svart grus eller ljus sand till 720l malawi??

#1 - 30 oktober 2006 20:54
Är fruktansvärt velig just nu! Hoppas att ni kan hjälpa mig..

Antingen ska jag ha svart grus eller ljus sand till mitt 720l malawikar.
Som övrig inredning kommer jag att ha kolsten och skifferplattor samt en del växter, troligtvis mest anubias. Bakgrunden är tyvärr bara en grå klipp-plansch. (En snygg bakgrund får bli en senare investering, när ekonomin tillåter...)

Vad tror ni om att ha det svarta gruset Merkur?
Storleken är 2-5mm.
Kan malarna skada sig på det?

Vilka är fördelarna/nackdelarna med svart grus resp. ljus sand?
Tips på olika sorter?

Mycket tacksam för svar!
#2 - 31 oktober 2006 10:31
Jag suktade länge efter svart grus till mitt stora akvarium, men till slut blev det mörkgrått från Åled istället. Eftersom jag vill ha corydoras, ancistrus och kuhliiålar så ville jag ha runda korn som de inte skadar sig på och det verkar inte gå att hitta (eller jo, Akvastabils Haley, men det har blanka polerade korn, inte så snyggt tycker jag). Merkur-gruset är (enligt mig) alldeles för vasst och kantigt för bottenlevande fiskar..
#3 - 31 oktober 2006 15:05
Cinapuff skrev:
Jag suktade länge efter svart grus till mitt stora akvarium, men till slut blev det mörkgrått från Åled istället. Eftersom jag vill ha corydoras, ancistrus och kuhliiålar så ville jag ha runda korn som de inte skadar sig på och det verkar inte gå att hitta (eller jo, Akvastabils Haley, men det har blanka polerade korn, inte så snyggt tycker jag). Merkur-gruset är (enligt mig) alldeles för vasst och kantigt för bottenlevande fiskar..

Har du någon bild på ditt mörkgrå grus från Åled?
#4 - 1 november 2006 08:38
Nej tyvärr, ingen bild (och ingen digikamera heller för tillfället :( )..
Och det är inte helt enfärgat grått, utan med som om man tänker sig mörkare (fast grå) engelsk sjösten..
#5 - 1 november 2006 20:47
Har kollat på en del alternativ från bland annat pwss.
Någon som har erfarenhet av någon av dessa sorter:

1) Blästersand från biltema?

2) Svart akvariegrus från pwss?

3) Svart marmorgrus från pwss?

Skicka gärna in bilder på era akvarier med sanden/gruset i!

Tacksam för svar!
#6 - 1 november 2006 20:50
jag har blästersand från biltema blandat med lite olika storlekar på grus och några nävar sten som är som en halv kastanj kanske.. måste säga att jag blev otroligt nöjd med detta.. ser precis ut som på botten på en sjö.. otroligt snyggt.
#7 - 1 november 2006 20:51
Har blästersand ifrån biltema i alla mina akvarium. Är nöjd med den. Blandar i en del småsten också så tycker jag att det blir snyggt.
#8 - 1 november 2006 20:51
Vi var ju överens:D
#9 - 1 november 2006 21:01
hehe ja de verkar så :) men vi har ju rätt,, det blir väldigt bra o göra så
#10 - 2 november 2006 09:26
Tack för era svar! Vet ni hur mycket blästersand det går åt till ett 720l?
Hur trivs växter i blästersand?
#11 - 2 november 2006 13:22
vet inte hur mycket det går åt men ja köpte en 25kg säck för 59kr och de räckte till mitt 400l i alla fall
#12 - 3 november 2006 08:59
Jag har den finaste blästersanden i mitt 160 L malawi kar.
Sanden blir väldigt kompakt och på glassidorna så blir det rostfärgningar + att den blir lite små slamm uppe på sanden.

De första 6 månaderna ser givetvis sanden kanon fin ut, men man ska tänka på avad som händer med den efter ett tag. Mina växter trivdes definitivt INTE i denna sand, provade olika gödningar utan tur.

Andra nackdelen är att den finkorninga sanden gärna virvlar runt en hel del och när man rengör så är det svårt att inte suga upp sanden. Då jag har en bubbelridå så är det lite irriterande.

Jag ska nu byta till svart botten med betydligt större kornighet för att få ner lite luft i bottenmaterialet och även få lite fin kontrast på den hålsten jag har. Den blir lite blasé mot den ljusta bottnen för tillfället..
#13 - 3 november 2006 10:53
Tack för det Rainbowalker!
Vilken typ av svart grus rekommenderar du?
Vill självklart att även mina malar och växter ska trivas!
#14 - 3 november 2006 16:25
Jag söker själv efter svart grus, har ingen erfarenhet av det, men jag skulle rekomendera att du köper lite större kornighet...kanske 1.5-2 mm..

Om du hittar något bra så säg gärna till!
#15 - 3 november 2006 16:48
Jag tycker du ska köra med vit Faxe Kalk Sten till botten perfekt till ditt kar.
#16 - 3 november 2006 18:51
stene skrev:
Jag tycker du ska köra med vit Faxe Kalk Sten till botten perfekt till ditt kar.

Blir inte vitt grus väldigt fult när det blommar upp alger på det?
Bara en fundering..
Jag är nog lite mer sugen på svart grus ändå faktiskt, blir så snygg kontrast till växterna.
#17 - 3 november 2006 18:55
Jag söker själv efter svart grus, har ingen erfarenhet av det, men jag skulle rekomendera att du köper lite större kornighet...kanske 1.5-2 mm..

Om du hittar något bra så säg gärna till!

Det finns något som heter "svart akvariegrus" på pwss. Det 1-2mm.
Ser ut såhär:
http://www.pwss.se/image.php?productid=2153
Vad tror du om det?
Nån som har erfarenhet av detta?

Det finns även något som heter "svart marmorgrus" och ser ut såhär:
http://www.pwss.se/image.php?productid=371
Det är 4-6mm, så det är kanske lite väl grovt?
#18 - 3 november 2006 18:59
MalawiAnna skrev:

Bara en fundering..

Jag är nog lite mer sugen på svart grus ändå faktiskt, blir så snygg kontrast till växterna.
Skaffa några malar då så slipper du det,det lär ändå komma på dina klipper och dina stenar om du har tänkt ha sådana så några Ancistrus malar lär du behöva ändå:)
#19 - 3 november 2006 19:00
Hadde valt en lite mörkare gru kan bli ganska tråkigt med svart grus efter som de mesta av inredningen du skulle ha är väldigt mörk
#20 - 3 november 2006 19:39
gojan skrev:
Hadde valt en lite mörkare gru kan bli ganska tråkigt med svart grus efter som de mesta av inredningen du skulle ha är väldigt mörk

Har du något förslag på något mörkare grus som inte är svart så mottages det gärna! :)
#21 - 3 november 2006 19:42
MalawiAnna skrev:

Bara en fundering..

Ska det bli ett Malawi kar?
#22 - 3 november 2006 20:04
stene skrev:
Ska det bli ett Malawi kar?

Japp!
#23 - 3 november 2006 20:05
Eftersom du skulle ha växter i ,det var därför jag undrade
#24 - 3 november 2006 20:09
stene skrev:
Eftersom du skulle ha växter i ,det var därför jag undrade

Jag vet att det inte är helt biotopriktigt, men tycker det ser lite tråkigt ut utan växter...
#25 - 3 november 2006 22:02
MalawiAnna skrev:
Jag vet att det inte är helt biotopriktigt, men tycker det ser lite tråkigt ut utan växter...

Det kan vara helt biotopsriktigt med växter. Finns till exempel vallisneria. Men om det är en klippbiotop så kanske det inte är helt biotopsriktigt.

Och om man skall vara biotopspolis så är väl inte bottenmaterialet asfalt i malawisjön vad jag vet :D
#26 - 3 november 2006 23:51
vad blir det för sand? Själv är jag svag för mörk botten, tycker du skall satsa på svart sand. Då kan du blanda upp blästersanden med svart sand som man kan köpa i blomsterhandeln, tänkt till att dekorera blomkrukor med, blir lite mer liv i botten med olika grovlek på bottenmaterialet. Komplettera med några mindre kolsvarta stenar så blir det ännu bättre.....sedan tycker jag att Tanganyika ciklider är roligare, men smaken är delad....

Ja vit sand/eller ljus också för den delen/ är inte snygg med alger på....
#27 - 4 november 2006 06:18
Långås skrev:
Det kan vara helt biotopsriktigt med växter. Finns till exempel vallisneria. Men om det är en klippbiotop så kanske det inte är helt biotopsriktigt.

Och om man skall vara biotopspolis så är väl inte bottenmaterialet asfalt i malawisjön vad jag vet :D
Då blir det bra med svart sand då.:D
#28 - 4 november 2006 10:07
MalawiAnna skrev:
Det finns något som heter "svart akvariegrus" på pwss. Det 1-2mm.

Ser ut såhär:

http://www.pwss.se/image.php?productid=2153

Vad tror du om det?

Nån som har erfarenhet av detta?

Det finns även något som heter "svart marmorgrus" och ser ut såhär:

http://www.pwss.se/image.php?productid=371

Det är 4-6mm, så det är kanske lite väl grovt?

Jag har kikat på det gruset, ser ganska OK ut. Men verkar vara lite vasst. Har har även hittat detta på Gibbon, Basalt:
http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?ItemId=2893&SectionId=2096&ItemIndex=43
som jag ev ska beställa hem en säck av och se hur det ser ut in 'real life'. Har för mig att Basalt är ganska blankt, men det tror jag i stort sett allt svart grus/sand blir när det väl är i vattnet.

Och detta på PWSS som ser riktigt fint ut, Svart råda sand 0,2-1,5 mm:
http://www.pwss.nu/product.php?productid=372&cat=564&page=1
Lite rädd att det skall bli för smått..+ att frakten lär ju svida lite :)

Hade ju varit så bra om man kunnat se detta i verkligheten först!

Jag håller med att gröna växter brytet jätte snygg emot en svart botten. Fiskarna färgar även ut mer(hoppas jag)

På senare tid har jag funderat på svart grus eller vitt cikludgrus...men jag älskar mina vita hålstenar och dom skulle göra sig så bra emot den svarta botten...så svårt att välja!! men man kan ju alltid byta till något annat sedan..
#29 - 4 november 2006 10:46
Nu har jag i alla fall bestämt mig för att det det blir svart botten.
Tack allihop för all hjälp!
Rainbowalker: Tycker basaltgruset ser riktigt snyggt ut, men det är som sagt lite blankt. Vet du vad det kostar?
#30 - 4 november 2006 10:51
Nej, jag har dessvärre ingen aning om priset, men ska kolla upp det med min återförsäljare till veckan.

Det blir nog den eller svart råda sand för mig...bara jag slipper den superfinkorniga sanden jag har idag. Så jobbig att hålla efter..

Om du hittar nått bra som du köper så posta gärna en bild.

Tror du svart botten kan bli bra i mitt akvarium? (se länk nedan)

Har du någon bild på ditt akvarium eller är det nystart?
#31 - 4 november 2006 11:27
Jag tycker deffinitivt att du skall köra med vit sand. Jag har det i mitt och det blir så mycket bättre kontrast mot kolstenen. Den sanden jag har är köpt hos herkules och vet inte vad den heter, men den växer det ingenting på....
Se bilder på min sida :-)

Lycka till
#32 - 4 november 2006 12:21
Det är finare med mörk sand/grus då alger syns direkt på vit/ljus.

Jag kör med Blästersand ifrån bitema 25 kilo/49 kr till alla mina yngelkar det är väldigt lätt att göra rent dom då bäbisarna skräpar ner väldigt mkt...

Lycka till i sökandet!

MVH Erika
#33 - 4 november 2006 15:20
kecca skrev:
Det är finare med mörk sand/grus då alger syns direkt på vit/ljus.

Jag kör med Blästersand ifrån bitema 25 kilo/49 kr till alla mina yngelkar det är väldigt lätt att göra rent dom då bäbisarna skräpar ner väldigt mkt...

Lycka till i sökandet!

MVH Erika

Använder du den svarta ifrån Biltema? Hur pass stor är sandkoren i den?
Virvlar det runt mycket? Jag har den ljusaste ifrån dom nu i finaste storleken.
#34 - 4 november 2006 18:29
Basalt grus

En vänn till mej skaffade just detta grus till sitt 150 li malawi, efter ca 1-2 månader så upptäckte hon att det var svårt att göra rent i karet, på botten, alla stenar liksom klumpade ihop sej. När hon tömmt karet och kände på gruset så var det "klibbigt", det finns inget bättre ord för hur det känndes när man tog i det. Om jag var som du så skulle jag börja med ett prov i en burk som får stå i en månad eller så.
MVH/kkk
#35 - 4 november 2006 20:25
kkk skrev:
En vänn till mej skaffade just detta grus till sitt 150 li malawi, efter ca 1-2 månader så upptäckte hon att det var svårt att göra rent i karet, på botten, alla stenar liksom klumpade ihop sej. När hon tömmt karet och kände på gruset så var det "klibbigt", det finns inget bättre ord för hur det känndes när man tog i det. Om jag var som du så skulle jag börja med ett prov i en burk som får stå i en månad eller så.

MVH/kkk

Verkar som att det inte finns något bra svart grus alls...[:(] Eller?
#36 - 4 november 2006 20:35
MalawiAnna skrev:
Verkar som att det inte finns något bra svart grus alls...[:(] Eller?
Finns alltid vit faxe kalk sten som du kan blanda med det mesta lyser upp dina fiskar något så kollosalt så det blir lite saltvatten över det hela för den otränade ögat...:D
#37 - 4 november 2006 20:39
stene skrev:
Finns alltid vit faxe kalk sten som du kan blanda med det mesta lyser upp dina fiskar något så kollosalt så det blir lite saltvatten över det hela för den otränade ögat...:D

Vill inte ha vitt ju...!! :p
#38 - 4 november 2006 20:42
Fasen vilken snygg mal du har, Stene!! Menar den där clariasmalen. Vart har du fått tag på den?
#39 - 4 november 2006 21:07
Hej nej jag har den ljusa o minsta sanden ifrån Biltema. Visste inte att det fanns mörk bläster...

Jag menade att i ett stort kar så e det gör snyggt med mörk!

MVH Erika
#40 - 4 november 2006 21:22
kecca skrev:
Hej nej jag har den ljusa o minsta sanden ifrån Biltema. Visste inte att det fanns mörk bläster...

Jag menade att i ett stort kar så e det gör snyggt med mörk!

MVH Erika

Det hade inte jag heller någon aning om...
Någon som har en bild på den? (Gärna i akvariet)
Vilken är kornstorleken på den?
#41 - 6 november 2006 13:36
MalawiAnna skrev:
Det hade inte jag heller någon aning om...

Någon som har en bild på den? (Gärna i akvariet)

Vilken är kornstorleken på den?

Mörk bläster sand kallas även aluminiumsilikat. Finns en uppsjö med trådar om den. Även fast namnet låter suspekt gifitgt så är det många som använder Biltemas utan problem och det säljs även av akvariebutiker.

Jag är även intresserad av att veta om det finns olika kornstorlekar.

Detta är svart blästersand 0,2-1,5 mm
http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=2063&d=1139691444

Finns bla på PWSS, men antar att det är detsamma som Biltemas??
#42 - 6 november 2006 16:12
Den var ju riktigt snygg, men har också hört massa negativa saker om just aluminiumsilikat...
#43 - 7 november 2006 07:50
Mm, men det beror helt på vilka man frågar. Dom som använder detta verkar inte ha några problem alls. De som säger att det är farligt använder det inte själv..verkar det som..så...svårt att säga.
#44 - 19 november 2006 19:56
Är det någon som vet hur och den ljusa och den svarta rådasanden är?

Annons