Svartmålad glasskiva?

#1 - 21 november 2005 14:39
Hejsan,
Har tänkt om angående min bakgrund och funderar nu på att måla bakgrundsglaset svart istället och inreda med egna rötter, växter osv.

Någon som har erfarenhet av det här?

Blir det fult om man inte har en massa moduler och liknande som kostar skjortan för en fattig student?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 21 november 2005 14:48
Vill nog påstå att jag tycker att en svartmålad bakruta är bra mycket snyggare än de allra flesta av de affischer som säljs i handeln.
#3 - 21 november 2005 14:52
Schull vid tangenterna :-)

[QUOTE=Kjell Fohrman]Vill nog påstå att jag tycker att en svartmålad bakruta är bra mycket snyggare än de allra flesta av de affischer som säljs i handeln.[/QUOTE]
satt just och tänkte svara samma, Egyptiska tempel som bakgrund! hur fint är det (framförallt hur naturtroget?).
#4 - 21 november 2005 14:59
Svart pastfolie som finns på byggvaruhusen klistrat på bakrutan är jättefin tycker jag.

Hejhopp. Ralf
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 21 november 2005 15:02
[QUOTE=Schull][QUOTE=Kjell Fohrman]Vill nog påstå att jag tycker att en svartmålad bakruta är bra mycket snyggare än de allra flesta av de affischer som säljs i handeln.[/QUOTE]
satt just och tänkte svara samma, Egyptiska tempel som bakgrund! hur fint är det (framförallt hur naturtroget?).[/QUOTE]
Tycker faktikst t.o.m. det ser ännu värre ut med de "naturtrogna" affischer med växtmotiv etc. som finns i handeln.
#6 - 21 november 2005 17:30
De plastbakgrunder som finns i affärer är äckligt fula.

Blir plastfilm snyggt? Vill inte ha det så det glänser eller så. Verkligen kolsvart ska det vara.
#7 - 21 november 2005 17:48
Jag tog en svart sopsäck. jag skrynklade den så mycket jag kunde. Sen klippte jag till de så det passade och satt dit. nu är det kolsvart bakrund + att det ser ut som en klippa,.
Bilagor:
#8 - 21 november 2005 22:27
Vill inte ha något som ser ut som något.
Bara så kolsvart som går.
#9 - 22 november 2005 09:25
tänk bara på att om du målar glaset på baksidan är du lite låst av det senare. inte helt lätt att få bort från vad jag hört. om du nu skulle vilja ha en annan färg senare alltså. kanske kan testa att måla wellpapp eller något i den stilen och sätta fast den bakom glaset, då har du iaf möjligheten att byta ut det.

// SeanChai
#10 - 22 november 2005 09:36
[QUOTE=SeanChai]tänk bara på att om du målar glaset på baksidan är du lite låst av det senare. inte helt lätt att få bort från vad jag hört. om du nu skulle vilja ha en annan färg senare alltså. kanske kan testa att måla wellpapp eller något i den stilen och sätta fast den bakom glaset, då har du iaf möjligheten att byta ut det.

// SeanChai[/QUOTE]

Tack för idén :)
Som sagt: Jag avskyr sådan där plastfilm med vattenbakgrund och någon gång i framtiden kommer jag säkert vilja ha BTN eller liknande. Då spelar inte det svarta någon större roll.

Men ska titta på möjligheten att göra så!
#11 - 22 november 2005 10:51
...jag använder som tidigare nämnts en sopsäck, det ser helt ok ut. när ljuset släcks i akvariumet blir det dock lite för mycket speglande från andra lampor i rummet (vardagsrummet), det är ju inte alltid man vill ha helt släckt i rummet när man sitter uppe på kvällarna. annars tycker jag att sopsäck fungerar tillfredställande tills vidare.

// SeanChai
#12 - 26 november 2005 10:32
Jag har målat min bakgrund svart med vattenbaserad matt färg. Det blir bra och man kan fokusera på vad som finns i akvariet istället för bakgrunden och det passar bra med gröna växter.
#13 - 26 november 2005 11:35
den blåa färgen som de flesta affärer har på sina kar tycker jag e grymt snygg. Det får mer ljus i karet, och det framhäver växterna på ett bra sätt. Har man en mörk bakgrund så ser du inte kontrasten av bladen på växterna som du hade gjort om du hade en ljus bakgrund.

Men det e bara vad jagtycker, smaken är ju fortfarande som baken, delad i 2 delar.
Lucas_no1
#14 - 26 november 2005 11:48
Det är smartare att sätta på svart plastfilm än att måla!
Tänk när du lyckats få en snygg repa i framglaset och tanken slår dig att om jag inte målat karet så skulle jag ju bara kunnat vända repiga sidan mot väggen.

Bara en tanke :-)
#15 - 26 november 2005 11:52
[QUOTE=MoZZe]den blåa färgen som de flesta affärer har på sina kar tycker jag e grymt snygg. Det får mer ljus i karet, och det framhäver växterna på ett bra sätt. Har man en mörk bakgrund så ser du inte kontrasten av bladen på växterna som du hade gjort om du hade en ljus bakgrund.

Men det e bara vad jagtycker, smaken är ju fortfarande som baken, delad i 2 delar.[/QUOTE]

ord!!
#16 - 26 november 2005 12:12
Det finns färg som man sprayar på och när man inte vill ha den längre så sprayar på ett särskilt lösningsmedel sedan är det bara att torka bort.
Säljs bl.a. på militaryshop som vapenfärg. OCh eftersom det ska kunna användas på vapen så ska det inte påverka t.ex. plast eller aluminium som annars är ganska känsliga för lösningsmedel.
#17 - 26 november 2005 12:14
Verkar lite riskabelt för fiskarna.
#18 - 26 november 2005 12:50
det slutar med att man ser sin stora gibi komma fram krigsmålad :)
#19 - 26 november 2005 13:07
Kanske fiskarna blir gröna av illamående:p
#20 - 27 november 2005 18:18
Har börjat kolla upp möjligheten med svart plastfilm och det verkar vara det mest lockande just nu.
Har jättesvårt för sådanna där knallblåa bakgrunder. Tycker det bara sticker i ögonen.
Lucas_no1
#21 - 27 november 2005 23:52
Ni har väl inte tänkt er att måla på insidan??
#22 - 1 december 2005 21:29
Haha, nej självklart inte!

Så dum är jag inte :)
#23 - 6 december 2005 14:18
Jag har målat min bakruta i en djup blå färg och tyckte det blev snyggare än dom där tradiga plancherna som man listrar på bakrutan , dom blir så skabbiga efter ett tag . Men svart är ju ett alternativ har aldrig testat själv med den färgen .
#24 - 6 december 2005 14:30
Jag tänkte ha ett svart liggunderlag bakom bakrutan. Hur tror ni det skulle fungera i ett bäckakvarium?
#25 - 7 december 2005 06:18
Ingen aning , men prova du och se om det ser bra ut . Berätta sen om det blev bra .
#26 - 7 december 2005 07:56
[QUOTE=MoZZe]den blåa färgen som de flesta affärer har på sina kar tycker jag e grymt snygg. Det får mer ljus i karet, och det framhäver växterna på ett bra sätt. Har man en mörk bakgrund så ser du inte kontrasten av bladen på växterna som du hade gjort om du hade en ljus bakgrund.

Men det e bara vad jagtycker, smaken är ju fortfarande som baken, delad i 2 delar.[/QUOTE]

Blått = hav. Inte så naturtroget i fall det rör sig om ett sötvattensakvarium...
#27 - 7 december 2005 08:46
[QUOTE=Guldsömm]Ingen aning , men prova du och se om det ser bra ut . Berätta sen om det blev bra .[/QUOTE]

Jag ska göra det. Ni får se resultatet, när jag fått upp mitt akvarie.
#28 - 7 december 2005 09:31
Val av bakgrund

Jag gjorde mitt bakgrunds val förra veckan och det blev solkyddsfilm från Biltema vilket jag blev nöjd med. Rådet fick jag från ett tidigare inlägg i detta forumet. Den blå bakrunden som man ser i akvarie affärer tycker jag är för stark. Men som tur är har människor olika smak.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87986
#29 - 7 december 2005 10:41
Men den är ju genomskinlig ? D.v.s. att om du ställer karet framför en vägg med blommig tapet syns blommorna igenom ? Nu är det ju kanske inte så vanligt med blommiga tapeter längre :) så det är kanske inget problem.
Äh, är du nöjd är vi andra osså nöjda :D
#30 - 7 december 2005 12:41
Svart som natten!

[QUOTE=56ovwal]Men den är ju genomskinlig ? D.v.s. att om du ställer karet framför en vägg med blommig tapet syns blommorna igenom ? Nu är det ju kanske inte så vanligt med blommiga tapeter längre :) så det är kanske inget problem.
Äh, är du nöjd är vi andra osså nöjda :D[/QUOTE]

Solskyddsfilmen är mörkare än man kan tro. Jag har en vit tapet med typ sten mönster bakom och den syns knappt alls. Det är svart som natten. På solskyddspaketet jag köpte satt en liten solkyddsfilms bit så man kunde testa och se resultatet när man höll den mot ljuset.
#31 - 7 december 2005 12:48
[QUOTE=Luke][QUOTE=56ovwal]Men den är ju genomskinlig ? D.v.s. att om du ställer karet framför en vägg med blommig tapet syns blommorna igenom ? Nu är det ju kanske inte så vanligt med blommiga tapeter längre :) så det är kanske inget problem.
Äh, är du nöjd är vi andra osså nöjda :D[/QUOTE]

Solskyddsfilmen är mörkare än man kan tro. Jag har en vit tapet med typ sten mönster bakom och den syns knappt alls. Det är svart som natten. På solskyddspaketet jag köpte satt en liten solkyddsfilms bit så man kunde testa och se resultatet när man höll den mot ljuset.[/QUOTE]
Stenmönstrad tapet, du kanske inte behöver något på bakglaset? :-)
#32 - 7 december 2005 12:55
Nu kom jag på vad det heter. Inte "stenmönstrad tapet" utan "strukturtapet": Men sten tapet hade kanske passat bra om det nu finns :D
#33 - 7 december 2005 18:36
Blir det inte spegel effekt om man målar rutan svart?
#34 - 7 december 2005 18:39
en spegel har ett lager med reflekterande material under färgen på baksidan.

Annons