Precis, om du varit sjuk en gång så behöver du inte oroa dig för att bli "dödligt" sjuk igen iaf. Fast de gäller ju alla sjukdomar, om du varit förkyld så kommer du inte bli förkyld igen på 2-3 månader.
Om du har haft en förkylning så kommer du aldrig att få just den förkylningen igen. Antikropparna finns kvar, och ger i stort sett livslång immunitet för just det specifika förkylningsvirus du haft.
Problemet, och det som gör det meningslöst att framställa förkylningsvaccin, är att det finns otroligt många virus som ger förkylning, och de mutera mer eller mindre ständigt.
Man blir definitivt inte immun ett par månader efter genomgången förkylning mot andra virus, fråga alla oss som har haft ungar på dagis.
Anledningen att ungarna i början verkar förkylda jämt, är att de inte har haft så värst många förkylningar än. Problemet avtar ju vartefter ungen växer och får immunitet mot fler och fler förkylningsvirus.
Egentligen tror jag att den här frågan om vaccinering kommer att visa sig vara hypotetisk, toppen kommer att vara nådd en bra bit innan vaccinet kommer hit.
Jag är inte emot vaccinering som princip, SJÄLVKLART ska högriskgrupperna vaccineras, precis som vanligt, men jag tror att den här skräcken för just svininfluensan är överdriven.
Och en mediehype.