svart järn oxid

#1 - 4 oktober 2005 16:42
Hej jag undrar om svart järn oxid kan vara farligt för fiskarna..? Jag ska ha det till färg på min hemmabyggda bakrund.... tack på förhand
#2 - 4 oktober 2005 19:43
järnoxid är väl bara annat namn på rost
#3 - 4 oktober 2005 20:10
Inte riktigt. Rost är blandning av svart och röd järnoxid och diverse föroreningar.
#4 - 5 oktober 2005 05:25
Är det farligt för fiskarna tror ni??
#5 - 5 oktober 2005 05:55
Japps det tror jag iallafall :confused:
#6 - 5 oktober 2005 09:04
Vet inte men man tillsätter ju ibland järn för växternas skull?
#7 - 5 oktober 2005 09:08
Tippar på att du ska lacka bakgrunden efter att du har färgat den? Då spelar det ju mindre roll vilken färg du använder. Kanske är dumt att använda en färg som består av 90% arsenik eller så ;). Det kan ju trots allt gå "hål" på lacken efter ett tag. Men så länge det inte är något extremt giftigt så tror jag inte det är några problem. Tror bestämt jag hade järnoxid till min bakgrund. Färgade då cementen med det, sen körde jag epolan V lack på den.
#8 - 5 oktober 2005 13:25
[QUOTE=Fanbyalperna]Vet inte men man tillsätter ju ibland järn för växternas skull?[/QUOTE]

jo men det finns järn och järn.
lägga i en järnskruv ger inget järn till växterna till exempel då det är fel typ av järn
#9 - 5 oktober 2005 19:04
Järn (Fe) är alltid järn. Me jag kan håla med dej om att det just är skruv spelar nog ingen roll för växterna :-))
Jag kommer tyvärr inte ihåg var jag läste tipset att lägga ner en spik (inte skruv) i akvariet för växternas järnbehov.
Någon tror iaf att det kan komma växterna till del. Antagligen reagerar väl kanske järnet med akvarievattnet och bildar någon förening som växterna kan ta upp.
Men som sagt jag vet inte, man läser så mycket tok :-))
#10 - 5 oktober 2005 19:37
lägger man i järnskruv blir det fe+++ eller rost som växterna inte kan ta upp.
det går men är mycket svårt att få till dom processer som kan göra om fe+++ till fe++ som växterna kan ta upp.

med andra ord är inte järn alltid järn utan mer komplicerat änså
#11 - 5 oktober 2005 21:38
Järn (Fe) är ett grundämne så det lär inte bli något annat. Däremot kan det reagera med andra ämnen och bilda föreningar, t ex med syre och bli rost (FeO). Då är det inte järn längre utan en järnförening. Detta var bara ett förtydligande så att det pratas om rätt saker. Alltså järn och järnföreningar.
Skulle vara intressant att veta vilka föreningar växterna tar upp.
#12 - 6 oktober 2005 05:26
kan det vara farligt för fiskarna? Ska man lacka efter??
#13 - 6 oktober 2005 07:28
Jag vet inte om det är nödvändigt, men jag skulle göra det. Gillar att vara på dn säkra sidan. Bälte och hängslen :-))
Chansar man och låter bli är det försent att rätta till senare om det skulle visa sig nödvändigt.
#14 - 6 oktober 2005 14:00
lacka över det är nog säkrast bohmiz

denna info fanbyalperna går att hitta om man söker runt och dylikt här inne.
Rost är Fe+++ (FE3 som du skriver) vilket är väldigt svårt för växterna att ta upp.

Dom tar enklast in Fe++ (FE2) men samtidigt är det en järnform som är instabil i syrerika miljöer så därför binder man in Fe++ jonen i större molekyler som är stabilare men som växten ändå kan ta upp eller åtminstone enkelt bryta ner - man chelaterar järnet.

Överlag så är järn nästan omöjligt att hålla koll på i akvariemiljö eftersom det kan reagera och ingår i så oerhört många processer samtidigt.
vilket även gör det svårt att veta vad det är för resultat man får på järntester och är bättre att dosera chelaterat tvåvärdigt järn med jämna mellanrum.
#15 - 6 oktober 2005 14:10
Bohmiz det säkraste är att lägga ett lager lack över eller 2.

fanbyalperna som ja skrev förut.
järn är inte alltid järn utan mer komplicerat än så.
en del av det ja skrivit finns att hitta härinne om sökfunktionen används.

fe3 = fe+++ = trevärdigt järn = rost och svårt för växter att ta upp.
fe2 = fe++ = tvåvärdigt järn = mums till växterna.

fe++ är enklast för växter att ta upp men är samtidigt instabil i syrerika miljöer vilket gör att man binder upp fe++ jonen i större molekyler som är stabilare men som samtidigt växter kan ta upp, eller enkelt bryta ner som "chelaterat" järn.

överlag är järn mycket svårt att hålla koll på i ett akvarie då det ingår i många processer samtidigt, vilket även är anledningen till att resultaten på järntester alltför ofta är skeva så därför är det bättre att dosera fe++ med jämna mellanrum för då vet man att växterna kan ta upp järn.
#16 - 6 oktober 2005 14:41
Förstår inte vad du pratar om evnärdigt/flervärdigt?
Att kalla rost för trevärdigt järn är rena svamlet. Rost=Järnoxid (FeO) är en förening mellan syre (O) och Järn (fe).

Citat fråm Ciklidbladet.se
8. JÄRN OCH ANDRA SPÅRÄMNEN

Järn är det viktigaste spårämnet, och en brist av detta förhindrar fotosyntesen. En brist av järn kan upptäckas genom att dina växter blir tunna och gula, slutligen genomskinliga. Några andra näringsämnen som också är viktiga är molbyden, bor, mangan, koppar, zink brukar alla ingå i växtnäring för akvarie växter.

Länk till PMDD-kalkylator på Bollmora Akvarieklubbs sida http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/Vaxtakvariet_2/Vaxtakvariet_2.htm

Från samma sida
Rekommenderade näringsnivåer
ppm = mg/l

Co2 = Koldioxid 20-30 ppm
No3 = Nitrat 5-10 ppm
Po4 = Fosfat 0,25-2 ppm
Fe = Järn 0,10-0,20 ppm
K = Kalium 20 ppm
Mg = Magnesium 5-10 ppm
Ca = Calcium 20 ppm

Ta och kolla dina källor
#17 - 6 oktober 2005 14:52

Att kalla rost för trevärdigt järn är rena svamlet. Rost=Järnoxid (FeO) är en förening mellan syre (O) och Järn (fe).

Fe+++ är förstadiet till rost, så det är inte något svammel alls. Växter kan dessutom varken använda FeO eller Fe+++ direkt.

Anledningen till att det kan fungera att använda stålull/spik/skruv, förutsatt exakt rätt Redox, är att växterna får hjälp av speciella bakterier i bottnen som kan eller inte kan finnas i den botten man har för tillfället.
#18 - 6 oktober 2005 15:03
lite mer frågetecken som blev uträtade [:-106]
#19 - 6 oktober 2005 15:21
Tack för svaren! Jag ska använda svart järnoxid... och lack över......
#20 - 6 oktober 2005 15:30
lycka till får gärna ta bild när det rä färdigt så man får se hur det ser ut.
#21 - 6 oktober 2005 15:33
[QUOTE=defdac]

Fe+++ är förstadiet till rost, så det är inte något svammel alls. Växter kan dessutom varken använda FeO eller Fe+++ direkt.

Anledningen till att det kan fungera att använda stålull/spik/skruv, förutsatt exakt rätt Redox, är att växterna får hjälp av speciella bakterier i bottnen som kan eller inte kan finnas i den botten man har för tillfället.[/QUOTE]

Äntligen något vettigt. Det är alltså så som jag misstänkt hela tiden att det är någon järnförening som växterna kan upp tack vare bakterier eller?
Du får gärna utveckla det hela lite mer om du kan. Det här är ju något som berör alla akvarister med växter i akvariet.
Överallt talas det bara om järn och järnbrist till växterna, bakterierna som då är ett villkor nämns aldrig.
Kan man på något sätt tillsätta bakterier om de skulle saknas?
#22 - 6 oktober 2005 16:14
Järn kan finnas på massa sätt i vatten.

några exempel:
Joner:
Fe+++ -joner.
Fe++ -joner (i mycket liten mägnd då de reagerar med det mesta och blir Fe+++.
Olika oxider:
FeO.
Fe2O3
Organsika föreningar (som är jättekrångliga).
Chelaterat, av t.ex. EDTA.

det sistnämnda tror jag växterna kan ta upp, eller så släpper EDTA't ifrån sig Fe++ som växterna gillar lite i taget så det inte "hinner" reagera till Fe+++ utan växterna kan ta det.

angående bakterier, så finns det bakterier som i vissa miljöer (utan syre, bl.a.) kan "andas" med Fe+++ som vi använder syre för att bryta ner kol och få energi. restprodukten ur en sådan bakerie blir Fe++ (iställer för vårt koldioxid), men denna process är inte lika bra som att använda syre, kväve eller något annat, så de bakterierna som omvandlar järn blir nästan helt utkonkurerade nästan alltid av andra bakterier.
helt dör dom iaf aldrig ut, utan vissa finns alltid så om du får en botten där dom trivs så kommer dom trivas där. men det är svårt att veta om dom trivs och hur mycket Fe++ det kan bildas, samt hur mycket av det som växterna hinner ta upp innan Fe++ bryts ner till Fe+++ igen.
#23 - 7 oktober 2005 06:32
Kanonsvar Averater.

"Andningen" sker vid väldigt specifika redoxpotentialer som är svårt för en akvarist att kontrollera och olika reduktionsprocesser är dominerande vid olika redox (taget från maj-nummret av Barrreport):
O2 400-600 mV
NO3 250 mV
Mn 225 mV
Fe +100 till -100 mV
SO4 -100 till -200 mV ("ruttna ägg"-lukt)
CO2 -200 mV

Ju fler kolkällor man stoppar ner i bottnen (jord/torv/leonardit osv) desto lägre redox får man och desto mer syre kommer bottnen kräva. Rent grus har ingen redox alls.

Ska du stoppa ner stålull/spik/skruv/lera för att få järn måste du således skapa en väldigt låg redox med precis lagom mycket torv/jord/brunkol/leonardit, men inte så det slår över till SO4-reduktion.

Hur gör man det?

Uppenbarligen inte genom att lägga spik under gruset, och Diana Walstad varnar för att blanda lera med torv/jord pga den häftiga reduktion som kommer uppstå (trådalgsodling, döda järn/koppar-känsliga fiskar). BTDTDLI.

Det som många verkar lyckas med är att blanda något högporöst material typ krossad bränd lera eller lavakross med lite gammal akvarie-deuterius (brun gegga som bildas i filter och ovanpå gruset) för att få alla bakterier och svampar samt någon stabil kolkälla typ torv. Då kommer man få en ganska lagom gosig redox med bra mineralisering av fiskskit/fiskmat så man inte behöver drämma ner spik/stålull/skruv i bottnen.

Det är extremt få akvarister som någonsin visar mig järnbrist - de enda som lyckas trigga järnbrist är dom som kör med höga nitrat och fosfatnivåer via KNO3+KH2PO4 och är försiktiga med mikrogödningen, dvs växtakvarister som är rädda för trådalger. Jag har även sett det ibland i Zooaffärer, dvs i akvarier med extremt stor fisklast (mycket nitrat och fosfat) - sannolikt därutav skrönan om att järn är så überviktigt.
#24 - 7 oktober 2005 08:15
Hjärtligt tack för de båda mycket klargörande inläggen, som rätade ut ett mycket stort frågetecken. Jag har sett så mycket skrivet om järnbrist att jag uppfattat det som ett av huvudproblemen för växtligheten. Tydligen en missuppfattning inte bara av mej.
Än en gång tack

Annons