Sveriges Fiskar

#1 - 29 april 2007 11:36
Hejsan allihopa!

Jag ska ha abborre (3cm) gädda (5cm) harr (4cm) och lax (5cm) i ett akvarium i sommar...

Förra sommarn hade jag bara abborre och gädda , och dom klarade sig mycket bra :) Men harr och lax ska väl ha kallare vatten... Hur kyler jag ned vattnet i akvariumet på ett billigt och smidigt sätt? Om jag ska ha akvariumet inomhus...
#2 - 29 april 2007 11:39
Lax och harr kommer förmodligen gå att pipan. Dom är väldigt svåra och krävande. Hade satsat på abborre, gädda och mört om jag var du. Eller varför inte elritsa eller ruda dom tål väldigt mycket.
#3 - 29 april 2007 11:57
Blir varmt för laxen och harren som sagt. Gäddan är större än abborren skriver du. Alltså blir abborren gäddmat rätt snart. Förmodar att du har ett akvarium modell lite större eftersom du haft såna fiskar förr
#4 - 30 april 2007 06:56
Men finns det inget billigt sätt att kyla ned vattnet?
#5 - 30 april 2007 07:00
isbitar :P
#6 - 30 april 2007 08:21
Titta i sweclockers forum. http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?forumid=2

Där finns det en och annan tanke kring att kyla ner överklockade("trimmade") processorer till datorer. Jag har inte testat själv men det borde ju fungera likadant med akvarier? Bara föremålet (och storleken...) du vill kyla ner som är förändrat.

De riktiga hardcoreklockarna kyler ner sina processorer till minusgrader mha kväve, men det kanske är att ta i en smula ;)

Lycka till!
#7 - 30 april 2007 09:12
Jag skulle starkt rekommendera att du kollar så att det inte är förbjudet att fånga harr- och lax-yngel där du bor. Det kan vara rätt stränga böter.

Jag kollade temperaturtoleransen hos harr & lax.

Harr: För vuxna fiskar är optimal temperatur 18 grader, och 26 grader är absolut övre gräns. Har ingen uppgift om yngel, men de är troligen känsligare.
Lax: yngel optimal temperatur mellan 7-23 grader, övre gräns 28 grader.
Vad gälle vuxna laxar är det stor spännvidd mellan de lägsta och de högsta mätningarna, kanske pga mätningar på olika stammar av lax, men optimal temperatur verkar vara 13-15 grader, högsta temperaturen nånstans i intervallet 28-34 grader.

"Optimal temperatur" är den temperatur där fisken växte snabbast. "Högsta temperatur" är den temperatur där fiskens metabolism började krascha; fisken kan överleva den temperturen, men inte hur länge som helst.
#8 - 30 april 2007 10:42
Ja de stämmer nog att det är förbjudet pga minimått och ev fredning.
Har sett en person som haft i harr i akvariumet men han var dels erfaren sen hade han bra utrustning.
#9 - 30 april 2007 11:42
Är det verkligen tillåtet överhuvud taget att fånga fiskar ute för att sedan ha dem i akvarium? När jag läste faunistik fick vi inte ha några ryggradsdjur i akvarierna på lab utan speciella tillstånd.
#10 - 30 april 2007 11:57
Sara1111 skrev:
Är det verkligen tillåtet överhuvud taget att fånga fiskar ute för att sedan ha dem i akvarium? När jag läste faunistik fick vi inte ha några ryggradsdjur i akvarierna på lab utan speciella tillstånd.

Jag tror att det där har att göra med lagen om tillstånd för djurförsök. Det finns vissa djur man absolut inte får ha i fångenskap, som fåglar, rödlistade och hotade arter osv.
Men ifall de inte är med på den där listan tror jag inte det finns några hinder.

För fisk kan det dock finnas begränsningar när det gäller minimimått också.

Men, det vore bra om någon som har tid kunde snoka reda på vad som gäller. :)
#11 - 30 april 2007 13:40
Det är helt ok att ha svenska fiskar i akvarium. Men om du släpper ut dom ska dom släppas där du fångade dom. Vill du ha svenskfisk i akvarium så välj såna som inte har problem med normal värme i akvarium.
#12 - 30 april 2007 14:40
Jens A. skrev:
Jag tror att det där har att göra med lagen om tillstånd för djurförsök.
Stämmer. Det är helt förbjudet att forska eller undervisa på ryggradsdjur utan djurförsöks-tillstånd. Att ha akvarium är lagligt, men för att ha samma akvarium i ett klassrum behövs försöksdjurstillstånd eftersom någon kan lära sig något.

Det gäller t.o.m. djur som inte ens är i fångenskap - om en gråsparv flyger förbi utanför huset får alltså inte läraren peka på den och säga "det där är en gråsparv" utan tillstånd från försöksdjursnämnden.
#13 - 30 april 2007 17:24
Bästa sättet att hålla låg temperatur i vattnet är förmodligen att ställa akvariumet i ett kallt rum, i källaren typ.

Svårast att hålla tror jag är harren, men om det vore jag skulle jag låta bli att hålla både harr och lax i akvarium. Min bedömning är att det är för svårt och bara leder till onödigt djurplågeri.

Men det finns ju massor av andra spännade och vackra svenska arter, särskilt bland karpfiskarna: Sutare, mört, ruda och björkna exempelvis. Men ska du promt ha en laxartad fisk kanske du ska prova med nors?
#14 - 30 april 2007 20:42
Det är lungt! Jag gör inga olagliga grejer ;) Och jag släpper tillbaka fiskarna, förra året hade jag just abborre och gädda, dom klarade sig fint, men hur ska jag göra me harrarna... Och karparterna finns inte där jag bor...
#15 - 30 april 2007 20:53
Var i norrbotten bor du?

Storspigg, lake och siklöja kanske kan vara något? Lake är vår mest spridda fisk, finns i Östersjön, skånska slättlandssjöar, åar, älvar och i vissa fjällsjöar. Verkar vara en fisk som gjord för en sommar i ett akvarium?
#16 - 30 april 2007 22:54
Elritsa, kanske?
#17 - 1 maj 2007 06:44
Laken är ju snygg men vill som tex laxen ha svalare vatten för att må bra.
Små sutare måste vara riktigt gulliga i akvariumet. Vilket machouttryck eller hur. Men skulle mer än gärna ha tag i små såna själv.
#18 - 1 maj 2007 11:31
Nä men... är du allvarlig nu? (Mia som alltid går på all ironi ;) )

Azur skrev:
Det gäller t.o.m. djur som inte ens är i fångenskap - om en gråsparv flyger förbi utanför huset får alltså inte läraren peka på den och säga "det där är en gråsparv" utan tillstånd från försöksdjursnämnden.
#19 - 2 maj 2007 16:43
Jag bor i Piteå... Hur får jag så pass små lakar och sikar?
#20 - 2 maj 2007 17:04
Frågan då är väl snarare hur du får svalt i akvariumet för fiskarnas skull
#21 - 2 maj 2007 17:07
Mamma Mia skrev:
Nä men... är du allvarlig nu?
Japp. Ingen undervisning med levande ryggradsdjur utan försöksdjurstillstånd, ens om djuret inte ens märker att det blir undervisat om...
#22 - 2 maj 2007 17:16
Anar en kampanj mot våra myndigheters visa regler och förordningar här...

Annons