Svart sand

#1 - 21 september 2007 23:16
Hade tänkt starta ett malawiakvarium på 450l, men det gick fort i affären fastnade för svartsand.Är det helt fel med svartsand i ett malawi? Lider fiskarna av det? Jag har varit inne och sett på många malawikar men inte sett några med svart sand. Nu är frigolitskivan i botten på plats , svarta sanden , några rödalavastenar och några vita stenar. Det ser väl okej ut men är inte riktigt säker ändå. Om det nu funkar tänkte jag köpa några fiskar gärna några sort tips och även om någon känner till en bra affär i närheten av Helsingborg. Mvh Paul
#2 - 22 september 2007 00:34
Nejnej, det är inga problem! Detta visste du säkert, men dom vill ha högt pH och du bör tillsätta bikarbonat eller en massa kalkstenar ifall du inte redan har högt pH i kranen.
#3 - 22 september 2007 05:28
Jag visste att de skulle överleva men inte om de skulle trivas. Hur mycket kalksten bör jag ha i karet? Jag skall köpa ett test idag och sökte på bikabonat här på zoopet och fick många bra tips. Tack för ditt tips. mvh Paul
#4 - 22 september 2007 07:34
jag har svart sand till mitt malawi kar. det fungerar utan problem...funderade själv tidigare ang om de inte trivs bättre med vit sand..men har läst tidigare om att det inte har så stor betydelse egentligen. Men hmm..är det bättre med vit sand ändå? som du undrade över om de trivs bättre?
#5 - 22 september 2007 09:45
Tack Lill Lena, det känns lite tryggare nu kör jag så det ryker med svart.
Maffia666
#6 - 22 september 2007 10:48
cola 788 skrev:
Hade tänkt starta ett malawiakvarium på 450l, men det gick fort i affären fastnade för svartsand.Är det helt fel med svartsand i ett malawi? Lider fiskarna av det? Jag har varit inne och sett på många malawikar men inte sett några med svart sand. Nu är frigolitskivan i botten på plats , svarta sanden , några rödalavastenar och några vita stenar. Det ser väl okej ut men är inte riktigt säker ändå. Om det nu funkar tänkte jag köpa några fiskar gärna några sort tips och även om någon känner till en bra affär i närheten av Helsingborg. Mvh Paul
Jag köpte själv sandlådesand på Bauhaus i Hyllinge för 39:- a 20kg, som jag använder till mina Malawi. Den är ljus och fin. Du har ju även Biltemas blästersand som är billig. Djurmagasinet på Familia Hyllinge har en del Malawi.
MVH maffia666
#7 - 22 september 2007 11:09
cola 788 skrev:
Jag visste att de skulle överleva men inte om de skulle trivas. Hur mycket kalksten bör jag ha i karet? Jag skall köpa ett test idag och sökte på bikabonat här på zoopet och fick många bra tips. Tack för ditt tips. mvh Paul

Gärna så mycket som möjligt. Om du inte gillar att kalkstenarna syns så kan du hugga sönder dom till 1-2 cm och lägga under sanden. Vissa hänger också en påse med krossad snäckskal i akvariumet. Det är också så att kalkstenarna slutar verka efter ett tag, något med att dom täcks med en biofilm eller nåt. Anledningen till att många har vit sand är för att den ofta är kalkhaltig. Men först så ska du testa pH:t i din kran, om det ligger på över 7,5 så är inget av detta nödvändigt. Det lättaste sättet att höja pH:t är ändå bikarbonat, som man lägger i vid varje vattenbyte. Då håller sig pH:t fast vid 8,2.
#8 - 22 september 2007 20:09
Tycker det är jäkligt fint med svart sand, har haft det själv fram tills nu, men jag tyckte det var lite mörkt i karet, så nu har det blivit vit korallsand, bilder finns här länk tyvärr är inte bilder dom bästa, men bättre kommer snart.
Däremot har jag märkt att firrarna färgar ut mer med svart sand, iaf mina demasoni, som nu ser lite bleka ut ibland.
#9 - 22 september 2007 20:28
Är det sant att växterna mår sämre av svart sand?
#10 - 22 september 2007 21:09
Skall titta i Hyllinge(Tack hade glömt att det har öppnat där),men först skall jag bli färdig med att kolla vattnet. Inga fiskar förrän jag är nöjd med vattnet och övriga akvariet, men sanden får vara svart nu. Tyckte det var snyggt med den vita korallsanden i ditt kar artifaction.Pinsamt jag har vit korallsand på vinden som jag skulle använda men man får många tokiga oplanerade infall i butiken ibland. Men det ser nog rätt hyffsat ut ändån med den svarta.Börjar vänja mig och intala mig att den är lysande.Demasoni blir kanske snyggare kanske köper sådana, behöver rätt många då va?
#11 - 22 september 2007 21:16
Vic skrev:
Gärna så mycket som möjligt. Om du inte gillar att kalkstenarna syns så kan du hugga sönder dom till 1-2 cm och lägga under sanden. Vissa hänger också en påse med krossad snäckskal i akvariumet. Det är också så att kalkstenarna slutar verka efter ett tag, något med att dom täcks med en biofilm eller nåt. Anledningen till att många har vit sand är för att den ofta är kalkhaltig. Men först så ska du testa pH:t i din kran, om det ligger på över 7,5 så är inget av detta nödvändigt. Det lättaste sättet att höja pH:t är ändå bikarbonat, som man lägger i vid varje vattenbyte. Då håller sig pH:t fast vid 8,2.

Tack för alla bra tips med vattnet, skall bara få tummarna ur och mäta om jag behöver deala med vattnet.Mvh Paul
#12 - 23 september 2007 08:48
Maffia666 skrev:
Jag köpte själv sandlådesand på Bauhaus i Hyllinge för 39:- a 20kg, som jag använder till mina Malawi. Den är ljus och fin.

MVH maffia666

Är den jobbig att tvätta ren? Är själv inne på att skaffa ljusare sand än Rådasanden jag har nu.
Maffia666
#13 - 23 september 2007 17:01
Pegrasus skrev:
Är den jobbig att tvätta ren? Är själv inne på att skaffa ljusare sand än Rådasanden jag har nu.
Jag sköljde igenom den en gång typ, det står på förpackningen att den är tvättad och torkad. Men det dammade lite om den så jag skölje bort dammet. Om du menade att tvätta sen den kommit i karet så vet jag inte efter som jag aldrig gjort det, har användt den ca 1 år. Påminer om havssand jag hämtade ute vid havet en gång, men havssanden var jobbig att få ren från skräp. Så råkade jag "snubbla" över sanden på Bauhaus när jag skulle köpa något annat .
#14 - 24 september 2007 06:09
Jag hade 7.5 men har gjort ett vatten byte och tillsatt bikarbonat och fick upp ph värdet till 8.Lysande tack för hjälpen Vic.Nu känns det dags för fiskar och har nu startat en ny tråd på forumet om malwiciklider, tacksam för all hjälp.

Annons