Svart-vit Catfish??

#1 - 4 januari 2009 10:44
[FONT=Arial]Hej. Är det någon här som har en sådan "Svart-vit Catfish"?[/FONT]
[FONT=Arial]Köpte den för några veckor sedan på [/FONT][FONT=Arial]http://www.tropakvariefiskimport.com/[/FONT][FONT=Arial] i Göteborg. En ny art av vad jag förstod.[/FONT]
[FONT=Arial]Har just satt upp mitt nya 375 liters som än så länge bara har cyklas in med ett urval av mina fiskar. - 3 guldfisk comet, 20 neontetror, en liten pleco L-001,en liten chokladmal, en liten synodontis polli samt en styck av denna nya art "Svart-vit Catfish". [/FONT]

[FONT=Arial]Någon ÄTER på mina comets stjärtfenor![/FONT]

[FONT=Arial]-Samtliga av malarna är nattktiva. Studerade dessutom akvariet under lång tid med lampan släckt. Inget ont hände. Men på morgonen var fenorna ändå än mer söndertrasade.[/FONT]

[FONT=Arial]Alla utom Svart-vit Catfish har förr levt ihop i mitt mindre kar. Inga problem. Jag tippar alltså på att det är Svart-vit Catfish som skadar dem. Men bara när det är kålsvart???[/FONT]

[FONT=Arial]Den är ca 10 cm (kan bli 20) ser lite ut som en eldstjärt i kroppsform, men med ett platt huvud. Helsvart med några långa vita spröt fram vid munnen. Munnen ser ungefär ut som ett avlångt orange streck. Jätegullig fisk. Eller? Någon som har några erfarenheter av denna mal? Hittar ingen info på Internet. Har inte dess latinska namn. Vill inte flytta den...helst.[/FONT]
[FONT=Arial]Försökte ta ca 50 bilder. Den bästa blev så här kass ändå: http://www.mylifestyle.se/svartvitcatfish.jpg[/FONT]
[FONT=Arial]Den är snabbare än synden...[/FONT]

[FONT=Arial]//Karin[/FONT]
#2 - 5 januari 2009 23:41
Rätt taskig bild tyvärr:-)
På din beskrivning så kan det vara Hemibagrus wyckii eller någon annan närbesläktad art.
De flesta av dom är rovgiriga nattaktiva malar. Har tyvärr ingen bild, men sök på planet catfish och kolla själv.'

MVH Stefan
#3 - 19 januari 2009 13:11
Tack! ;-) Jäkligt lik. Men enligt "lappen" i butiken skulle den bli max 20 cm....MEN -
Butiksägaren har precis upplyst mig om att det är en helt ny framodlad art som inte fått något latinskt namn än. Så vem vet. Än så länge verkar den rätt skygg samt att den äter upp hela pleco wafers på en gång. Tror inte längre att det var den som "åt upp" fiskrnas fenor då jag inte sett en enda attack då de nu har varit praktiskt taget PÅ malen utan att den rört dess fenor (som börjat läka ihop) måste varit något parasitangrepp...den skulle vara fredlig men fiskar är ju liksom vi människor - olika.
#4 - 19 januari 2009 20:39
Hej Karin HAHA

Tråkigt att höra om de skadade fiskarna!
Hoppas det går bra med de andra fiskarna :)
#5 - 27 januari 2009 01:40
Svart-vit catfish som skulle vara "snäll" enligt handlaren (och funka med slöjisar) har en jaktteknik som är helt sjuk:
Han försöker alltså DRA ner de små slöjstjärtarna i fenorna i ett hål & käka upp dem! En försvann spårlös härom dagen samt att jag en morgon lyckades rädda min andra lilla slöjis då jag såg rovfisken dra ner den i ett hål...
Trodde det var fenröta så jag har behandlat alla slöjstjärtarna i onödan. Boven var min snälla, fedliga ROVMAL!!!!!!!
Det lustiga är att fiskarna kan simma med deras fina slöjor rakt i ansiktet på mina två rovmalar dagtid utan att något händer. Därför blev jag lite lurad.
Måste flytta dem till ciklidkaret, tror jag. Dessvärre är de sydamerikanska (guldsöm, Jack D & zebra) inte så stora än. Kattfiskarna är ca 15 cm så de är inga jättar de heller (blir ca 20 cm) men jag vet inte hur jag ska göra. Inga fler får stryka med nu.
Kan heller inte få tag på dem utan att plocka ner 400 liter kar. De gömmer sig & är snabba som satan. Åhhh
Men visst, söta är de. Ser ut som Ernie i Sesam. Platt käft. Rovkäft alltså. :(

Annons