Jag köpte själv sandlådesand på Bauhaus i Hyllinge för 39:- a 20kg, som jag använder till mina Malawi. Den är ljus och fin. Du har ju även Biltemas blästersand som är billig. Djurmagasinet på Familia Hyllinge har en del Malawi.cola 788 skrev:Hade tänkt starta ett malawiakvarium på 450l, men det gick fort i affären fastnade för svartsand.Är det helt fel med svartsand i ett malawi? Lider fiskarna av det? Jag har varit inne och sett på många malawikar men inte sett några med svart sand. Nu är frigolitskivan i botten på plats , svarta sanden , några rödalavastenar och några vita stenar. Det ser väl okej ut men är inte riktigt säker ändå. Om det nu funkar tänkte jag köpa några fiskar gärna några sort tips och även om någon känner till en bra affär i närheten av Helsingborg. Mvh Paul
cola 788 skrev:Jag visste att de skulle överleva men inte om de skulle trivas. Hur mycket kalksten bör jag ha i karet? Jag skall köpa ett test idag och sökte på bikabonat här på zoopet och fick många bra tips. Tack för ditt tips. mvh Paul
Vic skrev:Gärna så mycket som möjligt. Om du inte gillar att kalkstenarna syns så kan du hugga sönder dom till 1-2 cm och lägga under sanden. Vissa hänger också en påse med krossad snäckskal i akvariumet. Det är också så att kalkstenarna slutar verka efter ett tag, något med att dom täcks med en biofilm eller nåt. Anledningen till att många har vit sand är för att den ofta är kalkhaltig. Men först så ska du testa pH:t i din kran, om det ligger på över 7,5 så är inget av detta nödvändigt. Det lättaste sättet att höja pH:t är ändå bikarbonat, som man lägger i vid varje vattenbyte. Då håller sig pH:t fast vid 8,2.
Jag sköljde igenom den en gång typ, det står på förpackningen att den är tvättad och torkad. Men det dammade lite om den så jag skölje bort dammet. Om du menade att tvätta sen den kommit i karet så vet jag inte efter som jag aldrig gjort det, har användt den ca 1 år. Påminer om havssand jag hämtade ute vid havet en gång, men havssanden var jobbig att få ren från skräp. Så råkade jag "snubbla" över sanden på Bauhaus när jag skulle köpa något annat .Pegrasus skrev:Är den jobbig att tvätta ren? Är själv inne på att skaffa ljusare sand än Rådasanden jag har nu.