Svart grus?

#1 - 20 april 2006 12:44
[COLOR=magenta]Hej! Är det nå'n som kan tipsa om ett snyggt, [COLOR=black]svart grus[/COLOR], omkring ca 2-6 mm? Det får inte vara vasst då jag har dvärgbotior som gillar att böka runt. (Ska starta ett nytt akvarium.) Har kollat runt lite (bor i stockholm) men har bara hittat ett alternativ, och det var dyrt: 169 kr/5 kg. Jag behöver ca 40 kg. Lite väl häftigt att lägga drygt 1300 spänn på grus, tycker jag. Mkt tacksam för tips!!!;) [/COLOR]
[COLOR=#ff00ff]MVH Marion[/COLOR]
#2 - 20 april 2006 12:58
ja betalade 125kr för en 25kg säck ja i en djuraffär... va de gruset gjord av guld de du hitta eller?

du kan köpa svart blästersand på biltema som är billigt
#3 - 20 april 2006 13:34
[quote=andreassofus]ja betalade 125kr för en 25kg säck ja i en djuraffär... va de gruset gjord av guld de du hitta eller?

du kan köpa svart blästersand på biltema som är billigt[/quote]

[COLOR=magenta]Guld, ja man undrar ju..:)! Svart blästersand, säger du. Hurdan är grovleken på den? Har du möjligen nå'n bild?[/COLOR]
#4 - 20 april 2006 13:36
den e ganska fin i grovleken.. nej ja har ingen bild, men det är många här som använder den,
ja har den i mitt ena akvarium men den ligger under en annan sand så den syns inte
#5 - 20 april 2006 13:39
[COLOR=magenta]Hmm, jag vill egentligen inte ha sand, utan grus. För det kan väl vara svårt att hålla rent med för fin sand? Smutsen lägger sig väl mer underlaget än trillar igenom?[/COLOR]
#6 - 20 april 2006 13:41
det är inte direkt sand men..
hmm tycker precis tvärt om än dig.. vill att de ska lägga sig över sanden så det blir väldigt lätt o rengöra
#7 - 20 april 2006 13:48
[quote=andreassofus]det är inte direkt sand men..
hmm tycker precis tvärt om än dig.. vill att de ska lägga sig över sanden så det blir väldigt lätt o rengöra[/quote]

[COLOR=magenta]Jaha. Men växterna då? Får de tillräckligt med näring?Eller ger du tillskott?[/COLOR]
#8 - 20 april 2006 13:50
ska inte va några problem med växterna.. det är ju ingen sand. det är ju som fint grus. tror de finns i olika storlekar till och med
#9 - 20 april 2006 13:54
Ok, i så fall låter det ju intressant, ja om den finns i olika storlekar alltså. Tack för snabba svar, förresten!
#10 - 20 april 2006 13:57
jepp. du kan ju söka på blästersand i forumet så kommer de upp massa om de.

bor du nära ett biltema?
#11 - 20 april 2006 14:01
Jag har sökt, men får då inte upp så mycket...skumt. Bor ej nära ett biltema, men kan ta mig dit.
#12 - 20 april 2006 14:05
gå in på avancerat o sök enbart i rubriker så får du fram
#13 - 20 april 2006 14:19
Tack för tipset, fick fram en hel del. Det verkar som om blästersanden finns i många varianter. Skulle ändå vara intressant att få veta om det finns fler alternativ, vill även att gruset ska glänsa lite...
#14 - 20 april 2006 14:22
annars har du ju råda grus som ja tycker e snyggast. sen finns de engelsk sjögrus,, fast dom e ju ljusa men...
#15 - 20 april 2006 14:27
akvastabil har ett svart grus i "rätt storlek" kan va lite tricky att hitta den bara :) , köpte svart rådasand i stället
#16 - 20 april 2006 14:30
[quote=robban]akvastabil har ett svart grus i "rätt storlek" kan va lite tricky att hitta den bara :) , köpte svart rådasand i stället[/quote]

finns de inte bara en färg när de gäller råda???
#17 - 20 april 2006 14:33
Svart blästersand heter blästersilikat så sök på det istället
#18 - 20 april 2006 14:34
[COLOR=magenta]Fast rådagrus har jag läst så mkt negativt om. Att det rostar osv. Engelsk sjösten har jag i mitt nuvarande akvarium och är trött på det. Men jag skulle vilja ha en motsvarighet till sjöstenen, alltså samma storlek (ca 3-5mm), rundslipning och lyster, fast [COLOR=black]svart[/COLOR]. Det är nog den närmaste beskrivningen jag kan komma på. Det kanske inte finns, om jag nu inte köper de där påsarna för 169:-/5 kg! Känns aningens motbjudande!:( Tja, jag får kanske tänka om. Men jag ska i alla fall kolla blästersandsalternativet![/COLOR]
#19 - 20 april 2006 14:36
Rådagrus har används i alla år i akvarium utan problem MarionM :)
#20 - 20 april 2006 14:39
Ok, Opus. Men visst är det inte helt svart, utan mer grått?
#21 - 20 april 2006 14:42
minj råda är lite rödaktig
#22 - 20 april 2006 14:52
Det finns visst ett grus som heter "swerock" som är svart och rundat. Det ser intressant ut, tycker jag. Nå'n som har erfarenheter? Är det kalkhaltigt? I så fall ju inte bra.
#23 - 20 april 2006 16:18
Vet inte, har bara sett Biltemas på bild och då såg den ut till att vara svart iaf.
#24 - 20 april 2006 18:09
På Kungs Zoo finns ett svart grus (ca 3 mm) som är rundat och vänligt mot skäggtömmar. Det finns i lösvikt, men jag har ingen koll på vad det kostade eftersom jag bara köpte ett par liter. Vackert är det iallafall.
#25 - 21 april 2006 10:32
Det ska jag kolla upp!
#26 - 21 april 2006 20:38
Köpte svart grus nyligen för 10kr kilot. Men det är inte kolsvart, mer mörkgrått, men jag gillar det :)
#27 - 22 april 2006 08:32
[quote=Daniel_N]Köpte svart grus nyligen för 10kr kilot. Men det är inte kolsvart, mer mörkgrått, men jag gillar det :)[/quote]

Var hittade du det, Daniel?
#28 - 22 april 2006 16:55
Biltemas blästersilikat är samma sak som svart rådasand. Köp det istället för den svarta rådasande, det är väl billigare där tror jag.
Bilagor:
#29 - 22 april 2006 19:28
Jag har köpt mitt svarta grus från Tyskland och är jätte nöjd.
Jag kontaktade Juwel och frågade vad de hade för svart grus i deras akvarier i katalogen.
Gruset är 2-3 mm är rund och heter Schwarzer Kies 2-3mm. Det är väldigt snyggt !!
portot är inte billigt men du kan nog ha något billigt rådasand under och det här svarta gruset ovanpå i akvariet, så då behöver du inte många kilo. Så gjorde jag.

Kolla denna länk:http://www.zajac.de/
Välj: Aquaristik -> Deko & Einrichtung->Bodengrund->Zac
#30 - 22 april 2006 19:38
Finns det inte svart engelsk sjösten i ganska grov storlek? Jag har iaf för mig att jag sett det i nån affär, fast jag kommer inte ihåg vilken...
Måste ju bara finnas någon sand i hela Sverige som du vill ha så slipper du beställa från Tyskland, det blir ju billigare. Känns iaf som om det borde finnas
NÅGONSTANS.
#31 - 22 april 2006 19:49
Jag letade ganska intensivt efter svart grus för ett tag sedan här i gbg regionen.
Svart råda= blästersilikat är för vass tycker jag.
Aquastabil svart grus är lite vass och blank
Imazo svart grus är inte riktigt svart när man stoppar in det i akvariet. Det är mer grått. Jag har köpt det och testat. Dessutom, detta "svarta" Imazo grus är kalkhaltigt.
På Hornbach här i Gbg finns små säckar med svart Kisel grus som är samma sten som den i Juwels akvarier men den är inte lika snygg som gruset jag köpte. Hornbachs är väldigt rund och därför ser det onaturligt, tycker jag.
#32 - 23 april 2006 00:28
[quote=MarionM]Var hittade du det, Daniel?[/quote]
Har sett både i Arvika och Karlstad, men jag antar att du inte har lust att åka så långt :)
#33 - 24 april 2006 13:11
[COLOR=magenta]Tack såå mycket för alla förslag! Ni är så snälla! Jag har varit runt i ett flertal akvarieaffärer i helgen, men utan resultat. Blev avrådd på ett par ställen att köpa blästersilikat (Rådasand har även blästersilikat) med hänvisning till att "fiskar dör", "det är inte bra" osv. Man kanske kan ha otur, vad vet jag! Men när de säger så, får man ju inte direkt nå'n lust att pröva ... Fint, svart grus, som man kan köpa i lösvikt eller i 5 kilos påsar kostar, som sagt, skjortan! Men, som nån skrev, så kan man ju kombinera billigare grus och köpa det dyrare att ha ovan. Och jag har ju fått lite fler tips av er att kolla in, så det ska jag göra![/COLOR] :) :) :)
#34 - 24 april 2006 13:23
Klart akvarieaffärerna säger så, dom vill ju sälja sitt dyra grus...Nu har jag iofs ingen erfarenhet av blästersilikat men jag vet att dom vill sälja.
Om man lägger två olika sorters grus på varandra kommer dom till slut att blandas, framförallt om du har bökande fiskar
#35 - 25 april 2006 12:46
[quote=greken]Klart akvarieaffärerna säger så, dom vill ju sälja sitt dyra grus...Nu har jag iofs ingen erfarenhet av blästersilikat men jag vet att dom vill sälja.
Om man lägger två olika sorters grus på varandra kommer dom till slut att blandas, framförallt om du har bökande fiskar[/quote]

[COLOR=magenta]Självklart vill de sälja! Men jag har hört för många varningar nu, även på andra håll än i butiker, att jag lixom inte har nå'n lust att skaffa just blästersand. Vet att det funkar utmärkt för många, men som sagt. [/COLOR]
[COLOR=magenta]Är medveten om att gruset kommer blandas när fiskarna bökar, vid rengöring etc. Har därför inte bestämt mig för om jag vill ha olika sorter eller ej... Svårt när man är velig![/COLOR]
#36 - 25 april 2006 15:56
HEJ jag har en grå svart sand som jag köpt på åleds du kan kolla deras hemsida www.aleds.se kolla på fiskar och blädra ner till rockor så ser du hur den ser ut

Annons