Svart silikon, fabrikslimmade, ä de bra kar?

HazelCR
#1 - 26 maj 2007 05:21
Jag har ett 165 liters helglas med svart silikon. Karet är inte tätt. Jag har försökt laga smygläckaget en gång, men utan framgång. Jag ska naturligtvis p´åt igen, men ..............

........kan det vara så att dessa kar är sämre än andra, iom att det ser ut att vara väldigt lite silkon? Allt silikon är väl i princip bortskuret, utom det som sitter mellan själva glasen. Man lämnar inte myckert svart kvar.
Gör detta att de blir lite mindre hållfasta för t.ex. transporter än kar med transparent silikon, där man lämnar mer silikon kvar på insidan av karen?

Ska man helt enkelt försöka undvika dessa helglaskar med svart silikon?
#2 - 26 maj 2007 06:57
Hur gammalt är ditt kar och vart köpte du det?

Köpte mitt helglaskar med svart silikon på Hornbach. De ger garanti, men jag har inte behövt använda mig utav den då jag är jättenojd med mitt kar.
#3 - 26 maj 2007 21:48
HazelCR skrev:
Jag har ett 165 liters helglas med svart silikon. Karet är inte tätt. Jag har försökt laga smygläckaget en gång, men utan framgång. Jag ska naturligtvis p´åt igen, men ..............

........kan det vara så att dessa kar är sämre än andra, iom att det ser ut att vara väldigt lite silkon? Allt silikon är väl i princip bortskuret, utom det som sitter mellan själva glasen. Man lämnar inte myckert svart kvar.

Gör detta att de blir lite mindre hållfasta för t.ex. transporter än kar med transparent silikon, där man lämnar mer silikon kvar på insidan av karen?

Ska man helt enkelt försöka undvika dessa helglaskar med svart silikon?

jag tycker man får kolla på karet om man tycker det é bra siliconat eller inte, jag har själv gjort ett par kar, med så lite silicon som möjligt, men dom jag sett ute färdiga har massor av silikon...(svart)
HazelCR
#4 - 27 maj 2007 07:32
Plejaderna skrev:
Hur gammalt är ditt kar och vart köpte du det?

Köpte mitt helglaskar med svart silikon på Hornbach. De ger garanti, men jag har inte behövt använda mig utav den då jag är jättenojd med mitt kar.

Jag har köpt det beg. Åldern har jag inte koll på, men troligtvis inte särskilt gammalt. Skicket är mycket bra för att vara ett beg. kar, förutom att jag troligtvis orsakat läckaget vid transporten. :)
HazelCR
#5 - 27 maj 2007 07:36
jag tycker man får kolla på karet om man tycker det é bra siliconat eller inte, jag har själv gjort ett par kar, med så lite silicon som möjligt, men dom jag sett ute färdiga har massor av silikon...(svart)

Karet "ser" bra ut, inget att reagera på. Karet var dessutom igång, då jag åkte iväg och köpte det.

Min fundering är, blir karen mer transportkänsliga, om all silikon utanför glasskarvarna skärs bort?

Svårt att sia om, jag får iaf silkona om karet invändigt nedtill.

Annons