Svart filtermatta??

#1 - 9 november 2004 16:07

Jag funderar på att förstora min filtermassa ordentligt men vill inte förstöra mitt snygga växtakvarium med en ful-blå färgklick...! Dessutom funderar jag på att skapa en mossbakgrund och använda lite av filtermattan att fästa växter på..

Är det någon som har hittat filtermatta/filtersvamp i någon annan färg än blå?? Helst svart förstås...så smälter det in bra i bakgrunden.

Jag frågade efter svart filtermatta hos min lokala akvariehandlare men han påstod att det inte finns....vilket jag inte tror ett dugg på. De vill nog bara sälja den de har.. [:-108]
Dessutom har jag sett svart matta på nån akvariebild från USA, så nog finns det alltid. Har ni hittat det i någon butik här i sverige eller kanske på nätet någonstans då SNÄLLA lägg in ett svar eller en länk här i forumet..
#2 - 9 november 2004 16:14
Kolla in den här länken...här bygger nån en mossvägg av javamossa och använder nån slags svart filtersvamp att fästa växterna med...

http://www.angelfire.com/journal2/ronwill/fish/mosswall/mosswall.htm
#3 - 9 november 2004 16:45
Bara filtermattan får vara i ett tag så blir den ju mer lr mindre svart, väldigt mörk iaf. Och den smälter då in väldigt bra.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 9 november 2004 16:54
Det finns även svart filtermatta men jag har aldrig sett den till salu i Sverige.
#5 - 9 november 2004 17:26
Till "molly fiskhotell" följer det med svart filtermatta...

Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 9 november 2004 17:28
Har du någon länk eller produktmärke på den?

Nej, har bara sett svart filtermatta vid något tillfälle i Tyska affärer.
Den enda chansen är nog om du kollar om nåon av de tyska webbutikerna kan ha den i lager.
Enda chansen i Sverige skulle väl i så fall vara Akvarielagret i Bromma - så kolla med dom.
#7 - 11 november 2004 13:21
Ni som har den där ful-blåa mattan... Hur lång tid tar det innan den mörknar?? Dagar..månader..år..?

Skulle även vilja höra om det är någon som hittat något bra sätt att dölja den... Själv tänkte jag expandera min lilla aqua-el-2 som jag har i mitt 115L. Tänkte jag skulle ha det stående, koppla bort det lilla filtret som finns och montera på en bit filtermatta ppi10, skuren att passa i ena hörnet. Har ett ganska högt akvarium, 55cm, så jag borde kunna utöka filtermassan 5-6ggr utan att det blir för tungt för pumpen...tror jag i alla fall...:)
#8 - 11 november 2004 13:33
Krama filtermattan i svart silikon kanske skulle hjälpa.
#9 - 11 november 2004 13:38
gjordavljus: min har varit i ett år, och är fortfarande klarblå. Tror inte den nånsin ändrar färg, däremot kan den ju clogga igen med skit (och bli brun).

Jag har funderat på att spraymåla den svart, men misstänker att färgen släpper. Svart silikon finns inte som spray, va?
#10 - 11 november 2004 15:13
Mina filtermattor har varit i ca 2 månader, och dom är mörka så man inte alls läger märke till dom längre.
#11 - 12 november 2004 10:40
Ok...ska nog köpa en bit av den där fulmattan bara för att experimentera lite... Men är det någon som skulle snubbla över svart filtermatta eller ha några coola idéer på hur man skulle kunna dölja/bygga in billigt så SNÄLLA...skriv in en rad här...
#12 - 12 november 2004 11:14
Skulle du inte kunna köra med bottenfilter som du målar svart med lämplig färg och sedan köra med filtervadd bakom(är visserlig vit)?
#13 - 12 november 2004 11:25
Vad är det för material i filtret till spisfläktar? Påminner en hel del om matta men är just svart
#14 - 12 november 2004 11:39
Eller kolla den här:http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=665
#15 - 12 november 2004 14:57
Ursprungligen skickat av twistedfish

Skulle du inte kunna köra med bottenfilter som du målar svart med lämplig färg och sedan köra med filtervadd bakom(är visserlig vit)?

Ja..det skulle ju kunna varen en lösning, men filtervadden har väl inte riktigt samma biologiska egenskaper som filtermattan?! Jag vill försöka få en så bra balans och buffertförmåga som möjligt.

Jag fick ett ordentligt PH-fall för nån vecka sedan då min mäsk-co2-reaktor var på upphällningen och jag samtidigt bytte vatten och gjorde rent det mekaniska filtret till min aqua-el 2. Jag tror att det var filterrengöringen och förlusten av mikroorganismer som gjorde att karet förlorade buffertförmågan. Det är min teori i alla fall..så nu vill jag skapa ett filter med tillräckligt stora öppna porer att jag inte behöver rengöra det så ofta och därmed behålla buffertförmågan, samtidigt som jag ökar den totala effekten...liksom.. [:-106]..eller..[:-105]???
#16 - 12 november 2004 15:12
Jag har kört min filtersvamp sedan i maj i år och den är redan mörk i färgen och gör inget "väsen" av sig alls längre.Dessutom har jag gömt hela filterpaketet bakom en vägg av korkeks bark.Kolla på min Zoon: Akvariebyggen.
#17 - 12 november 2004 15:27
Bark från korkeken finns att få i akvariehandeln.Jag köpte min där iaf.Har du problem att få tag i den. så hör av dig.Jag kollar upp var min lokala handlare tog den ifrån....
#18 - 12 november 2004 19:10
Ursprungligen skickat av Messier

Bark från korkeken finns att få i akvariehandeln.Jag köpte min där iaf.Har du problem att få tag i den. så hör av dig.Jag kollar upp var min lokala handlare tog den ifrån....

Superbra...det skulle kunna vara ett både snyggt och praktiskt alternativ... men jag undrar om det inte tar lite för mycket plats på bredden...Vilken diameter har din? kanske finns smalare modeller...
#19 - 12 november 2004 19:12
Modeller! Vet du vad kork är? Det görs inte i standardmodeller som tex mobiltelefoner och bilar. Vet du varför?
MVH
Magnus
#20 - 12 november 2004 19:27
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Modeller! Vet du vad kork är? Det görs inte i standardmodeller som tex mobiltelefoner och bilar. Vet du varför?

MVH

Magnus

Vet både vad kork är, var och vad det kommer ifrån och vad modeller är för den delen, ordpolis där... Jag menar naturligtvis relativt till föregående talares snygga kreation... Smalare träd borde rimligtvis ge smalare korktub va....
#21 - 13 november 2004 12:36
Ursprungligen skickat av jolon

Eller kolla den här:http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=665

Nä...jag skrev och frågade och den mattan är blå den oxå...den ser bara mörk ut på bilden.. :(
#22 - 13 november 2004 12:41
Jag sitter här och funderar på om man skulle kunna rulla upp en tunnare ppi10 matta, 3cm, på ett pvc rör. Då skulle man ju bara kunna rulla tills man får önskad storlek. Sen kanske man kan sno ett varv med något mörkt och mattliknande som täcker. Någon mörk väv, eller sambons snygga svarta nätstrumpor...(säkert populärt=)
#23 - 14 november 2004 03:59
Äh, göm den bakom något som du har som dekoration. Exempelvis att du skär till korkek i lagoma bitar som du sedan klistrar ihop. Det är enklast. Eller så fäster du massa växter som får växa i filtermattan. Det hjälper till att dölja den. Sedan blir den ju färgad efter ett tag (om du orkar vänta) och då syns den heller inte bra.
#24 - 14 november 2004 07:53
När det gäller korkeks bark kan man blötlägga den i varmt vatten med tyngder ovanpå för få den plan.Så gjorde jag när jag tillverkade terasser och filtergömma.Se bilder på min Zoon: Akvariebyggen
#25 - 14 november 2004 09:08
Ursprungligen skickat av jackson

Eller så fäster du massa växter som får växa i filtermattan. Det hjälper till att dölja den.

Kan man fästa växter som växter i filtermattan?? Funkar den inte sämre då? Annars vore det ju en smart idé... så skulle man ju kunna göra en mossmatta som döljer..
#26 - 14 november 2004 09:19
Finns att få i Zoo handeln.Jag undrar om inte Simontorp för den?Du får kolla upp det...
#27 - 14 november 2004 09:37
Man kanske skulle kunna göra en hel bakgrund av en 5cm tjock filtermatta som man sen planterar växter på... Man behöver ju bara göra ett par kanaler med pvc-slang. Vilken stor filtermassa det skulle bli, och man skulle ju tjäna in ganska mycket plats i jämförelse med BTN.
#28 - 14 november 2004 10:39
Läste lite om korkek på några forum och det var någon som menade att korkek ruttnar och löser upp sig i akvariet.... Är det någon som har erfarenhet av det? Hur länge håller dom?

Kanske är det bättre att hitta nån lösning som håller längre..
#29 - 15 november 2004 08:09
Jag har hittat en sida för ett företag som verkar ha svart filtermatta...
http://www.bio-elite.com/index.htm
Har inte kollat ordentligt än dock...
#30 - 15 november 2004 09:16
Superbra!
Så då finns det ju i alla fall...men...synd bara att Bio Elite ligger i Johannesburg, South Africa!!!!!!!!!!!! :(

Ska skriva till dom i alla fall och kolla lite, men kanske är det någon som hittat svart filtermatta liiiite närmare..???

Suck! Inget svar från Bio-Elite... Ska det vara så svårt att hitta EXAKT det man vill ha....[:-5]
#31 - 16 november 2004 22:12
Jag köpte svart filtermatta på akvarielagret, dock var den cylinderformad för att passa röret som hänger med till Powerhead-pumphuvudena. Har du inte tänkt dig en sådan kan du kanske klippa och klistra litet med mattan. Den gick loss på 80 bagare.
#32 - 16 november 2004 22:37
Ursprungligen skickat av rennicke

Jag köpte svart filtermatta på akvarielagret, dock var den cylinderformad för att passa röret som hänger med till Powerhead-pumphuvudena. Har du inte tänkt dig en sådan kan du kanske klippa och klistra litet med mattan. Den gick loss på 80 bagare.

Vad var det för por-storlek. PPI10? Hur stor var biten? Vad heter produkten?
#33 - 16 november 2004 23:32
Den är nog lika grov som ppi10, typ iaf. Jag sa till killen i kassan att jag ville ha vanlig matta först för att trä på röret men då föreslog han den cyrlinderformade med färdigt hål, vilket innebar mindre jobb för min del.

Nu sitter jag desvärre utan digitalkamera så jag kan inte fota den.

Bakom en stor planta syns den nästan inte alls, riktigt smidigt. Man ser själva pumphuvudet mer.

Har ingen aning om vad produkten heter heller. Ring och fråga vettja! :)
#34 - 20 november 2004 20:03
Har ännu inte hittat några riktigt bra alternativ... Är det ingen som har tittat någon svart filtermatta...?

Annons