Azur skrev:Det är helt groteskt att man tillåter bottentrålning i en marin nationalpark, det är förmodligen den mest destruktiva fiskemetod som existerar bortsett från dynamit. Det är som att tillåta kalhuggning i Muddus nationalpark.
Korallerna det talas om hotas dessutom inte bara av att trålen går rakt över, utan när trålen skär genom botten så virvlas enorma mängder slam upp, som sen lägger sig på korallerna och kväver dem.
Bottentrål fungerar så att det är en stor nätkasse, 30 meter eller så bred, som spänns ut av två stora stålskivor. Stålskivorna plöjer ned i botten, medan underkanten på nätkassen kanar på bottnen som en osthyvel. Alla djur större än ett par centimeter som kommer i vägen dödas, inte bara koraller.
I nordsjön trålas varje given punkt i snitt ett par tre gånger per år, vilket innebär att stora bottenlevande djur bara kan överleva genom att gräva djupa gångar, eller i närheten av trålningshinder (t.ex. oljepipelines och vrak).
patdah skrev:Allt som står på aftonbladet är sant...
ännu en artikel skriven och betald av extremisterna
Jens A. skrev:Jag är också marinbiolog, och jag håller med Azur. Precis så illa är det.
Det är inte artikeln som är extrem...det är förstörelsen som är det. :(
Katharina skrev:Det är verkligen helt otroligt att människan kan vara såååå ointelligent. Jag begriper inte hur man tänker.. Snacka om att måla in sig i ett hörn!!!
Av rent självbevarande och långsiktigt sjävbevarande borde man ju sluta med allt som vore skadligt för det man försörjer sig på.. Det är ju som att skjuta chefen!!!
Kensa skrev:fast ibland så kanske det är befogat att skjuta chefen........:p
.
På ett par miljoner år så gör de det, fast det blir förstås andra arter. En utdöd art är borta för evigt.Katharina skrev:Jag kan inte låta bli att tänka att om en dör så skapas någon annan. Alltså att vissa arter dör och andra kommer istället..
Det har skett massutdöenden förut, och på några miljoner år har de utdöda arterna ersatts av nya. Det är fortfarande mycket bättre att inte ha massutdöenden till att böjra med, och ur mänsklighetens synvinkel är tidsskalan för lång för att spela nån roll.Hur har evolutionen sett ut vad gäller havsbotten??? :)