svininfluensa vaccin?

#1 - 7 november 2009 15:40
Undra hur mångs som tänkts sig att vaccinera sig??
#2 - 7 november 2009 15:47
jag måste det bestämmer mina föräldrar
#3 - 7 november 2009 15:50
#4 - 7 november 2009 15:52
#5 - 7 november 2009 16:26
I slutänden gäller liksom två faktum:
1) Man sänker dramatiskt risken att drabbas av svår sjukdom eller död om man vaccinerar sig.
2) Ju fler som vaccinerar sig, desto fler skyddas indirekt genom att sjukdomen inte kan sprida sig lika effektivt.

Jag har svårt att ta antivaccin rörelsen på allvar, bitvis för att jag vet var den kommer ifrån: http://www.wired.com/magazine/2009/10/ff_waronscience/3/
#6 - 7 november 2009 16:41
har tagit vaccinet på min skola, fick biverkningar!
#7 - 7 november 2009 17:00
Har redan tagit. Fick lite feber dan efter men annars var det lungt.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 7 november 2009 17:01
Har självklart också vaccinerats - minimala biverkningar
#9 - 7 november 2009 17:24
Hade det inte varit roligare med en omröstning istället? :)

/J *som inte vaccinerar sig*
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 7 november 2009 17:26
Joacim skrev:
Hade det inte varit roligare med en omröstning istället? :)

/J *som inte vaccinerar sig*

Verkar ju långtifrån ens finnas vaccin till alla än - så många kan inte även om de vill
#11 - 7 november 2009 17:34
har heller inte vaccinerat mig än, vet heller inte om jag ska, det mkänns som det är för många frågetecken, tänk vad fort det komm ett vaccin, normalt tar det flera år, och vad jag har hört så är dödligheten 1 på 200000 vilket igentligen är så mycket, har däremot vänner vars armar svullnat efter vaccinet och blivit sjuka. vad händer sen ? hur påvärkar det oss på lång sikt, ja man börjar ju fundera och då är det även länder som bojkottar vaccinet,...
Bilagor:
#12 - 7 november 2009 17:48
jag har blivit kallad till nästa vecka, jag gör det för min pappas skull.
han hade en hjärnblödning i april och har även njursvikt så jag känner att det blir bäst så.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 7 november 2009 21:18
buffe78 skrev:
har heller inte vaccinerat mig än, vet heller inte om jag ska, det mkänns som det är för många frågetecken, tänk vad fort det komm ett vaccin, normalt tar det flera år, och vad jag har hört så är dödligheten 1 på 200000 vilket igentligen är så mycket, har däremot vänner vars armar svullnat efter vaccinet och blivit sjuka. vad händer sen ? hur påvärkar det oss på lång sikt, ja man börjar ju fundera och då är det även länder som bojkottar vaccinet,...

Normalt tar det flera år - nja. Varje höst brukar vi drabbas av den vanliga influensan och varje år tas det på några veckor fram ett vaccin mot denna specifika sjukdom. Vaccin kan inte produceras mot en sjukdom innan den har uppståt.
#14 - 8 november 2009 00:51
FiaLotta skrev:
jag har blivit kallad till nästa vecka, jag gör det för min pappas skull.

han hade en hjärnblödning i april och har även njursvikt så jag känner att det blir bäst så.

har funderat mycket fram och tillbaks, men kanske gör som du säger, galet likt situation, min pappa har igår opererat en hjärntumör och ska operera njuren snart.
#15 - 8 november 2009 12:23
fesoj skrev:
har funderat mycket fram och tillbaks, men kanske gör som du säger, galet likt situation, min pappa har igår opererat en hjärntumör och ska operera njuren snart.

oj vad hemskt. min pappa fungerar ju som vanligt nu men om hans kropp klarar en influensa vet man ju inte. njurarna fungerar till 20% och får absolut inte sjunka mer eftersom man då får sätta på dialys och i värsta fall måste ha nya. han har blodgrupp 0+ tror jag, han kan ge till alla (om han inte hade haft hepatit en gång i tiden) men han kan bara få av samma som honom. och jag tror ingen av oss barn har samma blodgrupp som honom.

så vaccination blir det..
#16 - 8 november 2009 12:31
Har vaccinerat mig. Fick feber , låg 2 dagar. och öm som F#n i armen i nästan en vecka. Men nu behöver man inte noja sig över att insjukna i den iaf, =)
#17 - 8 november 2009 15:38
Helt besvärsfri efter min vaccinering...
#18 - 8 november 2009 15:57
Själv går man och väntar på kallelsen till vaccineringen :(
#19 - 8 november 2009 15:59
Vet ett par ställen där arbetsgivaren tycker att alla ska vacc sig för att inte smitta de man jobbar med (inom gruppbostad) men de som bor på gruppbostaden ska ej vacc sig.

Är det rätt och rimligt att en arbetsgivare säger "om du inte vacc dig så får du inte jobba kvar" ??

Bara glad att jag inte har en sådan arbetsgivare :D
#20 - 8 november 2009 16:03
Tycker själv att det är surt att man inte får gå och vaccinera sig på betald arbetstid (men det är kanske ovanligt att man får det)
#21 - 8 november 2009 16:04
rödtoppen skrev:
Tycker själv att det är surt att man inte får gå och vaccinera sig på betald arbetstid (men det är kanske ovanligt att man får det)

inte!? ta ut det på friskvårdstimme ;)
#22 - 8 november 2009 16:12
Nubi skrev:
inte!? ta ut det på friskvårdstimme ;)

Vi har inga friskvårdstimmar [:(!]
#23 - 8 november 2009 17:52
rödtoppen skrev:
Vi har inga friskvårdstimmar [:(!]

Ne fan vad dåligt!!! vad jobbar du med?
#24 - 8 november 2009 18:27
På det företag jag arbetar kommer "företagshälsovården" (för att inte nämna namn och ge gratis publicitet ;) ) till kontoret och vaccinerar alla som så önskar.

Blir ganska kul det där eftersom allt sker på en dag. Hur många blir kvar tro?

/J *som kanske blir ensam :) *
#25 - 9 november 2009 16:51
Vi tänker INTE vaccinera oss med det vaccin som finns tillgängligt här idag. Tar Sverige in det nya som de b la använder i Schweiz så gör vi det, då detta är testat på alla riskgrupper (EJ BARA PÅ MÄN ÖVER 18, de andra som tagit sprutan hittills är ju provkaniner).

Själv är jag ju gravid och vi har tre barn på 3, 5½ och 11år.
Guben som är väktare tänker inte heller ta sprutan då han oroar sig mer för biverkningarna av vaccinet än själva svininfluensan...
#26 - 9 november 2009 22:35
Jag har redan vaccinerat mig. Jobbar som undersköterska och fick vaccineringen på jobbet(valfritt). Blev öm i armen annars utan besvär efteråt.
#27 - 9 november 2009 23:06
@Wilding: Det är annars precis du som borde vaccinera dig. Du är mitt i värsta riskgruppen.
#28 - 10 november 2009 07:48
Tog mitt igår, efter en jävla massa tjat från sambon så blev man tvungen för att få tyst på kärringen haha:d

Kan knappt röra armen men annars helt problem fritt:p
#29 - 10 november 2009 14:44
Hört att många blir ömma i armen och många får en frossa samma kväll. Annars inget farligt.
Jag vacc mig när jag åker utomlands och är i landet mer än 2 veckor :)
#30 - 11 november 2009 21:16
Jahapp, om 1 vecka så är det min tur att vaccineras ;) :D
#31 - 12 november 2009 12:47
ooooooooooooh! spännande :) ha med dig matsäck, för kön ska tydligen vara JÄÄÄTTE lång
#32 - 12 november 2009 15:29
Idag fick mina barn sprutan efter långt övervägande, inga bekymmer ännu men natten får visa utgången, själv fick jag inte ta förren om två veckor får se vad jag gör.
allt tog ca 45 minuter från vi kom dit tills vi gick hem eftersom vi fick sitta ner 20 min efter för koll(villken tur att dom har ett akvarium där så man har något att titta på)
#33 - 13 november 2009 08:56
Solis varför fick i stanna för koll?
#34 - 13 november 2009 09:00
maggan55 skrev:
Solis varför fick i stanna för koll?

Mest rutin om man skulle reagera på vaccinet det är ju samma sak när man tar vanliga sprutor på bvc då får man också stanna ett tag efter för att se att dom inte får någon typ av reaktion på sprutan, det enda som mina barn har haft hittills är ont i armen och varit lite trötta igår.
#35 - 18 november 2009 16:47
Då är man vaccinerd nu :D
Väntetiden var ca 5 minuter, sen fick jag sitta ner och vila i 10 minuter ;)
#36 - 18 november 2009 18:25
Tog min spruta igår oxå och kände nada i armen efteråt.
Idag är jag lite öm där dom satte nålen men inte nåt mer.
#37 - 18 november 2009 19:17
min vaccination sker på tisdag igentligen skulle vi ha accsinerat oss v 45 sa skolan men det blev inget av!
#38 - 18 november 2009 20:29
drd skrev:
Tog min spruta igår oxå och kände nada i armen efteråt.

Idag är jag lite öm där dom satte nålen men inte nåt mer.

För mig var det värre dag två efter sprutan, kändes som en rejäl träningsvärk men det gick snabbt över dag tre o fyra innan det var helt borta.
Bilagor:

Annons