Svart filtermatta - Var ?

#1 - 18 mars 2008 06:26
Hej !

Hittar bara blåa filtermattor på nätbutikerna.

Var hittar man samma produkter, som är svarta ?

Ska nu efter mycket velande inreda mitt 110 liters.
Vill ha "hamburgerfilter". Men tror att blå matta ser liiiiite mysko ut.
Vill ha svart.

Men vart hittar man dom ?
#2 - 18 mars 2008 06:36
Svarta finns och levereras tydligen av Imazo....så om du ber din lokala butik att köpa in så
borde det gå bra.
Annars så får du köpa juwels filtermattor svarta o lägga om lott eller så:D
#3 - 18 mars 2008 06:37
Finns tydligen en isolermatta för hus också som inte ska innehålla några gifter som är svart och fungerar precis som den blåa filtermattan...dock betydligt grövre...
#4 - 18 mars 2008 07:06
hmmm....lite jobbigt att be någon plocka hem....
#5 - 18 mars 2008 07:52
Svarta filtermattan är tyvärr inget butiker har i lager...
Annars får du väl ta färgat glas och ha blåa filtermattan bakom.
Jag kör ibland med rökfärgat glas och det blå syns inte så mycket då.
#6 - 18 mars 2008 07:55
Annars mörknar filtermattan ganska snart av nedbrytningsprodukter, bakterier och annat gojs i vattnet.
#7 - 18 mars 2008 08:15
*muttrar ganska högt för mig själv*
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 18 mars 2008 08:46
firefox75 skrev:
Finns tydligen en isolermatta för hus också som inte ska innehålla några gifter som är svart och fungerar precis som den blåa filtermattan...dock betydligt grövre...

Men den typen av mattor innehåller ofta cellulosa som visserligen inte är giftigt, men har den lilla nackdelen att de löser sig i vatten;)

Vem som säljer svarta mattor känner jag inte till - jag vet att det finns men av någon anledning är de väldigt ovanliga både här och i utlandet. Lite tråkigt tycker jag eftersom dessa syns mindre i akvariet
#9 - 18 mars 2008 08:53
verkar som att jag får ta till plan B.
dvs köpa mig en tub med svart silikon (80:-), laminera 2 akrylplattor med det svarta silikonet i mitten........kladdigt...men vad gör man inte för utseendet....
#10 - 18 mars 2008 08:56
märkligt nog så var det nästan bara svarta mattor i "min akvarieaffär" i Kina.

men det är ju klart......transportkostnaden tillkommer ju....
#11 - 18 mars 2008 09:03
Varför väljer du inte att i stället dölja HMF bakom en BTN modul alt en kluven rot eller ett röse?
#12 - 18 mars 2008 09:33
Gaffel skrev:
Varför väljer du inte att i stället dölja HMF bakom en BTN modul alt en kluven rot eller ett röse?

därför att det är ett hörnkar.
filtret "måste" sitta i en av hörnorna i framkant.
Längst in funkar inte, har ett fett stag från hörnan till framrutan där.
vilket gör att det syns väldigt mycket......
#13 - 18 mars 2008 09:40
Kensa skrev:
märkligt nog så var det nästan bara svarta mattor i "min akvarieaffär" i Kina.

men det är ju klart......transportkostnaden tillkommer ju....

Är tre tusen en OK transportkostnad? ;) Och då får du bussresa, tre övernattningar, trelvigt sällskap och besök i flera av Europas bästa akvarieaffärer, akvariemässor och djurparker på köpet. I så fall, häng med på Malmö Akvarieförenings tysklandsresa till hösten. :D (fast du får skynda dig, det finns bara ett fåtal av 55 platser kvar)

Skämt åsido, jag köpte min svarta filtermatta i Tyskland till ett mycket bra pris, ca halva priset mot vad blå filtermatta kostar i butikerna här hemma. Det borde gå att beställa över nätet därifrån.
#14 - 18 mars 2008 09:57
jag har köpt svart filtermatta på akvarielagret
#15 - 18 mars 2008 10:38
Här har du svart filtermatta http://cyberzoo.se/index.php?act=viewCat&catId=7
Bilagor:
#16 - 18 mars 2008 11:18
Har en massa svart filtermassa hämma, brydde mig inte om den var svart eller blå när jag köpte den, men där ser man, vilken raritet man sitter på =)
#17 - 18 mars 2008 11:48
[quote=Natalie-86;1113296]Har en massa svart filtermassa hämma, brydde mig inte om den var svart eller blå när jag köpte den, men där ser man, vilken raritet man sitter på =)[/quote

och den kostar hur mycket....??.....:):confused::):confused::):confused:
#18 - 18 mars 2008 12:06
Kensa- varför inte bygga en filterkub istället i bakkant...som suger in vatten både från sidan och uppifrån?
#19 - 18 mars 2008 12:12
firefox75 skrev:
Kensa- varför inte bygga en filterkub istället i bakkant...som suger in vatten både från sidan och uppifrån?

Därför att jag har ett stag som är 7-8 cm brett som går från mitten
av framrutan in i bakhörnet.

har stångat mig blodig i mina försök att få in ett egenbyggt filter i den hörnan.

problemet jag har är att om jag bygger in filtret stationärt, så kommer jag inte år vare sig filtermatrial eller cirkpumpen.

visst, det skulle kanske kunna gå att bygga en kub som går att lyfta ut när
man behöver rengöra, men det blir bökigt.....
#20 - 18 mars 2008 12:29
Jag skulle försöka bygga en miniatyr av akvariet och ha som filterhörna...det behöver ju inte vara lika högt som akvariet.
På ena sidan i hörnet har du cirkulationspumpen och andra sidan har du filtermatta.
Filtermatta ovanför pumpen också...dvs pumpen är nu helt boxad med filtermatta...sen ett strilrör rakt upp från pumpen och längst upp innan staget en t-koppling och små bitar av strilrör på vardera sida.
Hambox filter där du har två filtermoduler istället för en som i ett traditionellt hamburgefilter.
#21 - 18 mars 2008 13:07
Kensa skrev:
verkar som att jag får ta till plan B.

dvs köpa mig en tub med svart silikon (80:-), laminera 2 akrylplattor med det svarta silikonet i mitten........kladdigt...men vad gör man inte för utseendet....
Du kan annars dutta den blå mattan i svart silicon;);)
#22 - 18 mars 2008 14:52
åheim skrev:
Du kan annars dutta den blå mattan i svart silicon;);)

intressant förslag
#23 - 18 mars 2008 15:51
Mmm.. här kan du se lite hur det blir http://www.backtonature.se/sweden/tips_insug.html
#24 - 18 mars 2008 16:12
Min svarta filtermatta kostade lika mycket som den blåa gjorde, skäms nästan när jag säger att jag faktiskt inte änns använder den.... :S
#25 - 20 mars 2008 21:02
Såg svart filtermatta när jag var till Nols Ciklidhobby igår och hämta mitt 450 L akvarium.

Annons