svart guppy =)

#1 - 6 oktober 2003 19:25
idag var jag och inhandlade en underbar guppyhane!
han är silverfärgad över huvudet och stjärten är kolsvart, han är jättefin!
tänkte höra hur vanligt de är med den färgen...jag har kollat en massa guppysidor och bilder, men har inte hittat någon svart.
är det en "icke godkänd" färg?

bara undrar, han är ju såå fin!! =))
#2 - 6 oktober 2003 19:28
hejsan
jag har flera svarta guppys.
MVH Maria
#3 - 6 oktober 2003 19:38
de kommer i Många olika former och färger det är bara frågan om hur länge man orkar vänta =)
#4 - 6 oktober 2003 19:44
åhh, ok jag blev bara fundersam över att jag inte hittat några bilder ute på dom! =))

Tack!
#5 - 6 oktober 2003 19:46
tillhör nog inte utställningsvarianterna då de är hyfsat vanliga...Men vackra är de ju !
#6 - 6 oktober 2003 19:57
synd att de inte ställs ut!! ja dom är ju vackra!
vet du om det är vanligt med "rosa" kampfiskhanar då?

=))
allt är kul att veta!
#7 - 6 oktober 2003 19:59
Sådär inte jätte kanske !
De hör väl kanske inte helt till vanligheterna !
Finns allt ifrån Rosa till Mintgröna !?
#8 - 6 oktober 2003 20:06
vad har du för fiskar Do´h??
#9 - 6 oktober 2003 20:12
Mest Vanliga =)
Jag har i mitt 92 liters akvarium Guppy ,Black Molly ,Silver Molly ,Svärdbärare ,och sen råkade jag en gång få ett platy yngel som simmar runt där i oxå rent levandefödar akvarie med andra ord

i mitt 45 liters har jag förnärvarande 1par palettciklider som jag ska få lek på var det tänkt,sen har jag ett provisoriskt akvarie (70)l ett par Blå gurami som jag oxå tänkte få lek på

Sist men inte minst ett yngel/födo/karantän kar där det för tillfället finns 3 st gravida guppy honor !

#10 - 6 oktober 2003 20:17
Kul! hoppas de blir många guppybebisar och att dom andra fiskarna kommer i lek snart! =)
jag har två guppyhonor, hur ser man om dom är gravida?
är det några veckor innan dom föder eller?
#11 - 6 oktober 2003 20:26
jag har fått 9 st ny bara de senaste 2 dagarna 4 gula och 5 grå...=)

när de är ordentligt tjocka om magen och när det putar ut vid analen(brukar vara 1:a gången)sen putar det alltid mer eller mindre
Och när dom är riktigt svarta då är det snart på gång men det kan dröja så håll inte på att flytta dom för mycket om du nu tänkte separera dom

Jag har en hona som har varit gravid Läääänge nu tycker jag men nu verkar det vara på G

Sen får man helt enkelt kolla till dom ofta ... jag gjorde misstaget att tro att en av mina honor hade långt tid kvar så jag brydde mig inte om henne och gick till jobbet när jag kom hem var hon helt tom ... och 4 st små yngel var allt som fanns kvar men det sörjer jag inte överdrivet för tar ju bara mellan 4-6 veckor sen är det nytt på gång =)
#12 - 6 oktober 2003 20:32
så dom blir svarta innan födseln??
men vad hände med den honan som du glömde hemma? ...
kan dom föda i de vanliga akvariet eller måste man flytta dom, eller separera bort hanarna?
#13 - 6 oktober 2003 20:37
Måste inte flytta på dom men ynglena har ju då större chans att överleva !
den honan som jag glömde fick väl ett tiotal yngel 4 vilka inte blev uppätna jag brukar separera på dom dvs ha en hona för sig själv om det är möjligt hannarna verkar stressa honorna och de får inte de lung som dom behöver för att föda !
Ynglena kan variera i färg men anlednningen att honorna blir svarta om magen tros vara att det är ynglens ögon som "lyser igenom "
#14 - 6 oktober 2003 20:40
jaha ok... ögonen lyser igenom..hehe =)
ska försöka ha koll på dom så de flesta överlever men mina akvarium börjar bli fulla...eller inte fulla men jag vill inte ha guppyhanarna med kampfiskarna och deras honor...dom ska ju oxå komma i lek =)
jaja vi får se hur de löser sig om de blir några yngel! =)
#15 - 6 oktober 2003 20:47
Jag tror inte det är några problem att få kampfiskarna i lek även om du har i guppy hannarna där !?
Hanarna är ofta så små så deras munnar räcker inte till att Nappa små guppy yngel och än mindre kampfisk yngel däremot kampfisk Larver alltså när de befinner sig i bubblorna i skumboet ... men frågan är om inte Kampfiskhannen vaktar väldigt noga om det finns andra i närheten ?
Hoppas att det går bra för dig !
skulle vara kul om det lyckas med kampfiskarna !
Jag har försökt ett par ggr men det var ju säker 6 år sen ....
det kanske går lättare nuförtiden !
kanske värt att prova igen !?

Men som sagt hoppas det går bra =)
#16 - 6 oktober 2003 20:49
Jag har sett svarta guppys på en av zooaffärerna här. Men jag tror faktiskt inte att de är så vanliga som övriga tror. Jag har då inte sett dem tidigare och det är iallafall nåt år som jag trånat efter mitt akvarium och varit och kollat på firrar med jämna mellanrum. Hannarna är ju mest känd för att vara "färggranna". Men min nästa hanne blir nog också en svart, de är verkligen jätte tjusiga!

Nu kan jag ha fel på "vanligheten", men min erfarenhet är att de inte alls är så vanliga som de färggranna.
#17 - 6 oktober 2003 20:51
ja självklart är de värt att prova igen! dom är helmysiga ju!
jag fick yngel för nån vecka sen men efter 2 veckor bara pang dog alla 62 stycken! lite synd , men har lärt mig mer nu iaf!
nej kampfiskhanen låter inte ens honan komma nära boet när de lek klart! så de kanske är lugnt =)

tack för all hjälp!
lycka till du med!
#18 - 6 oktober 2003 21:00
Det borde det vara =)
Problemet är då att jag har inte direkt nån vidare kunskap om kampfisk eler deras yngel men det kan du kanske hjälpa till med ?
#19 - 8 oktober 2003 18:55
näe jag tror i´nte de svarta guppysarna hör till de vanligaste heller...då borde man hittat dom på nätet ju...

tack för svaren! =)

Annons