Svart, finare sand.

#1 - 2 augusti 2009 02:49
Jag har ett kar på 200 liter bakom mig som jag ännu inte har startat upp. Jag hoppas på att göra det inom en månad, därför kikar jag runt efter saker jag behöver införskaffa. Bland annat sand. Jag har sett kar med svart, fin sand men det verkar väldigt svårt att få tag i. I en äldre tråd i detta forumet fanns det länkar till svart sand på 3-5mm, men det är för grovt, det är snarare grus i mina ögon. Jag är ute efter sådan här: http://static.pici.se/pictures/Ixsdeeqsq.jpg

Är det någon som vet var jag kan få tag på just sån finmald sand, samt priser och (uppskattningsvis) hur många kilon jag behöver för ett kar på 200 liter så vore det tokbra.
#2 - 2 augusti 2009 05:25
ImPulse skrev:
Jag har ett kar på 200 liter bakom mig som jag ännu inte har startat upp. Jag hoppas på att göra det inom en månad, därför kikar jag runt efter saker jag behöver införskaffa. Bland annat sand. Jag har sett kar med svart, fin sand men det verkar väldigt svårt att få tag i. I en äldre tråd i detta forumet fanns det länkar till svart sand på 3-5mm, men det är för grovt, det är snarare grus i mina ögon. Jag är ute efter sådan här: http://static.pici.se/pictures/Ixsdeeqsq.jpg

Är det någon som vet var jag kan få tag på just sån finmald sand, samt priser och (uppskattningsvis) hur många kilon jag behöver för ett kar på 200 liter så vore det tokbra.

Rådasand har det du letar efter. Jag tror det heter "Blästersilikat"
Lycka till
#3 - 2 augusti 2009 08:34
Jag läste igår att en tumregel var 25kilo per 100liter!
Bilagor:
#4 - 2 augusti 2009 09:31
Njae, jag har 540 liter och jag har 50 kilo sand. Nu har jag iofs en back to nature bakgrund som tar lite av platsen men det är precis lagom.
#5 - 2 augusti 2009 09:40
En bra sida för att beräkna volym och substratåtgång :)

http://henrik.eketjall.se/page/19/index.htm
#6 - 2 augusti 2009 12:05
Tack för svaren, jag ska kolla upp rådasand.
#7 - 2 augusti 2009 15:50
Tänk på att rådasanden som är blästersand innehåller aluminiumsilikat.
Det dödar posthornssnäckor och en del räkor tål det inte heller.
#8 - 3 augusti 2009 12:27
Blästersanden är heller inte bra för Corydoras, om du tänker ha det. Den är vass, och skär sönder deras skäggtömmar.
#9 - 3 augusti 2009 12:51
Jens A. skrev:
Blästersanden är heller inte bra för Corydoras, om du tänker ha det. Den är vass, och skär sönder deras skäggtömmar.

Tjenare Jens. Misstänkte att du fanns här du också. :P
Tack för tipset, jag har inte planerat att ha några Corydoras, dock har jag 2 väderålar (Misgurnus anguillicaudatus) i det mindre karet just nu, och då jag planerat att flytta över dessa till det stora karet senare så de får lite mer utrymme att vara på så kan det vara bra att veta hur blästersanden fungerar ihop med fiskar som har skäggtömmar. Väderålarna gräver ofta i sanden och om då sanden är lite vass så är det dömt att gå illa.

Jag funderar på om jag ska skippa svart sand och bara gå på någon mörkare sand istället.
#10 - 3 augusti 2009 16:38
Jag hade svart sand innehållande alu.silikat tidigare, det tog kål på både snäckor, pansarmalar och ancistrus.
Bytte till en annan svartsand som jag köpte på Grizzly och som har funkat bra hitintills. Har för mig att jag har 20kg sand i karet (botten mått 100x50cm)
#11 - 3 augusti 2009 20:50
Rambo skrev:
Jag hade svart sand innehållande alu.silikat tidigare, det tog kål på både snäckor, pansarmalar och ancistrus.

Bytte till en annan svartsand som jag köpte på Grizzly och som har funkat bra hitintills. Har för mig att jag har 20kg sand i karet (botten mått 100x50cm)

Hej skulle bara tillägga att en kompis till mig använde sig av blästersand (aluminiumsilikat) för ett gäng år sen och det verkade som att det tog kål på de flesta av hans fiskar däribland ett par schackbrädesciklider. schackbräden är ju visserligen rätt känsliga fiskar och det blev aldrig bekräftat att det var just en hög halt av aluminium (är ju en tungmetall) som dödade fiskarna men jag hade nog inte chansat å ha det bottenmaterialet i nått av mina kar...

(Jag vill minnas att det var en tråd här för inte allt för längesen där detta bottenmaterial diskuterades och menaingarna var som vanligt delade, men man kanske skulle kolla upp det)
#12 - 3 augusti 2009 21:18
Rooster skrev:
Hej skulle bara tillägga att en kompis till mig använde sig av blästersand (aluminiumsilikat) för ett gäng år sen och det verkade som att det tog kål på de flesta av hans fiskar däribland ett par schackbrädesciklider. schackbräden är ju visserligen rätt känsliga fiskar och det blev aldrig bekräftat att det var just en hög halt av aluminium (är ju en tungmetall) som dödade fiskarna men jag hade nog inte chansat å ha det bottenmaterialet i nått av mina kar...

(Jag vill minnas att det var en tråd här för inte allt för längesen där detta bottenmaterial diskuterades och menaingarna var som vanligt delade, men man kanske skulle kolla upp det)

Det jag har läst om blästersand har, mer eller mindre, skrämt bort mig från att använda det. Det verkar som om den sanden gör mer skada än nytta så jag tänker inte chansa för o se om det fungerar i mitt kar.

Annons