svart råda sand

#1 - 25 maj 2006 07:14
många här på forumet tycker råda sand svart blästersilikat är dålig sand för fiskarna, jag undrar varför.. har ni några egna erfarenheter.
#2 - 25 maj 2006 08:03
vasst och det kan bli lite rostfärgat om man göder med t ex nutrisi.
#3 - 25 maj 2006 08:25
Jag har silicat och är inte nöjd, jag tycker att fiskdödligheten är större i det karet än i mina andra kar.
Jag har haft problem med Guppy platy och kardinaltetrorna.

Däremot trivs mina fjärilciklider och dom ska ju vara rätt känsliga, så jag kan inte säga att det beror på silicatet, men misstanken gror i mig eftersom jag även tycker att växterna verkar otrivas. Men som sagt detta är min personliga uppfattning och jag kan mycket väl ha fel, men till motsatsen bevisats håller jag på min teori.

Desutom tröttnar man (jag) på det svarta ganska snabbt, det blev mörkt och dystert.

Så jag ska byta till vanlgt grus som är lite ljusare.
#4 - 25 maj 2006 09:09
Jag har haft svart sand länge. Den är visserligen från Swerock inte Råda men det torde vara samma. Den är snygg och växterna verkar växa mycket bra i den. Men det bästa är att fiskarna får så fin färg med mörkt underlag. Så jag har bara positiva erfarenheter av den.
#5 - 25 maj 2006 18:14
exakt samma erfarenhet har jag dvs posetiva, men kanske att den inte är idealisk till marlar eller andra som bökar i sanden pga att sanden är vass. någon som märkt några sår eller skador.
#6 - 25 maj 2006 18:46
Hej Hej kanse inte är ngt i detta ämne vet ej hur man göra en tråd så jag tänkte fråga här

De är så här har ett 240Liter kar tänkte ha följande fiskar

Zebraciklid
Palletciklider
Eldbukar
Fjärilciklid
Röd Ciklid

går de ihop? Varför inte isåfall? Maila mig gjärna [email]heax_leet@hotmail.com[/email] och motivera svaret osv
#7 - 25 maj 2006 19:29
Jag har bara sett ett akvarium med aluminiumsilikat, svart blästersand, det hade ganska juste belysning, pH-styrd co2 gödning, gödslades efter konstens alla regler, En del växter växte, lite, vitgröna, andra växter hade nog levt längre i plastpåse i en garderob.

Synd på ett så snyggt mtrl., men ärligt talat svart slipat skiffergrus är snyggt och ser naturligt ut, lite dyrare kanske, men det är det första jag skulle testa för växtfria zoner om jag skulle ha ett akvarium bara för att få det att se snyggt ut.
#8 - 28 maj 2006 13:48
Växterna påverkas nog inte så mycket av gruset/ sanden förutom att ljust bottensubstrat reflekterar ljuset tillbaka till växterna igen och mörkt grus/ sand suger åt sug ljuset istället.
Mina växter växer bra med sanden, fast jag gillar den inte eftersom att den blivit rostfärgad och det känns som att det blir bätter nitrifikation i grus iom att mer syresatt vatten åker genom det för att det är större springor mellan kronen. Sand bli ganska hårt packad ;)
#9 - 28 maj 2006 18:23
Hej Hej :) de är så här jag har fått ett 240Liters akvarium :D :P och jag har lite saker jag skulle vilja ha i den fiskar då:)

Oscarciklid
Eldbukar
Zebraciklider
Skalarer

Går detta ihop?

skriv
ett email till mig snälla rar skriv de , [email]heax_leet@hotmail.com[/email] är min email tack för mig hej

Annons