svart sand

#1 - 20 januari 2009 01:55
kan man ha svart sand i ett malawi akvarium?spelanånroll färgen?
#2 - 20 januari 2009 02:30
Dom har ju inte svart sand i Malawi-sjön...men jag tror nog det skulle funka...Akvastabil har en shysst sand som ser ut som mini-skiffer fast det är inte vasst...det kan dom ju böka runt lite i också...
#3 - 20 januari 2009 02:51
tack for svaret
#4 - 20 januari 2009 08:55
Jag läste faktiskt någonstans att man kan ha mörkare sand för att framhäva deras fäger mer, men som Markus säger ovan så har de ju inte direkt svart sand i sjön..
#5 - 20 januari 2009 09:45
http://fisk.konstfuck.se/akvarium090116.jpg

svart sand i malawikar, går hur fint som helst!

det enda är att den finsa svarta sanden förmodligen är alluminiumsilikat och den tar snabbt död på sniglar och snäckor och förmodligen endel fiskar också. gör en sökning på "aluminiumsilikat" innan du bestämmer dig för vad du ska ha för sand. mina fiskar bryr sig dock itne ett dugg, utan har gått med den här sanden i flera år.
#6 - 20 januari 2009 16:43
malar och praktbotia klarar inte den sanden [:(!]
#7 - 20 januari 2009 19:53
Det var inte akvastabil som min svarta sand är ifrån...jag köpte den på Djurmagazinet i västerås. Men som sagt, det funkar...
#8 - 20 januari 2009 21:21
Markus1984 skrev:
Det var inte akvastabil som min svarta sand är ifrån...jag köpte den på Djurmagazinet i västerås. Men som sagt, det funkar...

Då är det antagligen den här sanden du har, Brukar vara den som djurmagasinet har. jag köpte min svarta sand där och det var av det märket.

http://www.zolux.com/index.php?page=1;1;4;29;156;346345&id_langue=en

Jag har även provat blästersilkat och upptäck, visst klarar sig fiskarna med det men det var inte direkt häslosamt för dom heller. Bytte sanden till zolux och fiskarna mår nu ännu bättre.

Så numera avråder jag från blästersilkat, förr var jag inte emot sanden men jag har nu bytt sida. så kolla noga så att sanden är naturlig och inte innehåller massa skräp.

Annons