Svensk undervisning vs amerikansk

#1 - 14 november 2007 09:34
En stor studie som jämför kunskaper i matematik och naturvetenskap mellan åttondeklassare i olika länder och stater i USA har just publicerats.
För oss är kanske det intressantaste hur Sverige placerar sig... och det kanske inte riktigt gick som många nog trodde:
http://www.nytimes.com/2007/11/14/education/14students.html?th&emc=th

Svenska studenter fick bara hälften så många rätt som studenter i Massachusetts, och en tredjedel så många rätt som studenter i Taiwan, men vi slog i alla fall studenterna i Rumänien... med nöd och näppe.

Det skall bli intressant att se vad svensk press gör med detta.
#2 - 14 november 2007 09:46
Det är väll geografi som jänkarna brukar ha svårt med ;) , nä skämt åt sido.

Sverige har helt klart en del att jobba med när det gäller skolan.
Dock så är jag osäker på om ett land verkligen behöver en stor andel av befolkningen som är högpresterande i tekniska ämnen.
#3 - 14 november 2007 09:54
addo skrev:
Det är väll geografi som jänkarna brukar ha svårt med ;) , nä skämt åt sido.



Sverige har helt klart en del att jobba med när det gäller skolan.

Dock så är jag osäker på om ett land verkligen behöver en stor andel av befolkningen som är högpresterande i tekniska ämnen.



ju längre västerut, alltså ju mer lönerna kostar, desto större andel högutbildade behöver landet, eftersom man kan enbart i slutändan konkurera med asien med kunskap.

det är redan idag som så att en ingejör i kina har bättre utbildning än våra, och han kostar 3-4000 / månad INKLUSIVE ALLA SKATTER SOCIALA AVGIFTER; LUNCHER, etc etc....de spottar ut 80-90,000 nya ingenjörer i MÅNADEN....samt att han/hon jobbar 60-65 timmar i veckan....

Försök konkurera med annat än kunskap där.....
#4 - 14 november 2007 10:21
Hur är proven upplagda då? Ser de exakt likadana ut i respektive land. Amerikaner har väl en förkärlek för svarsalternativ och kryssrutom, medan vi i Sverige kör med en fråga och inga svarsalternativ, utan man får skriva svaret själv på en tom rad.
#5 - 14 november 2007 10:27
Spannet är ju väldigt stort mellan olika stater. Hade varje svenskt län tävlat var för sig kanske vi hade hamnat högre upp (och längre ned)...
#6 - 14 november 2007 12:08
som petnym säger så kan man undra varför dom bara valt ut 8 delstater? det finns väl fler =)
Sen så kan man ju undra hur entusiastiska alla svenskarna är som är tvingade att gå till skolan medans i vissa andra länder är det inte alla som får gå skola .
#7 - 14 november 2007 12:30
Om du läser texten så finner du att man tagit med bäst och sämst samt vidare förefaller det väl vara t ex lokaala intressen som gäller (NY o NJ iaf)...
#8 - 14 november 2007 13:25
Kensa skrev:
ju längre västerut, alltså ju mer lönerna kostar, desto större andel högutbildade behöver landet, eftersom man kan enbart i slutändan konkurera med asien med kunskap.



det är redan idag som så att en ingejör i kina har bättre utbildning än våra, och han kostar 3-4000 / månad INKLUSIVE ALLA SKATTER SOCIALA AVGIFTER; LUNCHER, etc etc....de spottar ut 80-90,000 nya ingenjörer i MÅNADEN....samt att han/hon jobbar 60-65 timmar i veckan....



Försök konkurera med annat än kunskap där.....


Hur ska vi kunna konkurera med kunskap om kineserna är minst lika bra som oss på det, och dessutom billigare?

Det jag menade med mitt inlägg var att ett land inte behöver producera fler teknisktutbildade än det finns sysselsättning till. Annars kommer ju dom att ha utbildatsig i onödan.
#9 - 14 november 2007 14:12
Kensa skrev:
ju längre västerut, alltså ju mer lönerna kostar, desto större andel högutbildade behöver landet, eftersom man kan enbart i slutändan konkurera med asien med kunskap.



det är redan idag som så att en ingejör i kina har bättre utbildning än våra, och han kostar 3-4000 / månad INKLUSIVE ALLA SKATTER SOCIALA AVGIFTER; LUNCHER, etc etc....de spottar ut 80-90,000 nya ingenjörer i MÅNADEN....samt att han/hon jobbar 60-65 timmar i veckan....



Försök konkurera med annat än kunskap där.....


Har en del kontakt med Indien i mitt arbete (IT-konsult) och har dessutom massor av kollegor som har ännu mer samröre med detta vackra land. Min nuvarande uppdragsgivare har outsourcat _stora_ delar av sin IT-verksamhet dit, både support och utveckling. (Jag och mina kollegor har en hel del tankar om lönsamheten i detta förfarande men det är en helt annan historia..) Pga detta har vi diskuterat mycket hur Sverige som land kan konkurrera mot låglöneländer som Kina och Indien.

Vad det gäller att spotta ur oss stora mängder av lågavlönade, akademiskt skolade personer så har Sverige inte en chans att konkurrera, det går tjugo på dussinet i Indien.

MEN! Vad vi _kan_ konkurrera med är samarbetsförmåga, förmåga att ta muntliga instruktioner (som inte alltid är nedtecknade någon annanstans) tänka brett, analytiskt och kritiskt samt vår ljuvliga vana att säga ifrån när något gått snett (oavsett om personen man vänder sig till råkar vara ens chef eller kollega). Dessutom är vi väldigt duktiga på att ta våra akademiska kunskaper och praktisera dem ute i den verkliga världen.

Man kan tycka att sånt är självklarheter som inte har så stor betydelse, men ni _anar_ inte vilka problem som kan uppstå om man har projektmedlemmar inte gör det. Vi har upptäckt att _väldigt_ många av våra indiska kollegor saknar detta, vilket skapar väldigt stora problem (och extrakostnader) för såväl medarbetare som företag.

Vad detta bottnar i, tror jag, är stora kulturella skillnader. Vi i Sverige är uppfödda med att kunna ifrågasätta auktoriteter(yttrandefriheten är en av våra äldsta och mest grundläggande principer), vi har en lång tradition av medbestämmande och en starkt arbetsrätt.

I Indien gör du som du blir tillsagd, och bara exakt just det. I annat fall kan du få chefen att se dum ut, vilket kan göra att du blir av med jobbet alldeles oavsett hur bra du löste problemet. Att säga "nej", eller "jag förstår inte" finns inte, speciellt inte till en överordnad. Då nickar man hellre, ler och struntar i det, kommer man undan så gör man. I annat fall kanske du får en chans till eller så blir du sparkad. Lika fort kan du själv gå om du blir erbjuden något bättre.
#10 - 14 november 2007 14:48
Jag förnekar inte att de som går i skolan i vissa stater i USA är bättre på att räkna än svenskar elever. Det kan dock vara relevant att jämföra läskunnighet också, och analfabetismen uppgår till mellan 4 och 10% i USA medan det i sverige handlar om <1%. Och jag personligen tycker faktiskt att det är viktigare att kunna läsa än att kunna räkna, för att klara sitt vardagliga liv.
#11 - 14 november 2007 15:33
Min personliga reflektion är att studien är väldigt intressant för den visar på en hel räcka olika saker.

Den visar att det är väldigt missvisande att tala om "usa's skolväsende", för det är större skillnad på kunskaperna mellan den bästa (och rikaste) och sämsta (och fattigaste) delstaten än det är mellan Sverige och Rumänien. Dvs det finns oerhört bra och oerhört dåliga skolor i USA, och åtminstone i de bättre/rikare områdena verkar det som om åttondeklassare kan hitta USA på en jordglob och tror på evolution.

Det visar att Svensk skola har problem med baskunskaperna. Jag tippar att när svensk press uppmärksammar det här kommer de att kontra med svenska elevers goda genusperspektiv, stora valfrihet, och omfattande antirasistiska indoktrinering - men det är liksom att missa målet. Faktum kvarstår att svenska åttondeklassare uppenbarligen har lite svårt med naturvetenskap och matematik.

Och det visar att benhård disciplin, korvstoppning och enorma mängder läxor och regelbundna prov ger bra baskunskaper - för det är så de asiatiska skolorna funkar. Jag tror inte nån vill ha den typen av inlärning i Sverige, eftersom den - som nån tidigare påpekat - leder till folk som lyder blint, inte tar egna initiativ, eller vågar ifrågasätta auktoriteter. Värdelöst.

Min personliga åsikt är att skolan behöver av-snuttifieras. Det finns åt helvete för många ämnen som lagts till planen bara för att det var politiskt opportunt - hemkunskap, genuskunskap, sopsortering och fan och hans moster - skit-ämnen som tagit en massa timmar som borde ägnats åt språk, matematik, och naturvetenskap.
Dessutom borde tempot och kraven i framförallt grundskolan höjas radikalt. Det är ett jäkligt soft tempo nu. Om det innebär att man måste skilja lågpresterande/struliga elever från övriga, då får man väl göra det.
#12 - 14 november 2007 15:52
Säg EN högstadieskola i sverige med genuskunskap på schemat?
Och hemkunskap är inte ett oviktigt ämne, det finns folk i 20-årsåldern som inte kan föda sig själv...

Dock är jag med på att man borde ställa högre baskrav på naturvetenskap och matematik, både i högstadiet och i gymnasiet. det är rätt jobbigt att börja på högskolan och inse att ens matematiklärare på gymnasiet hoppade över ganska mycket..
#13 - 14 november 2007 16:41
Apropå studier - som man brukar säga i HongKong:
95% är närsynta och resten är lata studenter
:D
#14 - 14 november 2007 16:44
Och sedan måste jag säga att Izes inlägg var mycket läsvärt
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1047036&postcount=9
:)
#15 - 14 november 2007 16:54
Azur skrev:


Min personliga åsikt är att skolan behöver av-snuttifieras. Det finns åt helvete för många ämnen som lagts till planen bara för att det var politiskt opportunt - hemkunskap, genuskunskap, sopsortering och fan och hans moster - skit-ämnen som tagit en massa timmar som borde ägnats åt språk, matematik, och naturvetenskap.

Dessutom borde tempot och kraven i framförallt grundskolan höjas radikalt. Det är ett jäkligt soft tempo nu. Om det innebär att man måste skilja lågpresterande/struliga elever från övriga, då får man väl göra det.

Där håller jag med faktsikt!
Det är för lågt tempo och för få krav i skolan idag.
Att lära barnen laga mat och sopsortera hör väl till föräldrarnas uppgift att lära barnen. Det lär jag mina fyra barn iallafall. Bland mycket annat förstås.:)
#16 - 14 november 2007 17:10
addo skrev:


Sverige har helt klart en del att jobba med när det gäller skolan.

Dock så är jag osäker på om ett land verkligen behöver en stor andel av befolkningen som är högpresterande i tekniska ämnen.


Nu gällde det väl iofs. åttonde klass. Man är knappast högpresterande, inte ens om man kan stoltsera med högsta betyg, efter att ha genomgått högstadiets naturvetenskapliga ämnen. Åtminstone inte i Sverige.
#17 - 14 november 2007 17:30
Azur skrev:
...

Min personliga åsikt är att skolan behöver av-snuttifieras. Det finns åt helvete för många ämnen som lagts till planen bara för att det var politiskt opportunt - hemkunskap, genuskunskap, sopsortering och fan och hans moster - skit-ämnen som tagit en massa timmar som borde ägnats åt språk, matematik, och naturvetenskap.

Dessutom borde tempot och kraven i framförallt grundskolan höjas radikalt. Det är ett jäkligt soft tempo nu. Om det innebär att man måste skilja lågpresterande/struliga elever från övriga, då får man väl göra det.


Tack för ett mycket bra inlägg! Jag håller med till fullo.

Ett tillägg dock. Jag tror att det är oerhört viktigt att man går ifrån modellen att "varenda" elev skall erhålla "exakt" samma kunskaper under grundskolan. Som Azur skriver bör elever som har svårt för vissa ämnen erbjudas en kurs med lägre tempo. Ok, man kanske inte lyckas lära ut hela kursen, men den del man hinner med kommer eleverna förmodligen kunna ta till sig bättre.

Ett minst lika stort problem finns i det motsatta fallet. En högpresterande elev skall kunna erbjudas en mer avancerad utbildning med ett högre tempo.
#18 - 14 november 2007 17:34
Ramnissan skrev:
Där håller jag med faktsikt!

Det är för lågt tempo och för få krav i skolan idag.

Att lära barnen laga mat och sopsortera hör väl till föräldrarnas uppgift att lära barnen. Det lär jag mina fyra barn iallafall. Bland mycket annat förstås.:)


...För att inte tala om barnkunskapen som känns som en relik från 1900-talets första hälft. :)
#19 - 14 november 2007 17:36
Nu gällde det väl iofs. åttonde klass. Man är knappast högpresterande, inte ens om man kan stoltsera med högsta betyg, efter att ha genomgått högstadiets naturvetenskapliga ämnen. Åtminstone inte i Sverige.


Nä självklart inte men dom 8or som är kassa i matte läser nog inte vidare till nått tekniskt i lika stor utsträckning som de duktiga. Även om de finns undantag, jag tex ;) .
#20 - 14 november 2007 17:44
addo skrev:
Nä självklart inte men dom 8or som är kassa i matte läser nog inte vidare till nått tekniskt i lika stor utsträckning som de duktiga. Även om de finns undantag, jag tex ;) .


Där har du såklart en viktig poäng. :)
#21 - 14 november 2007 17:45
...För att inte tala om barnkunskapen som känns som en relik från 1900-talets första hälft. :)

Jamen precis...:rolleyes:











Annons