wlappis skrev:En elektiker eller en snickare eller annan hantverkare som orsakar skada på person eller egendom kan straffas med fängelsestraff , men det gäller inte rättsväsendet(Dommare,nämdemän,advokater,läkare,mm).
Skulle inte det vara en logisk följd för dom med, och då undrar jag om det skulle bli så många återfall.
wlappis skrev:En elektiker eller en snickare eller annan hantverkare som orsakar skada på person eller egendom kan straffas med fängelsestraff , men det gäller inte rättsväsendet(Dommare,nämdemän,advokater,läkare,mm).
Skulle inte det vara en logisk följd för dom med, och då undrar jag om det skulle bli så många återfall.
Kjell Fohrman skrev:Lyssnade på radion häromdagen när de intervjuade en domare om dagens rättsväsen. Hon avlivade några myter som
att det skulle vara mildare straff i Sverige än i andra västeuropeiska länder.
att det skulle vara "semester" att bo i svenska fängelser. Jämfört med övriga västeuropeiska är det snarare tuffare i Sverige.
Azur skrev:Fast det är helt enkelt inte sant. Eller rättare sagt beror det på om man jämför straffskalorna eller den tid brottlingen faktiskt sitter, det är två helt olika saker.
Engla-mördaren, t.ex., trodde Leif GW Persson skulle få antingen livstid eller sluten psykiatrisk vård, "vilket i sverige innebär han får sitta minst 10 år". I genomsnitt sitter livstidsdömda i 12 år, genomsnittlig vårdtid för de som döms till sluten psykiatrisk vård är 5 år.
I USA hade en dubbelmördare som han dels dömts till två livstidsstraff, som avtjänas efter varandra, och där är livstidsstraff i genomsnitt 16 år. Dvs i USA hade han i genomsnitt fått sitta tre gånger längre än han kommer att få göra i Sverige.
I Kanada är ett genomsnittligt livstidsstraff 28 år.
Men om man bara jämför hur många som döms till livstid, då har sverige inte låga straff.
Olof Loklint skrev:- Personligen tror jag att vårt rättsväsende fungerar rätt bra. Visst finns det orosmoln, men, man skall inte måla fan på väggen för då står han snart i farstun! Det som oroar mig ibland är tex. tingsrätten som skall behandla massor av mindre förseelser/brott men är så överbelastade/underbemannade att många ärenden blir liggande upp till flera år!
Azur skrev:Ett betydligt större problem är att tingsrätten är så okunniga att deras utslag kunde ersättas med att kasta tärning. Rätten att överklaga begränsades just pga att så många tingsrättsdomar överklagades och blev ändrade i högre instans. Tingsrätterna borde helt avskaffas, inte få mer arbetsuppgifter.
Ett annat orosmoln är fotboja. Elektronisk fotboja anses vara en lysande framgång, med mycket få som smiter - men där har jag en skojig historia..
Olof Loklint skrev:- Inför lagen är vi alla lika! Har ni hört det? Ibland funderar jag på varifrån det kommer? Vem som sagt det? I vilket samanhang! Jag anser tyvärr tvärtom. Inför lagen är vi alla olika.
Olof Loklint skrev:- Inför lagen är vi alla lika! Har ni hört det? Ibland funderar jag på varifrån det kommer? Vem som sagt det? I vilket samanhang! Jag anser tyvärr tvärtom. Inför lagen är vi alla olika.
Daniel Blom skrev:Och allra mest olik är en trebarnspappa i Ekerö kommun...
Katharina skrev:Det är ju ingen som bryr sig om vart jag går så länge jag inte är kriminell, mellan jobbet-ICA-hemmet till vardags. Vem skulle ha intresse av det???
Olof Loklint skrev:- Det är just det som är problemet! Det finns de som är intresserade av det! Kolla bara Googles framtidsvisioner.
- Det finns ett enormt kommersiellt intresse bakom det hela. Man kan med denna teknik förfina annonser/reklam/produkter så att de blir individuellt anpassade.
..så visst finns det en anledning till att vi alla till mans är lite försiktiga med övervakning!
(och då har vi fortfarande inte pratat om chipmärkning av folk!)
Tenkare skrev:Här kan vi ju fortsätta disskussionen från http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=118092&page=7
Katharina skrev:Hua.. Ja, jag är nog lite naiv.
Hmm men övervakning på gator osv. Att det är förbjudet att identifiera folk som passerar annat än av polisen då?
Olof Loklint skrev:- Nedå! Men det läskiga är att om du finns med på bild (via övervakningskamera) finns det en risk att denna bild till slut hamnar i ett arkiv som kan användas av - tja - vem vet - etc etc! Såg nyligen ett program på tv (engelska BBC) där en expert på säkerhet visade hur enkelt det var att ta sig in via polisens övervakningskameror (eller företags-butiks etc) och få tillgång till allt via Internet och en hemdator! Har du dessutom en mobiltelefon går den att pejla in.
- Han kunde ganska enkelt spåra upp en försöksperson på det viset. Först lokaliserade han var personen befann sig (pejling av mobil) sedan letade han efter lämpliga övervakningskameror och efter 10-15 minuter kunde han följa försökspersonen via polisens kameror för trafikövervakning :)
( Han lyckade även avlyssa alla samtal som försökspersonen tog emot via sin mobil!)
...det du!
Och detta min vän är oxo en sak som påverkar vårt rättssamhälle!!!
Tenkare skrev:Visst tycker jag att man bör övervaka allmänna platser, men att det borde vara avskärmat från internet.
Dock lite oroande om det ska vara så enkelt astt bugga och förfölja en person.
Tenkare skrev:Mina privata samtal låter väl liknande, men dom inom jobbet vill man väl inte ska läcka ut. Jobbar åt flera företag och företagen i sig är konkurenter.
Om kameror kan hjälpa till att lösa brått så är det go for it som gäller.
Vi ska vissst få kameror på 2 ställen till här i stan. Och det är brottsdrabbade områden, men dom kunde riktat dom på annat sätt. Dom riktas nämligen inte riktigt dit där det händer saker.
Sen att jag skanar förtroende för polisen är en annan sak.
Måpnga av dom vill ju provocera fram ett brott. Jag har själv blivit utsatt för detta.
Katharina skrev:
Jag höll på att svimma, hur lång tid tar det innan tjuvarna har fått tag i den kofoten, tänkte jag..
Tenkare skrev:
Sen att jag skanar förtroende för polisen är en annan sak.
Måpnga av dom vill ju provocera fram ett brott. Jag har själv blivit utsatt för detta.
Katharina skrev:Jag tror att 9 av 10 poliser är bra men jag tror att någonting händer när de kommer ut från skolan och första året de jobbar.. De blir disillusionerade eller något sådant.. Sen att de inte har ett fungerande register över hela landet där allting läggs in på rutin är bedrövligt, pinsamt och jag skäms [:o]
Kjell Fohrman skrev:Förstår inte riktigt vad du menar, menar du t.ex. om en domare som dömer en person till ett straff och denne senare skulle visa sig vara oskyldig så skulle domaren få fängelse för detta. Om han inte dömer en person till fängelse och denne sedan utför ett brott så skulle också domaren dömas för detta.
Om det är så du menar så skulle ingen vilja vara domare.
Kjell Fohrman skrev:Som jag skrev ovan så finns det register - men det är väl förstås roligare att hitta på egna "sanningar".
Katharina skrev:Nej, men är du här och hackar om samma fråga också!!! Tidningarna har ju skrivit i flera dagar att det inte finns något fungerande register hos polisen och i denna tråden anger jag ju t om fungerade register. Vaddå egna sanningar, det är du som skapar dem!!!
Polisen har säkerligen 100-tals icke fungerande register men det är inte vad jag skriver.
Phu.. Tröttande detta..
Sen att de inte har ett fungerande register över hela landet där allting läggs in på rutin är bedrövligt, pinsamt och jag skäms
Kjell Fohrman skrev:Du skrev så här -
Slutar du upprepa felaktigheter så slutar jag hacka
Katharina skrev:Men jag förstår inte. Jag skriver att polisen inte har ett fungerande register över hela landet där allting läggs in på rutin och du sitter och skriver att de har det!?
Kan du berätta hur det då kom sig att 42-åringen kunde mörda Engla när han redan var angiven för Pernilla och de hade DNA säkrat från Pernillas mördare? Om man har ett fungerande register över hela landet med fungerande rutiner så ska väl alla tips läggas in där!?
Jag förstår inte hur du tänker!
Sen tycker ju jag att det är jä**ligt bra om tipsen i en mordutredning följs upp så då kan man ju lugnt konstatera att vi inte har en fungerande polis överhuvudtaget.. Ännu mer pinsamt..
Om man har ett fungerande register över hela landet med fungerande rutiner så ska väl alla tips läggas in där!?
Kjell Fohrman skrev:Vi säger INTE samma sak
Katharina skrev:Ha ha.. Hur kan du påstå att registret fungerar när en liten flicka dog för att det inte gjorde det??? :D
Katharina skrev:Ha ha.. Hur kan du påstå att registret fungerar när en liten flicka dog för att det inte gjorde det??? :D
jarinen skrev:Ett register kan fungera alldeles utmärkt men ändå inte göra någon nytta på grund av att man inte tar del av eller utnyttjar den. Som det verkar så är det ju inte registret som felar utan hanteringen av informationen i detta register. Som jag förstått så är det väl det Fohrman försöker ge uttryck för (tror jag).
Mvh Jari
Gaffel skrev:Register eller inte, i många avseende har svensk polis agerat som i en dålig buskis, ex avböjdes Tele2 förfrågan om att ställa upp med en mobilmast för krysspejling av mobiltelefonen.
Kjell Fohrman skrev:Vad är det för kul i detta. Ytterst onödigt av dig att flabba och lägga in skrattande smileys.
Jag har angivit tänkbara orsaker ovan. Sedan att du redan VET orsaken till att Engla mördades verkar ytterst märkligt. Har du sådan insiderinformation tycker jag att du skall ställa upp och delge polisen denna.
Dock oavsett vilket - låt oss vänta och se vad utredningen kommer fram till istället för att förlita oss på kvällstidningarnas spekulationer där de letar fram alla "experter" med lite kontroversiella åsikter, gör snaskiga intervjuer med anhöriga etc. - allt för att sälja fler tidningar:mad:
jarinen skrev:Ett register kan fungera alldeles utmärkt men ändå inte göra någon nytta på grund av att man inte tar del av eller utnyttjar den. Som det verkar så är det ju inte registret som felar utan hanteringen av informationen i detta register. Som jag förstått så är det väl det Fohrman försöker ge uttryck för (tror jag).
Katarinas slutsats att om ett fel har begåtts som resulterat i att Engla dog så finns inget register. Vill bara påminna att ett register är en lagring av information som aktörer (polisen) kan utnyttja, om inte detta har skett så är det alltså den mänskliga faktorn som du skall skämmas för, inte att det absolut inte kan finnas ett register som fungerar. Om du i själva verket menar att det inte finns ett tillräckligt bra sätt eller rutiner för hantering av registret då har du både rätt och jag håller med dig.
Annars är jag enbart förvirrad av ditt resonemang.
Mvh Jari
Katharina skrev:
Det är klart att jag menar så. Ett register kan ju inte använda sig själv!!!
Tenkare skrev:Ansåg sig själv vara frisk, men var väldigt nyfiken på reporterns pojke och ville att han skulle följa med vid intervjun.
Det finns dom som aldrig blir friska.
Så får dom ett återfall så ska dom låsas in. För gott.
Katharina skrev:Du menar inte kemisk lobotomering???
Då tar man bort alla känslor. Ilska, glädje, sorg, sexlust osv. De går runt som zombis till och från jobbet. Det är kanske det rätta, det mest humana.
Jag vet inte, jag kan fortfarande känna att en spruta är det snällaste mot dessa icke människor. För jag anser fortfarande att de är det, icke funktionella missbildningar. Det säger jag utan hatkänslor utan rent logiskt uträknat.
Om man har en störd personlighet är man mänsklig då??? Räknas man som en människa om man inte har mänskliga värderingar???
Svårt det här... Våra kunskaper är dåliga om det här och att verkligen kunna sätta sig in i problematiken.
wlappis skrev:Nej .
Kastrering skall enligt dom läkare jag pratade med ta bort testosteronet och där med även minska på adrenalin utsöndrandet så att dom flesta blir lugnare (mer kvinnliga).Sedan försvinner den sexuella njutningen som dom får av sina gärningar ,med andra ord lusten till sex brott.