svensk biotop 110L

#1 - 4 maj 2008 15:54
Hejsan, idag har jag startat upp karet (utan fiskar än så länge) tror det kmr bli nån tålig akvariumfisk som får testa först :P

jag har gjort bakgrunden av frigolit, växterna är från en bäck i närheten, grenar och sten från naturen :D

här kmr bilder:

(ganska dåliga bilder)

någon som har förslag på vilka fiskar som skulle kunna bo där sen? jag är sugen på prakbotia och tetror.

obs, enda som inte blir svenskt är troligen fiskarna :D

Fler bilder: (nåra från när jag byggde)

#2 - 4 maj 2008 15:59
Ser att du har någon grenkvist i karet, detta ska tydligen inte vara så bra av någon anledning (kommer inte ihåg) Bakgrunden var skit snygg!!! Att du har gjort den själv är svårt att tro =)
#3 - 4 maj 2008 16:05
patriksg skrev:
Ser att du har någon grenkvist i karet, detta ska tydligen inte vara så bra av någon anledning (kommer inte ihåg) Bakgrunden var skit snygg!!! Att du har gjort den själv är svårt att tro =)

ah , okej får kolla upp det =/ hehe är sj nöljd med bakgrunden, färgen va snygg också, piggmentet hette brun umbra:)
#4 - 4 maj 2008 16:12
Inte fel med gren av lövträd eller ta in rötter som ligger i vatten.
#5 - 4 maj 2008 16:16
eriahl skrev:
Inte fel med gren av lövträd eller ta in rötter som ligger i vatten.

som jag trodde då =) det är från lövträd bara ;)
#6 - 4 maj 2008 16:39
Vilken kul idé! Borde du inte ha mört, löja och sånt i en svensk biotop? Det hade varit ännu coolare!
#7 - 4 maj 2008 16:42
ja, hade svenska fiskar förr, men dom blir så rädda och äter inte, iaf inte då:p sen misstänker jag att karet är lite litet :P, en svensk fisk jag är sugen på är isf abbore, då dom är lite mer rovfiskar :D
#8 - 4 maj 2008 16:57
Jo, lite litet kanske, i alla fall jämfört med en sjö!:D Abborrar blir väl ganska stora? Är kanske säkrast med utländska ändå!

Svenska fiskar är himla vackra ändå, fast de inte är så färgglada. Kanske finns några akvariefiskar som liknar dem lite i färgerna som skulle passa? Lite silvriga sådär, det tror jag kunde bli snyggt. Som nätbarber t ex?http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1097
#9 - 4 maj 2008 16:58
Brukar inte vara så svårt att få igång dom att äta. Spigg några elritsor eller möjligen gärs skulle vara fint. Abborre växer för fort och tuff för det akvariet som du tror
#10 - 4 maj 2008 16:59
Den fisken var cool :) ska åka till zoo och kolla runt lite efter fiskar;)

jag tror inte svenska fiskarna mår bra i akvarium, nån med erfarenhet?

edit, saltvatten fiskar kan ajg inte få tag i [:o]
#11 - 4 maj 2008 18:22
patriksg skrev:

grenkvist?? du menar väll Grankvist..

och nej det är inte så bra att ha barrträdsgrenar i akvarium.. utsöndrar skadliga ämnen för invånarna i karet
#12 - 4 maj 2008 18:28
Ja det skulle stå gram :P
#13 - 4 maj 2008 18:28
det är ingen grankvist, det är från lövträd iaf.. från en cyren tror jag det heter ^^

:D
Bilagor:
#14 - 4 maj 2008 18:32
MalMannen skrev:
det är ingen grankvist, det är från lövträd iaf.. från en cyren tror jag det heter ^^

stoppa i ngra blackmollys och se om de mår bra i det^^ sen hade jag köpt de "riktiga" fiskarna :P
#15 - 4 maj 2008 18:33
patriksg skrev:
Ja det skulle stå gram :P

Gram:p hur går det med svenskan^^ nä nu ska jag inte vara sånn, fel gör vi alla
Bilagor:
#16 - 4 maj 2008 18:34
Haha det var fan va fel allt blev idag :P Blev iofs lite mycket öl igår, kan ju vara det som ligger kvar ;)
#17 - 4 maj 2008 18:40
patriksg skrev:
Haha det var fan va fel allt blev idag :P Blev iofs lite mycket öl igår, kan ju vara det som ligger kvar ;)

du dricker väll inte dansk öl hoppas jag:p
Bilagor:
#18 - 4 maj 2008 18:43
Det blev en del dansk, sen Starbno och lite vin :D
#19 - 4 maj 2008 18:45
patriksg skrev:
Det blev en del dansk, sen Starbno och lite vin :D

haha inte så konstigt då^^, men men svenskt biotop akvarie var det[:-29]
#20 - 4 maj 2008 18:49
Är själv riktigt sugen på att dra upp någon abborre och ha i ett kar ett tag, sedan släppa ut den igen. Fast frågan är hur den påverksas av att vara i ett kar. Om det blir så slö att den blir mat allt för lätt..

I en skola jag gick i så fanns det en damm. I den dammen hade det på ngt sett kommigt i en liten gädda på typ 12cm. När vi tönde dammen hittade vi den och la i den i ett kar. Matade den rikligt med palettciklider och sedan la vi i den i en älv. (vet att man inte ska göra så men jag var 14år då)
#21 - 4 maj 2008 19:07
Är det inte alkottar som syns.
patriksg: Såna brott blir aaaaaldrig preskriberade. Bara att vänta tills farbror polisen knackar på
#22 - 4 maj 2008 19:08
eriahl skrev:

patriksg: Såna brott blir aaaaaldrig preskriberade. Bara att vänta tills farbror polisen knackar på

Ja är redo för dom!!! ;)
#23 - 4 maj 2008 19:21
eriahl skrev:

Jo det är det ;)

obs nu har två scalare flyttat in, dom ser ut att trivas.. men dom andas ovanligt fort.. vrf gör dom så? :S
#24 - 4 maj 2008 19:28
jag Fiskade upp en abbore i tron av att om jag bara fylle akvariumet med sjövatten skulle den överleva.. men icke.. inte en ända natt.... låg upp och ner dagen efter.. den mådde hur bra som helst på dagen..
#25 - 4 maj 2008 20:49
jag Fiskade upp en abbore i tron av att om jag bara fylle akvariumet med sjövatten skulle den överleva.. men icke.. inte en ända natt.... låg upp och ner dagen efter.. den mådde hur bra som helst på dagen..

Syrebrist? hade själv abborar i ett akvarium ute en hel sommar när jag var liten det funkade kanon bra dom växte på fint :D dock en morgon var alla borta någon fågel är starkt misstänkt pga att det låg fjädrar i vattnet men det var nog lika bra så här i efter hand.
#26 - 4 maj 2008 21:05
MalMannen skrev:

Syren ;)

Alkottar kan man tydligen sänka pH med.

Annons