Svart rådasand

#1 - 5 mars 2006 13:16
Köpte svart rådasand på Zookompaniet i Göteborg. Tycker den "färgar" av sig fast jag sköljde av den. Har även kolstenar i karet. Vet ej om det är dessa som färgar.
Ni som har svart rådasand har den färgat av sig i era kar?
#2 - 5 mars 2006 14:36
[quote=Zuz]Köpte svart rådasand på Zookompaniet i Göteborg. Tycker den "färgar" av sig fast jag sköljde av den. Har även kolstenar i karet. Vet ej om det är dessa som färgar.
Ni som har svart rådasand har den färgat av sig i era kar?[/quote]

Japp, tyvärr så har den gjort det hos mig också..
det har dock försvunnit på typ två vattenbyten, men innan dess så såg man inte ens igenom diset.. [B)]
Jag har också kolsten men den färgar inte i andra karet där det är engelsk sjösten så jag tror helt klart att det är rådan...

Men nu när karet har varit igång med innerfilter i ca 3 veckor så är det kristallklart..:D
#3 - 5 mars 2006 15:21
[quote=miiaoo]Japp, tyvärr så har den gjort det hos mig också..
det har dock försvunnit på typ två vattenbyten, men innan dess så såg man inte ens igenom diset.. [B)]
Jag har också kolsten men den färgar inte i andra karet där det är engelsk sjösten så jag tror helt klart att det är rådan...

Men nu när karet har varit igång med innerfilter i ca 3 veckor så är det kristallklart..:D[/quote]

Samma här, karet var som svartsoppa i några dagar, men efter vattenbyte och filtrering genom vadd så var problemet löst. Där är dessutom mycket damm i den svarta rådagrusen som är svår att tvätta av, men den är ju så snygg...
#4 - 5 mars 2006 17:45
TAck, skönt o höra! Började bli orolig. Men visst är det snyggt!!! Byter Juwel vadden varje dag och den är mörkgrå...men den som väntar på någe gott.....
#5 - 5 mars 2006 18:13
Dimman borde försvinna snabbt, det är nog dom allra minsta kornen i sanden som virvlar rutn i vattnet så att det ser ut som en dimma.
Har ni tvättat sanden innan?
Det är ju iaf inget färgningsmedel eller nåt i råda sanden.

Jag tror i era fall att det kan vara att ni inte tvättat sand (tillräckligt/inte alls) eller kolstenen.
Om man känner på kolsten som ligger i akvarieaffärerna så blir man helt svart om fingarna, ligger nåt svart pulver/damm-aktigt på dom, vet inte hur dom blir i kar.
#6 - 5 mars 2006 18:23
[quote=Leonard]Dimman borde försvinna snabbt, det är nog dom allra minsta kornen i sanden som virvlar rutn i vattnet så att det ser ut som en dimma.
Har ni tvättat sanden innan?
Det är ju iaf inget färgningsmedel eller nåt i råda sanden.

Jag tror i era fall att det kan vara att ni inte tvättat sand (tillräckligt/inte alls) eller kolstenen.
Om man känner på kolsten som ligger i akvarieaffärerna så blir man helt svart om fingarna, ligger nåt svart pulver/damm-aktigt på dom, vet inte hur dom blir i kar.[/quote]

Det är bara det att dammet som är tillräckligt fint binder sig till grusen som attan och är svårt att få väck bara genom att skölja grusen. Man får helt enkelt vänta på att det filtreras och hoppas på att det blir bra...
#7 - 7 mars 2006 17:08
Köpte Dekoline-grus. Färgad!
Resultatet blev att alla fiskar strök med inom 24 h.
#8 - 8 mars 2006 13:53
Jag bytte gruset i mitt 310 l. till finare rådasand. Kanon måste jag säga när man kan köpa inredningsdetaljer på ett vanligt byggvaruhus. Jag portionerade upp sanden i hinkar och sköljde på av bara farten. Jag skojar inte om jag säger att det tog 5 timmar att skölja 2 säckar med sand. När sanden sedan hamnade i akvariet så blev det helt mjölkfärgat trots det jobbet jag lagt ned på sköljning. 2 dagar senare med 2 vattenbyten i bagaget så är ordningen återställd och tre honor har fått ägg som ruvas under denna tid. Mjölkigheten verkar inte ha haft någon påverkan på mina Malawis som tur är.

Hälsningar Daniel Lindholm

Annons