkylning så kommer du aldrig att få just den förkylningen igen. Antikropparna finns kvar, och ger i stort sett livslång immunitet för just det specifika förkylningsvirus du haft.
Problemet, och det som gör det meningslöst att framställa förkylningsvaccin, är att det finns otroligt många virus som ger förkylning, och de mutera mer eller mindre ständigt.
Man blir definitivt inte immun ett par månader efter genomgången förkylning mot andra virus, fråga alla oss som har haft ungar på dagis.
Anledningen att ungarna i början verkar förkylda jämt, är att de inte har haft så värst många förkylningar än. Problemet avtar ju vartefter ungen växer och får immunitet mot fler och fler förkylningsvirus.

Egentligen tror jag att den här frågan om vaccinering kommer att visa sig vara hypotetisk, toppen kommer att vara nådd en bra bit innan vaccinet kommer hit.

Jag är inte emot vaccinering som princip, SJÄLVKLART ska högriskgrupperna vaccineras, precis som vanligt, men jag tror att den här skräcken för just svininfluensan är överdriven.
Och en mediehype.
#49 - 6 september 2009 13:22
Narii skrev:

Ha, fick för ca 10år sen 2 olika förkylningar efter varandra (med nån veckas mellanrum), fy vad dålig jag blev vid den 2:a förkylningen :(
#51 - 6 september 2009 15:29
Mumin skrev:

[:-59]

MVH Lasse

Jag bläddrade lite vidare på hans sida - en av teckningarna kommer nog att skapa en ny poltisk kris :):)

Tittade mer - tack för den sidan Mumin - jag har inte skrattat så på länge.
#52 - 6 september 2009 17:50
Mumin skrev:

Hahaah!! Den var sååå klockrent! :)
#53 - 6 september 2009 19:30
Någon som ser på tv4 nu? Serien Överlevarna.
Den ger mig lite rysningar.
#54 - 6 september 2009 19:38
Mumin skrev:

Den var bra:):)

Ja tycker att man kan se på ett sätt till. Nu testar världens länder vilken strategi som är bäst vid en pandemi.
En del länder vacinerar inte alls, andra har beställt en dos till hela befolkningen.

Vad som är bäst kommer en snar framtid utreda, men ja och min familj kommer att vacinera oss så fort det är möjligt.

Inte av hysteriska skäl utan helt logiska:)
#55 - 16 september 2009 01:03
Jag har aldrig tagit vaccin mot influensan och heller aldrig haft den trots att jag har varit i kontakt med ett flertal influensasmittade patienter via jobbet. Jag kommer inte ta något vaccin mot A(H1N1) då jag inte känner mig särskilt orolig. Känner mig snarare mer orolig för biverkningarna i så fall.

Annons