Svart sand giftig/farlig för räkor?

#1 - 10 april 2008 18:54
Hej.. har svart sand här hemma.
Nu ska jag ju starta igång ännu ett räkkar som mina gula ska få bo i .. har läst nånstans att svart sand inte skulle var bra för räkor men nu hittar jag inte det igen.

Försöker komma ihåg vad sanden heter men jag ser bara påsen framför mig.. köpte hos mitt zoo och köpte samtidigt blå sand.. som ser blank ut samma stl på sanden och denna svarta är också en aning blank.
Nån som kan mer än jag? :confused:

Skulle vilja se påsen så jag har sökt på internet men hittar inget. Tror de flesta zooloiska har den vad jag sett. Finns i många färger blå, röd, vit, svart mfl.

Eliza
#2 - 10 april 2008 18:58
Jag har blå grus hos mina räkor. Den ser lite metallisk ut, liksom. Kan inte påstå att räkorna verkar må dåligt av det, men crystal-yngel överlever inte där. Sen om det beror på sanden eller annat har jag ingen aning om.
Bilagor:
#3 - 10 april 2008 19:00
maria_ skrev:
Jag har blå grus hos mina räkor. Den ser lite metallisk ut, liksom. Kan inte påstå att räkorna verkar må dåligt av det, men crystal-yngel överlever inte där. Sen om det beror på sanden eller annat har jag ingen aning om.

Då har vi nog kanske samma blåa grus.. var det i en 5L påse?
#4 - 10 april 2008 19:02
Jag har ingen aning faktiskt, det var så längesen jag köpte den. :)
#5 - 10 april 2008 19:03
Hur är det med blästersilikat och räkor?
Har vad jag tror är sådant iallafall, funderar på om det är värt att testa till räkorna?
#6 - 11 april 2008 03:18
Jag har kört svart aluminiumsilikat / blästersilikat av märket Råda till mina körsbärsräkor i flera månader. De lever.

Min sand är så pass finkornig att den lägger sig på vattnets ytspänning.
#7 - 11 april 2008 08:50
Chessman, hittade blå grus som ser ut exakt som min: http://www.tradera.com/Bla_akvariesten_1_5_kg-auktion-62554832
#8 - 11 april 2008 09:57
Funderar på mörkare grus jag med.
Har en/ett cocoon 18L med enbart javamossa, liten rot och sedan White Pearls.
Nu är akvariet för ljust, mörkare sand skulle nog få räkorna att synas bättre skulle jag tro..
Bilagor:
#10 - 12 april 2008 05:40
Whistler84 skrev:
Jag har kört svart aluminiumsilikat / blästersilikat av märket Råda till mina körsbärsräkor i flera månader. De lever.

Min sand är så pass finkornig att den lägger sig på vattnets ytspänning.

Känner igen beskrivningen till den sanden, men min hade små vassa, som nålar, saker i och räkorna jag hade dog bara nån dag efter att dom fått denna. Även malarna dog en efter en...
#11 - 12 april 2008 07:40
Jag har haft ett kar med svart blästersilikat som såldes som svart råda sand. Den blev efterhand alldeles för kompakt och det bildades sumpgas i botten. Räkorna klarde sig ett tag med dog en efter en inom några månader.
Mitt råd är att aldrig använda någon sand som innehåller någon metall eller silikat eftersom räkorna är känsliga mot sånt.
#12 - 12 april 2008 08:27
Precis vad jag misstänkte...
Denna sand är köpt i akvarieaffär, i omärkt påse som jag antar att dom packat själva... det lär väl vara blästersilikat då, så då får den åka ut.
Bilagor:
#13 - 12 april 2008 14:44
Men jag var i Zoobutiken idag och fick råde att INTE ha svart eller för mörk botten till räkor.
Det stressar dom tydligen.
#14 - 12 april 2008 15:37
Tömde ur mitt räkkar idag, hade svart sand i det karet och sanden var mycket hård! fick typ hacka loss den, nu tänker jag ha biltemas blästersand. Någon som har det i sitt?
#15 - 13 april 2008 10:31
Men sådan sand då? Quartz? Hur är den mot räkor?
#16 - 13 april 2008 13:45
Jenny054 skrev:
Men sådan sand då? Quartz? Hur är den mot räkor?

Den har jag i mitt 190L kar och även den vita sanden av samma slag. Och ensligt akvarielagret så ska den var den bästa svarta sanden nuläget.
Vart hittade du den?:)
#17 - 13 april 2008 15:12
Jenny054 skrev:
Men jag var i Zoobutiken idag och fick råde att INTE ha svart eller för mörk botten till räkor.

Det stressar dom tydligen.

Jag är helt övertygad om att det är helt fel. Absolut. När jag flyttade mina sämst färgade crystal från ett kar med engelsk sjösten till ett kar med svart grus så färgade de ut jättemycket och blev så fina att jag nästa tänkte flytta tillbaka dem!!! [:-174]
Tvärt om så tror jag att de blir stressade i ljus bakgrund, de har svårare att smälta in och blir därigenom bättre måltavla för rovdjur.

Jag tror att idealet skulle vara svart sand men absolut inget med metaller osv i... Men småkornigt och mörkt, så att inte maten åker ner i gruset utan räkorna kan gå och plocka utanpå..
Men det är ju inte bra om det bildas sumpgaser i sanden heller..
Jag har ett halv grovt, svart grus, 3-5 mm ungefär.. ;)
#18 - 13 april 2008 16:48
chessman skrev:
Den har jag i mitt 190L kar och även den vita sanden av samma slag. Och ensligt akvarielagret så ska den var den bästa svarta sanden nuläget.

Vart hittade du den?:)

Har inte ens öppnat påsen, men sanden är inte vass eller så då?
Jag hitta denna på min lokala akvariebutik för runt 50 spänn. :)
#19 - 13 april 2008 16:51
Katharina skrev:
Jag är helt övertygad om att det är helt fel. Absolut. När jag flyttade mina sämst färgade crystal från ett kar med engelsk sjösten till ett kar med svart grus så färgade de ut jättemycket och blev så fina att jag nästa tänkte flytta tillbaka dem!!! [:-174]

Tvärt om så tror jag att de blir stressade i ljus bakgrund, de har svårare att smälta in och blir därigenom bättre måltavla för rovdjur.

Konstigt det hur folk hör saker.
Han på min lokala zoobutik sa precis tvärtom..

En ljus räka smälter inte alls in lika bra i mörk botten som i en ljus osv.
Jag har Engelsk sjösten till samtliga kar och tycker det funkar bra ändå för mig.
Mina Red Cherry ynglar av sig som tokiga.
Däremot går det lite segare med mina Black och Red Crystals.
#20 - 13 april 2008 17:38
Jenny054 skrev:
Har inte ens öppnat påsen, men sanden är inte vass eller så då?

Jag hitta denna på min lokala akvariebutik för runt 50 spänn. :)

Nej den är inte vass.
#21 - 13 april 2008 22:00
miiaoo skrev:
Mitt råd är att aldrig använda någon sand som innehåller någon metall eller silikat eftersom räkorna är känsliga mot sånt.
Jadu, då blir det nog svårt att hitta en lämplig sand.
Vanlig sand är också ett slags silikat...
#22 - 13 april 2008 22:57
Det finns mycket fin sand att välja på.:)..Vi har svart (råda) från Arken till våra räkor * och sandsnäckor som vänder sanden.. Det funkar bra och räkornas (crystal red och white perl) färger syns bra mot det svarta... Så sanden funkar fint...Det finns bara ett minus...ALLA äppelsnäckor som jag lagt i har dött efter ett tag...? Mycket märkligt :confused::p
#23 - 14 april 2008 17:07
i mitt kar har jag svart blästercilikat från råda och alla typer av snäckor DÖR hoppas att mina räkor inte går samma öde till mötes!!!!! ska byta sand!!!!
men det är ju så vackert med svart sand.
#24 - 14 april 2008 17:17
classekoi skrev:
i mitt kar har jag svart blästercilikat från råda och alla typer av snäckor DÖR hoppas att mina räkor inte går samma öde till mötes!!!!! ska byta sand!!!!

men det är ju så vackert med svart sand.

Dör snäckorna så skulle jag plocka ur räkorna omedelbart.. Snäckor dör först, sen räkor och sen fisken...[:o]

Annons