svavel i akvariet?

#1 - 1 december 2008 19:47
Hej!
jag har ett stort problem, eller det är min mamma som har det [:o]
Hon har ett akvarie på 54l där hon hade äppelsniglar som precis börjat bli så stora att de lägger ägg ca 6-7st och lite små bäbissniglar. För ca 1 1/2 månad sedan så fick hon över natten grumligt vatten, det var nästan mjölkvitt och stank svavel, vi kollade vatten värden och hittade ingen fel så hon plockade ut alla stora sniglar för de små dog och gjorde om hela akvariet. Hon köpte nytt grus och växter och rengjorde allt jätte noga och sen har sniglarna mått bra och hon satt in några tetror också ca 6-8 st ( jo jag vet att akvariet är för litet för så många invånare men jag ska ta över till mit akvarie en del sniglar har bara inte hunnit :D ) och i morse när hon for till jobbet var det som vanligt men när hon kommer hem så är det samma sak igen, vattnet är mjölkaktigt och det stinker svavel och fiskarna är döda och sniglarna har tentacklerna ovanför vattenytan.

Är det någon som har en ide om vad detta kan bero på?
Och vad man kan göra för att det inte ska hända igen?

Tacksam för alla ideer
#2 - 1 december 2008 21:10
Zoelin skrev:
Hej!

jag har ett stort problem, eller det är min mamma som har det [:o]

Hon har ett akvarie på 54l där hon hade äppelsniglar som precis börjat bli så stora att de lägger ägg ca 6-7st och lite små bäbissniglar. För ca 1 1/2 månad sedan så fick hon över natten grumligt vatten, det var nästan mjölkvitt och stank svavel, vi kollade vatten värden och hittade ingen fel så hon plockade ut alla stora sniglar för de små dog och gjorde om hela akvariet. Hon köpte nytt grus och växter och rengjorde allt jätte noga och sen har sniglarna mått bra och hon satt in några tetror också ca 6-8 st ( jo jag vet att akvariet är för litet för så många invånare men jag ska ta över till mit akvarie en del sniglar har bara inte hunnit :D ) och i morse när hon for till jobbet var det som vanligt men när hon kommer hem så är det samma sak igen, vattnet är mjölkaktigt och det stinker svavel och fiskarna är döda och sniglarna har tentacklerna ovanför vattenytan.

Hej, du måste berätta mer. Har hon någon pump eller någon form av rörelse på vattnet. Det verkar ju jätteskumt att alla dör plötsligt och utan förvarning. Nu är ju helt klart vattnet giftigt och sniglarna försöker att krypa ur karet, bokstavligen.

Vad har hon för bottenmaterial? Växter? Vattenbyten?

Jag kan inte det här så bra, men om jag har förstått det här rätt så uppstår svavel av skit som förmultnar utan syre. Alltså döda växtdelar, avföring och matrester. Botten borde då alltså vara för syrefattig och utan att vattnet rör sig i bottnen. Det är därför jag frågade om vad hon har för cirkulation i karet.. :)
#3 - 1 december 2008 21:17
Hon har grus i botten ca 5-6cm tjockt lager, en lagom pump för det akvariet växter som är kanske 1 månad gammla och botten verkar inte vara "skitig" när jag kollade in i lördags. när hon gjorde vattenbyte sist vet jag ej men det är ju bara en och en halv månad sedan hon gjorde om hela akvariet... det är normal rotation i vattnet av pumpen.
Hon har plockat upp alla sniglarna så fort hon såg vad som hänt och vi hoppas att de kommer att klara sig.
Jo, hon hade en slamsugare i också numera död :(
#4 - 1 december 2008 21:46
Hur är det med vatten bytena och mängden mat till fiskar snäckor? har det inte gjorts någon på 1½ månad , men att det går bara på en dag till mjölkvita är jag lite fundersam över?? Azur eller Jens har kanske ett bra svar?
#5 - 1 december 2008 21:50
Zoelin skrev:
Hon har grus i botten ca 5-6cm tjockt lager, en lagom pump för det akvariet växter som är kanske 1 månad gammla och botten verkar inte vara "skitig" när jag kollade in i lördags. när hon gjorde vattenbyte sist vet jag ej men det är ju bara en och en halv månad sedan hon gjorde om hela akvariet... det är normal rotation i vattnet av pumpen.

Hon har plockat upp alla sniglarna så fort hon såg vad som hänt och vi hoppas att de kommer att klara sig.

Jo, hon hade en slamsugare i också numera död :(

Jättekonstigt.
Jag hinner inte riktigt nu, kanske någon annan nappar och kan hjälpa dig mera. Men du måste iaf berätta mera.
Hur startade ni karet? Har ni haft i några "snälla" bakterier? Hur trivs växterna? Temperatur-har ni en bra termometer? Vad är det för bottenmaterial? Ofta kan pumparna som hör till vara för svaga men det borde ändå inte bli så stora och drastiska försämringar pga det, tycker jag... Blir det vågor på ytan??

Har du tittat på nybörjartråden och läst om ni har startat upp rätt... Jag tror att man kan få en bakterieblomning också. Är du säker på att det är svavel???
Kanske något proffs hittar din tråd också??? Annars kanske du ska skapa en ny tråd och fråga vad som "blommar" i ditt kar så proffsen ser den.. Lycka till.. ;)

Jag kan tillägga att det är svårare med små kar än stora.. Under 100 L med fisk är klart klurigare än större kar... Tycker jag..
#6 - 1 december 2008 21:55
Det är som Katharina säger i små kar är det svårare att få till balansen.Har hon haft i någon bakterie kulturnär hon startade karet?
#7 - 2 december 2008 07:22
Så svåra är inte lite mindre kar, men det låter lite konstigt att det kommer problem så fort som en dag, det kan inte varit så att nån av snäckorna dött? äppelsnäckor som dör skitar ner nåt enormt i ett kar och har man då bara 54l kan det säkert ställa till problem, vanligtvis annars om vattenkvaliteten börjar försämras så brukar dom flesta snäckor börja lämna botten och röra sig upp mot ytan.
När det gäller pumpar så brukar runt 7ggr vattenvolymen i timmen vara lagom för stillsamma kar så 350-400l/h vore lagom i din mammas kar.
vilken storlek är det på gruset? lite större korn brukar det ramla ner en hel del skit och mat imellan som snäckorna inte kommer åt och som efter ett tag kan börja ruttna och avger svavelgaser men detta tar normalt ganska lång tid men kan vara en bidragande orsak, om du stoppar ner handen i gruset och gräver runt börjar det lukta svavel då oxå?
min personliga favorit är att ha sandbotten och fylla med malaysiska sandsnäckor som vänder runt sanden så det inte bildas nåt svavelväte i botten.

Annons