Svart tyg som bakgrund.

#1 - 14 november 2005 10:35
Jag gillar inte sådana där bildbakgrunder. Det ser så amatörmässigt ut och det tar för mycket uppmärksamhet från akvariet i övrigt tycker jag. Jag funderar på om det inte skulle bli bra med att ha helt svart tyg. Jag har ...öh... colgrus eller vad det heter svart grus i vilket fall som. Jag tänkte även det att om man har svart tyg så kan man kanske ha en lampa bakom så att mellanrummen i trådarna i tygegt ser ut som små stjärnor... Jag vet inte det kanske ser förjävligt ut men det är en tanke bara. Är det någon som har haft tyg? Såg/ser det bra ut?
#2 - 14 november 2005 10:51
Tanken är att göra bakrutan svart tippar jag?
Detdär med lampa bakom tyget tror jag mest ser knepigt ut, men prova gärna :)

Annars kan du ju köpa solskyddsfilm på t.ex. biltema och sätta den på bakrutan för att tona ner rutan. Tror nog att det blir snyggare än ett tyg.
#3 - 14 november 2005 12:06
Använd skyddspapp(samma som används när man målar väggar o.s.v)Klipp till den med de mått du har på akvariet och lägg till 10 cm på bredden och höjden,skrynkla det som fan,räta ut det och måla efter önskemål!!
#4 - 14 november 2005 12:29
tyg är bra om man ska fota, det är en ganska matt jusste yta som gör sig bra på bild. men det kan se lite "fattigt" ut irl. Man ser maskorna eller strukturen. Det där med lampan bakom tror jag inte är nån hit. Men som ovan nämt, testa gärna. Läg upp en bild på resultatet!
#5 - 14 november 2005 15:30
Jag kör med a) ett svart sammetspapper b) ett matt svart papper. Båda är lika bra tycker jag. Kostar typ 20 kr....
PatrikMalmo
#6 - 14 november 2005 16:15
Jag kör med svart tyg bakom flera av mina kar, och det trivs jag med. Har ofta ljuset i framkant, så bakrutan/bakgrunden blir just rätt svart. Tyg med lampor bakom har jag dock inte testat - klurar på om det kan bli lite varmt?

Annars är tipset med skyddspapp inte alls dumt. Går att få en förvånansvärt snygg bakgrund genom att skrynkla ihop/räta ut som beskrivs ovan - målar man den sen med sprayfärg, mörkare från ena hållet och ljusare från andra hållet så blir det mycket levande. :)

Hilsen,

P
#7 - 14 november 2005 22:18
Svart sopsäck är både billigt, enkelt och bra om man inte brukar skrapa alger på bakrutan. Det är bara första månaden som man får reflexer, sedan växer en tunn film alger på bakrutan som tar bort reflexerna.
#8 - 15 november 2005 11:50
[QUOTE=dgqlof]Svart sopsäck är både billigt, enkelt och bra om man inte brukar skrapa alger på bakrutan. Det är bara första månaden som man får reflexer, sedan växer en tunn film alger på bakrutan som tar bort reflexerna.[/QUOTE]
Annars e ju jutesäckar oxå ganska snyggt!!!;)
Lucas_no1
#9 - 15 november 2005 20:36
Och svarta ihopprasslade sopsäckar! :-)
#10 - 15 november 2005 20:39
använd inte begagnade sopsäckar :rolleyes:

satte dit en som va lite småskitig för att se hur det såg ut och såg bra ut men skulle bytas mot ren fin oanvänd, var tanken för 3-4 månader sen

Annons