Ursprungligen skickat av champ
Hej! Jag är lite småintresserad på att skaffa ett 540L eller kanske ett 720L. Aja hur som helst... Om man skulle hålla discus där, vad skulle det ställa för krav? hur ofta behöver du städa? hur lång tid, hur mycket vatten måste bytas etc? måste man ha co2 i ett så stort akvarium? Vad är ett bra pris för ett 720/540 både beg och nytt? Just nu har jag ett 200L som störst... kanske inte ska ta ett så stort steg och köpa ett 375L? Aja tack för svar
Många frågor... några svar.
1. Hur ofta du ska städa beror lite på matning, antalet fiskar, hur du matar, med vad du matar, osv. Generellt sätt så städar man ofta mindre i ett större kar än i ett mindre.
2. Hur lång tid och hur mkt vatten som ska bytas beror också på antalet fiskar, matning osv. Men jag byter i mitt Malawikar på 720L ca en tredjedel varje eller varannan vecka, lite beroende på :)
3. Jag har inget CO2 i mitt akvarium. Oftast (inte enbart dock) bara diehardcore-växtfanatiker som har sånt ;)
4.Priset på karen varierar utifrån vad du får med, skicket, åldern, etc. Men jag gav 5000 kr för mitt 720L och då ingick allting. Inte direkt fabriksnytt, men det funkar. http://www.fiend.nu/spool/bilder/akvarie15.jpg
5. Har du plats och råd för ett stort akvarium så tveka inte! Du kommer inte ångra dig. Ja önskade ibland att ja köpt ännu större :)
Mvh Fredrik