Svarta fläckar på min papegojciklid

#1 - 1 november 2013 17:17
Hej,:)köpte ett papegojciklid par i tisdags och igår kväll så började den ena papegojcikliden få svarta fläckar vad beror detta på?Han äter och mår bra och pigg förövrigt så tycker det är jätte konstigt.:confused:
-storlek på karet 260 liter.
-temperatur 28 grader.
-pH 6,8-7,0
#2 - 1 november 2013 17:26
"Papegojcikliden" är en framodlad fisk, vars ursprung förmodligen är Amphilophus citrinellum och/eller A. labiatus. Dessa fiskar kan i naturen vara randiga, men även gula, vita, eller mer rödaktiga, och nog även fläckiga i gult/vitt eller rött/vitt. En del individer kan även ha svarta fläckar och partier på kropp och fenor. Det är förmodligen därifrån en del "papegojciklider" har fått svartfläckigheten. Gissar att det är därför din är svartfläckig.
#3 - 1 november 2013 17:30
Okej men det är inget farligt då?han ser typ precis lika dan ut som den tredje bilden.
#4 - 1 november 2013 18:17
Är det som jag tror, och samma svarta fläckar som på bilderna, så är det inget farligt.
#5 - 1 november 2013 18:49
Det där är ingen papegojciklid utan en papegoj fisk. Papegojcikliden héter Hoplarchus psittacus o ser ut så här
#6 - 1 november 2013 18:55
Okej tack så jätte mycket för alla svar har bara en fråga till hur gör man så att papegojorna börjar leka.:)
#7 - 1 november 2013 18:57
Okej tack kaj trodde nästan det för när jag sökte papegojciklider så kom den oxå upp.:)
#8 - 1 november 2013 19:03
När det gäller papegoj fiskar så är det en korsning mellan arter vilket nästa alltid innebär att de inte är fertila och kan fixa avkommor.
#9 - 1 november 2013 19:07
Okej så det är inte så lät då att föda upp dom då? för jag har hört att dom gärna äter upp sin rom.
#10 - 1 november 2013 19:14
Är det någon mer här på zoopet som har papegojciklider skulle vars kul o höra lite tips och så förästen hur gamla blir papegojor?:)
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 1 november 2013 19:39
kaj.p skrev:
Det där är ingen papegojciklid utan en papegoj fisk. Papegojcikliden héter Hoplarchus psittacus o ser ut så här

Nja det åtminstone 3 arter som kallas för papegojciklid varav dessa är 2 av dem. Sedan kallas även Aristochromis christyi från Malawisjön för papegojciklid.Så vill man ange en art så använd det vetenskapliga namnet. Snygga fiskar på ditt foto förövrigt.
#12 - 1 november 2013 20:21
Ja Kjell o blandar man in saltvatten så finns det någon till. Så klart förvirrande men hybriden hur benämner du den?
Tackar sedan jag har inte haft en tanke på dessa stor SA ciklider innan jag var med o få upp dom ur sjön.
Som det ser ut så får jag hem några stycken o de får nog gå kvar här det är inte många akvariefiskar som skimrar i grönt.
#13 - 1 november 2013 20:27
Saltvattensarterna heter papegojfisk, några ciklider är de ju inte :) Se'n finns det ytterligare en annan art som på engelska kallas bl.a parrot cichlid, och det är Hypsophrys nicaraguense.

Den framodlade "papegojcikliden" är ju svår att benämna vid det latinska namnet, eftersom det är svårt att överhuvudtaget veta vad det är för fisk. Men mest liknar de ju missbildade Amphilophus citrinellum/labiatus. Men eftersom den som sagt är svår att artbestämma, så är väl samlingsnamnet, som förr användes på många numera uppdelade släkten, nämligen Cichlasoma, så logiskt som något.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 1 november 2013 20:32
Hybriden kallar jag och de flesta andra för papegojciklid och detsamma kallar jag också arten från SA och den från malawi.
Fast kallas saltisarna verkligen för papegojCIKLID.
Vi får hoppas att SA-papegojorna blir vanligare i handeln

Sedan för att gå tillbaka till ämnet så instämmer jag med övriga att de svarta fläckarna antagligen inte är något att bry sig om.
#15 - 1 november 2013 20:42
Läste om en kille som glad i hågen ringde till en zoobutik och stolt berättade att han hade yngel av sina papegojciklider, och frågade om de var intresserade. De var väldigt intresserade, tills de fattade att det var Hoplarchus psittacus, och inte Frankensteins fisk :rolleyes: Då var de inte intresserade längre...

Som sagt, de svarta fläckarna är nog i sin ordning :)
#16 - 1 november 2013 20:52
Nu blev det invecklat men jag påstår givetvis inte att saltvattenfiskarna är en ciklid. Men jag vet med bestämdhet att det finns de butiker som vill skilja på den äkta SA papegojcikliden o hybriden. Där säger man papegojciklid o papegojfisk. I mina ögon så är den VF grym o hybriden hade jag helst varit utan.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 1 november 2013 21:00
Fast nu var det inte om vare sig SA-papegojan eller Malawi-papegojan tråden ahndlade om utan om CA-gojan;)
#18 - 1 november 2013 21:02
Jaså framgår det av första inlägget ?? :confused::D
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 1 november 2013 21:04
kaj.p skrev:
Jaså framgår det av första inlägget ?? :confused::D

Nej men av det tredje
han ser typ precis lika dan ut som den tredje bilden
#20 - 1 november 2013 21:11
Jag ger mig har tyvär läst tråden för dåligt. [:-125][:-125][:-125]
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 1 november 2013 21:38
kaj.p skrev:
Jag ger mig har tyvär läst tråden för dåligt. [:-125][:-125][:-125]

Men starta gärna en egen tråd om SA-papegojan - det är den värd :D
#22 - 2 november 2013 08:23
Hur ser man köns skilnad på papegojciklider?frågade han som jag köpte papegojorna av och han kunde inte se skilnad på dom så undrar om det är någon här på zoopet som kan?:)
#23 - 2 november 2013 10:48
Vanligtvis brukar true parrot och parrot cichlid användas.. Hur svenskan gör med detta vette fan..

Har för mig att Joakim Lundgren här är rätt vass på hybrider..
#24 - 2 november 2013 11:26
När det gäller könsskillnaden på dem är det lite lurigt. De är ju rätt deformerade, så kroppsform och så'nt blir svårt att gå efter. Men man kan väl till viss del gå på storleken på jämngamla individer.

Men hur som helst verkar det väldigt svårt att få fram yngel av dem, och jag har några teorier. Antingen att de är så missbildade att moder natur helt enkelt har dragit i nödbromsen, eller att de som "skapade" den har gjort dem sterila på konstgjord väg, för att de vill ha monopol på dem. De var ju rätt dyra i början, och är väl fortfarande ganska dyra i förhållande till andra, liknanade, mer naturliga ciklider i samma storlek.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 2 november 2013 16:59
Sim på många anadra ciklider så är den säkraste könsskillnaden att kolla på könsöppningen. Honornas är något större och rundare.
#26 - 3 november 2013 11:17
Tack så mycket men nu så har han bara fått mer o mer svarta fläckar på sig överallt är det säkert att det inte är något farligt?:(
#27 - 3 november 2013 18:03
Ser nu ett beteende som jag aldrig har sätt dom göra förut dom typ pussar varan vad är det för beteende?
#28 - 3 november 2013 19:29
Någon?:)
#29 - 3 november 2013 21:03
Att dem "pussas" är ett sätt för dem att mäta sina krafter med varann. När det gäller de mörka fläckarna såhar jag inte sett några bilder på dem men om fisk börjar få mörka partier så kan det vara ett tecken på vantrivsel.
#30 - 4 november 2013 15:23
Okej tack så jätte mycket för svaret:)men det svarta börjar försvinna lite gran iallafall men fattar inte hur han inte trivs för den andra värkar ju trivas väldigt bra och det är mycket rötter och några växter och gömställen så väldigt konstigt:confused:
#31 - 5 november 2013 08:03
Jätte konstigt för nu är typ alla svarta fläckar borta.:confused:
#32 - 8 november 2013 21:21
Nu så har dom inga svarta fläckar alls kvar men dom gräver som bara den på ett ställe men det är väll täcken på revir va?:)
#33 - 9 november 2013 07:59
När en bp får en ökning i sin sotning kan det innebära att den vantrivs, t.ex att vattenkvaliteten är dålig. Jag byter alltid vatten när jag ser att sotningen tilltar. Sotningen är också en rest från humörbetingade ränder som kommer från ursprungsarten citrinellum/labiatum. När de skall fastställa hierarkin i gruppen/paret använder de sina munnar för att fajtas. Eftersom en del bp:s inte har fullt utvecklade munnar som går att stänga kan det då se ut som att de pussas. Att de gräver är ett tecken på att de har utstakat ett revir. Bli inte förvånad om de snart lägger ägg. Förvänta dig dock inte några yngel eftersom hanarna i regel är sterila.
#34 - 11 november 2013 16:36
Såg idag när jag kom hem ifrån skolan att dom hade lagt ägg:)men dom kommer la bli uppätna?:confused:
#35 - 11 november 2013 16:36
Okej tack så mycket Joakim.:)
#36 - 11 november 2013 18:30
liberty.) skrev:
Såg idag när jag kom hem ifrån skolan att dom hade lagt ägg:)men dom kommer la bli uppätna?:confused:

Ja eller så möglar det bort.
#37 - 11 november 2013 19:51
Okej tråkigt att det är så med papegojor men finns det någon risk att dom kan överleva.?:confused:
#38 - 12 november 2013 13:05
Något tips på hur man kan göra isånafall?:)
#39 - 12 november 2013 13:15
liberty.) skrev:
Något tips på hur man kan göra isånafall?:)

för att få yngel?
#40 - 12 november 2013 14:46
Ja tips på hur ynglerna kan klara sig?
#41 - 12 november 2013 14:52
Som jag skrev tidigare i tråden, "risken" att det blir yngel är nog rätt liten.
#42 - 12 november 2013 15:13
Okej tråkigt när det är så med den arten tycker att dom är så fina.:(Men ska skaffa ett par av zebraciklider snart så jag kan få yngel.:)
#43 - 12 november 2013 15:15
Har faktiskt sett zebraciklider med samma form som "papegojan", misstänker att man ibland korsar dem med zebraciklider, för att äggen/ynglen ska bli livsdugliga. Zebraciklider verkar korsa sig med det mesta.
#44 - 12 november 2013 15:19
Okej kanske kan tästa det då för tycker om dom två arterna mycket.:)
#45 - 12 november 2013 15:33
Nja, det är bättre att hålla zebralinjerna rena. Nog inte säkert att det funkar ändå. Korsningar är inget man strävar efter vanligtvis.
#46 - 12 november 2013 15:41
Ja det är sant kanske bättre att hålla dom rensasiga.:)
#47 - 12 november 2013 15:43
Har du papegojciklider eller har haft det animaniac?
#48 - 12 november 2013 16:42
Ja, de som är på bilderna i början av tråden var mina. Föll för färgerna och fenorna, och att de inte såg alltför missformade ut. Men som jag misstänkte att jag skulle göra, så tröttnade jag på dem rätt fort, och bytte in dem igen.
#49 - 12 november 2013 17:01
Okej vad kul.:)men tråkigt att du tröttnade.
#50 - 12 november 2013 17:03
Men mina papegojor bor nu i ett 260 liters kar och undrar för vill ju skaffa mig zebror funkar det då utan att dom korsas med varandra.
#51 - 12 november 2013 17:07
Tja, föredrar ju naturliga ciklider, som kan föröka sig ;)

Det beror på, skaffar du ett zebrapar, så kommer de nog att välja varandra, framför "papegojorna". Men jag hade zebror och Jack Dempsey ihop en gång, och jag är ganska övertygad om att zebrahanen smygbefruktade JD-äggen, eftersom ynglen som JD-paret vaktade, verkade vara korsningar.
#52 - 12 november 2013 17:24
Okej,för jag tycker inte att det är så kul att blanda olika arter egentligen så gillar jag inte när papegojor inte är naturliga men köpte dom för att jag tycker att dom är skit söta och ser för roliga ut.Men så du tycker inte att jag ska skaffa zebror till dom då för vill ju inte att det ska korsa varandra?:)
#53 - 13 november 2013 13:03
Hmm, tja, det kan ju funka, men "papegojorna" kan få svårt att hävda sig mot zebrorna.
#54 - 13 november 2013 13:16
liberty.) skrev:
Okej,för jag tycker inte att det är så kul att blanda olika arter egentligen så gillar jag inte när papegojor inte är naturliga men köpte dom för att jag tycker att dom är skit söta och ser för roliga ut.Men så du tycker inte att jag ska skaffa zebror till dom då för vill ju inte att det ska korsa varandra?:)

Om du inte har tänkt att föda upp och sälja ynglen så spelar det ingen roll om de korsar sig. De flesta yngel brukar inte överleva länge när det går fler par i karet.
#55 - 14 november 2013 05:26
Okej tror att jag ska köpa ett par snart.:)men när äggen kläcktes så va dom genomskinliga och nu så är nästan vita vad beror det på?
#56 - 14 november 2013 08:29
Du menar när äggen las? Att de blir vita beror på att de är obefruktade och/eller mögliga. Och det är väl som sagt så det brukar gå med "papegojornas" ägg, Den ena, eller båda, föräldrarna är förmodligen sterila.
#57 - 14 november 2013 09:46
Men dom födde dom genomskinliga och nu så är vissa vita.
#58 - 14 november 2013 09:47
Då borde ju några ha möglat.:(
#59 - 14 november 2013 19:15
Men ska jag försöka få bort äggen för dom är typ helt ruttna eller ska jag bara låta dom va kvar tills dom har multnat bort?
#60 - 14 november 2013 19:40
De blir nog uppätna rätt snart.
#61 - 15 november 2013 06:30
Okej då låter jag dom va kvar.
#62 - 15 november 2013 19:10
Nu har alla ägg nästan möglat bort.:(men så fort man sticker ner handen i karet så kommer dom och biter mig och det är inte lite häller dom biter.

Annons