Svartalger?

#1 - 16 april 2024 13:58
Jag har ett 450 liters akvarium med ganska lite fisk för tillfället. 3 Acara Electric Blue och några små malar. Jag har problem med alger, och att döma av färgen skulle det kunna vara svartalger.

Alla värden i akvariet är OK. Jag byter 30% av vattnet varje vecka och har i algmedel. Fiskarna ser ut att må prima. Bifogade bilder visar akvariet då det är en vecka sedan senaste vattenbytet, då jag skrapade bort ytlagret av grus och kokade. En vecka senare är gruset alldeles svart. På bakstycket fäster svart skräp som är näst intill omöjligt att få bort; jag har skrubbat med skurborste, men det går inte att få bort med mindre än att jag förstör bakgrunden. Om jag är lite lat några veckor och sedan skrubbar stenarna får jag loss stora sjok av svart *nånting*.

Attachment Attachment Attachment

Vad är det för skit jag har, och vad kan jag göra åt det?
#2 - 16 april 2024 14:39
Vad har du för nitratnivå? (gissar att det är lågt)
Hur mycket cirkulation har du?
Hur många timmar belysning?
Som du nog har insett vi det här laget så hjälper vattenbyten, kokning av inredning och algmedel inte ett dugg...
#3 - 16 april 2024 14:46
Nitrat ligger på typ 5, så ja, det är lågt. Jag har ett externt Eheim Professional 4+ filter. 6 timmars belysning med LED-rör.
#4 - 16 april 2024 14:55
ok som jag gissade och då tycker jag du ska ge upp dina veckovisa vattenbyten och låta nitratnivån gå upp avsevärt innan du byter nåt vatten och inte koka nåt och inte tillsätta kemikalier. Det finns inget qick fix så man får ha tålamod.
#5 - 17 april 2024 06:55
[QUOTE=Gunnar C;n2442340]Nitrat ligger på typ 5, så ja, det är lågt. Jag har ett externt Eheim Professional 4+ filter. 6 timmars belysning med LED-rör.[/QUOTE]

Öka antalet soltimmar.
#6 - 17 april 2024 08:45
[QUOTE=stefanr72;n2442343]

Öka antalet soltimmar.[/QUOTE]

Vad är teorin bakom det här? Jag har alltid fått höra att man ska minska antalet soltimmar om man har algproblem.
#7 - 17 april 2024 12:48
[QUOTE=Gunnar C;n2442344]

Vad är teorin bakom det här? Jag har alltid fått höra att man ska minska antalet soltimmar om man har algproblem.[/QUOTE]

Om man får växterna att trivas konkurrerar de ut algerna.
#8 - 18 april 2024 09:07
Här är beviset att man inte ska söka svar på internet[:D][:D]
#9 - 18 april 2024 12:53
Sammanfattningsvis ska jag alltså minska och öka antalet belysningstimmar, och byta vatten oftare och mer sällan. Perfekt, jag provar det. :d
#10 - 18 april 2024 13:07
[:-106]:)
#11 - 18 april 2024 14:01
:d[:-106]
#12 - 21 april 2024 08:27
[QUOTE=Gunnar C;n2442352]Sammanfattningsvis ska jag alltså minska och öka antalet belysningstimmar, och byta vatten oftare och mer sällan. Perfekt, jag provar det. :d[/QUOTE]

Har du gjort några justeringar i skötseln?
#13 - 25 april 2024 10:30
[QUOTE=åheim;n2442364]

Har du gjort några justeringar i skötseln? [/QUOTE]

Jag har hoppat över ett vattenbyte. Inte för att jag för ett ögonblick tror att det skulle hjälpa, det är snarare ett uttryck för att jag börjar ge upp. Resultatet är i alla fall att akvariet ser jävligare ut än det nånsin gjort, så det var uppenbarligen inte rätt medicin. :(
#14 - 28 april 2024 06:38
Tålamod:) Att hoppa över 1 vattebyte är inget:d Du har provat med vattenbyten och algmedel och det funkar uppenbarligen inte och svartalger klara väldigt närningsfattiga miljöer... därför skulle jag satsa på att låta näringsnivperna stiga och kanske andra alger som ser trevligare ut kan konkurrera ut den tråkiga svarta och med tiden kanske växtligheten kan må bättre och algerna gå till reträtt
#15 - 29 april 2024 13:27
Tja, ett överhoppat vattenbyte och svartalgerna stortrivs...

Attachment
#16 - 29 april 2024 17:15
Det där ser ju ut som nån form av cyano... eller bös
#17 - 11 maj 2024 08:34
Har du några växter i akvariet, förutom de finbladiga som du visade bild på tidigare? Precis som stefanr72 skrev så är växter bra på att konkurrera ut alger – om man har tillräckligt många, och de mår bra. Om du går in på "Växter" här på Zoopet kan du välja "Alghämmande växt" i menyn för Nyckelord och sedan klicka på sök. Ett problem med flera av de växter som då dyker upp som sökresultat, är att de bara är bra att konkurrera ut alger om man skaffat växterna innan man drabbats av algproblem. Just växten på din bild (Myriophyllum, Limnophila eller vad det nu är) kan nog ha svårt att klara sig om man introducerar den när det redan finns mycket alger. Det gäller enligt min erfarenhet de flesta finbladiga växter. Haken tycks vara att eftersom de har en så relativt liten bladyta per planta, så hinner de bli övervuxna av alger innan de själva hunnit etablera och rota sig ordentligt. Men till exempel Hygrophila polysperma och kanske någon art av Vallisneria borde klara skivan. Fast skaffa ett gäng! Bara ett par växter skulle nog inte ha en chans.​ Flytormbunke borde också funka fint, men då ska det vara just Ceratopteris pteridoides​ och helst inte dess mer finbladiga (men kanske snyggare) Ceratopteris-släktingar. En stor fördel med dem jag nämner här är att de växer snabbt, och sålunda kvickt tar hand om näring som annars skulle falla algerna tillhanda. Dessutom tar de här arterna upp näring på olika vis! Både Vallisneria och Hygrophila tar i första hand upp näring via rötterna, från sanden/gruset, medan flytormbunken istället hämtar sin näring direkt från vattnet (eftersom den flyter på ytan och inte ens har kontakt med akvariegruset). Då blir det lite mer som en bredsida mot algerna eftersom näringen försvinner från alla ställen i akvariet, så att säga. Lycka till! :)
#18 - 17 maj 2024 15:55
Coolt, tack för nyttig info. Nej, de växter jag har nu klarar sig inte speciellt bra i sammanhanget. Ska se om jag kan skaffa ett gäng nya efter din rekommendation och se om det gör någon skillnad.
#19 - 27 juni 2024 09:45
Växter kan ju vara bra om man inte vill göra vattenbyten ofta. När det gäller växter får man inte glömma bort gullranka, monstera och fredskalla och liknande växter som ofta trivs väldigt bra med rötterna i akvariet. Att få akvarieväxter att trivas är dock inte alltid så lätt som det låter, det finns en risk med att plantera massa växter där bladen förmultnar och bara göder algerna. Och så börjare hälla i både det ena och det andra i akvariet för att få växterna att trivas, men allt man gör får bara algerna att växa bättre. Hos mig är kombinationen av javamossa, cryptor och Alg-exit en succe dock.
#20 - 28 juni 2024 05:34
Svartalger är så tråkiga att ha i akvariet. Nu vet jag inte om min teori är ett faktum, men min känsla och funderingar stämmer ofta överrens. Jag får ofta, eller nästan alltid svartalger i akvarium med motordrivet ytterfilter. I de akvarium jag har luftdrivet Sponge innerfilter får jag till synes bättre miljö och minde alger. Åheim (som för övrigt har en bra forumkanal), och några till här på forumet är förespråkare för just dessa filter och även jag nu. Visst, de filterna är inte så vackra. Men lyckas man gömma dem bland inredningen så föredrar jag numera Sponge.

Annons