svart silicon

#1 - 4 oktober 2004 14:02
Hej är det ngn som vet vilken butikskedla som har svart akvariesilicon???
#2 - 4 oktober 2004 14:18
Beijers bygghandel har "Sikasil E" den finns i svart. Är endast den genomskinliga som det står på tuben att den är för akvarium, men enligt Sika så är det bara förgen som skiljer.
#3 - 4 oktober 2004 14:38
Använd absolut inte annan silikon än det som nämns vara ämnat för akvarier.

Sikasil-E är ämnat för akvarier...vad har den svarta silikonen för namn? Det finns en Sikasil-E som är vit och den är antimögelbehandlad, vilket är skadligt för akvariefiskar. Den transparenta Sikasil-E (syns på pipen vad den är) är ämnad för akvariebruk och har därför inte antimögelbehandlats.
#4 - 4 oktober 2004 14:44
Den svarta heter också "Sikasil E"
Sikasil E finns i genomskinlig, vit, svart, brun och kanske någon mer färg.
Alla är ämnade för glas.
Den vita inehåller antimögelmedel. Den genomskinliga står det på tuben att den funkar till akvarium.
Jag har pratat med Sika och fått reda på att förutom den vita, så är det samma sak i tuberna förutom färgen.

Finns en seriös akvarieaffär i Västerås som säljer den svart Sikasil E
#5 - 4 oktober 2004 15:43
Jag måste säga att man blir rätt besviken på vissa företag, i detta fallet Sika...som inte har uppdaterat produktinfon så man ser att de har denna silikon i olika färger. Det nämns enbart om vit eller transparent.

www.sika.se
#6 - 4 oktober 2004 16:18
Finns det några andra ställen än beijers som har denna produkten? eller finns det andra fabrikat som är svarta och likvärdiga?
#7 - 4 oktober 2004 16:20
Är det någon från helsingborg som vet vart det säljs svart akvariesilicon??
#8 - 4 oktober 2004 16:28
kolla med din arken butik dyra men då får du rätt dom brukar ha det i sitt sortiment
#9 - 4 oktober 2004 16:28
Du kan alltid leta hos akvarieaffärerna, dom kan ha, eller borde kunna ta hem, svart akvariesilikon. Var dock beredd på att det då är just ett akvariesilikon som kostar därefter. Jag skulle tro att det rör sig om 100kr och uppåt.
#10 - 4 oktober 2004 16:31
Ursprungligen skickat av Tricella

Jag måste säga att man blir rätt besviken på vissa företag, i detta fallet Sika...som inte har uppdaterat produktinfon så man ser att de har denna silikon i olika färger. Det nämns enbart om vit eller transparent.

www.sika.se

http://www.sika.se/download/files/231/Sikasil-E+PB.PDF
Här framgår det att det finns: Vit (antimögelbehandlad), grå, svart, brun, transparent ;)
#11 - 4 oktober 2004 16:58
Men...hm...jag har tydligen fått fel på synen. Tack för tillrättavisningen![:D]

Annons