svartvattens-palu-biotop-sydamerika-akvarium!

#1 - 13 januari 2008 02:06
Jag ska nu dra igång mitt projekt, en egen liten(!) grej som jag kallar svartvattens-palu-biotop-sydamerika-akvarium. ;) Det blir alltså en salig blandning. Det kommer bli en utmaning att få det balanserat och snyggt, men jag är villig att kämpa hårt för att få detta bra.

Akvariet är inköpt och ska hämtas nästa helg, det är ett 540-liters kar med en färdigmonterad Pangea Rocky 3 bakgrund. Jag ska försöka få tag på en mangrove-rot som den på bilden, om inte jag hittar en som passar så surrar jag ihop några mindre för att få ungefär samma utseende som jag har på min skiss. Tanken är att akvariet inte ska vara helt fyllt, så jag kan montera ett mindre vattenfall, eller snarare "vatten-rinn". Det kommer även finnas egenplockade döda grenar och boklöv på botten. Bottensanden kommer vara rätt mörk och jag ska låta vattnet få en lätt té-färg. Jag vill också ha lite växter och mossa, så det samtidigt blir frodigt.

NU till mina frågor och funderingar. Är det någon som har generella tips? Idéer? Vilka växter kan ni rekommendera? Vad ska jag ha för fisk? Jag funderar på altum-scalarer och kanske ett stort stim av kopparbarber eller kardinaltetror. Vad skulle få detta sydamerika-kar att se riktigt snyggt ut och gärna väldigt naturligt utan att bli alldagligt?

Kan man montera upp sidenväxter ovanför vattenytan? Tror dessa blir lättast att sköta ovanför ytan.

Det här kanske låter som en galen idé, men Rom byggdes inte på en dag och jag vill verkligen få detta att funka. ;) Jag bifogar en väldigt kladdig och ful skiss.

http://www.thereselarsson.se/akvarium/planering.jpg
#2 - 13 januari 2008 03:02
Det där blir strålande,släng i ett gäng Corydors tex. Sterbai eller Brochis splendens,L010a, röd piskstjärtsmal
super snygga o trevliga som kan rota runt bland löven.Kul att du vill ha svartvatten.
för att få det konstant kör jag med jord o torvbotten funkar bra ph ca:7. kompletteras med alkottar om det behövs för färgen +ph skull
#3 - 13 januari 2008 09:11
Skitbra ide!
Det ser snyggt ut på planeringen dessutom.
Däremot, så är barber inte sydamerikaner, så ta nån tetra istället. Antingen kardinaler, som du nämnde, eller kanske svarta fantomer?
Sen som föregående talare nämnde, ett stim Corydoras. Kanske komplettera med nån mindre ciklid också?

Sen vad gäller roten, så tror jag att det lättaste vore om du skaffade en Red Moor rot, de har (oftast) rätt form och storlek.

Om du vill ha växter som kommer ovanför vattnet, så finns ju t ex svärdplanta i XXXL på vissa ställen. Även en del andra akvarieväxter kan nog ta sig ovanför ytan, om ja ginte har helt fel.
Nån flytväxt, eller näckrosor kanske ser bra ut som komplement?
#4 - 13 januari 2008 09:41
Ser riktigt snyggt ut! Kardinaltetror kommer dessutom till sin rätt när det är lite brunt vatten och man ser dem lysa upp. Kör med ett stort stim sådana och några skalarer + malar.

Ska du ha altumskalarer så ska du nog köpa de efter kardinaltetrorna då stora altum kan äta upp små kardinaltetror. Fantomtetror är större i formen och har nog mindre chans att bli mat.

Jag gjorde ett litet vattenfall med en vanlig pump och en slang. Har du en bakgrund med utrymme bakom går det lätt att göra på detta sättet. Om jag får ge ett tips när det gäller "vattenfallet" så är det bra om man kan stänga av det på något sätt, då vissa människor kan vara allergiska mot ljudet av rinnande vatten. Kan bli väldigt korta besök från dessa personer om du inte kan stänga av det.
#5 - 13 januari 2008 11:18
Trollsvans skrev:
Skitbra ide!

Kanske komplettera med nån mindre ciklid också?

Skulle föreslå schackbrädes ciklid! Dom är grymt söta!
#6 - 13 januari 2008 20:44
Tack för svaren, allihopa! :)

Algen: Bra idé! Vill ha en fisk som gärna rotar runt lite i botten. :) Sen är de väldigt snygga också.

Trollsvans: Jag kollade upp red moor och det såg exakt ut som jag vill ha det. Nu till veckan ska jag rota omkring i Göteborgs alla zoo-butikeri jakt på den perfekta roten. Jättebra idé med flytväxter! Tack! :)

kragg_hack: Tack för vattenfallstipset, ska definitivt se till att det går att stänga av porlet så folk inte blir tokiga när de hälsar på. ;)

Uddaveka: Hur stora blir de? Och hur går de ihop med andra fiskar?
#7 - 13 januari 2008 21:13
tessilago skrev:

Trollsvans: Jag kollade upp red moor och det såg exakt ut som jag vill ha det. Nu till veckan ska jag rota omkring i Göteborgs alla zoo-butikeri jakt på den perfekta roten. Jättebra idé med flytväxter! Tack! :)

Det finns ett par stycken på Hisingens Zoomarknad, och ett par till på Herkules Zoo.
#8 - 14 januari 2008 21:57
Nu är roten inhandlad. Fick tyvärr inte tag på en red moor som var stor nog, så jag åkte till Zookompaniet och köpte en av deras "kolossala mangrove". Jag ska eventuellt köpa mig en mindre red moor och såga till så jag kan surra ihop den med roten jag har nu, som för övrigt består av en jätterot och en mindre rot som jag kilat in under för att få en stubb-effekt.

http://www.thereselarsson.se/akvarium/roten.jpg

Hur bra går det att mixa träslag utan att det ser totalfel ut?

Har även beställt fejkväxter från http://www.neuhaus-artificial-plants.com då jag inte tror jag kommer kunna plantera levande växter ovanför vattenytan på ett bra sätt.
#9 - 17 januari 2008 18:53
Nu har jag köpt mig en fogger! :) Ska verkligen skapa mitt drömakvarium med regnskog, så dimma på ytan kändes extremt lockande. Har någon något bra tips på hur jag kan montera den så den inte syns så mycket men ändå skapar fin dimma?

Sen reserverade jag en grupp Peru Altum på Zookompaniet idag, funderar på vad mer det blir. Blir nog några corydoras som folk föreslagit, och någon rolig mal samt ett större gäng sydamerikansk småfisk. Kanske grön neontetra?

På lördag får jag äntligen mitt efterlängtade kar! :)
#10 - 17 januari 2008 20:18
tessilago skrev:
Nu har jag köpt mig en fogger! :) Ska verkligen skapa mitt drömakvarium med regnskog, så dimma på ytan kändes extremt lockande. Har någon något bra tips på hur jag kan montera den så den inte syns så mycket men ändå skapar fin dimma?

Sen reserverade jag en grupp Peru Altum på Zookompaniet idag, funderar på vad mer det blir. Blir nog några corydoras som folk föreslagit, och någon rolig mal samt ett större gäng sydamerikansk småfisk. Kanske grön neontetra?

På lördag får jag äntligen mitt efterlängtade kar! :)

[COLOR=blue]När min farsa hade Leguaner så köpte han en jätte lång slinga med fejk-blad som han satte fast runt rötterna i terariumet. Det borde väl funka att skaffa en liknande slinga och fästa den lite överallt över vattenytan även så att man inte ser foggern.[/COLOR]

[COLOR=blue]Ps. Jag vet inte hur en fogger ser ut, men jag försöker att föreställa mig[:o][/COLOR]
Guest
#11 - 17 januari 2008 20:44
Kul idé och det kommer säkert bli skitsnyggt. I med lite malar också;)

Din skiss påminner om corymads akvarium:) http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=964171&gid=995573
#12 - 17 januari 2008 22:34
matte159: Ja, det lutar nog åt att jag försöker göra det under en växt. :) Har ju beställt några riktigt snygga fejkväxter på internet, ska nog försöka gömma foggern med en av dem.

Lutt: Jag hoppas det ska bli snyggt! Allt är förberett och så gott som inhandlat, nu ska jag bara dra igång schabraket och få bra balans i det och sedan pluppa i lite fisk. :) Räknar med att det iaf kommer ta minst en månad att få allt att se snyggt ut. Och ja, det var faktiskt hans akvarium som fick mig så inspirerad! Stort tack till Corymad! :D

Då jag ska ha rätt mycket rötter och löv och sånt misstänker jag att det kan dra ner pH:t, och det vore katastrof att få ett pH-fall då vattnet i Göteborg är såpass mjukt. Hur sjutton ska jag kunna förhindra detta på bästa sätt? Lägg i en kalkrik sten? Ska köra kalkfri rådasand nämligen. Vill försöka gardera mig.
Guest
#13 - 17 januari 2008 22:44
tessilago skrev:
matte159: Ja, det lutar nog åt att jag försöker göra det under en växt. :) Har ju beställt några riktigt snygga fejkväxter på internet, ska nog försöka gömma foggern med en av dem.

Lutt: Jag hoppas det ska bli snyggt! Allt är förberett och så gott som inhandlat, nu ska jag bara dra igång schabraket och få bra balans i det och sedan pluppa i lite fisk. :) Räknar med att det iaf kommer ta minst en månad att få allt att se snyggt ut. Och ja, det var faktiskt hans akvarium som fick mig så inspirerad! Stort tack till Corymad! :D

Då jag ska ha rätt mycket rötter och löv och sånt misstänker jag att det kan dra ner pH:t, och det vore katastrof att få ett pH-fall då vattnet i Göteborg är såpass mjukt. Hur sjutton ska jag kunna förhindra detta på bästa sätt? Lägg i en kalkrik sten? Ska köra kalkfri rådasand nämligen. Vill försöka gardera mig.

Ja hans kar är snyggt, jag sa till han när han satte gång sitt projekt att det var mitt projekt han hade stulit:). Jag har gått i tankarna i typ 3-4år att göra ett sånt kar men det har aldrig blivit av, så kanske jag gör i ordning mitt nu.

Nu vet jag inte hur mjukt vatten ni har där borta i räkstaden men vi här i Jönköping/Huskvarna har också rätt mjukt vatten vilket lämpar sig till sydamerika. Vi har en konduktivitet på mellan 145-160µS vilket också är väldigt lågt.

Om jag var du skulle jag till en början ha bikarbonat i de första månaderna. Kommer själv ihåg mitt pH ras från 8,1 till 5 på en vecka[V]
#14 - 17 januari 2008 23:12
Oh herrejisses vilket ras! Förlorade du några fiskar? :(
Guest
#15 - 17 januari 2008 23:17
Jepp 4st L024:( ingen billig affär....men idag är jag mer uppmärksam (man lär sig av sina misstag)
#16 - 17 januari 2008 23:37
OJ...! Nej usch, vad hemskt! Tyvärr sker sånt här fort och det är svårt att vara uppmärksam alla gånger. :( Ska verkligen vara noga med bikarbonat och kolla pH så allt stämmer.
#17 - 18 januari 2008 00:24
Mm, ska bli skoj att se hur detta blir när det bli klart. Har funderat på att göra något åt paludarium-hållet själv när jag väl fått flyttat upp till en lite större lägenhet i Göteborg. Tror nog mitt blir Asien ändå, har en grupp Praktbotia som är ruskigt fina och skulle vilja ha ett nytt kar åt dom.

Det jag hade tänkt var att köra karet fullt med vatten och helt enkelt bygga på ovanför. Men vi får se, skulle kanske skaffat ett nytt kar först med.

Verkar som att du hittat en fin rot iaf. Jag har gått i tankarna att helt enkelt hugga ner nåt träd och fixa till en rot ifrån. Det är inte så lätt det heller, måste ju dels hitta nåt som duger, dels faktiskt få lov att kapa det. :P
#18 - 18 januari 2008 05:58
Praktbotior är helt fantastisk vackra! Såg två riktigt stora häromdagen på en zoobutik och måste säga att jag blev frestad.

Jag håller definitivt med dig att drömrötterna är svåra att hitta, jag hade rätt struligt innan jag hittade denna också. En lite rolig(!) historia om just roten är att jag har den just nu i badkaret för att den ska få färga av sig lite och få tappa lite bös. Grejen är att så fort jag går in på toaletten ser jag en enorm, svart, förvriden skugga i ögonvrån och skuttar till samtidigt som jag avger ett litet skrämt pip! Jag blir alltså rädd för roten varje gång jag går in på toaletten. Guldfiskminne, någon? :rolleyes: Det roliga är att det hände min stackars sambo ett par gånger också. :D

The Root from [COLOR="Red"]HELL! [/COLOR] med andra ord. [}:)]
#19 - 18 januari 2008 17:13
Då kan jag ju varna dig för att vissa praktbotior gillar att tugga på växter, mina gör då det.

Nu är jag så förtjusta i dem ändå så jag kan inte sälja dem ändå, men vill du har växter som inte tål lite våld så ska du nog inte skaffa dem.
#20 - 19 januari 2008 13:27
Praktbotior hör inte heller hemma i syd- amerikansk biotop.
#21 - 19 januari 2008 14:47
Antog att hon visste det, men det är också sant. Ofta brukar man ju se "biotop"-akvarium med åtminstone en eller två gäster från andra biotoper. För att inte tala om växter, där brukar det kunna vara lite hipp som happ med regionstillhörigheterna.

Sen finns det ju inte en sydamerikansk biotop utan flera, så ska man ha ett äkta biotop-akvarium kan man bara ta fiskar från en specifik miljö (ex rinnande vatten i bergsmiljö).
Bilagor:
#22 - 19 januari 2008 15:05
Ja, grejen är att det inte ska vara absolut 100% sydamerikansk biotop. Jag ska ha växter från andra biotoper också, men det hela ska ha en mer sydamerikansk känsla än t.ex. afrikanskt eller asiatiskt. Jag vill såklart hålla mest sydamerikanska fiskar, förutom min sadelfengädda, som ni vet är afrikansk. Så praktbotior blir det inte, trots att jag var frestad ett tag. :)

Däremot uppskattar jag alla tips på sydamerikanska fiskar som skulle vara fina ihop!

Mitt kar kom idag, det är verkligen superfint! Pangeabakgrunden hade släppt lite i ena hördet så det ska jag silikona till imorgon, och ikväll blir det att gå loss på stenmodulerna på botten som tar upp mer plats än jag vill. Jag ska återanvända dem och sätta upp dem längs med sidorna för att få mer djup i det hela. Jag uppdaterar med bilder sen. :)
Bilagor:
#23 - 19 januari 2008 15:24
här kommer min plan vad gäller växter och fisk till SA Surinam/guyana river .

[COLOR=black][FONT=Verdana]Cleithracara[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana] maronii-Nyckelhålsciklid
Corydoras imitator-Imitator-pansarmal
L121, L135, L305, maskringlande Peckoltia-L075, L124, L301, LDA02, Para Pleco, Hypostomus sp

Växter :

Paniculatus- Svärdplanta[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]
Echinodorus osiris-Osiris svärdplanta
Lilaeopsis brasiliensis-Brasiliansk gräsplanta(inte helt surinam /guyana)men men
Hydrocotyle leucocephala-Vattenspikblad
Heteranthera zosterifolia familj -[/FONT][/COLOR][FONT=Verdana] Pontederiaceae[/FONT]
[FONT=Verdana]Echinodorus[/FONT][FONT=Verdana] tenellus-Dvärgsvärdplanta[/FONT]

[FONT=Verdana]dessa växter är nog tåligare än de andra mjukisar hihhi [/FONT]
#24 - 19 januari 2008 18:07
Jättesnyggt, Nelly! :)

Här kommer en bild på karet. Imorgon ryker stenmodulerna som troligtvis ska sågas ner och monteras på ena kortsidan. Sen blir det en tur till Tropen här i Göteborg, då jag ska hämta upp två-tre säckar rödbrun rådasand. :)
#25 - 19 januari 2008 18:18
Skulle inte kalla det en biotop om du har fiskar från olika kontinenter... Men det blir nog snyggt ändå;)
Guest
#26 - 19 januari 2008 22:52
Pangeabakgrunder är riktigt snygga...men egentligen har man habitat-akvarium inte biotop:)
#27 - 19 januari 2008 23:25
Lutt skrev:
Ja hans kar är snyggt, jag sa till han när han satte gång sitt projekt att det var mitt projekt han hade stulit:). Jag har gått i tankarna i typ 3-4år att göra ett sånt kar men det har aldrig blivit av, så kanske jag gör i ordning mitt nu.

Nu vet jag inte hur mjukt vatten ni har där borta i räkstaden men vi här i Jönköping/Huskvarna har också rätt mjukt vatten vilket lämpar sig till sydamerika. Vi har en konduktivitet på mellan 145-160µS vilket också är väldigt lågt.

Om jag var du skulle jag till en början ha bikarbonat i de första månaderna. Kommer själv ihåg mitt pH ras från 8,1 till 5 på en vecka[V]

Underbart fint.. Det är så jag hade tänkt mitt kar också... Lite dunkelt och som en hel växthörna.. Super.. Denna tråd har hamnat bland prenumerationer och jag kommer att följa projektet med spänning!!!

Hur har vi i Stockholm? konduktivitet, vad är det? Hur mycket bikarbonat ska man ha i då för att behålla ett ph värde??
Visst finns det ph varnare med larm?? Kan inte det vara något för ett sådant här projekt??? :)
#28 - 20 januari 2008 03:30
Lutt: Okej, tack för hjälpen. :) Kan vara bra att ha rätt terminologi! Får kalla det "regnskogs-habitat" och låta det vara lite härligt luddigt, så jag kan stoppa i de växter som jag känner för samt någon gäst.

Katharina: Vad kul att någon annan också gillar den här typen av dunkla regnskogsakvarium. Tack för prenumerationen, det känns jättekul att du gillar mitt projekt. :) Nu under dagen kommer det komma lite bilder på karet med sand och förhoppningsvis kanske lite vatten för att testa så det inte läcker. Mannen jag köpte karet av var exceptionellt trevlig och själva karet var mycket välskött och silikonen jättefräsch. Dock vill jag vara på den säkra sidan ifall något skulle ha hänt i transporten.

Hoppas att mina växter kommer snart så jag kan börja montera upp dem. Sen ska jag såga till roten som just nu är alldeles för hög. Kan tyvärr inte ha öppet akvarium då jag har katter som kan skutta i och en fengädda som kan skutta ur. ;)
Guest
#29 - 20 januari 2008 09:15
Tessilago: Undra om dina gäster vill hoppa i frivilligt i ditt kar:). Vad är det för en fengädda? jag själv har 2st delhezi.

Jag vet inte vad ni har för värden i Stockholm, men man brukar kunna se det på din kommuns hemsida. Konduktivitet/Ledningstalet är salthalten i vattnet.
Bikarbonat gör att pH:t lägger sig på 8,2-8,3 som max och jag skulle användt bikarbonat om jag hade startat upp ett nytt kar med nya fräscha rötter de första månaderna iaf.
#30 - 20 januari 2008 10:17
tessilago skrev:
Katharina: Vad kul att någon annan också gillar den här typen av dunkla regnskogsakvarium. Tack för prenumerationen, det känns jättekul att du gillar mitt projekt. :)Kan tyvärr inte ha öppet akvarium då jag har katter som kan skutta i och en fengädda som kan skutta ur. ;)

Ja, detta kommer att bli spännande.. Jag bryr mig inte heller om att det ska vara exakt rätt arter utan växter och fiskar som jag gillar och som gillar den miljön..
Hur har du fått tag i de där jättestenarna och hur "sågas" de??? Är det riktiga stenar??

Om jag kan genomföra samma någon gång i framtiden då jag framförallt har ett större boende, så har jag möjlighet att ha det öppet för jag har bara en 3 åring som kan trilla i :D och så skulle jag inte köpa fiskar som hoppar ur.. Det är inte bara karet jag tycker är snyggt utan hela kittet med hängande belysning, växter runt om kring osv.. En riktig oas alltså..

Lycka till... ;)
#31 - 20 januari 2008 16:56
Jag tänkte bygga en egen ramp sen, och den kommer ju bli rätt så hög över karet så får man plats med lite luft där också. Jag känner att jag skulle inte vilja ha öppet just för att jag vill hålla fukten inne. Det karet jag har nu är ett ramkar, och det kommer det bli i framtiden också så det kommer nog gå fint. Samtidigt vill man ju ha det en bit över vattnet, så jag kommer nog bygga nåt skoj i plexiglas där. Egen ihopplockad belysning vill jag också ha, så jag kan köra lysrör, lågeffektsspottar och lysdioder för att få lite mjukar övergångar och lite mys.

En annan sak jag tänkte testa sen är levande Mangroove, så länge det är frön så ska det tydligen inte vara nåra bekymmer att beställa hem över Atlanten. Jag tänkte även dra upp några små tunna rötter av ex. björk som får hänga ner från ytan och längs med bakgrunden. Jag ska se om jag kan plantera sumpväxter utmed ytan också, Anubis tex ska nog kunna funka, om man kanske förankrar det i kokosfiber.

En nackdel med Botior är ju att dom gräver lite, men att dom skadar växterna direkt har jag inte märkt än. Tydligen ska dom göra det när dom plockar sniglar ifrån bladen. Men om man använder lite grövre växter och sådana som kan förakras i rötter och liknande så funkar det. Så som jag har märkt det har dom vissa ställen som vill ha fria från växter, medans på andra ställen går det bra, så man får komma överens med dom lite. :P

Sand blir nog till att gräva upp från nån sjö, är sugen på nån lite rödare än ex. blästersand. Natursand är ju dessutom naturlig helt enkelt. :)
#32 - 20 januari 2008 18:14
tessilago skrev:
Bottensanden kommer vara rätt mörk och jag ska låta vattnet få en lätt té-färg. Jag vill också ha lite växter och mossa, så det samtidigt blir frodigt.

Jag såg att du skulle ha en mörk botten. Jag skulle hellre föreslå att du valde en så ljus botten som möjligt. En svartvattens flod som Rio Negro har till ex. helt vit sand som botten.
Jag besökte Takeshi Amanos utställningslokal i Japan fär några år sedan. Där hade han ett par akvarier som han hade special importerat sand från Rio Negro till. (Så gör bara rika akvarister! :))

Här är en bild på det akvariet:

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=459652

Mossan på roten är "Christmas moss"

Mvh/
#33 - 20 januari 2008 19:07
...hittade en liten filmsnutt på Youtube om Corydoras filmade i en liten bäck nära Manaus i Brasilien. Verkar vara en svartvattens bäck med te´färgat vatten och med fin vit sand på botten.

&feature=related" target="_blank">
&feature=related

Mvh/
#34 - 20 januari 2008 19:25
tessilago skrev:
Jättesnyggt, Nelly! :)

Här kommer en bild på karet. Imorgon ryker stenmodulerna som troligtvis ska sågas ner och monteras på ena kortsidan. Sen blir det en tur till Tropen här i Göteborg, då jag ska hämta upp två-tre säckar rödbrun rådasand. :)

Tackar snart kommer bilder i mmin galleri
#35 - 20 januari 2008 19:51
Lutt: Jag har en endlicheri, fet och glad! Sätter i sig allt som får plats i hans mun. :D

Katharina: Stenarna är moduler, men det har varit jättesvårt att få bort dem! :( Ska försöka rädda så mycket jag kan så jag kan montera upp dem på ena kortsidan eller så. Men det är inte riktiga stenar, de är gjorda i någon frigolitliknande plast.
Och ja, det vore kul att ha ett öppet akvarium! Men mina katter är inte eftertänksamma, två klantiga siameser. ;)

Berntan: Låter som ett jättekul projekt! Lova att du startar upp en tråd och visar bilder på förloppet så vi andra kan inspireras. :)

Pelle: Asch då! Jag som tvingade min stackars sambo att följa med mig och hämta akvariesand , dvs åka över halva Göteborg och släpa hem 50 kg brun rådasand. Jag tror inte han blir så glad om jag ber honom hjälpa mig att släpa tillbaka det! :D Däremot så fick jag en hink med vit blästersand av den förre ägaren av karet, kanske man skulle blanda dessa efter att den vita sanden fått kokas ordentligt? Vad tror ni, kommer det bli bra?
#36 - 20 januari 2008 21:18
Här kommer lite bilder från dagens eskapader som bestod av att slåss med fastsilikonade moduler. Lyckades rädda topparna, som troligen kommer att bli återanvända. Det roliga var att en av mina katter verkligen tyckte det var det mest intressanta på jorden att kolla när min sambo sågade! :D
#37 - 20 januari 2008 22:33
Gud va söt kisse... Kul att du har fått med sambon.. min är lite svårflirtad men till ett större projekt kanske?! Ser bra ut.. :)
#38 - 20 januari 2008 23:23
pelle skrev:
Jag såg att du skulle ha en mörk botten. Jag skulle hellre föreslå att du valde en så ljus botten som möjligt. En svartvattens flod som Rio Negro har till ex. helt vit sand som botten.

Jag besökte Takeshi Amanos utställningslokal i Japan fär några år sedan. Där hade han ett par akvarier som han hade special importerat sand från Rio Negro till. (Så gör bara rika akvarister! :))

Här är en bild på det akvariet:

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=459652

Mossan på roten är "Christmas moss"

Mvh/

Det är ju tur att Rio Negro inte är det enda vattendraget med svartvatten i Sydamerika då ;) Även om det är fint så blir det ju ganska omständigt med vit kalkhaltig sand i ett svartvattensakvarium - om man nu inte bara är ute efter det téfärgade vattnet förstås, då spelar det ju ingen roll.

Och apropå stenmodulerna, hade det inte varit enklare att bara skära loss dem? :)
#39 - 20 januari 2008 23:47
oaken: Tro mig, vi försökte! ;) De var så noggrant fastsilikonade att vi till slut fick ge upp och köpa en såg och tyvärr förstöra modulerna. Vi försökte med knivar av alla de slag, skruvmejslar och hammare (vi var extremt försiktiga!), stark fiskelina, tvinnad stark fiskelina. Allt gick av eller hotade att gå av. Inklusive våra fingrar. Där kan vi snacka bra silikonjobb! ;) Aningen frustrerande när man vill ha bort det dock.

När vi sedan lyckades bända upp allt såg vi att så gott som hela undersidan var täckt i silikon. Synd bara på så fina moduler, men de snodde allt för mycket simutrymme av fiskarna som ska i eftersom jag ska ha en såpass stor rot.
#40 - 21 januari 2008 11:05
oaken skrev:
Det är ju tur att Rio Negro inte är det enda vattendraget med svartvatten i Sydamerika då ;) Även om det är fint så blir det ju ganska omständigt med vit kalkhaltig sand i ett svartvattensakvarium - om man nu inte bara är ute efter det téfärgade vattnet förstås, då spelar det ju ingen roll.

Varför kalkhaltig? Vit/ ljus sand har oftast den färgen p.g.a hög andel kisel och kvarts! Du kan ju åka ut själv och titta på stränderna utanför Umeå och höga kusten :)

Mvh/
#41 - 21 januari 2008 11:19
Sandet i Rio Negro är knappast kalkhaltigt...
#42 - 21 januari 2008 14:36
pelle skrev:
Varför kalkhaltig? Vit/ ljus sand har oftast den färgen p.g.a hög andel kisel och kvarts! Du kan ju åka ut själv och titta på stränderna utanför Umeå och höga kusten :)

Mvh/

Har då aldrig sett kritvit sand i någon akvariebutik som inte var kalkhaltig. Vad gäller vit sand i Umeå har jag inte sett någon sådan heller :) Men ljusare än rådasand ja.
#43 - 21 januari 2008 23:38
En bild från mitt 550 liters med ljus fin sand från en havsstrand nära Ö-vik. Har inte rört sanden på ca 4 år, men det finns inget slam i botten lagret. Svärdplantor, vallisneria, limnophila och Hygrophila växer jättebra.

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1748569

Mvh/
#44 - 22 januari 2008 19:13
pelle skrev:
En bild från mitt 550 liters med ljus fin sand från en havsstrand nära Ö-vik. Har inte rört sanden på ca 4 år, men det finns inget slam i botten lagret. Svärdplantor, vallisneria, limnophila och Hygrophila växer jättebra.

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1748569

Mvh/

Du berättade jättespännande om den där sanden när jag skickade pm till dig. Kanske skulle svaret på min fråga ha legat här så alla får veta.
Jag glömde att upprepa frågan om det bara var dessa växter som trivdes i sanden eller om även andra har fungerat.
#45 - 22 januari 2008 20:41
pelle: Vilket otroligt fint kar! :)

Nu har vi äntrigen sågat till roten, sköljt till sanden, pyttsat i vatten och haft i massa bakteriekultur. :) På torsdag åker jag och köper växter och nu till helgen åker de första testpiloterna i. Nu börjar det verkligen ta sig!
#46 - 22 januari 2008 21:33
Blir nog snyggt!
#47 - 22 januari 2008 23:53
En till uppdatering innan jag går och lägger mig! :)
#48 - 23 januari 2008 01:30
Väldigt snyggt akvarium SA är också mina favoriter.
Jag kan varmt rekommendera några jordätare altum och discus.
Förresten roten som du köpte är helt grymt[:-106][:-106][:-106]
ska bli mycket kul att följa detta.:)

---------------
Jarecki68
#49 - 25 januari 2008 00:31
Nu har jag införskaffat växter och funderat på fisk. Perualtum och sorgmanteltetra blir det garanterat! Sen min fina fengädda då. :)
Jag och sambon var och kollade på fiskar idag. Kärade ner oss i flera olika fiskarter som vi memorerade för att sedan kolla upp kompatibilitet. Jag blev mycket besviken när jag fick reda på att de jag ville ha inte alls var sydamerikanska. Sambon ställde en bra frågeställning; varför skulle jag välja fisk efter ursprung? Jag berättade att jag ville ha ett sydamerika-kar och han frågade igen, varför? Om jag nu fick nöja mig med fiskar jag inte alls var speciellt fascinerad av, bara för att de var från sydamerika. Min kära pojkvän gillade inte alls att jag nekade honom alla fiskar han ville ha, han har trots allt betalat på det här också.
Jag fick en liten tankeställare. Det är ju trots allt han och jag och våra vänner som ska njuta av det här akvariet. :) Så härmed, med risk att bli utbuad, så kallar jag akvariumet för "regnskog." [:o]

Ja, det kommer bli fisksoppa... Men det ska fasen bli snyggt ändå. :)
#50 - 25 januari 2008 03:36
Idag var det köp av växter! Men nu har jag en fråga, hur hanterar man kvistar och sådant som man plockar utomhus? Måste de kokas ihärdigt eller räcker det om man bara sköljer av dem riktigt noga? Hur länge bör de torkas?

Vattenfallet är konstruerat nu. Har ett innerfilter och ett stort ytterfilter som är konverterat till vattenfall. :) Drog ner strålen en aning och ploppade dit en tuss filtervadd för att få det rätta "rinnet". Det blev mycket bättre än jag hade hoppats på! Kan även rikta om det så det inte blir något plask alls (utan att förlora cirkulering) ifall vi har gäster som sover över här. (vilket vi ofta har! vill inte att de ska behöva springa och kissa hela tiden) Väntar med spänning på min fogger och mina fejkväxter också.

Idag hämtar jag upp mina reserverade perualtum på zookompaniet samt köper en hög med sorgmanteltetror, blir väl minst 30 skulle jag tro. Kanske blir några söta corydoras också? Mina segelfensmollys har varit testpiloter och tycktes trivas bra i vattnet och visst ska de få stanna. Visserligen är de centralamerikanska, men det är nära nog i mina ögon! :D Det är ju trots allt ingen biotop, snarare habitat... ;)
#51 - 25 januari 2008 10:50
Hej!

Växter ovanför vatten är inte svårt utan tvärt om väldigt lätt. Mycket lättare än växter under vatten. Ett tipps är vattenfikus som är rätt vanlig som krukväxt. Skölj bort all jord och fäst revorna vif rötterna och/eller bakgrunden. det växer så det knakar. Mycket snyggare och säkrare än konstgjorda växter.

mvh

olof
#52 - 25 januari 2008 10:56
ser riktigt bra ut, släng upp lite nya bilder =)
#53 - 25 januari 2008 15:19
Katharina skrev:
Du berättade jättespännande om den där sanden när jag skickade pm till dig. Kanske skulle svaret på min fråga ha legat här så alla får veta.

Jag glömde att upprepa frågan om det bara var dessa växter som trivdes i sanden eller om även andra har fungerat.

Jag postar mitt pm till Katharina här i tråden också. Kanske fler funderar på natursand.

Har experimenterat mycket med sand i akvarierna under många år. Och slutsatsen är att det enda alternativet är att ta sanden från en havs/ sjö strand. Korn storleken verkar vara jämnare från en havs/sjöstrand. Om man tar sand från ett sandtag, så får man en sand med en hel del mjöl liknande konsistens. Detta fyller upp mellan rummen mellan sandkornen. Använder man sådan sand ökar riskerna för förruttnelse i djupare sandlager i akvariet.

Tänk på att sand från stränderna på västkusten innehåller oftast ganska mycket delar från musslor och snäckskal. Om man vill ha ett mjukt vatten (regn skogs typ) så är det inte helt lämpligt.
Sand från stränderna kring bottenviken är dock helt fri från mussel skals partiklar.
Jag vet inte hur det ser ut i Stockholmsområdet. Men jag tror inte att det ser så olikt ut jämfört med mina hemtrakter.

Har själv aldrig kokat sand från naturen för akvarie ändamål. Det räcker gott att skölja sanden några gånger. Det finns inga speciella bakterier eller organismer i en torr sand från en havsvik i sverige som skulle kunna skada våra akvariefiskar.

Faktiskt så är sanden från en havstrand mycket renare än den från butiken. Den engelska sjösanden från butiken är oftast förorenad av lerpartiklar. Man kan få skölja en hink med sand i en halvtimme utan att den blir helt ren.
Havssanden grumlar inte ens längre efter ett par sköljningar.

Det bästa tillfället att ta sand från en strand är att besöka den efter en storm. Vågorna brukar "sektionera" upp sanden på stranden. Man kan gå omkring och hitta områden med bara 1 mm sand, och lite längre bort så finns kanske bara 2-3 mm sandkorn. Man kan nästan gå omkring och välja kvalitet som i en akvarie affär.

Jag tycker i alla fall att alla växter verkar trivas bättre i fin havssand. Jag hade bara massa problem när jag körde med engelskt grus i Akvarierna. Botten blev bara full med skit och växterna trivdes inget vidare.

I akvariet har jag faktiskt ca 20 st Vuxna och halv vuxna Nyckelhåls ciklider. 1 st 15cm Laetacara Thayeri Hane, 7-8 st Ancistrus, 3 st "flying fox"
Men på bilden hade alla fiskar gömt sig. (de gillade inte att jag torkade av framrutan innan fotograferingen)

Mvh/
#54 - 26 januari 2008 16:58
Här kommer lite bilder! Hämtade mina scalarer idag istället för igår, jag gav akvariet en extra dag på sig att gro in filterbakterierna. :) De verkade lite missnöjda med att sitta i påsen, kan verkligen inte klandra dem! Akvariet börjat komma dit jag vill nu och jag har börjat att gro till svartvatten. Det ska fortfarande i boklöv och kvistar, och jag har köpt mig lite kalkhaltig sand för att väga upp surheten som kommer bli. Nästa vecka dyker min fogger och mina fejkväxter upp. :) En liten bit kvar, men det blir mer och mer likt mitt drömakvarium.
#55 - 26 januari 2008 17:06
de blir jättesnyggt:) verkligen snygg rot var fick du tag på den?
#56 - 26 januari 2008 17:39
Ska bli spännande att se det färdiga resultat!
#57 - 26 januari 2008 18:00
danneregner: Jag köpte den för 500:- på zookompaniet i Göteborg. :) Den är ENORM! Vi fick såga till den för att den över huvud taget skulle få plats i karet.

Kjaer: Tack! :)

Jag har lite frågor och funderingar kring belysning och så dock. Finns det något lysrör som ger ett väldigt varmt ljus? Kanske t.o.m rödorange, för att förstärka svartvattnet? Sen skulle det vara kul att kunna anpassa ljusstyrkan också.
Sen har jag en fundering, finns det något färgklick till sydamerikansk fisk som man skulle kunna tillsätta? Relativt stor, icke aggressiv men som gärna har en riktigt stark färg? Jag är inte jättesugen på en till stimfisk, men kanske parfisk eller ensamfisk?
#58 - 26 januari 2008 18:24
sera tropic sun e gult. ska först till zoomässan på tisdag sen får vi se. (ska ha rötter till mitt 300L sa
#59 - 26 januari 2008 18:25
aa
#60 - 27 januari 2008 10:02
nån apistogramma kanske? apistogramma agaziissi 1+2 blir snyggt skulle jag tro. vet dock inte hur bra dom trivs i svartvatten:(
#61 - 28 januari 2008 01:09
Jag kollade upp fisken, så himla snygg!! Frågan är om jag vågar shansa då jag ska ha svartvatten. :/
#62 - 28 januari 2008 05:00
Har börjat introducera lite löv till karet. :) Mycket mer än så har jag inte kommit! Så jag lägger upp lite bilder på mitt gamla kar, som nu blivit konverterat till Asien-kar samt omplanterats lite grann. Lägger äver till lite gott och blandat, bl.a på mina nya scalarer och min fengädda. Notera stenarna på gäddans huvud, han är så söt när han ska försöka gömma sig! :D Snart ska han få sandsubstrat, går nog lättare att burra ner sig då.

För att gardera mig mot ett eventuellt ph-fall stoppade jag kalkhaltig sten i en damstrumpa... Busig som jag är såg jag vilka potential strumpan hade... Resultatet blev mycket komiskt!! :p
[COLOR=Red]
[SIZE=4]OBS!! KLICKA INTE PÅ LÄNKEN OM DU ÄR PRYD/NUNNA/RUNT BARN/RUNT FÖRÄLDRAR/PÅ JOBBET/HAR INGEN HUMOR!!![/SIZE][/COLOR]

http://www.thereselarsson.se/akvarium/nsfw/hahahaha.jpg
#63 - 28 januari 2008 08:01
Haha, snyggt värre...

Alla vet väl att det går att gömma sig under en liten liten sten?:D
#64 - 28 januari 2008 17:43
Idag kom plastväxterna! :) Monterade up dem och blev verkligen supernöjd!
#65 - 28 januari 2008 18:28
Helvete vad anvundsjuk ja blev nu :O Har itne varit så jätte intresserad av akvarium på ett tag men nu när jag såg dom så blev man sådär sugen igen :D särkilt med den sista bilden när man såg hur mkt utrymmefiskarna hade :P skit snygg

väntar tills jag kan fixa ett sånt akvarium
#66 - 28 januari 2008 18:49
Måste verkligen ge dig plus poäng för att du jobbar så seriöst för att nå fram till den bild som du förmodligen har haft inom dig en längre tid, bra jobbat.

Sen måste jag erkänna att bland det värsta jag vet är akvarier som inte är helt fyllda. Personligen vill jag helst inte se vattenytan över huvud taget när jag tittar på akvariet.

Däremot har jag haft drömmar om att skapa en växtvärld ovanför akvariet, men inte med konstgjorda växter.

Som tur är tycker inte alla lika och jag ska följa din tråd med stort intresse. Jag kanske till och med postar en tråd i framtiden då jag har ändrat mig:D
#67 - 28 januari 2008 21:46
mer ormbunkar så blire skitfint :P
#68 - 29 januari 2008 15:10
Grymt fint ;)
#69 - 29 januari 2008 15:18
Oförskämt snyggt!
Skulle du bara ha plastgrönsaker, eller ska du ha riktiga växter med?
#70 - 29 januari 2008 15:19
jag tycker det blev mycket bättre än vad jag trott. Brukar inte heller gilla när vattenytan är så låg, men med det här temat ser det super bra ut =)
Guest
#71 - 29 januari 2008 20:17
Wow!! var längesedan jag besökte tråden, det blev ju riktigt bra[:-106]

Jag hade slängt ner ett par stänktetror, tänk att se hanen skvätta vatten på ett blad med några ägg på:p
Bilagor:
#72 - 29 januari 2008 21:29
Tack allihopa! :D Allt är inte riiiktigt klart än, beräknar att allt kommer vara fullt balanserat och färdiginrett om en månad eller så. Är lite småpill, bl.a att samla fler löv och rätt kvistar. Sen ska foggern dit och lite mer fisk ska köpas in när akvariet är väl inkört. Har lätt överbelastat nu, men jag lyckas hålla det under kontroll med dagliga små vattenbyten och vattentester. Köper inte en fisk till förrän om ett par veckor! Men då kanske det blir några stänktetror eller corydoras. Skulle vilja ha något färggrannt också. Men vi får se! :)
#73 - 29 januari 2008 21:32
Jag har varit och "lurkat" i tråden sedan starten, och måste säga att det ser otroligt fint ut! Det skall bli jätteintressant att föjla utvecklingen!:)
#74 - 31 januari 2008 03:15
Tack! :) Känner mig rätt nöjd med karet hittills!

Har tyvärr förlorat en av scalarerna. :( Den simmade jättekonstigt ända sedan vi fick den, jag höll den under uppsikt nu under hela veckan men idag lämnade den jordelivet... Skittrist, verkligen. Tar alltid jätteilla vid mig när fisk dör.

Har fått problem med nitrit, tack vare överbelastning... Känner mig som en idiot. Ingen annan har dukat under förutom den redan dåliga scalaren. Jag häller i massvis med nitrivec och gör dagliga 50% - 60% vattenbyten samt tillsätter både salt och vattenberedning... Hoppas jag slipper förlora mer fisk nu, och att lidandet snart är över för de andra. *arg på sig själv!*
#75 - 3 februari 2008 18:47
Karet blev verkligen jättefint.. Jag har övertalat min sambo att när vi köper större hus så blir det ett kar till i en växt/relax rum/hörna :D

Läste på en annan tråd att du har mer firrar.. Då har du fått koll på balansen!? Bilder?? [:-174]
#76 - 4 februari 2008 06:31
Japp! Nu är nitriten borta sedan några dagar, så idag fick min lilla drake(fengädda) flytta över till sitt nya hem. :) Han var relativt lätt att fånga in, men uscha vad jag fick dåligt samvete. Han såg inte glad ut i påsen..!

Jag bävar inför den dagen vi flyttar, dvs i höst! :( Tänker nog ta en tur med djuren först, sedan åka tillbaka och ta möblerna då. Eller ta djuren själv och anlita en flyttfirma till möblerna. Vi får se helt enkelt.
#77 - 11 februari 2008 16:28
Uppdatering! All nitrit har varit borta sedan länge och för drygt en vecka sedan fick en liten rockapojke flytta in i karet.. :) Det är en P. Reticulata som är hysteriskt vacker. Han är ca 10 - 12 cm över disken just nu. Han åt från första dagen och just nu är han en pigg, mätt och nöjd liten rocka. Alltid hungrig! Har inte haft några som helst problem med honom, men jag vågar inte andas ut än på ett tag. Är lite paranoid, går och gör dagliga vattentester samt plockar upp allt bajs med en finmaskig kattskopa. :D Namnges ska han också, men jag har inte kommit på något bra pojknamn som passar honom. Alla mina större fiskar får namn :)

Här kommer bilder på lillpojken. Tycker den sista är så komisk när scalarerna står i en ring och stirrar på sin nya kar-kamrat. :D
#78 - 11 februari 2008 16:44
Häftig rocka ;) Hur stor kommer den bli ungefär och var han dyr? Snyggt kar förresten!
#79 - 11 februari 2008 16:50
var köpte du han?
#80 - 11 februari 2008 16:58
Abergoner: Reticulatan blir väl kanske 35 cm i diameter, men jag förbereder mig på större utifall. Alltid bra att skaffa för stort än för litet senare! Sen blir det fler rockor framöver, när jag fått mer plats. Den här kostade 650:-.

danne: jag köpte honom på Tropen. :)
#81 - 11 februari 2008 17:04
aa dit kar e skitcoolt iallafall, hmm kanske ska göra nått liknande svartvatten e ju grymt coolt
#82 - 11 februari 2008 17:06
Kan verkligen rekommendera svartvatten! En liten varning dock... Man fastnar lätt och stirrar på akvariet. :D Jag kan knappt gå på toaletten utan att stanna upp i några minuter. ;)
#83 - 11 februari 2008 17:10
tessilago skrev:
Kan verkligen rekommendera svartvatten! En liten varning dock... Man fastnar lätt och stirrar på akvariet. :D Jag kan knappt gå på toaletten utan att stanna upp i några minuter. ;)

bra svar! :D vad e de för fisk du har i nu då. förutom rocka och scalarer.
#84 - 11 februari 2008 17:13
Förutom rockan och scalarerna har jag en fengädda (endlicheri), en hög sorgmanteltetror och en liten black ghost. :)
#85 - 11 februari 2008 17:14
ok, hur hög vattennivå har du? och hur fick du fast plastväxterna
#86 - 11 februari 2008 17:24
Vattennivån är kanske 40 cm. :) Ormbunken tryckte jag fast bakom roten och de andra växterna ligger helt enkelt bakom bakgrunden så låter jag dem hänga ner. Vill kunna byta ut dem lätt om jag känner att jag vill ha förnyelse. :)
#87 - 11 februari 2008 17:29
ok trode du kanske silikonerat fast dom eller nåt
#88 - 11 februari 2008 19:34
Läckert värre... man blir inte alls tokigt inspirerad eller så... :p
#89 - 11 februari 2008 21:13
Läckert! =) super snyggt! Bra jobbat! Hur går det med din fogger?
#90 - 11 februari 2008 21:55
Tack allihopa! :) Jag ska ta och filma karet tror jag, och lägga upp lite nya kort.

kardon: Den var slut på Conrad där jag beställde den. Kommer inte in igen förrän efter den 20 februari. Så jag får den i slutet på månaden eller något, förhoppningsvis. :)
#91 - 11 februari 2008 22:34
va betalade du för dina plastväxter och vad blev frakten?
#92 - 11 februari 2008 22:43
Hm, det minns jag inte exakt och har inte mailet kvar, men det kostade kanske 300:- för allt inklusive frakt. :) Kan verkligen rekommendera Neuhaus Decor! Verkligen jätterealistiska. Löven skiljer i både färg och storlek.

http://www.neuhaus-artificial-plants.com/
#93 - 11 februari 2008 22:47
Blir sjukt sugen på att starta något liknande, nu när jag ögat igenom tråden... Hur skulle pirayor funka i något åt det hållet? I vilket fall som helst måste jag dock vänta nåt år med det, då jag åker till Kanada i sommar och blir borta ett år från mina fiskar :(

Men ditt akvarium är sjukt snyggt, vore kul att se helhetsbilder på det när du fått allt klart på riktigt :)
#94 - 11 februari 2008 22:49
ja jag ska köra på malawi ett tag till, men till hösten eller nått då jäklar blir de svartvatten.
#95 - 11 februari 2008 23:16
0422: Jag tror hon pirayor skulle både trivas och se bra ut i något sånt här. De vill ju ha rätt mycket gömställen. Mina fiskar kan välja om de vill gömma sig eller ute och simma i det öppna. :) Tänkte ta och filma det som sagt så man får en bra överblick på hur det är inrett.

danne: Ja, jag tycker definitivt att du ska köra svartvatten någon gång. :)
#96 - 11 februari 2008 23:20
ja måste spara lite pengar och så först, vill ju kunna göra de riktigt fint, inte typ komma halvvägs och så ser man att pengarna inte räcker.
#97 - 13 februari 2008 20:04
Här kommer lite filmer på spektaklet. :) Mestadels på rockan.

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">
#98 - 13 februari 2008 21:15
wow! han e stor.

ja iallafall nu e jag igång (jag och mitt tålamod, trode ni verkligen jag skulle kunna vänta?) 300l svartvatten SA och 112l tanganyika(som malawisarna får bo i tillfälligt). letar nu ochså efter den perfecta roten. va i affärn idag och såg nåra underbara corydoras schwartzi. köpte 3 st och lär bli 6 till. dom simmar nu runt i 120l baljan. köpte även 6 sorgmantel tetror då dom e grymt snygga.
#99 - 13 februari 2008 21:30
Oj vad kul! :D Starta en projekt-tråd och lägg upp bilder?

Här kommer dagens fångst av bilder, av extremt varierande kvalitet!
#100 - 13 februari 2008 21:38
projekttråd upplagd! namn: projekt 300l SA och 112 blivande tanganyika. tyvär har jag pajat kameran så jag får nöja mej med mobilen
#101 - 13 februari 2008 22:07
Ett namn förslag på rockan slog mig: Vad sägs om Sherlock? Vet inte varför jag tyckte det passa, tyckte han såg ut som en sådan bara. Verkligen vakert kar; det är mitt mål att själv bygga något liknande någon dag. Har du ritat skissen för hand för den gav verkligen en tydlig bild på hur det skulle se ut. Sen måste jag fråga vad svart vatten är, kan inte påminna mig om att jag ahr hört den termen innan. Bra jobbat! /Calle
#102 - 13 februari 2008 22:32
Millmir skrev:
Ett namn förslag på rockan slog mig: Vad sägs om Sherlock? Vet inte varför jag tyckte det passa, tyckte han såg ut som en sådan bara. Verkligen vakert kar; det är mitt mål att själv bygga något liknande någon dag. Har du ritat skissen för hand för den gav verkligen en tydlig bild på hur det skulle se ut. Sen måste jag fråga vad svart vatten är, kan inte påminna mig om att jag ahr hört den termen innan. Bra jobbat! /Calle

svartvatten e när vattnet e tefärgatt eller brunt för man har i mycke rötter, löv och kottar. svartvatten ha ett ganska lågt ph runt 6,5. de e nästan bara sydamrikanska fiskar som trivs i svartvatten.
#103 - 14 februari 2008 23:51
svartvatten e när vattnet e tefärgatt eller brunt för man har i mycke rötter, löv och kottar. svartvatten ha ett ganska lågt ph runt 6,5. de e nästan bara sydamrikanska fiskar som trivs i svartvatten.

"Svartvatten" är ju väldigt vanligt i Asien med, men finns ju så klart även i Afrika och på andra ställen och pH ligger allt som oftast under 6. Det enda kriteriet för "svartvatten" är ju att det ska vara tefärgat av förmultna växtdelar (och är dessutom oftast väldigt mineralfattigt), så att säga att det nästan bara är Sydamerikanska fiskar som trivs i det är väldigt missvisande.
#104 - 15 februari 2008 16:42
rio negro e la en svartvattensflod eller?
#105 - 15 februari 2008 17:00
rio negro e la en svartvattensflod eller?

Ja de flesta stora biflödena till amazonasfloden är till delar bestående av svartvatten.
#106 - 15 februari 2008 17:50
Har inte läst hela tråden, men det låter som att det kan bli en snygg grej!

Scalarer skulle jag dock inte rekommendera till ett akvarium med lägre vattenstånd eftersom det vill ha det ganska djupt (minst 50-60 cm vattenhöjd). Istället kan du skaffa några tåliga dvärciklider. Apistogramma bitaeniata t ex finns i den typen av biotop. Eller Apistogramma steindachneri. Det finns ju flera trevliga apisto-arter.

Som mossa skulle jag rekommendera christmasmossa. Den kommer från SA och är snyggare än vanlig javamossa.

På ländområdet skulle du kunna ha vattenspikblad då de även växer på land om marken är tillräckligt fuktig.

I vattnet kan du ha nån art echinodorus och kanske även nån vallisneria som inte blir så stor, alt. sagittaria platyphylla.

Vad gäller grenarna är det viktigt att de inte kommer från barrväxter då dessa är giftiga för fiskarna. Boklöv är som gjorda för att ligga i ett akvarium ;)

Beträffande fiskarna skulle jag verkligen rekommendera ett stim kardinal-eller neontetror. Alt. nån annan färggrann tetra-art. Har du gott om utrymme i vattendelen kan även ett stim rödmunstetror funka bra.

Om sanden är fin och inte är vass kan även ett stim corydoras trivas i en sån biotop. Exempelvis Corydoras schwartzi, C. leucomelas, eller nån annan cory-art som trivs i svartvatten.

Och så ett par ancistrusar kanske. Eller några andra av de mindre L-mal-arterna.

Lycka till!
#107 - 15 februari 2008 18:23
Ok, nu har jag tittat på bilderna :) Väldigt snygg design och riktigt snygg rot med!

Även om jag gillar ormbunkar brukar jag ha lite svårt för plastväxter och skulle själv satsat på några riktiga istället. Men det är ju min smak.

Kom att tänka på att ett stim bilbuksfiskar skulle trivas bra i ett sånt akvarium med lågt vattenstånd.

Jag vill ha ett större SA :p
#108 - 19 februari 2008 14:15
nått nytt än?? batski: varför inte göra 310l till SA och 250l asien
#109 - 19 februari 2008 16:03
nått nytt än?? batski: varför inte göra 310l till SA och 250l asien

Nä, det bor större fiskar i 310 liters så de behöver utrymmet. Men en dag ska jag skaffa ett större akvarium dit mina sydamerikaner ska flytta.

Dessutom menar jag ett stooort akvarium. runt 1000 liter :D
#110 - 19 februari 2008 16:26
haha ja de e gött att få ha ett sånt stort. hmm va e viktigst sängen eller ett 1000l akvarium? hehe :D
#111 - 19 februari 2008 16:38
Haha, hade man varit delfin hade man kunnat sova i akvariet ;) :D
#112 - 19 februari 2008 16:48
Skaffa loftsäng, så får man plats med massor med kul under sängen...
Jag är i valet och kvalet om man ska nöja sig med 540 liters, ellerrent av braxa på med ett 720... :D
#113 - 19 februari 2008 17:16
man tar ju så stort man kan hehe :D !!
#114 - 19 februari 2008 19:52
Trollsvans skrev:
Skaffa loftsäng, så får man plats med massor med kul under sängen...

Jag är i valet och kvalet om man ska nöja sig med 540 liters, ellerrent av braxa på med ett 720... :D

Klart du ska ha 720 ;)
#115 - 19 februari 2008 21:27
Nja, "man tar så stort man har råd med för tillfället", jhag är ju ändå bara en fattiger student.
Än så länge. Jag ska bli rik som ett troll när jag blir stor.

Därtill det där kniviga med totalt 1,7 cm marginal mellan akvarieram och sängben...
#116 - 11 januari 2009 20:16
Tråden somnat?
#117 - 11 januari 2009 20:25
tessilago skrev:

Vilket program använder du för att göra såna skisser?
#118 - 11 januari 2009 20:40
c90368 skrev:
Tråden somnat?

Nja, eller, akvariet tickar väl på som vanligt. :) Kan lägga upp lite nya bilder.
#119 - 11 januari 2009 20:40
JojjeN skrev:
Vilket program använder du för att göra såna skisser?

Photoshop, plus min ritskärm då. :)
#120 - 11 januari 2009 20:52
tessilago skrev:
Nja, eller, akvariet tickar väl på som vanligt. :) Kan lägga upp lite nya bilder.

Härligt:)

Finns allt för många trådar som startar upp med en hög [COLOR=black][FONT=Verdana]ambition [/FONT][/COLOR]och sedan bara dör bort utan att man hör av trådskaparen igen.

Men hos dig verkar det snurra på, varför har du inte lämnat rapporter?
#121 - 11 januari 2009 21:33
c90368 skrev:
Härligt:)

Finns allt för många trådar som startar upp med en hög [COLOR=black][FONT=Verdana]ambition [/FONT][/COLOR]och sedan bara dör bort utan att man hör av trådskaparen igen.

Men hos dig verkar det snurra på, varför har du inte lämnat rapporter?

Tja, jag vet inte faktiskt. Har väl inte hänt så jättemycket. :) Däremot får jag en till rocka nu till helgen! Ska lägga upp lite bilder på henne då.

Ingen aning om namn än sålänge. Förslag, någon?
#122 - 12 januari 2009 21:47
hur bär du dig åt, suveränt :d
#123 - 12 januari 2009 23:12
frasse1 skrev:
hur bär du dig åt, suveränt :d

Som du ser tessilago, det finns nog många som skulle uppskatta om du höll din tråd vid liv:)

Det som är självklart för vissa, är nyheter för andra:D

Så fortsätt med att uppdatera din tråd, du kommer garanterat att dessutom få nya ideer och intryck av de som kommer hit och frågar om hur du gjort för att lyckats!

Det är ju liksom poängen med ett forum att man delar med sig när man själv har fått svar på alla frågor;)
#124 - 26 februari 2009 13:46
c90368 skrev:
Som du ser tessilago, det finns nog många som skulle uppskatta om du höll din tråd vid liv:)

Det som är självklart för vissa, är nyheter för andra:D

Så fortsätt med att uppdatera din tråd, du kommer garanterat att dessutom få nya ideer och intryck av de som kommer hit och frågar om hur du gjort för att lyckats!

Det är ju liksom poängen med ett forum att man delar med sig när man själv har fått svar på alla frågor;)

håller med fullt en mkt intresant tråd håll den vid liv!!!!!!
#125 - 26 februari 2009 14:08
Funderar bara på hur du kommer göra med den låga vattenytan allteftersom scalarerna växer.
Det ser ut som de är på tillväxt och antar att du kommer höja ytan ända upp allteftersom..?
#126 - 26 februari 2009 14:08
Allteftersom...
Är det egentligen ett ord...:confused::confused:
#127 - 26 februari 2009 14:10
Nej. 2 ord.
#128 - 26 februari 2009 15:49
Ditt akvarium är riktigt snyggt! Inspirerande!
En fråga:
I början av tråden nämns en mystisk apparat vid namn "fogger", blev det något av den och vad gör den?

Annons