Svarta prickar på sorgmanteltetra

#1 - 11 februari 2006 11:41
Hej!Några av mina sorgmanteltetror har drabbats av svarta, lite utåtstående prickar/fläckar. De tycks kunna leva med dem ganska länge, men får såsmåningom sämre kondition och dör. Verkar alltså vara smittsamt, även om inte alla drabbats. Någon som vet vad det är, och vad jag ska göra?
#2 - 11 februari 2006 12:16
Jag har aldrig sett sånt i akvarium. I naturen har jag sett det, och då är det ofta sporozoer eller encysterade bandmasklarver, men det känns osannolikt att det är vad du har.

Hur stora är prickarna? Mindre än ett knappnålshuvud eller ganska stora?
#3 - 11 februari 2006 13:10
[quote=Azur]Jag har aldrig sett sånt i akvarium. I naturen har jag sett det, och då är det ofta sporozoer eller encysterade bandmasklarver, men det känns osannolikt att det är vad du har.

Hur stora är prickarna? Mindre än ett knappnålshuvud eller ganska stora?[/quote]

De är ganska oregelbundna, och egentligen koncentrerade kring huvudet och gälarna. Här ser det mer ut som svarta, lite korniga partier. Det ser även ut som om bröstfenorna, vid gälarna, är påverkade. (Fisken kan ju också blivit biten där, för de ser naggade ut, med det ser ut som samma sympton som de, numera döda fiskarna, hade.) Och precis under munnen finns en drygt knappnålsstor, tydligt utstående prick.
#4 - 12 februari 2006 17:53
Min ena sorgmnteltetra har sådanna fläckar men han har blivit träffad av ett täckglas som gick sönder, tror jag för han fick de efter det hade ramlat in och gått sönder. ena bröstfenan är en svart klump. Det vekar inte läka men den blir inte sämre heller.

Annons