Svensk saltvattens biotop

#1 - 24 januari 2008 19:21
Det finns många som har svenska sötvattensfiskar i akvarium (jag själv bland annat), men finns det någon som har testat att hålla inhemska saltvattensfiskar någon gång?
Funderar på att kanske testa det till sommarn.

Är det någon som har erfarenhet av detta?
#2 - 24 januari 2008 22:05
Jag har inte själv testat men det har funnits några som frågat samma sak på saltvattensguiden och alla har släpt tanken vad jag förståt.
Många utgår från att det skulle vara billigare än ett normalt saltkar men så är inte fallet.
Problemet du kommer att stöta på är temperaturen, det kommer att krävas ett rejält kylagg som inte är billigt för att få tillräckligt låga temperaturer.

Vill du veta mer detaljer om temperaturkraven för ett sådant biotopkar och kylning så kan du leta på saltvattensguiden.

//NiXoN
#3 - 24 januari 2008 23:23
Hej

Du måste åtminstone gå ner till 10 - 12 grader under vintern (skall du ha koraller och vissa lägre djur så bör du ner åtminstone till 8 gradet). Under sommaren max 16-17 grader (för koraller och vissa lägre djur max 14 grader).

MVH Lasse
#4 - 25 januari 2008 06:51
Jag har haft svenska saltvattensdjur, men pga att fisken (skärsnultra och bergstubb) åt mina ryggradslösa djur fick jag plocka bort dem - jag var mest intresserad av de ryggradslösa djuren.

Jag höll 4-5 sorters anemoner, bägarkorall, 4-5 arter små sjöstjärnor och ormstjärnor, ett dussin olika små kräftdjur, mm, alltsammans ihopplockat på faunistikkurser på Tjärnö.

Jag upptäckte att precis allting klarade sig bara fint upp till den "magiska" temperaturen 23 grader, där börjar saker dö. Du måste absolut ha något sätt att hålla akvariet kallare än så, men grejar du det kan du hålla vad som helst. Även djur från djupt vatten (jag hade t.ex. Echinus elegans, Kophobelemnon stelliferum, och Munidopsis typica, djur som normalt sett håller till på flera hundra meters djup).

Detta var under mina studentdagar, så jag hade inte råd med någon bra kylare, utan körde med öppet kar isolerat med frigolit på tre sidor, och satte en stor kontorsfläkt som blåste över ytan. Fläkten avdunstade cirka 7.5 liter vatten per dag ur mitt 150-liters kar, och det var tillräckligt för att sänka temperaturen cirka 4-7 grader jämfört med rumstemp. Det räckte med ett nödrop tills, efter tre år, vi fick en värmebölja med temperaturer runt 30 grader i två veckor och jag till råga på eländet var på semester och inte kunde tillämpa plan B (dumpa i frysta 1.5 liters PET flaskor - jag hade ett akut-lager av såna i frysen).

Jag rekommenderar alltså en riktig kylare om du har råd.

Fisk är betydligt lättare att hålla. Väljer du arter från strandzonen (gyltor, snultror, storspigg, tånglake...) kan du förmodligen helt skippa kylning förutsatt att du ser till att tekniken (ljus & pumpar) inte värmer upp akvariet för mycket.

EDIT: Av personlig erfarenhet vet jag att folk som frågar om svensk fisk ofta vill ha stora rovfiskar, och då gäller samma som för tropiska stora rovfiskar: stort kar, mycket skötsel, och acceptera att du troligen bara kan ha en fisk.
#5 - 25 januari 2008 21:37
Det jag hade tänkt var att till sommarn starta upp ett akvarium vid sommarstället och ha det i gång det en vecka för att sedan släppa ut fiskarna igen. Men det verkar ganska krångligt eftersom ni skriver att temperaturen måste vara under 23 grader.
Det jag hade tänkt att hålla är krabbor, sandskädda, näbbgädda och liknande som man ofta hittar när man snorklar. Gäller under 23 grader för krabbor också eller är de lite tåligare?

Sommarstället ligger vid Strömstad och det är ju inte så långt ifrån Tjärnö där du fångade dina havsdjur Azur. Artutbudet är ju väldigt stort där om man t.ex jämför med Göteborg, mycket renare och klarare vatten också.

Om man bortser från temperaturen. Är det något mer än ett rejält filter som behövs för att hålla igång ett svenskt saltvattensakvarium i en vecka?
#6 - 25 januari 2008 22:09
Strandkrabbor är monster.
De dödar varandra och alla andra djur i akvariet, och sen rymmer de. Jag rekommenderar kort sagt inte strandkrabbor.
Näbbgädda skulle jag inte försöka hålla, det är en pelagisk fisk (precis som t.ex. makrill) och såna förstår ofta inte konceptet "vägg" - dvs de simmar sönder sig mot glas och inredning.

Plattfiskar är väldigt tacksamma och roliga fiskar. Jag är särskilt svag för bergskädda om du kan få tag i det, en väldigt intelligent, personlig, och nyfiken fisk.

Bra filter och vattenbyten så torde du kunna ha fisk från grunt vatten bara bra. Även krabbor, fast, som sagt...
#7 - 26 januari 2008 11:21
Varför fånga in dom överhuvudtaget för endast en vecka och släppa ut dom igen?
#8 - 26 januari 2008 11:37
Azur skrev:
Strandkrabbor är monster.

De dödar varandra och alla andra djur i akvariet, och sen rymmer de. Jag rekommenderar kort sagt inte strandkrabbor.

Näbbgädda skulle jag inte försöka hålla, det är en pelagisk fisk (precis som t.ex. makrill) och såna förstår ofta inte konceptet "vägg" - dvs de simmar sönder sig mot glas och inredning.

Plattfiskar är väldigt tacksamma och roliga fiskar. Jag är särskilt svag för bergskädda om du kan få tag i det, en väldigt intelligent, personlig, och nyfiken fisk.

Bra filter och vattenbyten så torde du kunna ha fisk från grunt vatten bara bra. Även krabbor, fast, som sagt...

Okej, så strandkrabbor och näbbgädda kan jag inte ha. Finns det några mer än plattfiskar som funkar bra? De fiskarna man brukar se simma längs botten och som liknar malar, går det att ha dem? Vet inte namnet på dem men de har ungefär samma färg som sand och brukar simma längs bottnen.
#9 - 26 januari 2008 11:40
eriahl skrev:
Varför fånga in dom överhuvudtaget för endast en vecka och släppa ut dom igen?

För att jag tycker att det skulle vara kul att få se fiskarna på nära håll och se deras beteenden. Om jag skulle frakta dem hem igen från sommarstället (cirka två timmars bilfärd) tror jag knappast att de skulle överleva, plus att det blir en massa jobb att starta upp akvariumet igen.
#10 - 27 januari 2008 19:55
Finns det inga roliga små inhemska saltvattensräkor man kan ha då?

//C
#11 - 27 januari 2008 20:02

//C

Tångräkor?
#12 - 27 januari 2008 21:01
alltså du hinner nog inte se deras beteende på en v direkt .. tar nog flera v innan dom känner sig trygga i sitt nya fängelse
#13 - 28 januari 2008 08:16

//C

Jo, tångräkor. Palaemon adspersus är vanlig i östersjön, och på västkusten finns Palaemon elegans. Bägge är mycket vanliga bland tång, och är mycket tåliga och trevliga akvariedjur. Det är f.ö. ganska stora räkor, ser ut och uppför sig lite som amanos, fast mindre hemliga än amanos. De går att odla, och tål tropiska temperaturer (jag hade adspersus i mitt korallrevskar). De är mycket lätta att skilja åt: adspersus är kanelprickig, elegans är tigerstrimmig.

Sandräka, Crangon crangon, också mycket vanlig på västkusten, är svårare att hålla i akvarium. Den vill kunna gräva ner sig i sand, blir väldigt lätt stressad av fisk, och jag hade problem att få den att ta ersättningsfoder.

Sen finns det förstås dussintals med andra arter, som dock är svårare att få tag i pga att de lever djupare - de här kan man enkelt fånga i strandkanten med håv.

Annons