Svenskodlade heckel diskusar?

#1 - 22 december 2003 14:36
Hej!
Jag tänkte höra om det är någon här som vet om det finns någon som har svenskodlade heckel diskus att sälja då & då?

Jag ska inte ha några nu, men efter ett besök på en akvarieaffär några timmars bilväg hemmifrån där man hade ett vuxet diskuspar som gick runt med yngel så blev man ju sugen att ha diskusar igen.

Jag föredrar naturformer av fiskar och är inte så förtjust i alla nya varianter som tagits fram utan jag skulle gärna ha en grupp "heckel" - men frågan är ju om det är någon svensk odlare som har såna på menyn...

Tack på förhand,
/Rikard Stenberg
#2 - 25 december 2003 22:13
Vad jag vet så är det ingen just nu som odlar på Heckel. Det sägs ju vara den "sorts" diskus som är svårast att odla på. Dom vill ju ha ett betydligt lägre PH värde än övriga varianter. Vad tror du om Vildfångade exemplar ??

undrar Svante
#3 - 26 december 2003 20:27
Njae, dom får nog gå kvar i sina hemmvatten. Sist jag hade discus (ca 12-13 år sen) var det en grupp VF grön diskus, visserligen vackra men nej jag tror nog det blir en grupp svenskodlade nästa gång.

Men som sagt, det kommer nog att dröja ett tag innan jag satsar på discus igen.

/Rikard
#4 - 26 december 2003 20:44
svenskodlad brun diskus kanske? håller helt med dig, vildformerna är vackra nog!
#5 - 26 december 2003 21:02
Börjar tro på julen. Dessa Vf leker för första gången ikväll. I och för sig två dagar efteråt men men.
http://www.stream2.se/diskus-varberg/fiskar/diskus/coari.jpg
#6 - 26 december 2003 21:12
Odlad Heckel är väl ungefär lika vanligt som odlad altum....
#7 - 27 december 2003 21:06
Jag såg i stan... fanns heckel till salu, vet inte om det var VF eller nått annat dock...
#8 - 27 december 2003 21:14
Vilken stad?

Annons