Svart rådasand (blästersilikat ) Del 2

#1 - 9 september 2006 06:54
Nu har jag haft denna sand i över en månad.
Växterna frodas ser finare ut än innan då de ofta skrumpnade bort.
Pansarmalarnas spröt är lika långa som innan.
Har testat vattnet och det innehåller inte mer tungmetaller
nu än innan.
Allt är frid och fröjd.
Så det är inte säkert att sanden är boven i dramat för er som fått fisk död och andra problem på halsen. Det verkar i alla fall slå olika.
/bobbyfuller
#2 - 9 september 2006 07:16
Ja där ser man! ;)
#3 - 19 september 2006 05:13
Jag har också testat den nu, men dock inte riktigt en månad ännu, och mina inneboende består än så länge av neontetror och pakistan botier. Det enda jag kan se, är att färgen på mina botier blivit betydligt klarare.
#4 - 16 oktober 2006 17:56
Hur går det för er med den svarta sanden? Fortfarande frid och fröjd, nu en månad senare?

Funderar på svart sand själv, men då vill jag vara säker på att den är ofarlig :)
#5 - 16 oktober 2006 18:32
SaraP skrev:
Hur går det för er med den svarta sanden? Fortfarande frid och fröjd, nu en månad senare?

Funderar på svart sand själv, men då vill jag vara säker på att den är ofarlig :)

efter att ha haft svart blästersilikat, rådasand, i ca 8 månader och fått massdöd :( efter ca 7-8 månader pga dåligt syresatt botten så tycker i alla fall inte haf att det är att rekommendera. Möjligtvis om man blandsar upp den med något större kornstorlek, men inte i sig själv. Den är för kompakt.
Snygg men inte bra.
#6 - 17 oktober 2006 10:53
Blästersilikat är väl aluminiumsilikat. Ingen aning om hur farligt det är för fisken. Men det är möjligt att det löser ut aluminium. Utlöst aluminium fälls ut på gälarna vilket kväver fisken. Men jag tror att det förutsätter att det är ganska lågt pH.
#7 - 17 oktober 2006 14:33
Danei skrev:
Blästersilikat är väl aluminiumsilikat. Ingen aning om hur farligt det är för fisken. Men det är möjligt att det löser ut aluminium. Utlöst aluminium fälls ut på gälarna vilket kväver fisken. Men jag tror att det förutsätter att det är ganska lågt pH.

Jo du har rätt om inte jag lärt mig fel :confused: Men det tror jag inte:D Men ska köpa blästersand eller rådasand utan silikat annars går det illa! finns ju iofs svartsand utan några gifter i på Hornbach tror den kostar 59kr för 2kg finns iofs röd, gul, grön, blå, rosa osv värt att kolla upp om man vill ha svart eller någon annan färg på sanden eller varför inte allihop?!:D

Annons