Svart Rådasand (pris)

#1 - 15 juni 2008 23:52
Hejsan!

Nu äre så att jag ska införskaffa svart rådasand ca 1mm.
Jag vet att biltema har väldigt bra pris på det men har en bra bit till närmsta varuhus, så jag undrar vad djurmagazinet tar för en säck eller á kilo?

Någon som vet?

MVH
Fredrik
#2 - 15 juni 2008 23:58
Jag gav 195kr per 30kg i min lokala butik, bör vara något liknande på Djurmagazinet.
#3 - 16 juni 2008 00:02
Tack för det snabba svaret!
Och det låter inte speciellt dyrt med tanke på att jag har totalt 20mils bilfärd om man ska åka till biltema.
#4 - 16 juni 2008 09:56
har biltema svart sand???
#5 - 16 juni 2008 11:23
Bästa sättet att få reda på vad det kostar i butiken är väl att kontakta butiken.

Aluminiumsilikat, vilket den vanligaste svarta sanden består av är inget jag rekommanderar dock, många har haft problem med det. Andra har inte upplevt några problem, en del av dom tycker att det är normalt att det dör nån/några fiskar i månaden, och att växter är något man köper till finare tillfällen då akvariet ska vara fint när man får besök, ungeför som en vas...
#6 - 16 juni 2008 18:39
Jag kör Svart Råda (aluminiumsilikat) i mitt 450L med diskus, skalarer och öronål. Går några arter till däri och jag har inga som helst substratrelaterade problem.

De arter man vet säkert som inte gillar Svart Råda är malawiciklider och äppelsnäckor. Det ser man på att de första börjar klia sig mot sanden och att de senare bara ligger och slemmar.
#7 - 16 juni 2008 22:37
Har fått tag i det nu, kostade 158:- för 30kg.

Har sköljt ur det riktigt så det ska nog inte vara några problem.
#8 - 17 juni 2008 01:02
Metallen finns kvar oavsett hur mycket man sköljer ur det. Dumt att riskera sina malawis.
#9 - 17 juni 2008 11:02
Whistler84 skrev:
Metallen finns kvar oavsett hur mycket man sköljer ur det. Dumt att riskera sina malawis.

Har inga malawis vetu, kör på standardfisk hehe ;) nej men Neoner, sebror, skalarer, ja du vet.

*Notis*
Alla fiskar lever, än så länge, många ser även ut att vara mycket piggare än innan:D
Har 75% Svart råda och 25% vanlig råda :)

Annons