Svart grus i göteborg?

#1 - 27 november 2009 20:46
Ska på Göteborgs akvarieauktion och i samband med det tänkte jag få tag i svart grus till ett akvarie som snart ska sättas igång:) Är det någon som vet ett bra ställe där det går att köpa? Helst en byggvaruhandel eller liknande istället för djuräffärer som brukar ta hutlösa priser:( Någon som vet?
#2 - 28 november 2009 20:18
passa dig för svartgrus kan orsaka nån slags förgiftning köpte på djuraffär och förlorade ganska mycket fisk innan jag kom på att det var fel på gruset. [:(!]sök i forumet står ganska mycket om det

MVH
Mange
#3 - 28 november 2009 21:16
Herkules zoo på hisingen har svart grus, 190kr för 20 kg, hornbach har 10 kg för 100lappen. Frågade på herkules om svart grus var giftigt, inte då! Kan tänka att nån speciell sort skulle vara det om man har otur. Men enligt herkules var deras grus ok iaf.
#4 - 29 november 2009 18:48
Mrs Peel skrev:
Herkules zoo på hisingen har svart grus, 190kr för 20 kg, hornbach har 10 kg för 100lappen. Frågade på herkules om svart grus var giftigt, inte då! Kan tänka att nån speciell sort skulle vara det om man har otur. Men enligt herkules var deras grus ok iaf.

Skall inte gå in på huruvida vilka bottensubstrat som är giftiga eller ej, det beror helt enkelt på vad det innehåller och hur lätt det släpper ifrån sig sina joner osv. Inget ont om herkules, jag handlar en hel del där själv men jag upplever iaf att de säger lite vad som helst bara för att få sålt varor och ibland känns det som att de kanske inte riktigt eg. vet svaret på vissa frågor utan bara säger nått så att de får sålt mer. Det är iaf min uppfattning!
#5 - 2 december 2009 21:25
Rooster skrev:
Skall inte gå in på huruvida vilka bottensubstrat som är giftiga eller ej, det beror helt enkelt på vad det innehåller och hur lätt det släpper ifrån sig sina joner osv. Inget ont om herkules, jag handlar en hel del där själv men jag upplever iaf att de säger lite vad som helst bara för att få sålt varor och ibland känns det som att de kanske inte riktigt eg. vet svaret på vissa frågor utan bara säger nått så att de får sålt mer. Det är iaf min uppfattning!

Haha, ok - bra att veta. Har fått lite sådana vibbar själv då de verkar ha lite "det löser sig"mentalitet :) Däremot så är det mindre kul om vissa andra saker de sagt inte stämmer så jag får hålla tummarna på att de säger nåt vettigt iaf :p
#6 - 2 december 2009 21:52

Jag håller med dig helt. Som idag t.ex när jag var där och frågade vad oxhjärtemixen innehöll som jag köpte för någon månad sen till mina diskusar. Han svarade "oxhjärta och räkor och massa sånt fett som dom gillar, dom skall ju ha en massa fett dom fiskarna"... Joh hoppas han sa fel och menade proteiner. Det roliga är att dom själv gjort mixen och kunde inte helt svara på vad det var i (tror det är lag på att ha innehållsförteckning va?)

Jag har 2 säckar av det svarta gruset från herkules i mitt 240 kar. Ingen fisk har dött av det hittills. Jag hällde upp gruset i en spann innan och sköljde igenom sanden i 5 minuter innan för att få ut att damm ur gruset.

Notis: Den svarta sanden jag köpte blev grå i vattnet och om man skall ha helt bläcksvart sand får man nog köpa en vissa sand jag vet är väldigt dyr. den ser ut att vara av glas eller porslin.
#7 - 3 december 2009 00:59
Mrs Peel skrev:
Haha, ok - bra att veta. Har fått lite sådana vibbar själv då de verkar ha lite "det löser sig"mentalitet :) Däremot så är det mindre kul om vissa andra saker de sagt inte stämmer så jag får hålla tummarna på att de säger nåt vettigt iaf :p

Ja det e ju det. Ja jag har som sagt blivit lite "lurad" av dem men jag tycker ändå att det är en helt ok butik. Enligt mina erfarenheter är de inte heller de enda detaljisterna som är lite oproffisionella på det här sättet men men...
Gruset är säkert "cosher", däremot kan det va bra att vara lite påläst om vad det är man handlar av dem åtminstone när det gäller fisk:).
#8 - 3 december 2009 01:11
Jag håller med dig helt. Som idag t.ex när jag var där och frågade vad oxhjärtemixen innehöll som jag köpte för någon månad sen till mina diskusar. Han svarade "oxhjärta och räkor och massa sånt fett som dom gillar, dom skall ju ha en massa fett dom fiskarna"... Joh hoppas han sa fel och menade proteiner. Det roliga är att dom själv gjort mixen och kunde inte helt svara på vad det var i (tror det är lag på att ha innehållsförteckning va?)

Jag har 2 säckar av det svarta gruset från herkules i mitt 240 kar. Ingen fisk har dött av det hittills. Jag hällde upp gruset i en spann innan och sköljde igenom sanden i 5 minuter innan för att få ut att damm ur gruset.

Notis: Den svarta sanden jag köpte blev grå i vattnet och om man skall ha helt bläcksvart sand får man nog köpa en vissa sand jag vet är väldigt dyr. den ser ut att vara av glas eller porslin.

Ja jag hoppas oxå han menade proteiner. När vi ändå e inne på ämnet förresten, både proteiner och fetter från varmblodiga djur som däggdjur och fåglar har fiskarna svårt att bryta ned och tillgodogöra sig (använder förvisso oxhjärta själv men bara som komplement och ytterst lite), och ansamlas (fetterna) i fiskarnas lever.

Hela grejjen med oxhjärta e typ att det är ett kraftfoder som gör att man kan dra upp fisken till reproduktiv storlek mkt snabbt. Har man en hög temp. i tanken kan man dock hjälpa fiskarna att tillgodogöra sig den här typen av föda bättre åtminstone har jag fattat det som. Dessutom är det så att eftersom diskus är lite dyra och exklusiva fiskar görs det ganska många olika foder som kanske inte alltid är så bra men folket som prod. det ser sin chans att dra in lite cash.

Faktum är att det gjorts en del studier som visar att diskusar av olika slag (olika arter och lokaler) mestadels lever av detritus och en mkt stor del av födan består av vegetabilier, och endast en mindre del av animaliskt material. Hur procentsammansättningen är beror på art, lokal och säsong (torrperiod vs regnperiod typ).
Nu blev det lite av en utsvävning men jag tänkte att det ändå kunde vara värt att näma när det ändå var på tråden så att säga.
#9 - 28 december 2009 20:08

Instämmer! jag har 10kg svart grus i mitt lilla kar och det funkar utmärkt, ingen som har strukit med. Jag köpte min på Godhems zoologiska i majorna och har för mig att det var av fabrikat Rådasand. Dom hade en ganska bra deal på gruset och det blev riktigt snyggt och ser lite ut som du beskriver.

Annons