Hej!
Någon som har bättre koll än jag, finns det någon (zoo)-affär i göteborgsområdet som säljer svavelsyra för pH-reglering?
Tacksam för hjälp!
mvh Jonas
Ursprungligen skickat av mohlin
Den där förklaringen på oxalsyra begrep jag inte mycket av. Blandade människan 200 liter åt gången???
Som privatperson var det inte möjligt att få tillstånd att inneha svavelsyra...
Ursprungligen skickat av nilssonnet
Är det någon akvarist som gör VIS (vatten i syra) när man ska sänka pH:t i sitt 500 literskar är det något jag vill se. :o)
plizken: Jag hade inte hällt i saltsyra i mitt akvarie då den innehåller klor, och det är ju mindre bra för firrarna. Alternativt får du hälla i vattenberedningsmedel parallellt med saltsyran, för att ta det säkra före det osäkra.
Jag hade inte hällt i saltsyra i mitt akvarie då den innehåller klor, och det är ju mindre bra för firrarna. Alternativt får du hälla i vattenberedningsmedel parallellt med saltsyran, för att ta det säkra före det osäkra.
plus
Klor är en gas, det är inget salt. Koksalt får du när du blandar saltsyra (HCl) med natriumoxid (NaOH), då får du koksalt (NaCl) och vatten (H2O).
Tyvärr finns det en nackdel med fosforsyran också: den gynnar cyanobakterier.
Detta eftersom den blir till fosfat när den protolyserar, och överskott av fosfat gynnar cyanobakterierna.
Jag hade inte hällt i saltsyra i mitt akvarie då den innehåller klor, och det är ju mindre bra för firrarna. Alternativt får du hälla i vattenberedningsmedel parallellt med saltsyran, för att ta det säkra före det osäkra.
plus
Klor är en gas, det är inget salt. Koksalt får du när du blandar saltsyra (HCl) med natriumoxid (NaOH), då får du koksalt (NaCl) och vatten (H2O).
--------------------------------------------------------------------------------
Så kallad neutralisation. Nå kemi är inte min starkaste sida men jag vill påpeka följande:
Det vi kallar saltsyra är ju egentligen en vattenlösning av väteklorid.
Och enligt min kemibok från gymnasiet så protolyseras alla starka syror så gott som fullständigt och då blidas oxoniumjoner (H3O+) och kloridjoner (Cl-) i saltsyrefallet. Således ingen klorgas som man måste ta hänsyn till.
OK, jag upprepar:Om man inte får fosfat vid lägre pH än 12,3 kan detta inte stämma:
Men summan av kardemumman är att det finns klor, och klor är inte bra för fiskarna, oavsett form. Visst, det är inte så mycket. Om det är 30%-lösning, och du häller i 10 ml, är det 1.5 ml klor du häller i. Inga större mängder.