Svenska Dendrobatidsällskapet 2009

#1 - 31 mars 2009 11:45
Sveriges främsta grodförening, "Svenska Dendrobatidsällskapet" (SDS) har vaknat till liv igen efter några år med låg aktivitet. Med förnyad energi har vi satt ihop ett nytt nummer av medlemstidningen som kommer att skickas ut till alla medlemmar inom ett par veckor. Vi har även tagit över ägandet och driften av grodforumet på http://www.pilgift.se

Om föreningen:
Svenska Dendrobatidsällskapet är en ideell förening som startade 1988 och har som mål att främja den svenska pilgiftsgrodhobbyn. Föreningen har fyra huvudverksamheter. Dessa är: Webbplatsen, en tidskrift med 2 nummer per år, ett årligt stormöte och en årlig resa. Du blir medlem genom att sätta in 150:- på PG: 417 32 09 - 0. Ange namn, adress, telefonnummer, epost och eventuellt användarnamn i vårt forum. Om informationen inte ryms kan den epostas till styrelsen på [email]styrelse@pilgift.se[/email].
http://www.pilgift.se/index.php/Svenska_Dendrobatids%C3%A4llskapet

Hälsningar

Styrelsen för Svenska Dendrobatidsällskapet genom Peter N.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 31 mars 2009 12:13
Kul med "nya" föreningar och forum[:-106]
Man blev ju änna lite sugen på att skaffa lite pilgiftsgrodor efter att ha varit på Vivariuim i Holland
#3 - 31 mars 2009 16:10
Spännande!
#4 - 8 maj 2009 22:04
Nu är årets första nummer av Pilgiftaren klar och utskickad till Svenska Dendrobatidsällskapets medlemmar. 12 sidor grodläsning i färgtryck.

Innehåll:
Redaktören har ordet
Det nya SDS
Terrarium, vivarium eller paludarium?
Grodrum i källaren
Håltagning i glas
Epiweb -Ett nytt bakgrundsmaterial?
Omslagsburken
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 11 maj 2009 20:03
Nu har också jag betalat in min medlemsavgift och ser fram emot tidningen.
#6 - 28 april 2010 09:15
Är Svenska Dendrobatidsällskapet ff igång? Någon som är medlem?

Haha, ser nu att deras forum är aktivt i alla fall, kul!!!
#7 - 28 april 2010 09:24
zenon skrev:
Är Svenska Dendrobatidsällskapet ff igång? Någon som är medlem?

Jag var redaktör för pilgiftaren och webmaster för Svenska Dendrobatidsällskapet för verksamhetsåret 2009, men vid årsmötet lämnade jag över ansvaret till andra. Förra året gjorde vi två tidningar och detsamma har utlovats i år. Ryktet säger att det jobbas på en tidning men jag har inte sett någon än. När jag lämnade styrelsen var tidningen redan halvfärdig.
#8 - 28 april 2010 10:11
Hej på dig Zeon. :)

Precis som Peter nämner är en tidning på väg. Den kommer ut två gånger/år och innehåller mycket information om hur man skapar fina förutsättningar för sina pilgiftsgrodor.

En av artiklarna som kommer i nästa nummer handlar om hur man får automatiskt vattenbyte i yngelburkar med en teknik som kostar en hundralapp eller två. Detta är enormt användbart när man dra upp exv Dendrobates-yngel, som ju är kannibaler och i behov av mycket mat men god vattenkvalitet.

I övrigt vankas Groddag i Göteborg i oktober (helgen 22-23) och en grodresa söderut så gå med i SDS och ta del av gemenskapen, kunskaperna och erfarenheterna.

Väl mött!

Ricard Hulteke
ordf. Svenska Dendrobatidsällskapet
#9 - 28 april 2010 12:52
Tackar för uppdateringarna!

Då är ju det enda rätta att genast betala in medlemsavgiften så att man får sitt nummer av pilgiftaren. Förresten, går det att köpa föregående års tidningar eller är de slutsålda?

/Zenon
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 28 april 2010 13:03
Ricard skrev:
I övrigt vankas Groddag i Göteborg i oktober (helgen 22-23) och en grodresa söderut så gå med i SDS och ta del av gemenskapen, kunskaperna och erfarenheterna.

Väl mött!

Ricard Hulteke

ordf. Svenska Dendrobatidsällskapet

Nej vad tråkigt att ni lagt det just den helgen (dvs samma helg som Akvariets Dag) annars hade jag garanterat kommit nu när det är så nästgårds.

Maila mig utförligare info så jag kan lägga in det i kalendern
Bilagor:
#11 - 28 april 2010 13:10
Sagt och gjort, nu är pengarna på väg. Ser fram emot att bli lite mer upplyst i ämnet...

:D
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 28 april 2010 16:22
Nej vad tråkigt att ni lagt det just den helgen (dvs samma helg som Akvariets Dag) annars hade jag garanterat kommit nu när det är så nästgårds.

Pratade i eftermiddsgs med ytterligare en person som inte kan komma på Groddagen pga av att Akvariets Dag var samtidigt

Annons