svart grus eller inte?

#1 - 31 maj 2008 17:59
Hej jag ska flytta och måste då såklart tömma akvariumet..tänkte passa på att byta grus sort och är kluven på om man ska våga testa svart grus eller inte.. det verkar väldigt snyggt om man sätter i en färgstark fisk och starka lysrör till.. någon som har erfarenhet om svart grus i akvariumet och kanske några bilder?? tips elller så? tips på snygga växter samt lysrör som passar?

och någon fisk som skulle passa in..

jag har en 112 L med 10 kilfkäcksraspora och 2 gurami i.. + mal och en algätare.. (men flyttar ev dem till ett annat aq)
#2 - 31 maj 2008 21:54
jag tycker att du kan ha svart grus. tycker att vilka fiskar man än har får fina färger. men du kan även ha lysrör som förstärkerfiskarnas färger. det har jag och när fiskarna simma vidbakrutan så lyser det om dom, det kan man de på bakrunden :)
#3 - 31 maj 2008 22:01
Har ett mindre kar med hälften polerat sv grus och hälften sv sand, funkat bra men hört av andra att det inte är något vidare........
#4 - 1 juni 2008 10:12
- Har svart grus och ljusa stenar i ett av mina malawikar. Vet inte om det är "snyggt" eller "bra". Fiskarna trivs i alla fall. Nackdelen skulle vara att det svarta gruset absorberar ljuset från lysrören. Det ser alltid lite "mörkt" ut trots bra ljus. Men som sagt. Fiskarna trivs och gräver och förökar sig.

Detaljbild:
#5 - 1 juni 2008 10:22
- Men jaha! Ser nu på bilden att den hona som tittar fram verkar ha munnen full av ungel! Det visste inte jag. Måste kolla det :)

Edit! Har kollat nu och visst ruvar hon.
#6 - 1 juni 2008 10:49
Svart grus/sand/substrat går alldeles utmärkt. Tänk dock på att vissa sorter baserade på aluminiumsilikat, t ex Svart Råda, är giftiga för vissa fiskarter, t ex malawiciklider. Finns ett antal trådar om det här på Zoopet, bara att söka.
#7 - 1 juni 2008 11:50
Jag har svart grus i mitt nya 110 - akvarium. ta gärna ett span på det i min blogg eller genom länken nedanför. :)

http://www.zoopet.com/akvarium/akvariebilder/stor/1212319628.jpg
Bilagor:
#8 - 9 juni 2008 08:43
jag har svart sand ja och svart bakgrund i mitt akvarie. helsnyggt :D
Speciellt då ja har en stor röd kamphane!ska nog ta in nåra silvermollys!

http://l-desu.bilddagboken.se/p/show.html?id=219492531&directlink=1
#9 - 9 juni 2008 08:51
Aluminiumsilikat

Varifrån kommer idén att aluminiumsilikat skulle vara giftigt?

Är det inte extremt olösligt?

/kenneth
#10 - 9 juni 2008 08:55
jag har själv svart grus i alla mina akvarium! Det är riktigt fint! Skulle dock rekommendera dig att ha en svart bakgrund också annars ser det lite konstigt ut enligt mig.
#11 - 9 juni 2008 08:58
XenOn skrev:
jag har själv svart grus i alla mina akvarium! Det är riktigt fint! Skulle dock rekommendera dig att ha en svart bakgrund också annars ser det lite konstigt ut enligt mig.

visst är det snyggt med båda delarna! alltså svart å svart! Fiskarna får sån lyster :D
#12 - 20 juni 2008 15:24
jag hade svartsand men jag tycker att det blev så smutsigt
#13 - 20 juni 2008 17:08
frozenhart skrev:
Hej jag ska flytta och måste då såklart tömma akvariumet..tänkte passa på att byta grus sort och är kluven på om man ska våga testa svart grus eller inte.. det verkar väldigt snyggt om man sätter i en färgstark fisk och starka lysrör till.. någon som har erfarenhet om svart grus i akvariumet och kanske några bilder?? tips elller så? tips på snygga växter samt lysrör som passar?

och någon fisk som skulle passa in..

jag har en 112 L med 10 kilfkäcksraspora och 2 gurami i.. + mal och en algätare.. (men flyttar ev dem till ett annat aq)

Jag har svart grus och svart bakgrund och tycker det är fint. Tycker både växter och fiskar framhävs mera.
#14 - 20 juni 2008 17:17
men mina växter typ bara dör ska byta till något vanligare grus
#15 - 20 juni 2008 21:24
det blir snyggt, men jag tycker att det blir mörkt i mitt akvarium
#16 - 20 juni 2008 21:58
Kör med svart råda just nu och jäklar va fint de blir med svart bakgrund!:D Dock om du har Malawiciklider ska du nog avstå...
#17 - 20 juni 2008 23:01
bettaman skrev:
men mina växter typ bara dör ska byta till något vanligare grus

Mina växter funkar fint med Svart Råda (aluminiumsilikat):
#18 - 20 juni 2008 23:56
När jag köpte svart grus färgades vattnet svart också. Rekommendera alltså inte av mig.
#19 - 22 juni 2008 16:12
på tal om svart sand...är lite sugen på det ..såg det i zooaffären idag, men tänkte inte mer på det förens jag kom hem! har kollat lite på olika trådar här..vart hittar man svart sand billigt? kunde man inte använda biltemas bläster medel?
#20 - 22 juni 2008 16:58
Djurmagazinet :)
#21 - 22 juni 2008 19:44
på tal om svart sand...är lite sugen på det ..såg det i zooaffären idag, men tänkte inte mer på det förens jag kom hem! har kollat lite på olika trådar här..vart hittar man svart sand billigt? kunde man inte använda biltemas bläster medel?

köpte mitt svarta grus på zoosajten mycket billigare än i lokala djurbutiken trots frakt. fick 20 kg billigare än 5kg i butiken så kolla in på nätet:)
#22 - 25 juni 2008 05:56
Jag ska ha svart grus och svart bakgrund nu när jag köper.

Dock blir väl Black Molly nästan osynlig? xD
#23 - 25 juni 2008 06:32
jo det blir den:P men ta vita mollys?:Pde lyser verkligen upp
#24 - 28 juni 2008 12:28
Jag har svart sand. det är verkligen helsnyggt! nästan se*igt! men smutsen avföring o gammal mat syns ganska mky och efter nån vecka så ar sanden lite brun-grå. men det fixar man ju snabbt med botten sug grejen;)

Verkligen värt.
#25 - 27 september 2008 19:43
doppingen skrev:
köpte mitt svarta grus på zoosajten mycket billigare än i lokala djurbutiken trots frakt. fick 20 kg billigare än 5kg i butiken så kolla in på nätet:)

Är zoosajtens svarta ett naturgrus eller är det sillikat??
#26 - 27 september 2008 19:53
vet ej var ett bra tag sen nu så jag har slängt påsen har iallafall fungerat helt perfekt inga som helst problem. men du kan ju alltid gå in på deras hemsida å kolla är inget giftigt iallafall då det säljs via djurbutik och mina fiskar eller växter har ej dött
#27 - 28 september 2008 07:02
Jag har typ hälften med svart & hälften med vitt grus, Det blir j--vligt effektfullt & läckert. köpte mitt på Hornbach, tycker dom har billigt grus, men har iof, inte kollat på så många andra ställen :) & giftigt tror jag inte det é eftersom det sälja på fiskavdelningen.

Annons