svart skiffer

#1 - 17 november 2003 19:38
har hört att en del skiffer innehåller metaller och grejer som kan vara farligt för fiskarna, har malawi ciklider, och tänkte skaffa lite skiffer (svart)
men om man köper det i akvariebutiker kan det väll inte vara några problem eller???
#2 - 17 november 2003 20:28
om du köper på akvariebutik så ska de inte va nån fara med fråga för säkerhetens skull
#3 - 17 november 2003 20:38
om du rispar skiffret så ska det vara vitt, då är det lerskiffer. är det ett rött streck är det alunskiffer o bör ej stoppas i karet
#4 - 18 november 2003 07:15
Jag har för mig att det också är så att skiffer innehåller ämnen som kan ge en oljehinna på vattnet.
#5 - 18 november 2003 12:07
Ursprungligen skickat av Eric

Jag har för mig att det också är så att skiffer innehåller ämnen som kan ge en oljehinna på vattnet.

Nu sa du något som fick mig intresserad..

Mitt akvarie får en "oljehinna".. har en Kampfisk.. Är det han ELLER är det stenen som gör det?
Har en röd grus/sten/sand. (dekor) men det försvann när jag fick i en pump..
Skumt..
#6 - 19 november 2003 17:39
Ursprungligen skickat av e_cat

[quote]Ursprungligen skickat av Eric

Nu sa du något som fick mig intresserad..

Mitt akvarie får en "oljehinna".. har en Kampfisk.. Är det han ELLER är det stenen som gör det?
Har en röd grus/sten/sand. (dekor) men det försvann när jag fick i en pump..
Skumt..
[/quote]

Oljehinnan brukar ofta försvinna när man får lite rörelse på ytvattnet. Det behöver inte vara skiffret som orsakar oljehinnan, fodret kan också vara boven. Har märkt att det blir mer skit på ytan när man matar med frysfoder än med flingor. Räkor innehåller ju en hel del fett.
#7 - 20 november 2003 06:41
I beg to differ...... skulle räkor innehålla fett?, är det kanske därför som viktväktare får äta hur mycket räkor som helst. Nej Ulla... där får du nog tänka om, iallafall när det gäller att räkor skulle vara en feta. Däremot så kan det ju vara annat i kosten eller räkorna som ger en hinna på vattnet.

Nu tillbaks till ämnet. Jag pratade med en kompis som pluggar till geolog och han sa att skiffer som bekant är en sammanpressad "oljig" bergart och när den bildas så är det mycket andra ämnen som lagras i skiffret som sedan lossgörs när man bryter upp skiffret. Dessa två saker kan ge en hinna på ytan.

//Eric
#8 - 20 november 2003 07:52
finns nog rätt mycket som kan leda till hinna.. Jag hade några växter och lite grus i en bunke 1 vecka medan jag väntade på ett akvarium. Det blev en hinna i bunken. Där var det varken räkor, fiskmat, skiffer elller nåt sånt. Endast växter, grus o vatten.
Så det finns nog mer än det som kan leda till det.

Tror mycket har att göra med för lite rörelse i vattnet. Kan ju gott o väl vara så att ämnena lägger sig på ytan när de inte vispas runt.
Skulle tro att det finns lite utomstående faktorer oxå.

Annons