Algerna är svarta och sätter sig som hår längst kanterna på växterna och på enstaka stenar.
Varken malar eller botior äter dem:(
Kan man få bort dem med äppelsnäckor eller annan mindre algätare eller måste man ha i något medel?
Emza skrev:Jo, det är mycket möjligt!
Karet som är ett skolakvarium är inte speciellt fint inrett och algerna gör knappast saken bättre.
Får ta och prata med chefen om en siames!
Audion skrev:Det låter verkligen som toffsalger. Har haft det i över 1 år innan jag fick bukt med dem. Fick oxå tips om att köpa siameser. Men det hjälper ju inte roten till problemet. Men har en väldigt kunnig herre på stans zoobutik och han förklarade att det är i princip omöjligt att bli av med. spelar ingen roll om man börjar mixtra med snabbväxande växter och ljus diverse saker utan det är att ta ihjäl dem helt som måste göras. Och det var ju väldigt enkelt. Ut med fisken till en bytta. tappa ur vattnet tills det är precis ovanför gruset och töm i klor/klorin. Sen får du tvätta av alla grejjer till akvariet med klor/klorinet så alla algerna dör. Har du växter i akvariet låter du dem ligga i klorin bad några minuter beroende på hur tåliga växter det är. Sen får du skölja allt noggrant och sen starta om akvariet med nytt färskt vatten. Vad jag läst och hört så är det vanligast att man får dessa alger via vatten från zoobutikerna. Så numera e jag väldigt noga med att plocka ur nya fiskar med hov ur påsen istället för att bara låta dem simma ur påsen :)
sjebbe skrev:Måste påstå att det inte är nån vidare bra inkoppning av fisk du kör med:confused:
Om du inte slår i vatten i påsen vill säga.
Vad jag läst och hört så är det vanligast att man får dessa alger via vatten från zoobutikerna. Så numera e jag väldigt noga med att plocka ur nya fiskar med hov ur påsen istället för att bara låta dem simma ur påsen
defdac skrev:Så lätt kommer du inte undan. Sporerna finns i deras magar, men även i kranen. Dom finns i princip överallt.
Det är bättre att se till att sporerna inte vaknar till liv genom att ha en stabil miljö i akvariet, vilket tar väldigt lång tid att fixa om man nukar allt med klorin..
defdac skrev:Så lätt kommer du inte undan. Sporerna finns i deras magar, men även i kranen. Dom finns i princip överallt.
Det är bättre att se till att sporerna inte vaknar till liv genom att ha en stabil miljö i akvariet, vilket tar väldigt lång tid att fixa om man nukar allt med klorin..
FiaLotta skrev:Vi har toffsalger i vårt stora akvarium. Alla andra sorters alger för den delen också.
Den alg jag hatar mest är en jätte lång grön krullig som sätter sig som peruker på växterna men den är också lättast att plocka bort. Jag vet inte vad vi har gjort i vårt akvarium med algerna har iaf börjat gå tillbaka. Nya blad har betydligt mindre av svart ludd. Vad jag förstått så får man bort algerna genom mekanisk rengöring. Jag orkar inte utan tar helt enkelt bort bladen efterhand som det kommer nya och fina. Algerna på mina rötter har jag lärt mig leva med och tycker faktiskt att det är lite fint med en grön matta på vissa ställen.
sjebbe skrev:Dra ner tiden då ljusrören är tända, om det nu är ljuskällan.
Börja med 6 timmar, efter 1 till 2 veckor kommer du resultat.
Finns ju ingen anledning att ha tänt om ingen är hemma, fiskarna
bryr sig iaf inte.