Svarta prickar på mina golden

#1 - 21 september 2008 16:52
Hej,

När jag köpte mina första 2 golden så hade dom fin färg över hela kroppen. Men nu har dom börjat få svart/gröna prickar framförallt på huvudet och mot ryggfenan (kolla länken), tyvärr syns det lite dåligt då min kamera gör bilden ljusare.
http://www.famlundin.se/akvarium/golden.jpg

Någon som har haft liknande problem eller vet vad det kan vara? Tänkte att det kanske växer alger på dom [:o)]
#2 - 21 september 2008 17:37
Vad matar du med?

Det jag tror att det är (syns lite otydligt) kallas sot, och är pigmentfläckar, som fås antingen vid "upphettade situationer" som t ex revirstrider eller machotävlingar om vilken hane som är manligast etc, eller vid väldigt mörk inredning.
Det kan också komma av mycket färgämnen i fodret (astaxanthin).
#3 - 21 september 2008 18:17
kan vara den finaste golden jag har sett :)

men en vild gissning är ju för mycket spirulina, som är exakt vad föregående skrev...tror jag.
#4 - 21 september 2008 19:57
Jo, jag var nog lite otydlig... : antingen för mycket spirulina, eller så färgar fiskarna ut så själva när dom har revirfighter.
Mina gör det iallafall.
#5 - 22 september 2008 10:09
Oki, då vet jag. Stort tack för hjälpen! :D
admin
Christian Alfredsson
#6 - 22 september 2008 14:59
Jag håller med om att det var en verkligt fin Golden.
#7 - 22 september 2008 17:27
Tack så mycket för berömmet av min "Goldie" :D:D *stolt*

Köpte honom och hans kompisar på [COLOR=black]Tropakvariefiskimport här i Göteborg![/COLOR]
#8 - 22 september 2008 20:38
swedenet skrev:
Tack så mycket för berömmet av min "Goldie" :D:D *stolt*

Köpte honom och hans kompisar på [COLOR=black]Tropakvariefiskimport här i Göteborg![/COLOR]

Ahh... köpte mina där också. Du köpte således dom som jag inte ville ha.:D (eller tvärtom)
#9 - 23 september 2008 08:38
Hogan1 skrev:
Ahh... köpte mina där också. Du köpte således dom som jag inte ville ha.:D (eller tvärtom)

Förmodligen är det tvärtom [:D]

(Men din "Goldie" är också fin)

Annons