För att nyansera domedagsbilden över det svenska skolväsendet som alltid dyker upp i sådana här diskussioner:
Den som hårdast drivit tesen om att den svenska skolan är urusel, flummig och sämre än andra västländers är vår nuvarande skolminister Jan Björklund. Han har sedan nittiotalet byggt hela sin karriär på att sprida bilden av svensk skola som en flumskola i förfall. Och den bilden av skolan har bitit sig fast hos det svenska folket.
Pinsamt då när han tidigare i år av Sveriges Radio avslöjades som en lögnare. Han hade fel i påstående efter påstående. Det var inte tolkningsfrågor. Han överbevisades med uppenbara lögner i påstående efter påstående, där de källor han angett i själva verket sade något helt annat. Och för detta fick han löpa gatlopp i pressen, såväl höger som vänster och oberoende sådan. De var inte nådiga, med all rätt. Magistern har ljugit i katedern.
Gång på gång har han sagt eller skrivit att "Enligt OECD-statistik så har Sverige världens största ordningsproblem i skolan." Ja, mest skolk "i hela världen" och störst disciplinproblem "i den industrialiserade världen".
Lögn: Inget annat land har lika mycket skolk som Sverige. Inget annat land har lika mycket sena ankomster, lika mycket skadegörelse och stöld eller lika grovt språk i klassrummet med svordomar som Sverige. I inget annat land är det stökigare i klassrummet än i Sverige.
Detta fanns att läsa på DN, Debatt, 2005-07-07.
Sanning Det är en ren och skär lögn. Enligt OECDs undersökning så ligger Sverige nära genomsnittet i OECD. Finland som ofta hyllas av Björklund hamnar efter Sverige. Man visar också att när man frågar eleverna själva så toppar Sverige listan där elever känner sig tryggast.
"Möjligen läser svenska elever bättre än de i Moldavien", skrev Björklund i Dagens nyheter 1998. Han antyder att Sverige egentligen tillhör bottenskrapet.
Han påstår att Sverige har drastiskt halkat ned till den nedre halvan när det gäller naturvetenskap och matematik. Han hänvisar till internationella undersökningen PISA.
Sanning: Enligt PISA så ligger Sverige över OECD genomsnittet. Claire Shewbridge analytiker på OECD förstår inte alls vad Björklund pratar om. Svenska elever ligger över genomsnittet och känner liten ångest när det kommer till matte, till skillnad från många andra länder.
Lögn: Björklund säger att svensk gymnasieskola är inne i sin allvarligaste kris någonsin.
Sanning: OECDs rangordning med hänsyn till 145 lika variabler rankar Sverige och Finland högst. Detta flera år i rad. EU-rapporten European report on Quality of School Education placerar även Sverige mycket bra, till och med bäst i Europa enligt vissa indikatorer. Utbildningsdepartementet (Jan björklunds eget departement!) placerar också Sverige i topp om man väger samman alla variabler.
Lögn: Jan björklund hävdar att Sverige har minst läxor och prov i västvärlden. Svenska elever ägnar mindre tid åt skolarbete än i något annat industriland.
Sanning: Svenska elever ägnar ungefär lika mycket tid per dag åt skolan som elever i Danmark, Norge, Tyskland, Schwiz, Finlad med fler, enligt PISA 2003 och PISA-analytikern Claire Shewbridge. Pisa 2003 visar även att svenska elever ägnar 39,7 veckor per år åt studier. Vilket är mer än nästan alla andra OECD-länder.
Lögn: Janne hävdar att 40 % av eleverna slås ut i gymnasiet. Att avhoppen från svensk skola är högst i världen etc.
Sanning: Kurvan för elever som fullföljer gymnasiet pekar stadigt uppåt sedan 1998. När OECD jämför hur många som slutför sina gymnasieutbildningar som är utformade att ge behörighet till högskolan hamnar Sverige på tredje plats, efter Irland och Finland. Statistikprofessorn Elisabeth Svensson förstår inte alls vad folkpartiet menar med att svenska skolan är en utslagningsmaskin och kritiserar skarpt björklunds sätt att förvränga statistik.
Radioprogrammet där Björklunds lögner uppdagades finns här:
http://www.sr.se/sida/default.aspx?programid=3238
En sammanfattning av olika tidningar skrivit i ämnet finns här:
http://jinge.se/mediekritik/kritiken-mot-bjorklund-forodande.htm
Jag vill inte på något sätt antyda att den svenska skolan är bäst i världen eller ens något att vara nöjd med. På flera områden har vi halkat ner, från en position i den absoluta toppen. Men det svenska skolväsendet förtjänar inte all det skit den får ta. Björklund har ljugit om detta i decennier för att bygga en karriär. Och han lyckades, men avslöjades till slut med uppenbara lögner.