Svenska rättsväsendet

#1 - 19 april 2008 19:35
Här kan vi ju fortsätta disskussionen från http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=118092&page=7
#2 - 20 april 2008 08:31
- Utan ett fungerande rättsamhälle rämnar demokratin och i förlägningen risker vi anarki och kaos. Därför är det oerhört viktigt att "den vanlige medborgaren" höjer sin röst och markerar sin oro eller ilska över tingens ordning.

Kan vi inte känna oss trygga i vår vardag är vi illa ute...
#3 - 20 april 2008 09:44
En elektiker eller en snickare eller annan hantverkare som orsakar skada på person eller egendom kan straffas med fängelsestraff , men det gäller inte rättsväsendet(Dommare,nämdemän,advokater,läkare,mm).
Skulle inte det vara en logisk följd för dom med, och då undrar jag om det skulle bli så många återfall.
#4 - 20 april 2008 09:58
wlappis skrev:
En elektiker eller en snickare eller annan hantverkare som orsakar skada på person eller egendom kan straffas med fängelsestraff , men det gäller inte rättsväsendet(Dommare,nämdemän,advokater,läkare,mm).

Skulle inte det vara en logisk följd för dom med, och då undrar jag om det skulle bli så många återfall.

Hallelulia... där kom det... utan att jag måste säga det för en gångs skull.. :D Hur sjutton kan experter få sitta och påstå en massa saker, både i beslutsfattning, rättegångar, friskrivningar osv utan att de någonsin måste stå till svars för om de hade fel?!
Praktexempet är ju Calle Bildt vid EU valet. Han stod framför svenska flaggan och de spelade nationalsången, så sa han att om vi gick med i EU så skulle inte våra företag flytta utomlands, utlänska företag skulle inte ta över svenska marknaden, tyskar skulle inte köpa upp våra sommarstugor och vi skulle inte få mer knark när gränspolisen försvann... Och tanterna i stugorna röstade som trygga frontfiguren Calle Bildt ville...
Öhhh... Hur har vi det nu då???!!!!

Om man släpper ut en barnamördare och han mördar ett nytt barn, vad säger man då??? Oj då!!!Lr??? Grrr vad jag blir arg när vi pratar om det här!! Det gäller f*n inte oss andra vanliga dödliga... Klasskillnaden är borta va??? Lr hur.. Det såg man ju nu när moderaterna tog över, de anser att vanliga lagar och regler inte gäller dem utan de ska flyta ovanför som grädde på moset, t ex tvlicens.. Grr... ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 20 april 2008 10:05
wlappis skrev:

Förstår inte riktigt vad du menar, menar du t.ex. om en domare som dömer en person till ett straff och denne senare skulle visa sig vara oskyldig så skulle domaren få fängelse för detta. Om han inte dömer en person till fängelse och denne sedan utför ett brott så skulle också domaren dömas för detta.
Om det är så du menar så skulle ingen vilja vara domare.
#6 - 20 april 2008 11:00
Lyssnade på radion häromdagen när de intervjuade en domare om dagens rättsväsen. Hon avlivade några myter som

att det skulle vara mildare straff i Sverige än i andra västeuropeiska länder.

att det skulle vara "semester" att bo i svenska fängelser. Jämfört med övriga västeuropeiska är det snarare tuffare i Sverige.

Fast det är helt enkelt inte sant. Eller rättare sagt beror det på om man jämför straffskalorna eller den tid brottlingen faktiskt sitter, det är två helt olika saker.

Engla-mördaren, t.ex., trodde Leif GW Persson skulle få antingen livstid eller sluten psykiatrisk vård, "vilket i sverige innebär han får sitta minst 10 år". I genomsnitt sitter livstidsdömda i 12 år, genomsnittlig vårdtid för de som döms till sluten psykiatrisk vård är 5 år.

I USA hade en dubbelmördare som han dels dömts till två livstidsstraff, som avtjänas efter varandra, och där är livstidsstraff i genomsnitt 16 år. Dvs i USA hade han i genomsnitt fått sitta tre gånger längre än han kommer att få göra i Sverige.

I Kanada är ett genomsnittligt livstidsstraff 28 år.

Men om man bara jämför hur många som döms till livstid, då har sverige inte låga straff.
#7 - 20 april 2008 11:04
- Men jössssssses! Var det nödvändigt att skapa denna tråd! Jag som skulle inreda ett nytt akvarium idag. Håller på att bygga upp med frigilot så sprutar i hela köket! Ja ja! Man får springa emellan :)
#8 - 20 april 2008 11:08
- Personligen tror jag att vårt rättsväsende fungerar rätt bra. Visst finns det orosmoln, men, man skall inte måla fan på väggen för då står han snart i farstun! Det som oroar mig ibland är tex. tingsrätten som skall behandla massor av mindre förseelser/brott men är så överbelastade/underbemannade att många ärenden blir liggande upp till flera år!

För de som blivit drabbade/utsatta för brott kan det inte vara roligt när deras ärenden blir liggandes så lång tid utan åtgärd. Det kan föda misstro mot rättsväsendet.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 20 april 2008 11:34
Azur skrev:
Fast det är helt enkelt inte sant. Eller rättare sagt beror det på om man jämför straffskalorna eller den tid brottlingen faktiskt sitter, det är två helt olika saker.

Engla-mördaren, t.ex., trodde Leif GW Persson skulle få antingen livstid eller sluten psykiatrisk vård, "vilket i sverige innebär han får sitta minst 10 år". I genomsnitt sitter livstidsdömda i 12 år, genomsnittlig vårdtid för de som döms till sluten psykiatrisk vård är 5 år.

I USA hade en dubbelmördare som han dels dömts till två livstidsstraff, som avtjänas efter varandra, och där är livstidsstraff i genomsnitt 16 år. Dvs i USA hade han i genomsnitt fått sitta tre gånger längre än han kommer att få göra i Sverige.

I Kanada är ett genomsnittligt livstidsstraff 28 år.

Men om man bara jämför hur många som döms till livstid, då har sverige inte låga straff.

Möjligt att hon hade fel - men vad jag känner till så räknas varken USA eller Kanada till Västeuropa.
#10 - 20 april 2008 11:34
- Personligen tror jag att vårt rättsväsende fungerar rätt bra. Visst finns det orosmoln, men, man skall inte måla fan på väggen för då står han snart i farstun! Det som oroar mig ibland är tex. tingsrätten som skall behandla massor av mindre förseelser/brott men är så överbelastade/underbemannade att många ärenden blir liggande upp till flera år!

Ett betydligt större problem är att tingsrätten är så okunniga att deras utslag kunde ersättas med att kasta tärning. Rätten att överklaga begränsades just pga att så många tingsrättsdomar överklagades och blev ändrade i högre instans. Tingsrätterna borde helt avskaffas, inte få mer arbetsuppgifter.

Ett annat orosmoln är fotboja. Elektronisk fotboja anses vara en lysande framgång, med mycket få som smiter - men där har jag en skojig historia.

Min flickvän blev för två år sen påkörd på ett övergångsställe. Hon blev lindrigt skadad, och föraren smet från platsen. Vittnen tog hans registreringsnummer och min flickvän kunde identifiera honom från foto.
Polisutredningen kom till slutsatsen att det var visserligen hans bil, men det var inte han som körde utan nån som var väldigt lik honom, eftersom han hade fotboja i Umeå och loggen visade att han inte varit därifrån.

Så jag är inte riktigt lika entusiastisk över fotbojor som de flesta.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 20 april 2008 11:44
Azur skrev:
Ett betydligt större problem är att tingsrätten är så okunniga att deras utslag kunde ersättas med att kasta tärning. Rätten att överklaga begränsades just pga att så många tingsrättsdomar överklagades och blev ändrade i högre instans. Tingsrätterna borde helt avskaffas, inte få mer arbetsuppgifter.

Ett annat orosmoln är fotboja. Elektronisk fotboja anses vara en lysande framgång, med mycket få som smiter - men där har jag en skojig historia..

Tycker kanske inte att tingsrätten skall avskaffas eftersom jag tycker det är viktigt att man skall ha möjlighet att överklaga (HD tar sällan upp överklaganden), men håller helt med om att de fungerar uselt och att tingsrättens funktion borde ses över. Outbildade nämndemän är ett problem.

Vad gäller fotboja så tror jag säkert att det kan missbrukas, men eftersom det uppenbarligen varit framgångsrikt och dessutom är billigt för skattebetalarna så tycker jag att det är en bra idé. Så lös istället problemet med missbruket istället för att döma ut systemet.
#12 - 20 april 2008 14:53
- Inför lagen är vi alla lika! Har ni hört det? Ibland funderar jag på varifrån det kommer? Vem som sagt det? I vilket samanhang! Jag anser tyvärr tvärtom. Inför lagen är vi alla olika.
#13 - 20 april 2008 16:17
- Inför lagen är vi alla lika! Har ni hört det? Ibland funderar jag på varifrån det kommer? Vem som sagt det? I vilket samanhang! Jag anser tyvärr tvärtom. Inför lagen är vi alla olika.

Inför lagen borde vi vara lika, kanske...

I sammanhanget Engla så anser jag att de brottslingarna borde få ett chip inopererat så vi för all framtid vet var de befinner sig.

I diskussionen om chip och bevakningskameror så förstår jag inte varför folk har något emot det? Det skulle ju lösa i princip all brottslighet. Det är ju ingen som bryr sig om vart jag går så länge jag inte är kriminell, mellan jobbet-ICA-hemmet till vardags. Vem skulle ha intresse av det???
Varför snackar folk så mycket om den personliga intigriteten... brottsliga intigriteten då lr!!! ;) ;)
#14 - 20 april 2008 17:30

Och allra mest olik är en trebarnspappa i Ekerö kommun...
#15 - 20 april 2008 18:15
Och allra mest olik är en trebarnspappa i Ekerö kommun...

- Där hängde jag inte med! Vad har jag missat!
#16 - 20 april 2008 18:28
Katharina skrev:
Det är ju ingen som bryr sig om vart jag går så länge jag inte är kriminell, mellan jobbet-ICA-hemmet till vardags. Vem skulle ha intresse av det???

- Det är just det som är problemet! Det finns de som är intresserade av det! Kolla bara Googles framtidsvisioner. De vill att det skall samlas information om vad alla gör (alltid) för att sedan lagra det i en gigantisk databas. Därefter skall du (eller någon annan) ha åtkomst till den informationen var du än befinner dig. Ex:

- Du går på en affärsgata i din hemkommun. Din mobiltelefon är uppkopplad mot nätet. Du får plötsligt ett sms! En affär du snart passerar känner av din närvaro (samt vet dina behov genom en gigantisk databas) och försöker locka in dig till ett köp.

- Det finns redan idag folk som får betalt (av Googel eller Microsoft) för att var 4:e timme redovisa allt de gjort. Till sin hjälp har de bland annat en Digital kamera som tar en stillbild var 20:e sekund (kameran sitter i en sele på bröstet). All information från kameran laddas över till den "gigantiska" databasen.

- Det finns ett enormt kommersiellt intresse bakom det hela. Man kan med denna teknik förfina annonser/reklam/produkter så att de blir individuellt anpassade.

- Man når exakt rätt kundkrets för varje enskild produkt!

..så visst finns det en anledning till att vi alla till mans är lite försiktiga med övervakning!

(och då har vi fortfarande inte pratat om chipmärkning av folk!)
#17 - 20 april 2008 18:41
- Det är just det som är problemet! Det finns de som är intresserade av det! Kolla bara Googles framtidsvisioner.

- Det finns ett enormt kommersiellt intresse bakom det hela. Man kan med denna teknik förfina annonser/reklam/produkter så att de blir individuellt anpassade.

..så visst finns det en anledning till att vi alla till mans är lite försiktiga med övervakning!

(och då har vi fortfarande inte pratat om chipmärkning av folk!)

Hua.. Ja, jag är nog lite naiv.
Hmm men övervakning på gator osv. Att det är förbjudet att identifiera folk som passerar annat än av polisen då?
#18 - 20 april 2008 18:42
Tenkare skrev:
Här kan vi ju fortsätta disskussionen från http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=118092&page=7

Ska du inte bidra med nått själv??? [:-174]
#19 - 20 april 2008 19:17
Katharina skrev:
Hua.. Ja, jag är nog lite naiv.

Hmm men övervakning på gator osv. Att det är förbjudet att identifiera folk som passerar annat än av polisen då?

- Nedå! Men det läskiga är att om du finns med på bild (via övervakningskamera) finns det en risk att denna bild till slut hamnar i ett arkiv som kan användas av - tja - vem vet - etc etc! Såg nyligen ett program på tv (engelska BBC) där en expert på säkerhet visade hur enkelt det var att ta sig in via polisens övervakningskameror (eller företags-butiks etc) och få tillgång till allt via Internet och en hemdator! Har du dessutom en mobiltelefon går den att pejla in.

- Han kunde ganska enkelt spåra upp en försöksperson på det viset. Först lokaliserade han var personen befann sig (pejling av mobil) sedan letade han efter lämpliga övervakningskameror och efter 10-15 minuter kunde han följa försökspersonen via polisens kameror för trafikövervakning :)

( Han lyckade även avlyssa alla samtal som försökspersonen tog emot via sin mobil!)

...det du!

Och detta min vän är oxo en sak som påverkar vårt rättssamhälle!!!
#20 - 20 april 2008 19:36
- Nu jäklar har jag inte tid med mer inlägg. Man blir förbaske mig lite beroende av detta! (Dax för en chat nu på Zoopet!) Tror dessutom inte att jag kan påverka rättssamhället mer just nu....
#21 - 20 april 2008 19:40
Katharina skrev:
Ska du inte bidra med nått själv??? [:-174]

Det kommer, ska läsa igenom vad som skrivits först.
#22 - 20 april 2008 19:44
- Nedå! Men det läskiga är att om du finns med på bild (via övervakningskamera) finns det en risk att denna bild till slut hamnar i ett arkiv som kan användas av - tja - vem vet - etc etc! Såg nyligen ett program på tv (engelska BBC) där en expert på säkerhet visade hur enkelt det var att ta sig in via polisens övervakningskameror (eller företags-butiks etc) och få tillgång till allt via Internet och en hemdator! Har du dessutom en mobiltelefon går den att pejla in.

- Han kunde ganska enkelt spåra upp en försöksperson på det viset. Först lokaliserade han var personen befann sig (pejling av mobil) sedan letade han efter lämpliga övervakningskameror och efter 10-15 minuter kunde han följa försökspersonen via polisens kameror för trafikövervakning :)

( Han lyckade även avlyssa alla samtal som försökspersonen tog emot via sin mobil!)

...det du!

Och detta min vän är oxo en sak som påverkar vårt rättssamhälle!!!

Visst tycker jag att man bör övervaka allmänna platser, men att det borde vara avskärmat från internet.
Dock lite oroande om det ska vara så enkelt astt bugga och förfölja en person.
#23 - 20 april 2008 20:10
Tenkare skrev:
Visst tycker jag att man bör övervaka allmänna platser, men att det borde vara avskärmat från internet.

Dock lite oroande om det ska vara så enkelt astt bugga och förfölja en person.

Ha ha.. Jo, jag tror att jag kan hålla med där... :D

Jag läste i tidningen för ett gäng år sedan att 2 poliser hade uppfunnit en kofot som skulle göra det lätt för polisen att öppna säkerhetsdörrar, på 5 sekunder för att vara exakt, de fick ett pris.. Ha ha.. Jag höll på att svimma, hur lång tid tar det innan tjuvarna har fått tag i den kofoten, tänkte jag..
Min sensmoral är alltså att tjuvarna/skurkarna så gott som alltid är ett steg före eller max precis i hälarna. ;)

Jag har fortfarande så attans svårt att tänka mig att någon skulle vara intresserad av att hålla koll på lilla mig.. Jag har inte ens sparkat någon på smalbenet på sista tiden och inte tagit en enda springnota.. någonsin.. :D
Fast jag kanske är intressantare än vad jag tror.. :rolleyes:

Ha ha.. Lyssna på mina samtal... "Hej, älskling.. hur är det.. kom du ihåg att köpa mjölk.. nej men då tar jag det på Konsum.. var det något mer.. okej.. vi syns snart.. puss"...
Ehh... spännande va...[:-88]
#24 - 20 april 2008 20:31
Mina privata samtal låter väl liknande, men dom inom jobbet vill man väl inte ska läcka ut. Jobbar åt flera företag och företagen i sig är konkurenter.

Om kameror kan hjälpa till att lösa brått så är det go for it som gäller.
Vi ska vissst få kameror på 2 ställen till här i stan. Och det är brottsdrabbade områden, men dom kunde riktat dom på annat sätt. Dom riktas nämligen inte riktigt dit där det händer saker.

Sen att jag skanar förtroende för polisen är en annan sak.
Måpnga av dom vill ju provocera fram ett brott. Jag har själv blivit utsatt för detta.
#25 - 20 april 2008 20:41
Tenkare skrev:
Mina privata samtal låter väl liknande, men dom inom jobbet vill man väl inte ska läcka ut. Jobbar åt flera företag och företagen i sig är konkurenter.

Om kameror kan hjälpa till att lösa brått så är det go for it som gäller.

Vi ska vissst få kameror på 2 ställen till här i stan. Och det är brottsdrabbade områden, men dom kunde riktat dom på annat sätt. Dom riktas nämligen inte riktigt dit där det händer saker.

Måpnga av dom vill ju provocera fram ett brott. Jag har själv blivit utsatt för detta.

- Attans! Måste svara! Jo det är just det! Det kan hända att "någon" samlar in en massa "nonsensinformation" om just dig eller mig. Allt läggs på hög. Sedan med hjälp av lite digital manipulering kan du/jag bindas till en händelse eller plats! Sedan blir det svårt att neka till att man faktiskt befunnit sig där man gjort!

(ryser - blir till att bära mörka solglasögon från och med nu!)
#26 - 20 april 2008 20:47
Katharina skrev:

Jag höll på att svimma, hur lång tid tar det innan tjuvarna har fått tag i den kofoten, tänkte jag..

- Mm! Där har du pudelns kärna! All den fantastiska teknik som vi idag använder kan närsomhelst slå tillbaka mot oss själva! Det "onda" är inte sena att ta till sig det som de "goda" tillhandahåller. Se bara på kärnvapen! Nu är USA livrädda för att bli utsatta för en mindre kärnvapenattack (Bin Ladin). Om inte USA framställt (och använt) den första atombomben kanske den hotbilden inte funnits idag!

...känner att jag ständigt halkar från ämnet!
#27 - 20 april 2008 21:55
Tenkare skrev:

Jag tror att 9 av 10 poliser är bra men jag tror att någonting händer när de kommer ut från skolan och första året de jobbar.. De blir disillusionerade eller något sådant.. Sen att de inte har ett fungerande register över hela landet där allting läggs in på rutin är bedrövligt, pinsamt och jag skäms [:o] det känns som att vi är en av baltstaterna.. som om amerikanarnas bild av oss för första gången stämmer.. Otroligt pinsamt, jag skäms över att vara svensk i dagarna, för första gången i mitt liv... [:o] [:o]
Att våra juridiska beslutsfattare inte ens har kunskaper som lilla jag har [:o] [:o] åhh vad pinsamt.. (att blottare är förstadiet till grövre sexualbrott) jag fick de kunskaperna för 15 år sedan.. huuuu.. det är ju inte något nytt direkt.. de har lyckats att missa det i typ 30 år eller så.. det är säkerligen så länge amerikanska forskare har vetat om det.. 15-30 år för att ett nytt rön ska ta sig över Atlanten och till våran svenska "elit" [:o] [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 21 april 2008 06:51
Katharina skrev:
Jag tror att 9 av 10 poliser är bra men jag tror att någonting händer när de kommer ut från skolan och första året de jobbar.. De blir disillusionerade eller något sådant.. Sen att de inte har ett fungerande register över hela landet där allting läggs in på rutin är bedrövligt, pinsamt och jag skäms [:o]

Som jag skrev ovan så finns det register - men det är väl förstås roligare att hitta på egna "sanningar".
#29 - 21 april 2008 09:29
sk.daktning,görs direkt du blivit mistänkt för ett par brott,alltså du behöver inte ens blivit dömd innan.
foto,finger o handavtryck,andra kännetecken tex tatueringar osv

mvh Danne
#30 - 21 april 2008 15:24
Förstår inte riktigt vad du menar, menar du t.ex. om en domare som dömer en person till ett straff och denne senare skulle visa sig vara oskyldig så skulle domaren få fängelse för detta. Om han inte dömer en person till fängelse och denne sedan utför ett brott så skulle också domaren dömas för detta.

Om det är så du menar så skulle ingen vilja vara domare.

Jag vet inte om fängelsestraff är riktigt men,
Ja det är det som gäller alla andra så varför skulle en domare vara annorlunda??
#31 - 21 april 2008 17:17
En domare får ju utgå från bevisningsläget.
Har för mig att det finns något i stil med. "hellre fria än fälla".
Då är det ju bättre att ge sig på advokaterna. Sätt dom i buren.
Men om det skulle vara så, så skulle det inte dröja länge till anarki.
Domare hade varit något ingen skulle vilja jobba med, och inte advokat heller.

Nu kirrar jag inte skriva för min migrän sparkar in. Senare...
#32 - 21 april 2008 17:33
Som jag skrev ovan så finns det register - men det är väl förstås roligare att hitta på egna "sanningar".

Nej, men är du här och hackar om samma fråga också!!! Tidningarna har ju skrivit i flera dagar att det inte finns något fungerande register hos polisen och i denna tråden anger jag ju t om fungerade register. Vaddå egna sanningar, det är du som skapar dem!!!
Polisen har säkerligen 100-tals icke fungerande register
men det är inte vad jag skriver.
Phu.. Tröttande detta..
#33 - 21 april 2008 17:50
Jag har fullt förtroende för rättsväsendet i sverige tills annat bevisas eller blir uppenbart. Det jag däremot skäms för (för att uttrycka det som vissa i denna tråd) är att media tillåts skapa allt fler svenskars verklighetsbild. Hur tråkigt än fallet Engla är så betyder inte krigsrubriker i en månad att sexualbrottsligheten är det som sverige står och faller med. Självklart skall den typen av brottslighet precis som all brottslighet bekämpas men man kan väl ha någon rim o reson i tongångarna när man diskuterar rättsväsende och framförallt inte basera sina antaganden på den absolut senaste krigsrubriken där man snabbt slitit ur någon mening för att kunna spy galla.

Om en månad är det här bortglömt eller kanske inte, det beror på media som sagt. Om man skall till att vara föraktfull så är det media och den effekt den har på människor som jag vill spy galla på.

Mvh Jari
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 21 april 2008 20:33
Katharina skrev:
Nej, men är du här och hackar om samma fråga också!!! Tidningarna har ju skrivit i flera dagar att det inte finns något fungerande register hos polisen och i denna tråden anger jag ju t om fungerade register. Vaddå egna sanningar, det är du som skapar dem!!!

Polisen har säkerligen 100-tals icke fungerande register men det är inte vad jag skriver.

Phu.. Tröttande detta..

Du skrev så här -
Sen att de inte har ett fungerande register över hela landet där allting läggs in på rutin är bedrövligt, pinsamt och jag skäms

Slutar du upprepa felaktigheter så slutar jag hacka
#35 - 21 april 2008 21:27
Du skrev så här -

Slutar du upprepa felaktigheter så slutar jag hacka

Men jag förstår inte. Jag skriver att polisen inte har ett fungerande register över hela landet där allting läggs in på rutin och du sitter och skriver att de har det!?

Kan du berätta hur det då kom sig att 42-åringen kunde mörda Engla när han redan var angiven för Pernilla och de hade DNA säkrat från Pernillas mördare? Om man har ett fungerande register över hela landet med fungerande rutiner så ska väl alla tips läggas in där!?

Jag förstår inte hur du tänker!

Sen tycker ju jag att det är jä**ligt bra om tipsen i en mordutredning följs upp så då kan man ju lugnt konstatera att vi inte har en fungerande polis överhuvudtaget.. Ännu mer pinsamt..
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 22 april 2008 07:51
Katharina skrev:
Men jag förstår inte. Jag skriver att polisen inte har ett fungerande register över hela landet där allting läggs in på rutin och du sitter och skriver att de har det!?

Kan du berätta hur det då kom sig att 42-åringen kunde mörda Engla när han redan var angiven för Pernilla och de hade DNA säkrat från Pernillas mördare? Om man har ett fungerande register över hela landet med fungerande rutiner så ska väl alla tips läggas in där!?

Jag förstår inte hur du tänker!

Sen tycker ju jag att det är jä**ligt bra om tipsen i en mordutredning följs upp så då kan man ju lugnt konstatera att vi inte har en fungerande polis överhuvudtaget.. Ännu mer pinsamt..

Hur jag tänker har jag talat om tidigare.
Dvs det finns fungerande register och det fungerar över hela landet. Allting läggs in på rutin där - det finns t.o.m. ett register över de som varit skäligen misstänkta men inte blivit fällda. Detta kan varje polisstation, varje utredare lätt kontrollera en misstänkt mot och det görs säkert dagligen.

Som jag skrev i den andra tråden - så gjordes det inte i detta fall (annars hade sannolikt inte mordet på Engla skett).
Varför detta inte gjordes det vet varken du eller jag. I denna tråden så spekulerade jag om detta och angav följande möjliga orsaker
a) Ren slöhet/miss från en polis
b) Dåliga rutiner hos polisen
c) Var tipset för vagt
d) Är polisen överhopad med arbete och hinner inte med
e) Som det står i BRÅ-rapporten som tidigare länkats till - de med utländska namn utreds först (hade tipset handlat om Mohammed och inte om Anders så hade det utretts)
f) Något annat
Men som sagt alla håller med om att ett fel har begåtts i detta fall (uppenbarligen även polisen eftersom de anmält sig själva i detta fall) men jag har inte läst någonstans att det skulle bero på att något brottsregister inte finns, eller att registret normalt inte används, eller att registret skulle vara felaktigt eller ofullständigt.

Om man har ett fungerande register över hela landet med fungerande rutiner så ska väl alla tips läggas in där!?

Nej, det vore mot lagen att alla som någon anmälts för något skulle läggas in i ett register. I så fall vore de flesta svenskar med där.
Ett sådant register vore också fullständigt ohanterligt - eftersom det dagligen kommer in tusentals meningslösa tips.
I just detta fall så hade det ju också räckt att kontrollera det inkomna tipset mot nuvarande existerande register så hade man säkert fattat misstanke och utrett vidare
#37 - 22 april 2008 08:31
Ja, alltså säger vi samma sak. Registret fungerade inte och pågrund av det är Engla död! Pinsamt, tycker jag, som sagt.
Om registret inte fungerade i Englas fall så har de garanterat inte fungerat i en massa andra fall heller.
Som jag förstår så finns det ändå inte så himla många grova brottslingar. Om man kan ta fast dem så visar det sig ju ofta att de har gjort sig skyldiga till fler grova brott.
Det är alltså av högsta nationella intresse att ha ett bra, i alla situationer/fall, fungerande register!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 22 april 2008 08:38
Vi säger INTE samma sak
#39 - 22 april 2008 09:16
Vi säger INTE samma sak

Ha ha.. Hur kan du påstå att registret fungerar när en liten flicka dog för att det inte gjorde det??? :D
#40 - 22 april 2008 09:20
Katharina skrev:
Ha ha.. Hur kan du påstå att registret fungerar när en liten flicka dog för att det inte gjorde det??? :D

Jag sitter och jobbar vid datorn.. Det kan hända att jag misstolkar vad som står för att jag läser slarvigt.. Jag har egentligen inte alls tid att kolla såhär mycket på Zoopet men dessa frågor om hur vi ska skydda våra barn mot odjuren ligger mig varmt om hjärtat.

Som sagt, vilken anledning som än ligger bakom så är det med all säkerhet inte en tillfällighet. Alltså brister rutinerna och som jag förstår har man lagt ner ett mer omfattande och komplett register över sexualbrottslingar, enligt Aftonbladet iaf.
Det är inte läge att montera ner polisregister över sexualbrottslingar när det verkar sprida sig som någonting smittsamt.. Iaf känner många tjejer så!! Många tjejer är jättearga och jag hör runt omkring mig att alla karlar dras över en kam många gånger. Farligt detta.. Rättssamhället måste stärkas i kampen mot detta om inte lynchstämning ska skapas, tror jag.
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 22 april 2008 09:21
Katharina skrev:

Vad är det för kul i detta. Ytterst onödigt av dig att flabba och lägga in skrattande smileys.

Jag har angivit tänkbara orsaker ovan. Sedan att du redan VET orsaken till att Engla mördades verkar ytterst märkligt. Har du sådan insiderinformation tycker jag att du skall ställa upp och delge polisen denna.

Det primära tycker jag som sagt är att det utreds vilket fel som begicks, varför det blev så och vad man kan göra åt det.

Är orsaken en brist på personal så är det svårare att åtgärda eftersom då olika verksamheter ställs mot varandra. Vad skall man prioritera arbetet på - sexmördare som tar blivit av 2 barn per år och som alla med rätta förfasas över. Trafikkontrollen där 100 barn dödas varje år i trafiken, men som det knappast alls pratas om. Frågeställningarna är inte helt lätta.

Dock oavsett vilket - låt oss vänta och se vad utredningen kommer fram till istället för att förlita oss på kvällstidningarnas spekulationer där de letar fram alla "experter" med lite kontroversiella åsikter, gör snaskiga intervjuer med anhöriga etc. - allt för att sälja fler tidningar:mad:
#42 - 22 april 2008 10:06
Ett register kan fungera alldeles utmärkt men ändå inte göra någon nytta på grund av att man inte tar del av eller utnyttjar den. Som det verkar så är det ju inte registret som felar utan hanteringen av informationen i detta register. Som jag förstått så är det väl det Fohrman försöker ge uttryck för (tror jag).

Katarinas slutsats att om ett fel har begåtts som resulterat i att Engla dog så finns inget register. Vill bara påminna att ett register är en lagring av information som aktörer (polisen) kan utnyttja, om inte detta har skett så är det alltså den mänskliga faktorn som du skall skämmas för, inte att det absolut inte kan finnas ett register som fungerar. Om du i själva verket menar att det inte finns ett tillräckligt bra sätt eller rutiner för hantering av registret då har du både rätt och jag håller med dig.

Annars är jag enbart förvirrad av ditt resonemang.

Mvh Jari
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 22 april 2008 10:23
jarinen skrev:
Ett register kan fungera alldeles utmärkt men ändå inte göra någon nytta på grund av att man inte tar del av eller utnyttjar den. Som det verkar så är det ju inte registret som felar utan hanteringen av informationen i detta register. Som jag förstått så är det väl det Fohrman försöker ge uttryck för (tror jag).

Mvh Jari

Ungefär så - det primära är dock att jag inte vill slå fast någon orsak utifrån tidningarnas skriverier (dom har ju redan skrivit massor av saker som senare visat sig vara helt fel) utan vill avvakta den utredning som kommer att göras efter anmälningen av polisens arbete och att åtgärder skall vidtas efter detta så att det inte upprepas.
Jag spekulerade bara i dessa orsaker
a) Ren slöhet/miss från en polis
b) Dåliga rutiner hos polisen
c) Var tipset för vagt
d) Är polisen överhopad med arbete och hinner inte med
e) Som det står i BRÅ-rapporten som tidigare länkats till - de med utländska namn utreds först (hade tipset handlat om Mohammed och inte om Anders så hade det utretts)
f) Något annat
#44 - 22 april 2008 10:30
Register eller inte, i många avseende har svensk polis agerat som i en dålig buskis, ex avböjdes Tele2 förfrågan om att ställa upp med en mobilmast för krysspejling av mobiltelefonen.
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 22 april 2008 10:37
Gaffel skrev:
Register eller inte, i många avseende har svensk polis agerat som i en dålig buskis, ex avböjdes Tele2 förfrågan om att ställa upp med en mobilmast för krysspejling av mobiltelefonen.

Enligt pressen ja, därmed inte sagt att det stämmer.
Enligt pressen så hittade man Engla nergrävd, utan yttre skador, liggande öppet på en allmän väg, avsides på en avstängd väg, svårt sargad och bränd - man kan som sagt inte tro på allt man läser.
#46 - 22 april 2008 11:00
Vad är det för kul i detta. Ytterst onödigt av dig att flabba och lägga in skrattande smileys.

Jag har angivit tänkbara orsaker ovan. Sedan att du redan VET orsaken till att Engla mördades verkar ytterst märkligt. Har du sådan insiderinformation tycker jag att du skall ställa upp och delge polisen denna.

Dock oavsett vilket - låt oss vänta och se vad utredningen kommer fram till istället för att förlita oss på kvällstidningarnas spekulationer där de letar fram alla "experter" med lite kontroversiella åsikter, gör snaskiga intervjuer med anhöriga etc. - allt för att sälja fler tidningar:mad:

Jag tycker att det är roande att du sitter och lägger så mycket energi på att anmärka på ord. Det spelar ingen roll hur bra register vi har om inte människorna använder det på rätt sätt, eller hur?! Det står mig alldelles fritt att flabba åt denna diskussion mellan dig och mig, som jag tycker är larvig.
I tidningen har det stått att 42 åringen är angiven för mordet på Pernilla. Det finns DNA från Pernillas mördare. Om detta spår hade följts upp så hade inte Engla varit död idag. Det är inte mina uppgifter, det har skrikits ut i hela Sverige.

Nu vill jag inte diskutera detta mer. Jag anser att vi inte har ett fungerande polisregister. Det är min uppfattning och den får jag ha, du får ha din.

jarinen skrev:

Katarinas slutsats att om ett fel har begåtts som resulterat i att Engla dog så finns inget register. Vill bara påminna att ett register är en lagring av information som aktörer (polisen) kan utnyttja, om inte detta har skett så är det alltså den mänskliga faktorn som du skall skämmas för, inte att det absolut inte kan finnas ett register som fungerar. Om du i själva verket menar att det inte finns ett tillräckligt bra sätt eller rutiner för hantering av registret då har du både rätt och jag håller med dig.

Annars är jag enbart förvirrad av ditt resonemang.

Mvh Jari

Det är klart att jag menar så. Ett register kan ju inte använda sig själv!!!
#47 - 22 april 2008 11:02
Tja när frågan ställs till Tele2 så hänvisar dom i just den frågan till polisen..
#48 - 22 april 2008 13:44
Katharina skrev:

Det är klart att jag menar så. Ett register kan ju inte använda sig själv!!!

Alltså, registret finns och fungerar men rutinerna brister möjligen i väntan på utredning.

En begreppsförvirring som du verkligen bidrar till om du kollar dina inlägg. Polisen brister i sina rutiner men har ett fungerande register. Vi kan inte veta vad du menar annat än genom vad du skriver.

Visst är det att märka ord men man kan inte såga ett rättsväsende i så föraktfulla ordalag som du gör utan att behöva skärskådas i ditt resonemang, speciellt inte med bristfälliga källor.

Men nu tror jag att jag vet vad du menar, polisen har ett fungerande register men i detta fallet bristfälliga rutiner :D

Mvh Jari
Bilagor:
#49 - 26 april 2008 19:16
- Är tråden "av" nu?
#50 - 28 april 2008 18:22
- Hörde på radio idag. (med anledning av den unga svenska som hittats mördad i Paris) Det pågår en intensiv debatt nu i Frankrike. Detta med anledning av att förövaren visade sig vara en "gammal" sexualförbrytare. Han hade tydligen åkt ut och in på kåken efter flera domar.
Där pratar man nu om att införa en ny "praxis" för återfalls-sexual-förbrytare. (långt ord) Den som är dömd för sexualbrott och upprepar detta efter avtjänat straff - skall i princip låsas in på livstid. (kasta bort nyckeln,typ)

Man bråkar nu om hur många förseelser som behövs innan ett sådant straff skall verkställas.

.......
#51 - 28 april 2008 19:13
Egentligen borde dom låsas in på livstid om dom begår ett nytt likadant brott efter första vevan.
Vi har en i sverige som suttit större delen av sitt liv bakom galler och lär väl inte släppas innan han dör. Han var 70 något. Har bland annat mördat och våldtagit en liten pojke. Ansåg sig själv vara frisk, men var väldigt nyfiken på reporterns pojke och ville att han skulle följa med vid intervjun.
Det finns dom som aldrig blir friska.
Så får dom ett återfall så ska dom låsas in. För gott.
#52 - 28 april 2008 19:21
Tenkare skrev:
Ansåg sig själv vara frisk, men var väldigt nyfiken på reporterns pojke och ville att han skulle följa med vid intervjun.

Det finns dom som aldrig blir friska.

Så får dom ett återfall så ska dom låsas in. För gott.

De är inte sjuka. De har en störd personlighet. Det är någonting helt annat än en psykisk sjukdom. De kan inte bli friska utan de kan lära sig rent logiskt, matematiskt att nackdelarna överväger fördelarna. Alltså att fängelset är så tråkigt så det är inte värt att våldta ett barn och riskera att åka dit.
Då kan de låta bli, tills den dagen kommer då de tycker att fördelen överväger eller att risken att åka fast är minimal. Då gör de om det igen. Alltså de är inte sjuka utan störda, total omprogrammering kan vi inte inom vården idag och vad är det som orsakar störningen?!

Hur många procent är inlärt/uppväxt och hur mycket är fyskiskt/ärftligt?
Jag har hört en siffra vad gäller personlighet på 80/20 alltså att den ärfliga faktorn är 80% och den inlärda 20%. Jag vet inte om det kan överföras till störning så lätt men jag kan tänka mig att det är där någonstans, men det är min gissning.
Men ta en medfödd, ärflig, dålig blodcirkulation i empaticentra t ex. Enligt avelsstatistik borde 1 av 4 barn ärva den "familjeegenheten".
Visst stämmer det?
#53 - 29 april 2008 17:20
Så har jag kanske inte sett på det innan.

Men om detta stämmer på alkoholism så fattar jag ju lite. Har sådant i släkten ända ner till farfars far någon gång mot slutet av 1800 talet.
#54 - 29 april 2008 18:04
När en nära bekant råkade ut för en sådan dåre så satt jag ihop med Polisen i väntrummet på sjukhuset och fick prata med dom.Både dom och läkarna var överens om att det ända som verkligen fungerar på sådana var kastrering.
Då så sa jag att dom kanske gör något ännu värre då , men det förklarade doktorn att det är just driften som försvinner,och att man i Danmark hade gjort försök med frivillig kemisk kastrering och då fick man inte bara ta sexförbrytare utan även andra brottslingar och man fan att även bankrånare och folk dömda för andra aggresiva brott återföll mycket mindre.
#55 - 29 april 2008 18:33
Du menar inte kemisk lobotomering???

Då tar man bort alla känslor. Ilska, glädje, sorg, sexlust osv. De går runt som zombis till och från jobbet. Det är kanske det rätta, det mest humana.
Jag vet inte, jag kan fortfarande känna att en spruta är det snällaste mot dessa icke människor. För jag anser fortfarande att de är det, icke funktionella missbildningar. Det säger jag utan hatkänslor utan rent logiskt uträknat.
Om man har en störd personlighet är man mänsklig då??? Räknas man som en människa om man inte har mänskliga värderingar???
Svårt det här... Våra kunskaper är dåliga om det här och att verkligen kunna sätta sig in i problematiken.
#56 - 29 april 2008 18:39
Katharina skrev:
Du menar inte kemisk lobotomering???

Då tar man bort alla känslor. Ilska, glädje, sorg, sexlust osv. De går runt som zombis till och från jobbet. Det är kanske det rätta, det mest humana.

Jag vet inte, jag kan fortfarande känna att en spruta är det snällaste mot dessa icke människor. För jag anser fortfarande att de är det, icke funktionella missbildningar. Det säger jag utan hatkänslor utan rent logiskt uträknat.

Om man har en störd personlighet är man mänsklig då??? Räknas man som en människa om man inte har mänskliga värderingar???

Svårt det här... Våra kunskaper är dåliga om det här och att verkligen kunna sätta sig in i problematiken.

Nej .
Kastrering skall enligt dom läkare jag pratade med ta bort testosteronet och där med även minska på adrenalin utsöndrandet så att dom flesta blir lugnare (mer kvinnliga).Sedan försvinner den sexuella njutningen som dom får av sina gärningar ,med andra ord lusten till sex brott.
#57 - 29 april 2008 18:40
wlappis skrev:
Nej .

Kastrering skall enligt dom läkare jag pratade med ta bort testosteronet och där med även minska på adrenalin utsöndrandet så att dom flesta blir lugnare (mer kvinnliga).Sedan försvinner den sexuella njutningen som dom får av sina gärningar ,med andra ord lusten till sex brott.

Jaha... Men är det inte makt det handlar om???
#58 - 29 april 2008 18:42
Katharina skrev:
Jaha... Men är det inte makt det handlar om???

Dom tar sexuell njutning av Makt.
Bilagor:
#59 - 29 april 2008 18:46
wlappis skrev:
Dom tar sexuell njutning av Makt.

Ja, så har jag alltid tyckt också men fått höra att det handlar om makt. Men jag köper din tes, absolut.. Lr så kan man göra båda för att vara på säkra sidan.. :D
#61 - 29 april 2008 21:46
- Kastrering! Huvva! Tänker på min stackars hankatt som blev av med kulorna! Det var nog inte roligt. Men om det hjälper på samma sätt på en människa som på en katt kan det vara en lösning på problemet....

(vill dock minnas att man på 50-talet höll på med ett "projekt" där våldsverkare eller andra "dårar" utsattes för lobotimering. Allt med socialstyrelsens godkännande. Tydligen lobotomerade man lite väl friskt mot alla kända och okända åkommor. Ryser!)

Annons