Svart Råda sand från pwss

#1 - 20 augusti 2006 07:01
Har byt ut mitt grus till svart rådasand köpt på pwss, är den bra? dålig?
Let me know. Rådasand är det blästersand igentligen? Det stod bläster nånting på påsen.
/bobbyfuller
#2 - 20 augusti 2006 07:18
Den har jag också funderat på att köpa. Skriva gärna och berätta hur det blev, en bild också på hur det ser ut i karet.
#3 - 20 augusti 2006 07:24
Bild kommer

[quote=becky_be]Den har jag också funderat på att köpa. Skriva gärna och berätta hur det blev, en bild också på hur det ser ut i karet.[/quote]

Skickar bild så fort vattnet klarnat! Det ser bra ut just nu !
#4 - 20 augusti 2006 07:56
Det heter blästersilikat. Har för mej att jag läst något negativt om sånt där svart blästersilikat här på forumet... sök på blästersilikat... vet att biltema också har svart blästersilikat... kan ju vara skillnad...
Guest
#5 - 20 augusti 2006 09:49
är inte svart råda aluminiumsilikat eller har jag fel
#6 - 20 augusti 2006 17:52
bild

hittade en tråd i forumet med en bild på råda sanden jag har
http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=2063&d=1139691444
#7 - 20 augusti 2006 18:35
Det där var snyggt! Ska helt klart köpa det till mitt 160 liters.

Hur många påsar tror du jag behöver på en yta av 100X40cm? Vill ha bottenmaterialet ca 3 cm högt. Är själv urusell på det här med att ha koll på mått och hur mycket som går åt, därför tänkte jag att jag kan frågar dig som har erfarenhet av just detta bottenmaterial.
#8 - 20 augusti 2006 18:58
[quote=becky_be]Det där var snyggt! Ska helt klart köpa det till mitt 160 liters.

Hur många påsar tror du jag behöver på en yta av 100X40cm? Vill ha bottenmaterialet ca 3 cm högt. Är själv urusell på det här med att ha koll på mått och hur mycket som går åt, därför tänkte jag att jag kan frågar dig som har erfarenhet av just detta bottenmaterial.[/quote]

Tror du ska börja med en 30 kilos säck
lättaste sättet att tvätta det är att ta lite i taget i en balja fylla med vatten och röra om med händerna i sanden sen hälla ut vattnet o i med gruset i karet. Innan du går till en djuraffär eller en webbbutik kolla med byggaffärerna där du bor om dom har råda sand svart "bläster silikat" 0.2-1,5 mm då kan du få en säck för 70-80 spänn var noga med att bläster silikatet kommer från företaget råda sand bara det står råda sand blästersilikat på säcken.
En så länge är jag nöjd det var så här jag ville haft det från början
/bobbyfuller
#9 - 20 augusti 2006 18:59
Det blir bara 12 Liter så 15 liter blir OK!
#10 - 20 augusti 2006 19:05
Har två byggaffärer här i stan, Beijer och Forsells. Ska höra med dem, annars blir det en 25 kg säck från PSWSS, har gjort en beställning där som inte är skickad än, kanske går att lägga till.
#11 - 20 augusti 2006 19:12
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Bilden du länkar till föreställer vårt akvarium så jag måste göra ett litet inlägg. Eftersom det stod "blästersilikat" på påsen så sköljde vi faktiskt aldrig av den eftersom vi inte gjort det med vår blästersand heller. Det gick bra och inga fiskar dog. Om jag skall vara ärlig, så här några månader efter, så är jag INTE supernöjd... Visst, jag tycker fortfarande sanden är jättesnygg men däremot har vi svårt för att få växterna att trivas i den. Vi skall testa att göda på lite mer och att byta ut lysrören mot nya och se om det har någon effekt..... Vi hade pansrmalar häri först men det kan jag säga att de trivdes verkligen INTE i denna sanden så de har fått flytta. Deras skäggtömmar skavdes/frättes av nåt fasligt och två hann till och med dö innan vi insåg att det var pga sanden... Vi är inte 100 på att den skall vara kvar utan vi funderar starkt på att byta ut den mot vanlig Biltemabläster. Det känns som ett nederlag att skriva dessa rader efter att man har uttryckt sig så positivt tidigare men jag måste vara ärlig... :( [/COLOR][/FONT]
#12 - 20 augusti 2006 19:34
Jag har tänkt haft mest levandefördare i mitt, guppy, molly, tetror och även pakistanbotier. Hoppas det går bra. Eventuellt testa räkor, om de inte blir i mitt mindre kar. Vill gärna ha svart sand i mitt juwel 160l.

Men det skulle vara väldigt tråkigt om växterna inte trivs, blir inte lika fint. Men, trial and error, bara att testa sig fram. Förhoppningsvis hittar jag nån eller några växter som kommer att trivas :)
#13 - 20 augusti 2006 19:40
Lenmar måste passa på att fråga om det är svart blästersand eller aluminiumsilikat du använt i din burk?

Sigge
#14 - 20 augusti 2006 20:24
[quote=sigges]Lenmar måste passa på att fråga om det är svart blästersand eller aluminiumsilikat du använt i din burk?

Sigge[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Råda svart blästersilikat stod det på förpackningen/säcken. Köpt i zooaffär.[/COLOR][/FONT]
#15 - 20 augusti 2006 21:33
Man bör tänka på att ALDRIG ha någon vass sand i ett akvarium där man har bottenlevande fiskar, de klarar inte av den sanden.

//Calle
#16 - 20 augusti 2006 22:13
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fast nu trodde jag att den var såpass finkornig att den inte skulle vara vass, mitt misstag. Jag kände på den i affären och upplevde den inte som vass. Jag älskar ju mina corysar och skulle ju aldrig medvetet utsätta dem för fara. Sanden jag hade innan var betydligt vassare så jag trodde att jag skulle göra dem en tjänst? (Fast jag hade visserligen inte corysar i då :p) Allt är inte alltid som det ser ut att vara Calle! ;)[/COLOR][/FONT]
#17 - 20 augusti 2006 23:12
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vi är inte 100 på att den skall vara kvar utan vi funderar starkt på att byta ut den mot vanlig Biltemabläster.[/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Varför inte Rådasand 0,33mm? Den är iaf inte lika ljus som Biltemas.
#18 - 21 augusti 2006 04:29
[quote=batski]Varför inte Rådasand 0,33mm? Den är iaf inte lika ljus som Biltemas.[/quote]
Den svarta råda sanden jag tittat på är 0,2-1,5 mm.
http://www.pwss.nu/product.php?productid=372&cat=564&page=1
#19 - 21 augusti 2006 05:22
Kan säga att sanden ni pratar om är direkt farlig för fiskar och allt levande i karet. Den innehåller kopparslagg och järnsulfat. Framställs i Boliden.
Pratade med Råda Sand om detta och den är olämplig som akvariesand.

Akvarielagret har slutat sälja den. Jag hoppas verkligen att fler butiker följer samma spår.
#20 - 21 augusti 2006 07:55
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fast nu trodde jag att den var såpass finkornig att den inte skulle vara vass, mitt misstag. Jag kände på den i affären och upplevde den inte som vass. Jag älskar ju mina corysar och skulle ju aldrig medvetet utsätta dem för fara. Sanden jag hade innan var betydligt vassare så jag trodde att jag skulle göra dem en tjänst? (Fast jag hade visserligen inte corysar i då :p) Allt är inte alltid som det ser ut att vara Calle! ;)[/COLOR][/FONT][/quote]

Vet att du inte gjorde detta medvetet, men många gånger så tänker man inte på hur vass sand verkligen är för fiskarna, men det är inte bara det vassa som skadar fiskar, även gaser som bildas på bottnen av skit fräter på fiskarna:(
Man lär sig något varje dag:D

//Calle
#21 - 21 augusti 2006 08:19
jaså..Jag har också svart råda, blästersilikat. Inga fiskar har dött för mig och växterna trivs finfint.. Det enda är ju att skiten syns rätt tydligt mot den svarta botten.
Jag har för övrigt Limnopholia, hornsärv, Heteranthera zosterifolia och echinodorus i den sanden och det funkar som sagt fint.
Jag sköljde inte heller min sand när den var ny. Men vattnet blev svart ganska fort men det blev fort bättre med filtrering och vattenbyten.
bara bra här alltså. Sanden är 0,2-0,3 mm.:D
#22 - 21 augusti 2006 08:23
[QUOTE=amazonfarmen]även gaser som bildas på bottnen av skit fräter på fiskarna:(
Man lär sig något varje dag:D[/QUOTE]

Men skulle det bildas andra gaser i blästersilikat än i vanlig sand?
#23 - 21 augusti 2006 08:34
[quote=miiaoo]jaså..Jag har också svart råda, blästersilikat. Inga fiskar har dött för mig och växterna trivs finfint.. Det enda är ju att skiten syns rätt tydligt mot den svarta botten.
Jag har för övrigt Limnopholia, hornsärv, Heteranthera zosterifolia och echinodorus i den sanden och det funkar som sagt fint.
Jag sköljde inte heller min sand när den var ny. Men vattnet blev svart ganska fort men det blev fort bättre med filtrering och vattenbyten.
bara bra här alltså. Sanden är 0,2-0,3 mm.:D[/quote]

Hur läng har du haft igång karet?
Bilagor:
#24 - 21 augusti 2006 10:59
Vem ska man tro på?

[quote=Robin_Hedstrom]Kan säga att sanden ni pratar om är direkt farlig för fiskar och allt levande i karet. Den innehåller kopparslagg och järnsulfat. Framställs i Boliden.
Pratade med Råda Sand om detta och den är olämplig som akvariesand.

Akvarielagret har slutat sälja den. Jag hoppas verkligen att fler butiker följer samma spår.[/quote]

Vem ska man tro på!
folk har haft denna sand i åratal växter och fiskar har trivts jättebra, medans andra säger som du. Och man blir ju förbannad på företag som säljer det som akvariesand om det nu är giftigt
/bobbyfuller
#25 - 21 augusti 2006 11:42
Jag kan bara svara för mig och min flickvän som jobbar i akvarieaffär. Jag står för faktan och hon för erfarenheterna denna gång. ;) Och hennes erfarenheter har gjort att de slutat sälja den.
#26 - 21 augusti 2006 11:46
[quote=batski]Men skulle det bildas andra gaser i blästersilikat än i vanlig sand?[/quote]

Nä sandvalet tror jag inte spelar någon roll, utan det kan bildas gas i alla sandsorter.

//Calle
#27 - 21 augusti 2006 11:59
Jag har också svart sand, fast ej rådas. Den är köpt i akvarieaffär. Tycker också den ser vass ut, lite blänk ibland. Vad kan det vara för sand???
#28 - 21 augusti 2006 12:56
[quote=batski]Varför inte Rådasand 0,33mm? Den är iaf inte lika ljus som Biltemas.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Men ungefär fyra gånger dyrare och personligen tycker jag rådasand ser ut som sand från ett grustag och inte snyggt alls i våra kar. Gärna hos andra men inte hos oss.[/COLOR][/FONT]
#29 - 21 augusti 2006 13:45
O farlig sand

Jag kommer inte byta tillbaka till den gammla sanden nu i alla fall fiskarna dör nog av stress i såfall. Lite knepigt endå om den är giftig o farlig när man läst på forumet att en del haft den så länge utan ett enda dödsfall. Finns det någon ofarlig svart sand som ser ut exakt som rådas blästersilikat
/bobbyfuller
#30 - 21 augusti 2006 14:59
Jaha, vissa har problem, andra inte. Jag har i varje fall bestämt mig för att testa den. Är trött på engelsk sjösten, som hittills finns i min kar. Får testa med få fiskar, går det bra, utöka. De får bo i ett annat kar så länge, de som i vanliga fall bor i mitt 160 liters.
#31 - 21 augusti 2006 17:53
[quote=becky_be]Jaha, vissa har problem, andra inte. Jag har i varje fall bestämt mig för att testa den. Är trött på engelsk sjösten, som hittills finns i min kar. Får testa med få fiskar, går det bra, utöka. De får bo i ett annat kar så länge, de som i vanliga fall bor i mitt 160 liters.[/quote]
Mina lever och ser ut att må bra och växterna har inte skrumpnat än
tror det kommer gå bra, det blev väldigt fint i alla fall
/bobbyfuller
#32 - 21 augusti 2006 20:28
Svart rådasand är, som nämnts i någon annan tråd, en restprodukt från kopparbrytningen i Boden. Jag fick en innehållsförteckning från Råda grus (som var mycket hjälpsamma och INTE rekommenderar sanden för akvariebruk) och sanden innehåller ett flertal (tung)metaller. Har inte lagt ut denna innehållsförteckning här eftersom det redan gjorts i en annan tråd.
I mitt akvarium med rådasand dog snäckorna fort som ögat och jag gissar att (tung)metallerna på något sätt lakas ur sanden. Det växte f.ö. inga alger i akvariet heller.

Mvh Cecilia
#33 - 22 augusti 2006 00:41
[QUOTE=cecilia]I mitt akvarium med rådasand dog snäckorna fort som ögat och jag gissar att (tung)metallerna på något sätt lakas ur sanden. Det växte f.ö. inga alger i akvariet heller.[/QUOTE]

Det är den svarta rådasanden du syftar på va?
#34 - 22 augusti 2006 06:39
Ja det gör hon.
#35 - 22 augusti 2006 08:31
Mysko....
Jag använder oxå denna svarta "RÅDA" sand.
Den skall förövrigt inte ens sammankopplas med råda.bara för det står råda på säcken så blir den genast en hundring dyrare per säck.
Jag har exakt lika sand men av annat fabrikat.har noga kollat,den kommer från samma ställe,bara annan förpackare.
Har den i mina diskus kar.Inga problem,har även ett antal L-malar samt massor av corydoras.corydorasmalarna mår bra i mitt kar,märker inga skavda munnar alls.växterna växer.Skulle denna sand vara så farlig hade nog mina diskusar varit döda för länge sedan...
Hos mej fungerar den.

lennart
#36 - 22 augusti 2006 09:54
Finns det något annat alternativ än rådasand om man vill ha svart?
#37 - 22 augusti 2006 11:10
Den skall förövrigt inte ens sammankopplas med råda.bara för det står råda på säcken så blir den genast en hundring dyrare per säck.

Håller inte med om det! Köpte Rådasand i en byggbutik, där kallades den fogsand men var från Råda. Den sanden var hälften så dyr som exakt lika sand i akvariebutiken. Det är alltså när det står akvariesand på säcken som den blir en hundring dyrare, inte när det står Råda på den... så de´så :p

Har den i mina diskus kar.Inga problem,har även ett antal L-malar samt massor av corydoras.corydorasmalarna mår bra i mitt kar,märker inga skavda munnar alls.växterna växer.Skulle denna sand vara så farlig hade nog mina diskusar varit döda för länge sedan...

Hos mej fungerar den.

Jag fick 5 l begagnad Svart Råda (akvariesilikat), inköpt på djurmagazinet, av en akvariepolare. Killen som jag fick sanden av, sa exakt lika som dig Lennart! När han sedan åkte hem och kollade på sina Corydoras lite närmare, ja, då insåg han att dom hade vääääldigt korta skäggtömmar! Så jag tror nog att sanden är onödigt vass, det där med koppar tycker jag verkar väldigt konstigt däremot, eftersom varken hans eller dina L-malar verkar påverkas!

Hur det nu än är så hoppar jag över den svarta rådan i mitt kar, trots att jag faktiskt bara tänkte blanda den i min vanliga rådasand, ... känns för osäkert helt enkelt!
#38 - 22 augusti 2006 11:25
[quote=Tant Nancy]det där med koppar tycker jag verkar väldigt konstigt däremot, eftersom varken hans eller dina L-malar verkar påverkas!
[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Mina blåciklider leker konstant i detta karet, ynglen utvecklas helt normalt. Mitt ancistruspar är som ancistrusar gör och det blir massor av yngel (även om det blir mat till blåcikliderna...) Det enda jag kan svära på är att pansarmalarnas skäggtömmar nöts ner och att de blev vita/ljusa på nosen.[/COLOR][/FONT]
#39 - 22 augusti 2006 12:08
Jag betalar 45 kr/25kg säck Rådasand på järnhandeln hemma. Och 65kr/säck på Råda Sand. Så som Nancy säger så är den inte alls dyr. Jag slänger alltid sanden när jag gör om i ett kar för det är så billigt att köpa nytt. Mindre jobb också. (eller det kanske det inte är men roligare)
#40 - 22 augusti 2006 17:46
[quote=Robin_Hedstrom]Hur läng har du haft igång karet?[/quote]

Sen i februari.. alltså ca 7 månader.

Sen det där med att det skulle vara koppar i? Räkor är väl väldigt känsliga mot koppar har jag för mig?! Då kan jg tyvätt säga att av 8 st inköta Crystal red har 4 dött, och det hände ganska direkt. Inom tre dagar bara. [B)] [:-87] [:-124] Men dom som är kvar mår fint, alla snäckor mår bra. Neritider och malaysiska sandsnäckor. Kardinaler och rödmunnar också vid fin hälsa. :D

Jag köpte min sand på Bromma zoomarknad. Det står Råda på säcken och sanden är som andra sagt ganska blank.
#41 - 22 augusti 2006 19:05
Djuraffärer

vill tjärna pengar men jag har svårt att tro att de skulle sälja giftig sand på flit. Att kundkretsen är stabil är ju a och o. Sen finns det ju förstås skräckexempel. Har haft min sand i 4 dagar och en så länge funkar det fint jag har denisonii i karet de är super känsliga men en så länge går det bra.
/bobbyfuller

Annons