Jag håller med dig helt. Som idag t.ex när jag var där och frågade vad oxhjärtemixen innehöll som jag köpte för någon månad sen till mina diskusar. Han svarade "oxhjärta och räkor och massa sånt fett som dom gillar, dom skall ju ha en massa fett dom fiskarna"... Joh hoppas han sa fel och menade proteiner. Det roliga är att dom själv gjort mixen och kunde inte helt svara på vad det var i (tror det är lag på att ha innehållsförteckning va?)
Jag har 2 säckar av det svarta gruset från herkules i mitt 240 kar. Ingen fisk har dött av det hittills. Jag hällde upp gruset i en spann innan och sköljde igenom sanden i 5 minuter innan för att få ut att damm ur gruset.
Notis: Den svarta sanden jag köpte blev grå i vattnet och om man skall ha helt bläcksvart sand får man nog köpa en vissa sand jag vet är väldigt dyr. den ser ut att vara av glas eller porslin.
Ja jag hoppas oxå han menade proteiner. När vi ändå e inne på ämnet förresten, både proteiner och fetter från varmblodiga djur som däggdjur och fåglar har fiskarna svårt att bryta ned och tillgodogöra sig (använder förvisso oxhjärta själv men bara som komplement och ytterst lite), och ansamlas (fetterna) i fiskarnas lever.
Hela grejjen med oxhjärta e typ att det är ett kraftfoder som gör att man kan dra upp fisken till reproduktiv storlek mkt snabbt. Har man en hög temp. i tanken kan man dock hjälpa fiskarna att tillgodogöra sig den här typen av föda bättre åtminstone har jag fattat det som. Dessutom är det så att eftersom diskus är lite dyra och exklusiva fiskar görs det ganska många olika foder som kanske inte alltid är så bra men folket som prod. det ser sin chans att dra in lite cash.
Faktum är att det gjorts en del studier som visar att diskusar av olika slag (olika arter och lokaler) mestadels lever av detritus och en mkt stor del av födan består av vegetabilier, och endast en mindre del av animaliskt material. Hur procentsammansättningen är beror på art, lokal och säsong (torrperiod vs regnperiod typ).
Nu blev det lite av en utsvävning men jag tänkte att det ändå kunde vara värt att näma när det ändå var på tråden så att säga.