Svarta Endlers Guppyhonor

#1 - 7 februari 2008 17:50
Jag fick en påse Endlers Guppy av Ansjo för en tid sedan. Dessa går i ett 600-literskar och förökar sig något våldsamt - och det är verkligen jättekul.
Både jag och Ansjo blev lite konfunderade över fem honor som är mestadels svarta, från stjärtfenan och fram till ungefär halva buken. Två av dom är mer svartmarmorerade och har även silverglänsande fjäll i det svarta.
Jag undrar bara om detta är vanligt hos Endlers? Flera av er andra kanske också har liknande honor bland era Endlers?
Det finns ju så många duktiga fiskexperter här på forumet som kanske kan svara på hur det ligger till...
Honorna (ja, allihop egentligen) är väldigt aktiva och simmar omkring och verkar trivas riktigt gott!
Att få till en vettig bild på dessa är ju i stort sett omöjligt (iallafall för min del[:o]) så jag fick ta en lite skakig filmsnutt. Hoppas ni kan se de svarta honorna!:)

" target="_blank">
#2 - 7 februari 2008 19:49
De var väldigt fina iallafall;-)
#3 - 7 februari 2008 20:05
cikliden2 skrev:
De var väldigt fina iallafall;-)

Ja, dom är jättsöta. Jag tror nog att det är ganska vanligt att det blir lite olika färger och sådär på guppy och liknande fiskar - men det skulle vara kul att veta om det är regel att det uppkommer sådana här färger ofta - och om det finns andra varianter.
Jag tänkte om det kanske fanns andra på forumet som också får lite knasiga färger på sina Endlers.
Dessa jag har är ju väldigt få, av många.
:)
#4 - 7 februari 2008 20:32
vanliga svarta guppyhonor e ju jättevanligt. vet inte med endlers.
#5 - 7 februari 2008 20:38
om du vill ha ett foto, fånga upp en och sätt i en liten burk och fota...(eller liknande)
Bilagor:
#6 - 7 februari 2008 20:45
om du vill ha ett foto, fånga upp en och sätt i en liten burk och fota...(eller liknande)

Ah, toppentips - det hade jag inte tänkt på!:)
#7 - 7 februari 2008 20:48
vanliga svarta guppyhonor e ju jättevanligt. vet inte med endlers.

Ja, jag tror det är jättevanligt även hos Endlers men denna typen av fiskar har jag noll koll på och jag blev så förvånad när dessa svarta honor plötsligt dök upp - alla dom andra honorna är ju helt "genomskinliga".
Jaja, vi får la se hur det blir med dom och deras yngel längre fram...
#8 - 7 februari 2008 21:07
Jag tror att dina endlers någon gång har blivit blandade med vanliga praktguppys. Dina honor visar en vanlig färgvariant som kallas half black i avelssammanhang. En annan ledtråd är att en del av dina andra endlers såg misstänkt röda ut? (ytterligare en vanlig guppyfärg). Mutationenena kan säkert uppkomma spontant men mest sannolikt är som sagt en tidigare uppblandning av guppy för många generationer sen. Färgerna kan ärvas latenta i många generationer för att helt plötsligt ploppa upp igen alldeles oombedda.

Om man har endlershanar med långa svärd eller lite för stora/färggranna stjärtfenor så kan man också misstänka en inblandning. Jag har ett gäng sådana som visserligen ser helt korrekta ut färgmässigt men de har lite för långa fenor för att jag skulle vara 100% säker på att de är renrasiga endlers, även om jag köpte dem som sådana...

Jag hade nog plockat ut dem ur endlerskaret och använt dem i praktguppyavel istället. Lite friskt endlersblod är inte dumt i all den inaveln ;)
#9 - 7 februari 2008 21:14
ize skrev:
Jag tror att dina endlers någon gång har blivit blandade med vanliga praktguppys. Dina honor visar en vanlig färgvariant som kallas half black i avelssammanhang. En annan ledtråd är att en del av dina andra endlers såg misstänkt röda ut? (ytterligare en vanlig guppyfärg). Mutationenena kan säkert uppkomma spontant men mest sannolikt är som sagt en tidigare uppblandning av guppy för många generationer sen. Färgerna kan ärvas latenta i många generationer för att helt plötsligt ploppa upp igen alldeles oombedda.

Om man har endlershanar med långa svärd eller lite för stora/färggranna stjärtfenor så kan man också misstänka en inblandning. Jag har ett gäng sådana som visserligen ser helt korrekta ut färgmässigt men de har lite för långa fenor för att jag skulle vara 100% säker på att de är renrasiga endlers, även om jag köpte dem som sådana...

Jag hade nog plockat ut dem ur endlerskaret och använt dem i praktguppyavel istället. Lite friskt endlersblod är inte dumt i all den inaveln ;)

Japp, du har med största sannolikhet helt rätt!
Det knasiga var att denna variant inte uppkommit hos Ansjo - det är från hans grupp dessa kommer - men knasigare saker har hänt i mina burkar förr genom åren!:)
Som sagt, jag tror du har löst den här "lilla gåtan"! Toppen, Tack!:)
#10 - 7 februari 2008 21:21
Hahahaha, vad roliga ni är!
Det är Black molly ju!
#11 - 7 februari 2008 21:24
ansjo skrev:

Det är Black molly ju!

Och det säger du nu!!!
:p
#12 - 7 februari 2008 21:26
Jag har inte sett dem innan nu. Visste inte om att det smet med några sådana vid flytten;). Detta var nog det roligaste som hänt idag, svarta Endlers, Mohohahaha:p!
#13 - 7 februari 2008 21:31
Halvsvarta mollys? Coolers! :D Det var nog första gången jag hört om sånna ;)
#14 - 7 februari 2008 21:33
Jag säger som Cikliden 2 - dom är fina iallafall - oavsett om det är Black Elly eller Endlers Golly.

Funny Guy, den där Ansjo-vis!:D
#15 - 7 februari 2008 21:34
Snygg diskus du har på din avatar, Mats;):p....
#16 - 7 februari 2008 21:35
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ni é la för goa :D:D:D[/COLOR][/FONT]
#17 - 7 februari 2008 21:37
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ni é la för goa :D:D:D[/COLOR][/FONT]

Det kanske var tur att Mats stannade hemma från Tyskland;)....annars skulle kanske käkarna hoppat ur led:).
#18 - 7 februari 2008 21:38
ansjo skrev:
Det kanske var tur att Mats stannade hemma från Tyskland;)....annars skulle kanske käkarna hoppat ur led:).

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Tsunamivarning :D[/COLOR][/FONT]
#19 - 7 februari 2008 21:45
ansjo skrev:
Snygg diskus du har på din avatar, Mats;):p....

Skulle ju kunnat varit den här;
#20 - 7 februari 2008 21:48
Men det måste väl snart bli nåt nytt Zoopet-möte, och då får vi flabba knäna ur led!:D

Är det någon mer än jag som känner i polisongerna (var dom än sitter) att denna tråden liksom, på nåt sätt änna håller på att snart få "låst"-status?
#21 - 7 februari 2008 21:50
Skulle tro det:p.
Är det den fisken på bilden som är den halvsvarta guppyn;)?
#22 - 7 februari 2008 21:55
ansjo skrev:
Skulle tro det:p.

Är det den fisken på bilden som är den halvsvarta guppyn;)?

Oooh Man!:p Ja, det är väl det - och du har en ganska snygg Gracilis på din Avatar!

Ja, det blir onekligen kul med guppys i karet!:)
#23 - 8 februari 2008 07:29
ize skrev:

Troligen är detta ett spontant genetsikt skämt med oss, jag har samma stam och enligt uppgift är detta en ren endlervariant som kallas "black bar" och är framavlad från vildfånster. :)

Jag är övertygad att likanande saker hänt tidigare och att dessa använts för att få fram våra "vanliga" prakguppy med svart kropp.

Jag tror att detta ändå [COLOR=blue]är[/COLOR] en riktig endler, även om man hade kunnat misstänka att det var som du sade om det kommit från något annat håll, en akvarieaffär t.ex.
#24 - 8 februari 2008 07:31
ansjo skrev:

Det är Black molly ju!

Jag skulle ha läst tråden färdigt märker jag.....:D;)
#25 - 8 februari 2008 08:26
ansjo skrev:

Det är Black molly ju!

:D (nu blottar jag min okunskap :) )Jag har funderat på detta under kvällen och är lite konfunderad.. Vad jag såg på filmen var en långsträckt "endler" men bara till hälften svart? Om det nu är en black molly, är inte de alltid helsvarta från födsel? Eller är jag helt ute och cyklar? Man kan ju tycka att de borde ha en mollymotsvarighet till "full black"-genen isf och den färgar ju inte ut med tiden utan är kolsvart redan från början?

Om det är en "Mendler", "Golly", spontanmuterad endler eller t o m en svärdbärarkorsning förklarar det ju saken men som renrasig molly? :confused:
#26 - 8 februari 2008 08:54
Ja, det är lite underligt faktiskt. Jag har fått ett PM från Ansjo och han säger att det är möjligt att det har kommit med några black molly-yngel då han levererade påse nr. 2. Jag har alltså fått två laddningar Endlers av Ansjo.
När jag tittar på dessa svarta - halvsvarta (för dom är ju inte homogent svarta) fiskar så ser jag att de verkligen ser ut som Guppys, med exakt samma kroppsform som de andra honorna - lite avlånga och inte alls så kompakta som BM brukar se ut.

Jag får helt enkelt fånga upp en av dom och lägga i en minimal glasburk under några korta sekunder och försöka få till ett foto - så får vi se vad ni experter säger och vad det blir av dessa små skönheter...?
#27 - 8 februari 2008 09:39
ize skrev:
:D (nu blottar jag min okunskap :) )Jag har funderat på detta under kvällen och är lite konfunderad.. Vad jag såg på filmen var en långsträckt "endler" men bara till hälften svart? Om det nu är en black molly, är inte de alltid helsvarta från födsel? Eller är jag helt ute och cyklar? Man kan ju tycka att de borde ha en mollymotsvarighet till "full black"-genen isf och den färgar ju inte ut med tiden utan är kolsvart redan från början?

Om det är en "Mendler", "Golly", spontanmuterad endler eller t o m en svärdbärarkorsning förklarar det ju saken men som renrasig molly? :confused:

Inte alla BM föds helsvarta, ursprungsfärgen kan slå tillbaka och du får fläckiga molly. Säljs som dalmatiner, marmorerad eller mix. Finns även gold. Tvivlar på att det är en endlershybrid utan Ansjo har lyckats med att blanda yngel :)
#28 - 8 februari 2008 09:55
Guy Palm skrev:
Inte alla BM föds helsvarta, ursprungsfärgen kan slå tillbaka och du får fläckiga molly. Säljs som dalmatiner, marmorerad eller mix. Finns även gold. Tvivlar på att det är en endlershybrid utan Ansjo har lyckats med att blanda yngel :)

Ja, Ansjo hävdar detta också - och säger att vissa av hans BM blir lite halvsvarta, eller marmorerade.
Men, jag skall ta ett skarpt foto på dom - så får ni avgöra. Och är det så att dom växer till sig och blir "fullblown" Mollys så är det ju inget snack.

Visst är det kul med små mysterier i våra kar?:)
#29 - 8 februari 2008 11:04
Guy Palm skrev:

Åhå, då har jag lärt mig något nytt.. och om jag tänker efter lite så har jag nog sett en dalmatinermolly i affären...

En marmorerad/dalmatinermolly ser helt plötsligt ut som mest sannolikt svar på gåtan :D... Mysterier är roligt :)
#30 - 8 februari 2008 12:14
Guy Palm skrev:
Tvivlar på att det är en endlershybrid utan Ansjo har lyckats med att blanda yngel :)

Detta var den roligaste tråden på länge, och jag tror även i fortsättningen när jag ger bort fisk att jag ska släppa i någon utbölibg i påsen:)!
Dessa båda sorters ungfödare går i mitt 960 och ska jag fånga något är det lite mat i håven som gäller och ett svepande så är håven full. Sedan om det råkar hänga med BM spelar ingen roll utan det blir på köpet;).
Det är precis som Guy skriver, de föds en del spräckliga och detta ska om jag inte är helt lurad bakom flötet, vara ursprungsfärgen på BM.
Ärligt talat tycker jag nog att de är roligare än de helsvarta BM, men det är ju jag det:p!
#31 - 8 februari 2008 12:44
ansjo skrev:
Detta var den roligaste tråden på länge, och jag tror även i fortsättningen när jag ger bort fisk att jag ska släppa i någon utbölibg i påsen:)!

Dessa båda sorters ungfödare går i mitt 960 och ska jag fånga något är det lite mat i håven som gäller och ett svepande så är håven full. Sedan om det råkar hänga med BM spelar ingen roll utan det blir på köpet;).

Det är precis som Guy skriver, de föds en del spräckliga och detta ska om jag inte är helt lurad bakom flötet, vara ursprungsfärgen på BM.

Ärligt talat tycker jag nog att de är roligare än de helsvarta BM, men det är ju jag det:p!

Ja, jädrar! Det blev en riktigt kul tråd!:) I aim to please! Jag skall ändå ta ett riktigt bra foto på någon av dom... bara för säkerhets skull... man vet aldrig - och så hålls mysteriet levande.

Ansjo! Nästa gång får du gärna svepa med den stora håven så att det råkar komma med en sju-åtta sånadäringa utbölingar som du har på din avatar!:)
#32 - 8 februari 2008 12:47
Det vet du;)!
Den på avataren är en Endlers från Himle och han har visat sig från sin virilaste sida den senaste tiden när han leker av 2 honor samtidigt med 10 cm mellan romkakorna:p!
#33 - 8 februari 2008 12:51
ansjo skrev:
Det vet du;)!

Den på avataren är en Endlers från Himle och han har visat sig från sin virilaste sida den senaste tiden när han leker av 2 honor samtidigt med 10 cm mellan romkakorna:p!

Spooky! Låter som ett gäng röda Discusar går igen...
Guest
#34 - 8 februari 2008 13:05
MaxB skrev:
Spooky! Låter som ett gäng röda Discusar går igen...

Ha ha! Då skulle du se dom på min avatar, dom är spooky...
Fast lite blyga, framförallt nu när de leker.:D
#35 - 8 februari 2008 13:17
Jag har fått ett tjugotal endlers med svart bakkropp också för ett par veckor sedan... honan som ynglade är en helt vanlig endler och hon har aldrig gått ihop med några guppy och inte heller hanarna som parat sig med henne har gått med "vanliga" guppy... ett genetiskt felsteg som kanske inte är så ovanligt? Mormodern till ungarna kanske hade parat sig med en vanlig guppy men fått en "renrasig" dotter som bar på fel (svarta) gener...
#36 - 8 februari 2008 13:33
patdah skrev:
Jag har fått ett tjugotal endlers med svart bakkropp också för ett par veckor sedan... honan som ynglade är en helt vanlig endler och hon har aldrig gått ihop med några guppy och inte heller hanarna som parat sig med henne har gått med "vanliga" guppy... ett genetiskt felsteg som kanske inte är så ovanligt? Mormodern till ungarna kanske hade parat sig med en vanlig guppy men fått en "renrasig" dotter som bar på fel (svarta) gener...

Det var bra detta, för nu håller mysteriet i sig litegranna!:)

Det är väl inte så att Ansjo har varit och hälsat på?:D
Bilagor:
#37 - 8 februari 2008 14:14
ansjo skrev:

Nja inte riktigt ursprungsfärg, i själva verket ganska långt ifrån :)
http://www.britishlivebearerassociation.co.uk/Database/Poecilia/Poecilia%20sphenops.htm
#38 - 8 februari 2008 16:16
Alltså, kan inte låta bli:)

Vad blir det för mat i kväll:confused: Ansjo Guppysoppa:p
#39 - 8 februari 2008 16:28
Guy Palm skrev:

http://www.britishlivebearerassociation.co.uk/Database/Poecilia/Poecilia%20sphenops.htm

Det var ju tur att jag la in en liten blänkare i förväg, för den färgen var ca 17 km ifrån mina fiskar:p!
c90368 skrev:
Alltså, kan inte låta bli:)

Vad blir det för mat i kväll:confused: Ansjo Guppysoppa:p
Nej, absolut inte guppysoppa, här serveras bara stekt ansjovis vid festliga tillfällen :D!
#40 - 8 februari 2008 17:02
Här är ett riktigt uselt, suddigt och fult kort på en av mina spräckliga BM:
#41 - 8 februari 2008 21:10
patdah skrev:

Troligen gick det till precis så som du skriver, de svarta generna kan ligga dolda hos flera generationer innan de slår igenom igen.:p;):D Men SÅ ver det ju inte med endlersarna från Ansjo.....:p:)
#42 - 8 februari 2008 21:12
Guy Palm skrev:

Nu hann du före mig IGEN! Skulle just skriva att den ursprunliga färgen är olivgrön/grå....får vara lite snabbare i fortsättningen.:D;)
#43 - 8 februari 2008 21:28
... och imorgon lördag blir det troligtvis en riktig "Lennart Nilsson"-bild på en eller flera av de här svarta Gollysarna...
Då skall vi se vad ni säger...!:)
#44 - 8 februari 2008 21:34
MaxB skrev:
... och imorgon lördag blir det troligtvis en riktig "Lennart Nilsson"-bild på en eller flera av de här svarta Gollysarna...

Då skall vi se vad ni säger...!:)

DET ser vi fram emot.....:D;) men vi hade väl ändå enats om att det ÄR fläckiga molly eller hur?:)
#45 - 8 februari 2008 22:09
tummen skrev:
DET ser vi fram emot.....:D;) men vi hade väl ändå enats om att det ÄR fläckiga molly eller hur?:)

Njaaaooo...eeejj... Nu är det lite såhäringa... Fastän jag har absolut noll koll på matfisk... (jädrar - vad sa ja nu... banned from zoopet[:o]) - skojar bara lite - Nej, dessa underbara levandefödare - så är det faktiskt så att jag har lite dubier om dessa svarta töser verkligen är Platys.
För det första är det ganska länge sedan (ett bra tag innan jul) som Ansjo var här med senaste Endlers-leveransen. Jag såg inga svarta yngel då, utan dessa har kommit ganska nyligen. Så här är det också; alla de fiskar som Ansjo hade med sig var ganska "stora" - dessa, som är svarta, är födda i detta karet - och det gott folk, det kan jag garantera - här finns inga Platys sedan innan...

Såååå, ni ser zoopetare - det kvarstår ett mysterium...hmmm...

Imorgon lördag skall jag ha upp ett par av dessa och ta ett jävla fiskfkjällsfoto - sen skall vi se vad ni säger...

Och faktum är; jag är helt neutral, jag börjar bli sugen på Platys nu... Det får alltså gärna vara sådana!:)
#46 - 8 februari 2008 22:31
MaxB skrev:
Njaaaooo...eeejj... Nu är det lite såhäringa... Fastän jag har absolut noll koll på matfisk... (jädrar - vad sa ja nu... banned from zoopet[:o]) - skojar bara lite - Nej, dessa underbara levandefödare - så är det faktiskt så att jag har lite dubier om dessa svarta töser verkligen är Platys.

För det första är det ganska länge sedan (ett bra tag innan jul) som Ansjo var här med senaste Endlers-leveransen. Jag såg inga svarta yngel då, utan dessa har kommit ganska nyligen. Så här är det också; alla de fiskar som Ansjo hade med sig var ganska "stora" - dessa, som är svarta, är födda i detta karet - och det gott folk, det kan jag garantera - här finns inga Platys sedan innan...

Såååå, ni ser zoopetare - det kvarstår ett mysterium...hmmm...

Imorgon lördag skall jag ha upp ett par av dessa och ta ett jävla fiskfkjällsfoto - sen skall vi se vad ni säger...

Och faktum är; jag är helt neutral, jag börjar bli sugen på Platys nu... Det får alltså gärna vara sådana!:)

Nu börjar du allt bli trött verkar det som: PLATY???? [COLOR=Blue][SIZE=4]Molly[/SIZE][/COLOR] pratar vi ju om.....
Det var inte så att det smet med några minismå yngel med sista leveransen då? [:o] För jag har själv sett dessa MOLLY hemma hos Ansjo och jag vet också att dessa yngel brukar gömma sig nere vid botten i början....men vi får väl se.....när de växt lite till alltså....och jag ser fram emot en bra bild som du sagt/lovat....;):D:p God natt!
#47 - 8 februari 2008 22:33
PS:
Jag har ABSOLUT inget emot att vissa av oss använder levandefödare som foder till t.ex. ciklider...kan vara det enda sättet att hålla dem på en "lagom nivå".

Eller vad säger du ANSJO????

DS.
#48 - 8 februari 2008 22:41
Om det bara vore så enkelt att de större fiskarna käkade upp dem så man slipper sitta med en miljard Endlers i karen;).
Det är med 100% säkerhet Black molly som simmar i karet då jag bara gjorde ett håvande från mitt stora kar och där finns dessa BM. Men större under har ju skett förr, hörde talas om någon för länge sedan som kunde gå på vatten;).
#49 - 8 februari 2008 22:46
ansjo skrev:
Om det bara vore så enkelt att de större fiskarna käkade upp dem så man slipper sitta med en miljard Endlers i karen;).

Det är med 100% säkerhet Black molly som simmar i karet då jag bara gjorde ett håvande från mitt stora kar och där finns dessa BM. Men större under har ju skett förr, hörde talas om någon för länge sedan som kunde gå på vatten;).

Ja den killen är ju rätt känd....:D Men jag tror nog DU har rätt i att det är "BM", även om det är "fel" namn på en fläckig molly.....:p:);):D men DET skall vi inte haka upp oss på.....;)
#50 - 8 februari 2008 22:50
De kommer från Black molly och flertalet av ynglen är helsvarta därav mitt namn på mina mollysar, sedan om de är helsvarta eller prickiga bryr jag mig inte så mycket om.
Det roliga är att de blir svartare och svartare ju äldre de blir och det är inte många som behåller prickigheten när de blivit stora.
#51 - 9 februari 2008 11:13
Det är inte så illa att det är en korsning mellan guppy och molly då? Det förekommer visst, vad jag har förstått. Fläckiga mollys brukar väl ha fläckarna mer jämnt fördelade, och inte helsvart bakkropp?
#52 - 9 februari 2008 13:03
tummen skrev:
Nu börjar du allt bli trött verkar det som: PLATY???? [COLOR=Blue][SIZE=4]Molly[/SIZE][/COLOR] pratar vi ju om.....

Det var inte så att det smet med några minismå yngel med sista leveransen då? [:o] För jag har själv sett dessa MOLLY hemma hos Ansjo och jag vet också att dessa yngel brukar gömma sig nere vid botten i början....men vi får väl se.....när de växt lite till alltså....och jag ser fram emot en bra bild som du sagt/lovat....;):D:p God natt!

Ja, MOLLY såklart! Risgrynsgröt i skallen...[:o]
#53 - 9 februari 2008 13:50
Då har jag försökt att knäppa ett par kort - och det är ju fan vad svårt det är att få till ett hyfsat kort. Den här är ganska spräcklig och ju mer jag tittar på bilderna så lutar jag själv åt att dessa är Mollys.
Men ni får avgöra!
För min egen del spelar det inte någon roll, är det mollyhonor så får jag bara skaffa mig ett par pojkar också!:)
#54 - 9 februari 2008 15:02
De som säger något annat än molly kommer jag att dissa hela veckan lång:p!
Molly och guppy korsar sig knappast frivilligt;).
#55 - 9 februari 2008 15:07
ansjo skrev:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Å det är väl lite svårt att få dom att korsa sig med tvång:p[/COLOR][/FONT]
#56 - 9 februari 2008 15:09
Jepp, så då hänger nog de flesta med på att det inte blir någon korsning den vägen:p....
Men har du förresten provat;)?
#57 - 9 februari 2008 15:10
ansjo skrev:

Men har du förresten provat;)?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Med tvång :confused: Nädu, inte är jag så våldsam eller :p[/COLOR][/FONT]
#58 - 9 februari 2008 15:21
Kollade in mina Black Mollys för att jämföra med ditt kort. Döm om min förvåning när det simmar omkring upp mot femtio yngel i burken:eek: det fanns inga i morse innan jag åkte till stan.

Att två honor skulle kunna producera så många yngel på så kort tid trodde jag inte[:-129]

Snack om att Jullarna har haft fest förut när de fött yngel[:-36]

Så nu har man helt plötsligt 50 firrar, istället för tre, för att skola in akvariet till Schakbräderna[:-99]
#59 - 9 februari 2008 16:44
MaxB skrev:
Då har jag försökt att knäppa ett par kort - och det är ju fan vad svårt det är att få till ett hyfsat kort. Den här är ganska spräcklig och ju mer jag tittar på bilderna så lutar jag själv åt att dessa är Mollys.

Men ni får avgöra!

För min egen del spelar det inte någon roll, är det mollyhonor så får jag bara skaffa mig ett par pojkar också!:)

Det är helt klart Black Molly, tror till och med att medlemmarna i Black Ingvars hade klarat av att skilja på guppy och molly ;)
#60 - 9 februari 2008 19:00
Ja, som sagt, jag har aldrig haft någon av dessa fiskar förr och är med andra ord helt rudis på dessa...[:o]

Så, då kan vi döda av den här tråden - och jag kan vara glad åt lite Mollys i karet!
Bilagor:
#61 - 9 februari 2008 20:47
Guy Palm skrev:
Det är helt klart Black Molly, tror till och med att medlemmarna i Black Ingvars hade klarat av att skilja på guppy och molly ;)

Jag mejlade över bilder till killarna i Black Ingvars. Tengby hade bara ett svar; Good Golly Miss Molly...:)
#62 - 9 februari 2008 21:22
Amen du är la för go:D
#63 - 9 februari 2008 22:10
ansjo skrev:
De som säger något annat än molly kommer jag att dissa hela veckan lång:p!

Jag har läst på ett annat ställe att de kan korsa sig. Tror nog t.o.m att det har förekommit konstigare korsningar än så, de är ju trots allt samma släkte. Har för mig att guppyhanar kan försöka para sig med andra arter som parar sig med gonopodium.
#64 - 9 februari 2008 23:09
Mats!

Acceptera at du har fått en fisksoppa av Ansjo:) Läs på om levandefödare och avsluta denn tråd;)

Du är på väg in i halv tre soppan:p
#65 - 10 februari 2008 06:13
Micke_A skrev:
Jag har läst på ett annat ställe att de kan korsa sig. Tror nog t.o.m att det har förekommit konstigare korsningar än så, de är ju trots allt samma släkte. Har för mig att guppyhanar kan försöka para sig med andra arter som parar sig med gonopodium.

Vill gärna se bilder på dessa korsningar eller annat bevis på att det har förekommit. Tror inte heller att det är möjligt.
#66 - 10 februari 2008 06:45
Micke_A skrev:

Guppyhanar kan korsa sig med mollyhonor, avkomman blir tydligen enbart hanar som inte är fertila.
#67 - 10 februari 2008 11:29
c90368 skrev:
Mats!

Acceptera at du har fått en fisksoppa av Ansjo:) Läs på om levandefödare och avsluta denn tråd;)

Du är på väg in i halv tre soppan:p

Ja, jag accepterar så gärna så. Fiskarna i Endlersgruppen som jag fått av Ansjo är helt underbart fina och dom blir bara fler och fler. Till de "nytillkomna" Mollyhonorna (om det är honor allihop) skaffar jag bara ett par käcka grabbar så får de hålla på där så som Endlersarna har gjort.
#68 - 10 februari 2008 20:28
Micke_A skrev:

Visst, men om det finns "rätt" hanar som parar sig med den honan så överlagrar dessa "rätta"spermier de som är "fel", alltså gallrar naturen bort felparningarna om man säger så.;):D

Det blir en helt annan sak om du skulle sätta ihop en jungfruBM-hona med en pilsk liten Endlerhane, DÅ kunde du MÖJLIGEN få fram hybrider, men det är inte så himla säkert att de skulle bli så långlivade att de hann växa upp till vuxen storlek. Troligen skulle de då också ändå vara sterila.....[:o]
#69 - 10 februari 2008 20:30
MaxB skrev:
Ja, jag accepterar så gärna så. Fiskarna i Endlersgruppen som jag fått av Ansjo är helt underbart fina och dom blir bara fler och fler. Till de "nytillkomna" Mollyhonorna (om det är honor allihop) skaffar jag bara ett par käcka grabbar så får de hålla på där så som Endlersarna har gjort.

Skulle tro att det kommer fram hanar bland ynglen också så småningom, men annars kan du säkert få hanar av Ansjo eller vad tror du??:D
#70 - 7 april 2008 18:22
tummen skrev:
Skulle tro att det kommer fram hanar bland ynglen också så småningom, men annars kan du säkert få hanar av Ansjo eller vad tror du??:D

Njaaae, alla de Mollys som kom från Ansjo visade sig vara honor. Jag var nere i z-shopen idag och levererade 30-40 Julidochromis Marlieri-yngel. Jag var nere i "odlingskällaren" och installerade ynglen och fick syn på några kar med mycket fina, grönskimrande/svarta Mollys - och även några väldigt fina guld/röda, där det bl.a. var en hane som var grön och randig på framkroppen och helt orange på bak-kroppen. Jag fick lite grön/silver/svart-melerade och även de här orange/röda + hanen som var grönrandig med mig hem i en påse.
På filmsnutten (för det är omöjligt för mig att bra bilder på dessa) så skymtar de flesta fram - den grön/oranga hanen syns lite kort i slutet - jag skall försöka få till en bra bild på den killen, han är väldigt grann!:)

(kolla in Endlershanen som "jagar" den ene röda hanen i början - och skrapljuden som hörs är kameran som gliiiider fram på rutan)

" target="_blank">
Bilagor:
#71 - 7 april 2008 18:49
Jag tycker nog det ser ut som en platy jag..... På filmen här ovan alltså...

Apropå att få fisk av ansjo så får man vänta sig vad som helst... ;-) Jag fick oxå Endlers av honom & i samma påse fick jag med Black Molly & WPräka.... :-)

Mvh Eva
#72 - 7 april 2008 19:30
Ja, ålrajt - då är det platy då:)... men dom är goa också!
Bilagor:
#73 - 7 april 2008 21:10
EvaPeva skrev:
Jag tycker nog det ser ut som en platy jag..... På filmen här ovan alltså...

Apropå att få fisk av ansjo så får man vänta sig vad som helst... ;-) Jag fick oxå Endlers av honom & i samma påse fick jag med Black Molly & WPräka.... :-)

Mvh Eva
Jaja, allt kan hända i Varberg;)!
#74 - 7 april 2008 21:45
Ja, det händer i varberg!
Jag måste ju ändå säga detta; jag kan ju inte ett skit om de här levandefödarna, men måste säga att de är för jädra fina - är det nu Platys jag tagit hem, som EvaPeva säger - så går jag ner imorgon och håvar upp en påse Black Mollys också (för det stod det på karet att det var) så har jag ju snart alla varianter i karet... (för säkerhets skull).

Btw, det gick ena jädra granna grönrandiga svärdbärare där också... kanske lika bra att ta hem några sådana också...:p
#75 - 7 april 2008 21:48
Och visst var det en platy med en pilsk Endlerhanne efter sig:p, så snart kanske du har Plendlers i karet med;)!
#76 - 7 april 2008 22:29
Hahaha:D Ja, nu satsar jag på Bärdsvärare, Gundlers Eppy, Mock Blally och Andian Plity. Har även funderingar på korsningarna Pluppy och Gaty, eller Golly och Muppy... och när det blir yngel av dessa kanske man kan få till några Block Mally och Svendlers Ärdbärare...:p
#77 - 7 april 2008 23:25
MaxB skrev:
Hahaha:D Ja, nu satsar jag på Bärdsvärare, Gundlers Eppy, Mock Blally och Andian Plity. Har även funderingar på korsningarna Pluppy och Gaty, eller Golly och Muppy... och när det blir yngel av dessa kanske man kan få till några Block Mally och Svendlers Ärdbärare...:p

:D:p+många fler gapskratt!
#78 - 8 april 2008 06:04
Hahaha, nu fick jag dagens dos av skratt såhär på morgonen.
Ni e ena för roliga gossar! ;-)

/Eva
#79 - 8 april 2008 08:01
Ja, det är kul att vränga runt orden lite:) Tvådelade namn blir ju jätteskojiga om man byter begynnelsebokstav eller begynnelsestavelserna. T.ex. Kjell Fohrman, kan då bli; Fjell Kohrman (just Fjell blir ju kul om man säger det högt - speciellt i ett fiskforum:p). Byter man begynnelsestavelser blir det; Foll Kjehrman. Och så där kan man hålla på...
Maträtter är ju skojiga också, t.ex Kokta Kräftor blir om man vänder på stavelserna; Kräkta Koftor. Panerad Skädda (kan även stavas Skedda) blir; Skenerad Padda - säger man det högt låter det som; Generad Padda.

Men för att åter knyta an till tråden; Jag har ju uppenbara bekymmer att se skillnad på Platy, Molly o.s.v. på grund av att jag aldrig har haft dessa fiskar förut - men jag lär mig allt snabbare och nu är det ju glasklart att det är Platy jag fick hem. Jag skall gå och hämta några fina Black Molly idag - och det åker nog med ett par av de där grönskimrande Svärdbärarna också. Faktum är att jag tycker dessa fiskar är riktigt fina att titta på!

/Brats Myzell ... eller Bryts Mazell:)
#80 - 8 april 2008 08:14
Jo, ordförvrängning kan vara väldans skojsamt! :D

Du & jag har i princip samma problem, du har ingen koll på levandefödare & har aldrig haft medan jag har haft dom allra mest & jag har ingen koll på tanginyka (stavning [:o]) medan du har stenkoll på dom. :p

Jag ska ge mig in bland prinsessor & du har precis gett dig in på levandefödare. Länns som att vi kan ha utbyte av varann :D

/Eva
#81 - 8 april 2008 09:01
EvaPeva skrev:
Jo, ordförvrängning kan vara väldans skojsamt! :D

Du & jag har i princip samma problem, du har ingen koll på levandefödare & har aldrig haft medan jag har haft dom allra mest & jag har ingen koll på tanginyka (stavning [:o]) medan du har stenkoll på dom. :p

Jag ska ge mig in bland prinsessor & du har precis gett dig in på levandefödare. Länns som att vi kan ha utbyte av varann :D

/Eva

Det är klart som Sparvkod :) att vi skall utbyta fiskerfarenheter! Är det något du undrar över när det gäller Tanganyika så skall jag svara så gott jag kan - och vice versa! Vi kan ju PM:a om det blir spörsmål som inte klaras ut i div. trådar.
#82 - 8 april 2008 09:59
Låter toppen! :-)

Jag kommer nog höra av mig ialla fall...

/Eva

Annons