Svart grus?

#1 - 14 april 2007 20:19
Vart hittar jag svart grus? typ Diabas eller Basalt, i Göteborgs området?
Nån som vet om det finns nån akvarieaffär, som säljer det. Typ Herkules, mm? Annat företag?
Skulle vilja ha ett svart/mörkt grus, inte runt, utan kantigt, typ 2-4mm.
#2 - 14 april 2007 21:41
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag köpte mitt på tropen (men det är ju några år sedan) åsså var det lite mer finkornigt 0,2-1,5mm men hör med dom.[/COLOR][/FONT]
#4 - 15 april 2007 02:10
Finns även på Bäckebols zoo :) Var där jag köpte mitt till endlerkaret, inte alltför dyrt faktiskt - på bilden är det dock de förra invånarna - glödbandstetror och en orange kampis som figurerar, men sanden är densamma och den är fortfarande supersnygg.
#5 - 15 april 2007 12:09
Maria: Det är för grovt egentligen, iom att jag tänkte börja med en jordbotten, så behöver det vara lite grövre grus (över 1mm iaf) så att det luftar igenom och inte bara blir igenpackat =) Men tack för tipset ändå! Jag ska kolla om Tropen har nåt grövre också!

Marcus: Nej, det är alldeles för finkornigt.

fifi: Ja, det gruset ser bra ut! =) Bäckebols Zoo, hmm... lite långt. Får se om jag kan lura med föräldrarna dit nån dag :)
Tack för tipset!

Jag ska ta och ringa runt lite till olika affärer i stan.

För typ 6år sen köpte jag ett snyggt grus, Aquatic Nature Dekoline, kommer inte ihåg vilken "modell". De som sålde den då har iaf inte kvar den... :(
#6 - 15 april 2007 13:37
Dom har svart grus på Herkules... :)
#7 - 15 april 2007 18:45
Borde ju finnas lite överallt :) Jag köpte mitt där i alla fall, bor ju alldeles bredvid nästan.

Hmm.. hur ser det gruset ut?
#8 - 15 april 2007 19:05
Jag har ingen bild på det gamla gruset (har inte kvar det).

Tack för tipset om Herkules! Ska kolla!
#9 - 16 april 2007 00:23
Du menar det från Herkules? Haha... hmm.. typ som vanligt mellankornigt grus fast svart, helt svart alltså och inte grå/svart :) Ser ut ung. som det du hade på bilden, fast kanske liiiiite mindre korn.
#10 - 16 april 2007 05:58
Ska iaf kolla om dom har nåt på Herkules, ska ändå dit...
Vill alltså inte ha något grus som är mindre än typ 1mm och inga runda korn, de ska vara kantiga!
Något som sett nåt sånt här?
Någon som använder basalt eller diabas i sina kar? bilder? Vart köpte ni det då?
#11 - 16 april 2007 20:07
Har ringt runt lite nu.

Herkules Zoo har inget svart grus (som jag är intresserad av).
Jag ska ringa en person på Askania imorgon och fråga om jag skulle kunna köpa grus av dem, det är möjligt att dom har nåt som kan passa mig, typ basalt eller diabas.
Inget annat företag (som säljer grus och makadam) har något liknande det jag vill ha.
Ett av företagen undrade vad för sorts svart grus jag ville köpa. Om det var färgen som var svart eller att jag skulle köpa det svart? ;)
#12 - 17 april 2007 17:02
Askania hade inte och inte heller Zoo Kompaniet, men jag kanske ska köpa grus av en person privat :)
Fruktansvärt svårt att få tag på lite svart grus tydligen!
#13 - 17 april 2007 17:53
Har inte zoomässan i kungsbacka det, vet inte om det är rätt "svarta" grus, förstås, men dom har haft svart basalt grus ialla fall.
Vet att dom beställer mycket från www.gibbon.se och det brukar inte vara något problem att be dom ta hem grejer där ifrån (om man hittar något som man vill ha) bara man tar artikel nummer och artikel namn..
#14 - 18 april 2007 10:44
nej, jag har kollat med dom och dom tar inte hem något svart grus. Kan ju fråga igen, men en av de som jobbar där sa att dom inte gjorde det, iof är det väl bäst att kolla med den riktiga ägaren.

Annons