Svårt med malawiciklider?

#1 - 4 mars 2009 15:29
Hej
Fick mitt första akvarium på 54l (är just nu ett sällskaps akvarium med guppy, neontetror och dvärggurami) i November (2008) när jag fyllde år, jag blev förvånad över hur kul det faktiskt var med de olika fiskarterna , ynglena och allt som hör till. Så nu så har jag börjat fundera på ett till och större, mer seriöst akvarium.
Har kollat runt lite på olika fiskar, biotopakvarium m.m och har blivit väldigt sugen på malawiciklider. Karet kommer vara på på ca 200-300l. Är det tillräckligt stort?

Så nu till frågan. Innan blir allt för "upphetsad", hur svårt är det? Tror ni att jag tar mig vatten över huvet om jag gör det? Kan säga att jag troligvis, om det blir av kommer starta det tidigast juli-augusti.

Skulle uppskatta svar, eftersom jag är nyfiken som bara den ! :D

/Jonathan
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 4 mars 2009 16:50
Malawiciklider är lättskötta och i ett akvarium på drygt 200 l finns det rätt många arter att välja på.
#3 - 4 mars 2009 17:10
Malawiciklider är lättskötta och i ett akvarium på drygt 200 l finns det rätt många arter att välja på.

Okej tack. Hur stor får fisken vara ungefär? och hur mycket fisk får jag plats med ungefär. Har lärt mig att det är ungefär 1cm/l.
Gäller det även ciklider?
Finns det några malawiciklider som du/ni kan rekomendera att börja med?
#4 - 4 mars 2009 17:43
golden är en bra ny börjar fisk. den är mycket fin
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 4 mars 2009 17:48
jonis91 skrev:
Okej tack. Hur stor får fisken vara ungefär? och hur mycket fisk får jag plats med ungefär. Har lärt mig att det är ungefär 1cm/l.

Gäller det även ciklider?

Finns det några malawiciklider som du/ni kan rekomendera att börja med?

Kolla i Zooopets artbeskrivningar vilka som är lämpliga i ditt akvarium.
1 cm/l är en fullkomligt värdelös regel.
#6 - 4 mars 2009 19:17
Kolla i Zooopets artbeskrivningar vilka som är lämpliga i ditt akvarium.

1 cm/l är en fullkomligt värdelös regel.

Oj. Okej..Hur vet jag hur mycket fisk jag kan ha i akvariumet då?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 4 mars 2009 19:27
jonis91 skrev:
Oj. Okej..Hur vet jag hur mycket fisk jag kan ha i akvariumet då?

Beror på vilka fiskar du vill ha och vilket akvarium du väljer.
#8 - 4 mars 2009 19:31
OK. Tack för svaren. Det ända som kan stoppa mig nu är att det blir för dyrt med kar, pump, sand, etc. Men får väl se hur mycket jag inkaserar på sommarjobbet :)
Men tack somsagt.
#9 - 5 mars 2009 01:37
ja det kostar ju lite att starta upp ett nytt akvarium. Malawi skall ha stark vatten cirkulation så se till att köpa tillräckligt många eller kraftigt pumpar. Lagom om dom pumpar mellan 6-8 gånger karets vatten volym. Ta reda på massa mat nyttgit o läs massa info innan du skaffar fisken. Du har ju god tid på dig. Lycka till
#10 - 5 mars 2009 14:39
Jo jag taänkte somsagt ta en tur till statsbiblioteket nu till helgen.
Men angående pumpar. Vad ska man ha för sorts pumpar till så stora akvarium och hur mycket får jag räkna med att lägga ut på just pumpar ungefär?

PS. Hur dyra är firrarna? får man räkna med en 100-200kr styck, ungefär?
#11 - 5 mars 2009 15:28
"pumparna" skulle jag nog sattsa på ett Eheim 2215 (ytterfilter) http://www.pwss.nu/product.php?productid=512&cat=304&page=1 och ett powerhead. nått sånt här kanske http://www.pwss.nu/product.php?productid=4686&cat=296&page=1

beror lite på vilken art det är och vart i svergie du bor men dom "vanligaste" lite lättare ligger nog på 50-200kr st
#12 - 5 mars 2009 15:49
OK tack. Slog mig att eftersom det blir ett begagnat kar så ingår förhoppningsvis pump. Men de va bra att veta ändå =).

Föresten, vad är det för skillnad på de pumparna du länkade till? Ska man koppla ihop dem eller hur fungerar det? ;). Har somsagt bara en liten pump med innerfilter (tror jag att det heter) till mitt 54l.
#13 - 5 mars 2009 16:12
powerheadet har du i karet. detta filtrerar inget utan sätter bara en jävla fart på vattnet, vilket malawi gillar. ytterfiltret har du utanför karet. går bara 2 slangar ner i karet. man får inte så bra cirkulation med ytterfilter men filtrerar asbra och du kan ju bestämma själv vad för filtermatrial du vill ha i. så med ett powerhead+ ett ytterfilter får du bra cirkulation på vattnet och mycket filtervolym
#14 - 5 mars 2009 16:20
oki tack =)

Annons